21. Apríl 2015, 19:00
Najvyššie dosiahnuté konečné ceny diel autora: € 24 000,- Mamičkin miláčik. 1945. Olej na plátne. 68 x 47,5 cm. (100. jubilejná večerná aukcia, 15.11.2011)
€ 23 000,- Les od Oravíc. Okolo 1923-24. Olej na hrubom plátne. 80 x 52 cm. (100. jubilejná večerná aukcia, 15.11.2011)
€ 21 000,- Mamičkin miláčik. 1945. Olej na plátne. 68 x 47,5 cm.. (113. večerná aukcia, 12.11.2013)
€ 18 100,- Cestou na pašu. Okolo 1922-23. Olej na plátne. 70 x 70 cm. (100. jubilejná večerná aukcia, 15.11.2011)
€ 14 700,- Uspávanka. Okolo 1930 – 35. Olej na plátne. 83 x 66 cm. (95. zimná aukcia, 7. 12. 2010)
€ 10 290,11,- Ženy na poli. Okolo 1935-37. Olej na plátne. 71 x 82 cm. (32. letná aukcia, 4. 6. 2002)
Biografia: Narodil sa 21. 5. 1879 vo Viedni, zomrel 3. 8. 1952 v Bratislave. 1894-96 študoval na súkromej škole maliara Záhorského v Prahe, 1896-98 na Umelecko-priemyselnej škole v Prahe (prof. Liška), 1898-1900 na Kráľovskej akadémii výtvarných umení v Drážďanoch (prof. Walter, Bantzer, Pohle). 1901-2 bol na študijnom pobyte v USA (pôsobil u P. Rovnianka v Národnom slovenskom spolku v Pittsburghu, zúčastnil sa na výstave Carnegieho ústavu a usporiadal individuálnu výstavu vo Wunderlyho salóne). Od 1902 žil v Skalici, 1903 spoluzakladateľ Grupy uhorsko-slovenských maliarov. 1905 sa usadil vo Vinosadoch-Malom Tŕní, 1908 sa presťahoval do Pezinka, 1911 do Petržalky. 1911-32 mal v Bratislave súkromnú maliarsku školu. 1919 spoluzakladal Spolok slovenských umelcov, 1921 Umeleckú besedu slovenskú. 1941 po odchode M. Benku pôsobil ako vedúci Oddelenia kreslenia a maľovania bratislavskej SVŠT, 1946-50 profesor na Pedagogickej fakulte UK v Bratislave.
Literatúra: Wagner, V.: Gustáv Mallý. Bratislava 1952; Váross, M.: Gustáv Mallý. Bratislava 1964; Veselý, M.: Gustáv Mallý. Bratislava 1975; Váross, M.: Gustáv Mallý. Bratislava 1989; Bajcurová, K.: Gustáv Mallý. Bratislava 2009.
Poradové číslo: | 17 |
Odhadovaná cena: | 13 000 - 18 000 € |
Konečná cena: | 13 300 € |
Rok: Okolo 1935 - 40
Technika: Olej na kartóne
Typ diela: Výtvarné umenie
Rozmery: 38 x 29 cm
Značené: Značené vľavo dole "G. Mallý"
Popis:
Proveniencia
Významná súkromná zbierka na Slovensku. Pôvodný majiteľ získal dielo priamo z ateliéru Gustáva Mallého. Bol ním jeho priateľ a mecén, bankový úradník Martin Kollár (1889 -1956). Kariéru v centrálnej banke začal na Bankovom úrade ministerstva financií (BÚMF) v Prahe, čo bol vlastne predchodca Národnej banky Československej (NBČS), kam nastúpil v máji 1920. O šesť rokov neskôr odchádza do Bratislavy na post námestníka prednostu. Od apríla roku 1938 bol prednostom tejto filiálky, ktorá bola najvýznamnejšou slovenskou filiálkou NBČS. Na tomto poste pôsobil s titulom riaditeľa filiálky NBČS. V Slovenskej národnej banke (SNB) sa stal riaditeľom administratívneho odboru a z titulu funkcie aj členom riaditeľstva SNB. V krátkom čase vybudoval najväčší a z pohľadu fungovania banky aj najdôležitejší z odborov - administratívny odbor. Po odchode guvernéra Rudolfa Kubiša na zdravotnú dovolenku začiatkom februára roku 1945 zveril guvernér bežnú vnútornú agendu SNB riaditeľskému zboru pod Kollárovým vedením. Vymenovanie Dočasnej správy SNB neovplyvnilo zotrvanie Kollára vo funkcii. V tom čase zabezpečoval jednu z najdôležitejších úloh banky - okolkovanie platidiel a ich výmenu, ktorá sa úspešne realizovala na prelome októbra a novembra 1945. Ukončením činnosti SNB zostal síce riaditeľom, avšak už nie odboru, ale administratívneho oddelenia NBČS, Oblastného ústavu pre Slovensko, a to do roku 1950.
„Súrodenci“
sú komorným príkladom zrelej tvorby Gustáva Mallého. Poukazuje na vrchol tvorby Gustáva Mallého rokov 1935-36. Tieto roky boli pre jeho umelecké hľadanie hraničné. Neskôr sa už len obmieňal vlastný sloh z okolia roku 1924. No aj v týchto neskorých časoch jeho umenia nájdeme viacero vynikajúcich vecí (predkladané dielo k nim rozhodne patrí). Upomínajúcich na jeho najlepšie, "špálovské" obdobie (Pridájanie, okolo 1938; Jar v Ždiari, 1936; Na paši -- Pastierka, okolo 1937; Miláčik, okolo 1944). Vzdialený ohlas na maliarstvo Cézanna, ale najmä bližší a silnejší príklad českého Špálu, pomohlo Mallému nájsť východisko z istého napätia, ktoré dovtedy vytváral neujasnený princíp "dvojitej kresby". Rozihraná, protismerná štruktúra štetcovej kresby takmer mizne. Stavebné plochy obrazových predmetov sú opäť klasicky maliarsky modelované, zároveň však je obrysovou linkou jasne priznaná a zdôraznená ich skladobná funkčnosť. Oslobodená plocha dáva takto možnosť jasavému vyzneniu dekoratívnych farebných tónov (Jarmok v Heľpe, okolo 1932; Trh na námestí Republiky, okolo 1933; Priadka z Mokrého hája, okolo 1934; Dobytčí trh v Heľpe, okolo 1934; Podtatranský motív, okolo 1935; Žena v kroji, okolo 1935; Pastierka, 1934--1936).
Zoznam diel autora: