21. Apríl 2015, 19:00
Najvyššie dosiahnuté konečné ceny diel autora: NAJVYŠŠIE KONEČNÉ CENY DIEL DOMINIKA SKUTEZKEHO DOSIAHNUTÉ NA SVETOVÝCH AUKCIÁCH:
€ 25 500,- Benátčanka s vejárom. Olej na dreve. 31,5 x 22,5 cm. Viedeň 2014
€ 18 095,- Pri obede. 1899. Olej na plátne. 105 x 153 cm. New York 1999
€ 16 758,- Zlé jazyky. Olej na plátne. 74 x 100 cm. Budapešť 2005
€ 16 632,- Pri táboráku. Okolo 1905. Olej na plátne. 90 x 140 cm. Budapešť 2006
€ 14 035,- Židovský pútnik s cigarou. 1899. Olej na plátne. 130 x 90 cm. Budapešť 2001
Biografia: Narodil sa 14. 2. 1849 v Gajaroch, zomrel 13. 3. 1921 v Banskej Bystrici. Od 1853 žil vo Viedni, učil sa u sochára J. Meixnera. 1865-66 v prípravnej maliarskej škole v triede historického maliarstva a 1866-67 v škole historického maliarstva Akadémie výtvarných umení vo Viedni (prof. Wurzinger, Engherth, Blaas, Geiger). 1867-70 študijný pobyt na škole historického maliarstva v Benátkach (prof. Molmenti). 1870-71 žil v Mníchove, 1871-75 pravdepodobne vo Viedni, 1876-84 v Benátkach, 1884 vo Viedni, 1884-86 v Banskej Bystrici, 1886-1889 v Benátkach, 1889-1921 v Banskej Bystrici. Benátky navštívil ešte aj v rokoch 1894 a 1903. Po vzniku Československej republiky sa zúčastnil prvej výstavy slovenských umelcov v Liptovskom Mikuláši (1919). Bol garantom založenia menšinového výtvarného spolku so sídlom v Banskej Bystrici- Jednoty výtvarných umelcov Slovenska (1921). 1995 bola v Oblastnej galérii v Banskej Bystrici sprístupnená stála expozícia umelcovho diela.
Literatúra: Tilkovský, V.: Dominik Skutecký. Život a dielo. Bratislava 1954; Keleti, M.: Dominik Skutecký. Kat. výst. Bratislava, Slovenská národná galéria 1976.
Poradové číslo: | 18 |
Nevydražené | |
Vyvolávacia cena: | Neurčená |
Rok: 1918
Technika: Olej na plátne
Typ diela: Výtvarné umenie
Rozmery: 140 x 115 cm
Značené: Značené vľavo hore "Skutetzky D."
Popis:
Proveniencia
Súkromná zbierka na Slovensku. K dielu je priložená fotodokumentácia listu Domika Skutetzkeho pánovi Szászovi z 5. 6. 1918, v ktorom ho informuje o dokončení diela, ako aj ponukového listu pôvodného majiteľa diela Slovenskej národnej galérii (dátum na pečiatke podateľne 14. 6. 1956).
„Dvojportrét pána Szásza s manželkou“
je dokladom nepretržitej kontinuity naturalistických podobizní v tvorbe Dominika Skutetzho (I. Szás bol majiteľom známeho hotela v Banskej Bystrici). Jeho realizmus, či naturalizmus má korene v „benátskej“ línii tvorby. Skutetzky sa vo svojich začiatkoch ocitol celkom nakrátko v Mníchove - tamojší pobyt však znamenal rozhodujúci zlom v jeho tvorivom smerovaní. Prišiel sem z Benátok pokračovať v štúdiu historického maliarstva. Práve začiatkom sedemdesiatych rokov však v Mníchove doznievali prevratné podnety výstavy novej hviezdy na európskom maliarskom nebi - Gustava Courbeta. Jeho "Siesta" a ďalšie diela ohlasujúce impresionizmus tu - oproti Parížu - získali neobyčajné uznanie. To zrejme aj Skutetzkeho nadobro obrátilo od historizujúceho akademizmu a upriamilo jeho pozornosť k žánru maliarsky interpretovaného v duchu nového mníchovského naturalizmu a luminizmu. Európsku slávu a pozornosť zberateľov a mecénov však získal Skutetzky až počas nasledujúceho, druhého pobytu v Benátkach. Celkom sa oddal miestnemu, obchodne celoeurópsky úspešnému sentimentálnemu, anekdotickému, slnkom prežiarenému mestskému žánru, v ktorom sa suverénne vyrovnal miestnym maliarskym veličinám (Favreto, Bianchi, Cremona). Skutetzkeho "morbidezza" náladových chrámových interiérov s osamelo sa modliacimi ženami, ale najmä efektné výjavy života v lodeniciach (Víťaz regaty, okolo 1885; Stavba lodi, 1903; Lodenica v Capo D Istria, 1903) spájali munkácsyovský epický realizmus so žiarivým dekoratívnym kolorizmom, vyjadrujúcim "sladkú taliansku rojčivosť". Ale až približne desať rokov po definitívnom usadení sa v Banskej Bystrici (1889) Skutetzkeho luminizmus vrcholil v maľbách plenérov i žánrových výjavov v plnom dennom osvetlení (Na letnom byte, okolo 1895; Trh v Banskej Bystrici, 1899; Aleja, 1899; V zadumaní, 1905; Zeleninový trh v Banskej Bystrici, 1905).
Zoznam diel autora: