134. večerná aukcia

25. Apríl 2017, 19:00

Priestory SOGY, Panská 4, 811 01 Bratislava

134. večerná aukcia

Aktuality

Top dražba 134. večernej aukcie - Ladislav Mednyánszky (1852 - 1919)

Top dražba 134. večernej aukcie - Ladislav Mednyánszky (1852 - 1919)

(40) LADISLAV MEDNYÁNSZKY (1852 - 1919): Starena. Okolo 1880. Olej, plátno, drevo 130 x 109 cm. Značené vpravo dole „Mednyánszky“. Konečná cena: 70 000 EUR.

 

PROVENIENCIA

Významná súkromná zbierka na Slovensku. Získané na 104. aukcii SOGY. Dielo pôvodne pochádza zo zbierky dr. Lea Ringwalda (aukcia Dreweatt’s 2009, pol. č. 327). Súpis Kállai, E.: č. 76; Publikované: Artmagazin 2009

 

Starena“

je vyslovene reprezentatívne dielo Ladislava Mednyánszkeho. Podľa Kataríny Beňovej: „... obraz sediacej stareny pred domom je komponovaný v sivastom monochromatickom moduse. Okolitá krajina je načrtnutá s ľahkosťou a istou rukou, kym samotna sediaca starena nesie znaky neistej snahy o stvarnenie hmoty tela. Pri dôkladnejšom pozorovani tváre ale nachádzame podobnosti s dielom v zbierke SNG – Sediaca starena, ktore je komponovane v až „rembrandtovskom“ štýle. Podobne aj ďalšie zaujimavé dielo z prelomu 70. a 80. rokov 19. storočia – Nešťastie – nesie podobné znaky ako starena pred domom. Môžme pozorovať podobný motiv okna, ktore je v tomto pripade jediným kontrastným farebným bodom v sivej kompozicii. Zdorazňuje aj odovzdanosť stareny sediacej pred domom v tichom rozjímaní. Na základe kresby v skicari z rokov 1880 – 1900 nachádzame podobný motiv ako na olejomaľbe. To nas vedie k datovaniu tohto diela do obdobia 80. rokov 19. storočia. I v Ringwaldovej kolekcii je rozkreslený variant sediacej stareny v prírode, kde je zdôraznený motív rúk a výraz tvare. Ďalšim „vodidlom“ k datovaniu su vyňatky z maliarových dennikov – „V Normandii všeobecná črta, sprava doľava kmene stromov, ich konáre a stojaca postava. Odtieň, ktorý má vzniknúť na plátne so starenou, bude mať striebristú naladu (večer). Postava – starec, starena – to je jedno. Základ je teplý, sivý, vo svetlejšich partiách striebristý, farby v podstate už nie sú, hodina po západe slnka...“. Prípadne zaznam „Čo by sa dalo v tomto obdobi urobiť? Potom, ako som dokončil Starenu, mohol som si položiť tuto otazku; Starena I.) veľky obraz II.) krčmovy vyjav: dva spolovice z minulosti, jeden budúci. Nakoľko by sa hodil tento krčmový výjav do mojich plánov? Tu by rozhodol maliarsky moment. Nakoľko rovnocenný je napriklad krčmový výjav a ranený vojak? Alebo veľky obraz krajiny a výjav z cintorina??? Všetko sa maľovať nedá, to je jasne. Preto treba sledovať istú predurčenú líniu. 1:) Čo hľadám v krajine? Určité farebné zlúčeniny a nálady. 2:) Čo hľadám v postavách? Určité pôsobeniez farieb a vášne. Nakoľko by som mal právo urobiť prisny rozdiel medzi nimi? Natoľko bolo opravnené, že keby som pokračoval iba v krajine, snáď by som sa rýchlejšie

dostal ku koreňom.. “. Doležitá je aj informácia, ktorú sa dozvedáme v zápise ešte z roku 1878, kedy Mednyánszky pobýval v Rime: „... Tieto dni, ktore boli často také prijemné a prinášajú toľko krásnych spomienok, dnes nepodlomili moju vieru. Predpoludnim som pracoval na starene, popoludni na kočiari, ktory sa mi ešte viac pozdával ako včera. Potom som čital Auerbacha, Erdmundeho...“. Je to dôkaz, že touto témou sa zaoberal už na konci 70. rokov 19. storočia.  Pobyt v Taliansku môžme spojiť aj s niektorými kresbami v Ringwaldovej zbierke. Patrilo k bežnej praxi umelcov 19. storočia navštíviť Taliansko a študovať vytvarné diela v Rime. Mednyánszky sem prvykrat cestoval v roku 1877, a z tohto obdobia sa dozvedáme veľa o nových témach, nových typoch, ktoré maľuje. Často komentuje práve figurálne námety, ktore ho zaujimaju. Je možné, že aj námety ako Marnotratny syn, Ženy pri kríži i niektoré portrétne študie možu patriť práve do tohto obdobia.