145. aukcia výtvarných diel

02. Apríl 2019, 18:00

Priestory SOGY, Panská 4, 811 01 Bratislava

145. aukcia výtvarných diel

Aktuality

Top dražba 145.aukcie - NEZNÁMY NEMECKÝ SOCHÁR

Top dražba 145.aukcie - NEZNÁMY NEMECKÝ SOCHÁR

98. NEZNÁMY NEMECKÝ SOCHÁR: Madona s Ježiškom. Okolo 1450. Rezba, polychrómia na dreve. Výška 143 cm. Konečná cena: 19 200 €.


Slovenský trh s umením zvyčajne neponúka veľké možnosti obchodovať staré umenie. Problémy sú totiž u na oboch stranách: v ponuke, ktorá nikdy nemala priestor zlepšovať sa, a nedostatky sú i na strane dopytu, ktorý zase starému umeniu nedoprial väčšiu pozornosť. Slovensko si, samozrejme, za tých niekoľko rokov vytvorilo vlastnú koncepciu zberateľstva a začalo takpovediac od konca alebo skoro od konca. Po dvoch svetových vojnách a desiatkach rokov komunistickej diktatúry nezostal po zberateľstve na území dnešného Slovenska a slovenskom zberateľstve kameň na kameni. V minulosti to bolo tak, že každá zberateľská vlna alebo módny trend v tomto luxusnom koníčku mali nejaký svoj vzor. Hlbšie v histórii to bol kráľovský dvor, bližšie k súčasnosti sa ním stával konkrétny zberateľ nešľachtického pôvodu. V našom prostredí je nasledovanie vzorov trochu problematické: zbieranie umenia a starožitností bola v socialistickom Československu takmer tajná aktivita postavená na anonymných, len medzi sebou sa poznajúcich nadšených jednotlivcov. Verejnosť nakupovala v diele väčšinou, režimu nevadiace umenie, progresívnejšie umelecké prejavy zaujímali len teoretikov (ak vôbec) a moderna či avantgarda  sa ešte ani nezačala objavovať. V tomto období nejestvovania zberateľských vzorov však predsa len jeden vzor existoval, no vzhľadom na uvedené skutočnosti nemal ho kto nasledovať: bola to Slovenská národná galéria reprezentovaná jej riaditeľom Karolom Vaculíkom, ktorý dychtivo túžil, a robil preto maximum, po kvalitnej zbierke diel starých majstrov a stredovekého umenia. Kým veľké a obdivované zbierky svetových múzeí vznikali (a dodnes sa rozširujú) väčšinou ako štedré dary aristokracie (Eszterházy, Pálffy, Andrássy, Habsburg, Lichtenstein…) či úspešných podnikateľov (Frick, Morgan, Salgó…), naše kľúčové fondové inštitúcie tvoria vo veľkej miere konfiškáty a potom kurátormi získavané diela. Dnes je slovenské zberateľstvo starého umenia tak trochu tiež odkázané na akvizície štátnych inštitúcií – čo je samozrejme správne, no nevadilo by, ak by sa zopár excelentných kúskov zo 14.-18. storočia dostalo aj medzi diela konceptuálneho umenia resp. slovenských modernistov. Len SNG získala za ostatných pár rokov niekoľko významných stredovekých i barokových diel starého umenia z domáceho i zahraničného trhu.

 

Zberateľstvo je veľmi chúlostivá téma, týka sa vkusu, finančných možností či schopnosti zberateľa chápať/prijímať umenie. Umelecká história si vysoko váži “elitárske” špecializované zbierky, no historická skúsenosť hovorí viac v prospech zbierok budovaných na kvalitatívnom základe. Vzácne diela z rôznych období v súčasných interiéroch vždy patrili a aj budú patriť k dôležitým prvkom kultúry obchodu s umením.

Pre poskytovanie lepších služieb stránka využíva cookies. Používaním stránky súhlasíte s ich využívaním. Viac o cookies

Zatvoriť