06. December 2011, 17:00
Biografia: Michal Tillner sa narodil 25. 5. 1895 vo Viedni, zomrel 18. 2. 1975 v Bratislave. Pochádzal zo starého habánskeho rodu. Po I. svetovej vojne študoval na Umeleckopriemyslovej škole vo Viedni (prof. Hoffman, Klaber, Bauer). 1910-37 prešiel zväčša pešo veľkú časť Európy, dostal sa až do Strednej Ázie a do severnej Afriky (Egypt). Na cestách sa živil príležitostnými prácami a maľoval. Na štúdiách vo Viedni si spočiatku zarábal ako robotník, od 1929 reklamný grafik filmovej spoločnosti UFA v Berlíne, 1937 sa natrvalo vrátil domov a usadil sa v Bratislave. 1954-70 pravidelne od mája do novembra býval vo Východnej, od 1970 mal ateliér a žil v Šišolákoch pri Lakšárskej Novej Vsi. Vo Východnej a na Záhorí zbieral keramiku a rozličné predmety ľudovej výroby. Jeho zbierka sa stala základom múzea v býv. Froncovom mlyne v Malackách (1975). Samostatne vystavoval vo Viedni (1920, Galéria Holbein), Bratislave (1957, 1959, 1965, 1980), Malackách (1958-59, 1965, 1973, 1975), Starom Smokovci (1960), Východnej (1960), Poprade (1960, 1970), Liptovský Mikuláš (1961, 1983), Dánsku (1970), Komárne (1975), Nitre (1975), Trenčíne (1975), Hornom Smokovci ( 1980), Budapešti (1981), Berlíne (1983), Senici (1986).
Poradové číslo: | 57 |
Vyvolávacia cena: | 700 € |
Konečná cena: | 950 € |
Rok: 1962
Technika: Olej na kartóne
Typ diela: Výtvarné umenie
Rozmery: 34 x 49 cm
Značené: Značené vľavo hore "62 Tillner"
Ďalšie vlastnosti: Dielo pochádza z pozostalosti Mariana Várossa (1923 -1988), významného slovenského umeleckého historika.
Popis:
"Udenáč" je typické dielo Michala Tillnera. Umením sa začal živiť už počas štúdií vo Viedni, kde vystavoval plagáty, pútače a reklamy, na odporúčanie prof. Hoffmana dostal prácu ako návrhár poťahov na nábytok vo Weiner Wekstätte. Tu získal trvalý vzťah k secesnému umeniu. V 40. rokoch sa začal sústavne venovať maliarstvu, hlavne krajinárstvu. Charakteristická obrysová kresba a veľké farebné plochy teplých tónov. Smeroval k abstraktnému vyjadrovaniu. 2. pol. 50. rokov - budovateľská tematika v duchu soc. realizmu. Na začiatku 60. rokov pochmúrnejšie farby krajín vystriedal svietivý kolorit, ružový alebo okrový podklad. Počas choroby, ktorá ho dlhší čas pripútala na lôžko, maľoval veci, ktoré ho bezprostredne obklopovali -- vytvoril obrazy s uhladenými formami dekoratívneho rázu. Po udravení sa vrátil opäť ku krajine -- zväčša na žltom podklade dominujúce čierna kontúrová kresba. V polovici 60. rokov začal tvoriť abstraktné kompozície geometrického charakteru s variáciami štvorcov a obdlĺžnikov (cyklus Moje Mesto). Koncom 60. a začiatkom 70. rokov maľoval ďalšie krajiny s bielym, žltým, okrovým, červenohnedým pozadím, v ktorých sa vrátil k strašiemu výtvarnému názoru -- k farebným plochám ohraničeným tmavou kontúrou. Štetcový rukopis maľby vystriedali pastózne nánosy farebnej hmoty vytlačenej priamo z tuby na lepenku, spracované len čiastočne špachtľou.
Zoznam diel autora: