135. letná aukcia výtvarných diel a starožitností

13. Jún 2017, 18:00

Priestory SOGY, Panská 4, 811 01 Bratislava

135. letná aukcia výtvarných diel a starožitností

Aktuality

Top dražba 134. večernej aukcie - Edwaert Collier (ok. 1640 - 1708) - Pripisované

Top dražba 134. večernej aukcie - Edwaert Collier (ok. 1640 - 1708) - Pripisované

(39) EDWAERT COLLIER (okolo 1640 – 1708) - PRIPISOVANÉ: Zátišie s homárom, roemerom a pokálom. 1671. Olej na dreve. 70 x 59,5 cm. Značené na hrane stola: "F: 1671". Konečná cena: 18 000 EUR.


PROVENIENCIA

Súkromná zbierka na Slovensku.

 

„Zátišie s homárom, roemerom a pokálom“

predstavuje podľa expertízy Zuzany Ludikovej: „... konvenčné zátišie, ale premyslené a starostlivo zostavené. Do pozornosti je daný homár položený na čínskom porceláne, priesvitný zelený sklenený roemer a nevšedný pozlátený pokál s vekom. Popularitu skleneného priesvitného roemera priniesli maľby haarlemského Willema Claesza Hedu a homára Jana Davidsza de Heem činného v Antverpách a Utrechte. Edwaert Collier sa často vracal vo svojom repertoári k skôr uvádzaným predmetom a medzi ne patrí aj veľmi individuálne riešený zlatý pokál s vekom, ktorý možno považovať v istom význame i za jeho individuálny atribút.  Signované a rokom 1662 datované Zátišie s pokálom, regáliami a párom glóbusov a knihami (Amsterdam, Rijksmuseum, A 3471) vypovedá o počiatočných snaženiach začínajúceho majstra detailne zaznamenať reprodukované predmety. V diele signovanom a datovanom 1664 Zátišie s podnosom, párom glóbusov, hudobnými nástrojmi a ďalšími predmetmi (Paríž, Galerie dʼArt Saint-Honoré) už možno badať posun v prospech voľnejšie podaných tvarov. Ďalšie signované a datované dielo z roku 1691, v ktorého zostave uplatnil zlatý pokál je Zátišie s pokálom, glóbusom, regáliami a miniatúrnym portrétom kráľa Karola I. (dražený na akcii v Londýne, Bonhams, 06.07.2011), tiež v replike z roku 1705 (dražený na akcii v Londýne, Sothebyʼs, 10.04.2003). V redukovaných a menej výpravných zátišiach rovnako uplatnil zmieňovaný zlatý pokál, v roku 1665 (Amsterdam, Sothebyʼs, 13.05.2003) a 1689 (Ludwigsburg, Sothebyʼs, 09.10.2000).  Dielo Edwaerta Colliera nebolo predmetom monografického spracovania. Najmä z ikonografického hľadiska boli predstavené jednotlivé obrazy v parciálnych štúdiách. Práve jeho individuálne atribúty, medzi ktorými zohráva netradičný zlatnícky predmet ústrednú pozíciu, bude jeden zo závažných argumentov pri určení autorstva aj v spojitosti so zostavením jeho celoživotného diela.... „.