141. letná aukcia výtvarných diel a starožitností

19. Jún 2018, 18:00

Priestory SOGY, Panská 4, 811 01 Bratislava

141. letná aukcia výtvarných diel a starožitností

Aktuality

Top dražba 139. jarnej aukcie - Ľudovít Fulla (1902 - 1980). Najvyšší nárast z vyvolávacej ceny!

Top dražba 139. jarnej aukcie - Ľudovít Fulla (1902 - 1980). Najvyšší nárast z vyvolávacej ceny!

(91) ĽUDOVÍT FULLA (1902 - 1980): Pod Tatrami (Senníky pod Kriváňom). 1949. Olej na plátne. 24,5 x 33,5 cm. Značené vpravo dole "Fulla" . Na zadnej strane štítok s popisom diela. Konečná cena: 73 000,- €. 

 

 

 

 

„Pod Tatrami (Senníky pod Kriváňom)“

je zberateľsky vzácnym dielom Ľudovíta Fullu. Olejomaľba má kresbový variant pod názvom „Senníky pod Kriváňom“ v majetku SNG (GĽF) - akvarel, ceruza na kartóne. 24, 5 x 33,1 cm. Značené vpravo dole „Fulla 1948“. GĽF Ružomberok, KG 390/48. Neskoršou realizáciou sujetu je zasa obraz „Krajina“ z roku 1953 v majetku SG Banská Bystrica (olej na preglejke. 37 x 60 cm. Značené vpravo dole „Fulla“. O 638). V každom prípade: predkladané dielo je  dokladom, že "abstrahujúci" pól jeho maliarstva sa v neskoršej fáze zbližuje a niekedy už celkom splýva s tradičnejším poňatím. Fullova modernita stráca priamy kontakt s okolitým výtvarným dianím, len obmieňa už poznané a dosiahnuté. Niet sa ani čo diviť. Nielen Fulla, ale aj celá "zakladateľská" vrstva našej moderny sa vo vojnových časoch ocitla v izolácii, nielen politickej, ale aj umeleckej. Jej program sa zhodou vonkajších, ale i vnútorných okolností dostal do vývinovej defenzívy a rozhodujúcu iniciatívu prebrali mladší. Aj Fulla, v osihotenosti martinského ústrania, v týchto "rokoch horkosti", chtiac-nechtiac siahal už len po vlastných výtvarných zdrojoch. Snažil sa ďalej o prehĺbenie toho, čo poznal najdôvernejšie -- ľudovú tradíciu, štylistiku jej výtvarných postupov, nadsadil primitivizujúce, rustikálne akcenty. Neusiloval už o kontakt so súdobou modernou. Naopak -- odvolával sa na duchovnú podstatu národnej tradície, na jej kresťanské základy. Okrem niekoľkých žánrových obrazov (Gazda zo Ždiaru, 1939; Nevesta, 1944), ktoré sú ojedinelými predzvesťami povojnovej série monumentálnych krojovaných figúr (Družba I, 1946; Družba II, 1946; Nevesta, 1947; Regrút, 1948; Jánošík na bielom koni, 1948; Slovenská nevesta, 1949) sa sústredil hlavne na sakrálne námety.