Najvyššie dosiahnuté konečné ceny diel autora: NAJVYŠŠIE KONEČNÉ CENY DIEL MARTINA BENKU SPRED ROKU 1914 DOSIAHNUTÉ NA AUKCIÁCH SOGY:
€ 22 737,- Juhočeská krajina. Okolo 1914-15. Olej na plátne. 63 x 52 cm. (83. zimná aukcia, 2. 12. 2008) € 20 000,- Motív z južných Čiech. Okolo 1914 - 18. Olej na kartóne. 35 x 49 cm. (111. letná aukcia výtvarných diel a starožitností, 11.06.2013) € 20 000,- Chalupa od Miľoňovíc. Okolo 1914-15. Olej na kartóne. 34 x 51 cm. (113. večerná aukcia, 12.11.2013) € 20 000,- Miloňovice - Jeseň. 1917. Olej na kartóne. 55 x 70 cm. (114. zimná aukcia výtvarných diel a starožitností. 03.12.2013)
Súkromná zbierka v Čechách. K dielu je priložený znalecký posudok dr. Michaela Zachařa. Získané v pražskom starožitníckom obchode.
„Na jar“
je raným dielom Martina Benku. Jeho maľba úvodných rokov 1910 – 14 spela od významovo neurčitého secesného impresionizmu k znakovo čitateľnejšiemu secesnému symbolizmu. Ten sa ponajprv presadil v sérii interiérov slováckych izieb, sprevádzaných tematicky príbuznými olejovými štúdiami (Slovácka izba, 1914; Svadobná truhlica, 1914; Interiér izby u Tinku, 1914; Pracovňa dr. Alojza Kolíska, 1915; Interiér bytu dr. Kolíska, 1915; Izba z Ratiškovec, 1916, a ďalšie). Benka sa práve v tom čase postupne osamostatnil spod priameho dozoru učiteľa. Prvé Benkove slovácke izby vznikli práve vtedy, keď Kalvodu povolali k armáde. Po jeho demobilizácii sa stal seniorom školského ateliéru, Kalvodovým asistentom. Vyrovnanie vzťahu s učiteľom z podriadenosti a umeleckej závislosti do vzájomne sa rešpektujúcej kolegiality dovŕšil prenájom prvého Benkovho vlastného pražského ateliéru (1914) a napokon odchod do Miloňovíc pri Strakoniciach na veľkorysé pozvanie statkára rytiera Klenku z Vlastimilů (zostal tu až do konca vojny). Šumavské Miloňovice priniesli jasné potvrdenie prelomu: "Miloňovice boli medzníkom, novou etapou v mojom umeleckom vývine. Tu som začal vyjasňovať a upevňovať vlastný umelecký názor". Najmä veľkoformátové maľby z rokov 1915 -1919 vynikajú slohovou vyhranenosťou a symbolickou nasýtenosťou a v tomto majú len málo čo spoločného s kalvodovskými náladovými, obsahovo vyprahnutými krajinárskymi štúdiami.