06. December 2011, 17:00
Najvyššie dosiahnuté konečné ceny diel autora:
NAJVYŠŠIE KONEČNÉ CENY DIEL M. A. BAZOVSKÉHO DOSIAHNUTÉ NA AUKCIÁCH SOGY:
76 000,- € Pobožnosť v horách. 1931. Olej na plátne. 92 x 83 cm. (93. jesenná aukcia, 5. 10. 2010)
32 000,- € Hrabačka. Okolo 1952. Olej na kartóne. 32,5 x 43 cm. (100. jubilejná večerná aukcia, 15.11.2011)
22 405,- € Poludnie. 1929. Olej na plátne. 67 x 50 cm. (77. zimná aukcia, 27. 11. 2007)
20 000,- € Zátišie s krčahom a jablkami. 1931. Olej na kartóne. 35 x 43 cm. (89. zimná aukcia. 1. 12. 2009)
18 200,- € Žena v kroji od chrbta . 1929-33. Olej na plátne, lisovanom na dreve. 37 x 25 cm. (96. jarná aukcia, 8. 3. 2011)
Biografia: Narodil sa 11. 1. 1899 v Turanoch nad Váhom, zomrel 15. 12. 1968 v Trenčíne. Od 1918 študoval na Vysokej škole výtvarných umení v Budapešti (prof. Réti), 1919-24 na Akadémii výtvarných umení v Prahe (prof. Loukota, Bukovac, Pirner, Obrovský, Švabinský). V Prahe krátko navštevoval súkromnú školu A. Kalvodu. 1921 bol na študijnom pobyte na súkromnej maliarskej škole prof. Deluga vo Viedni. Po absolutóriu pôsobil v Turanoch, 1930-31 v Martine, 1957-62 v Čemiciach, 1962-68 v Trenčíne. 1929 spolu s Palugyayom študijná cesta do Francúzska, Nemecka a Švajčiarska. 1930-33 spolupráca s Alexym a Palugyayom (cesty na Oravu, Detvu, Pohronie). 1932 spolu s Alexym cesta do Poľska. 1936 účasť na Bienále v Benátkach, 1936-37 študijné pobyty v Juhoslávii. 1937 cesta do Poľska a Švédska. 1920--1930 pravidelne vystavoval so Spolkom slovenských umelcov, v tridsiatych rokoch so Združením slovenských umelcov, 1939--1945 so Spolkom slovenských výtvarných umelcov, po 1946 so Skupinou výtvarných umelcov 29. augusta. 1934 vystavoval vo Viedni, v rokoch 1942, 1958 a 1967 boli jeho diela vybraté do kolekcie pre Bienále v Benátkach. Najdôležitejšiu výstavu súborného diela mal v Bratislave (1960-1961, Slovenská národná galéria). 1979 sprístupnená stála expozícia diela umelca v galérii M. A. Bazovského v Trenčíne, ktorá spravuje maliarovu pozostalosť
Literatúra: Cincík, J.: Miloš A. Bazovský. Náčrty. Martin 1945; Vaculík, K.: Miloš Bazovský. Bratislava 1958; Vaculík, K.: Miloš Alexander Bazovský. Bratislava 1967; Abelovský, J., Ruttkay, J: Miloš Alexander Bazovský. Bratislava 1999.
Poradové číslo: | 107 |
Vyvolávacia cena: | 8 000 € |
Konečná cena: | 20 000 € |
Rok: Okolo 1952
Technika: Olej na hrubom kartóne
Typ diela: Výtvarné umenie
Rozmery: 31 x 50 cm
Značené: Značené vľavo dole "MAB"
Popis:
„Jeseň na poli“ je dokladom posledného tvorivého vzopätia Miloša Alexandra Bazovského rokov 1952 – 57. Podľa Karola Vaculíka: “… zhruba od roku 1952… začína klásť väčšmi ako predtým dôraz na výtvarné vyzdvihovanie, ozvláštňovanie vertikálnych zložiek obrazovej skladby. Výraznejšie artikuluje tvar, siluetu i plochu maľovaných predmetov, znásobuje aj účinnosť farebného podania… . Horúcu sústavu červenohnedých, zlatistookrových a červených … vystrieda iná farebná zostava, najmä výbuchy zelených a žltých. Namiesto maľby „alla prima“… začína uprednostňovať… maľbu na pomaľovaných materiáloch. Pritom veľmi uvážene a s rafinovaným vkusom využíva fragmenty čiastočne pomaľovaných pozadí alebo aj celých svojich starších obrazov na vytvorenie nových farebných i štrukturálnych efektov, na prekvapujúce tvarové i farebné kombinácie…“. Aj predtým z času na čas využívaný postup sebacitácií tak nachádza v záverečnom fortissime Bazovského umenia ústredné postavenie. Je prejavom dosiahnutého maliarskeho poznania, výtvarnej suverenity, ale aj čímsi viac: obracanie sa k „sebe samému“,obmeny a kombinácie predchádzajúcich riešení sú tou najschodnejšou a najprirodzenejšou cestou zvnútorňovania obrazu, zbaveného raz a navždy nadbytočných literárnych konotácií. Tak Bazovský (v príznačných technických prechodoch medzi gvašom a olejom) obmieňa vlastný erbový motív dedinského kostolíka (Krajina so sýpkou a kostolíkom. 1952, Krajina s kostolíkom, sýpkou a člnom, 1952 – 1953), či rozmanité konfigurácie fragmentov dedinskej architektúry Oravy -- stodoly, senníky, domy, chalupy, samoty (Jesenný motív z Oravy, okolo 1952, Večer, 1953, Oravská dedina, okolo 1953, Samota- Gazdovstvo v zelenom, okolo 1952, Oravské humná, 1952 – 1953, Drevená dedinka, 1953). Metóda voľného, od triviálnej reality nezávislého narábanie s „hotovými“ tvarovými, vecmými i figurálnymi sekvenciami, ich permutačné obmeňovanie však zároveň vyvolá na svet i celkom nový výraz: vytvára sa tak priestor pre vizionárske halucinačné obrazy a kombinácie, plné výtvarnej poézie a emotívnej sugescie.
Zoznam diel autora: