Najvyššie dosiahnuté konečné ceny diel autora: NAJVYŠŠIE KONEČNÉ CENY KRESBOVÝCH DIEL JANA HÁLU DOSIAHNUTÉ NA AUKCIÁCH SOGY:
€ 2 600 Tanec do krutu. 1936. Akvarel, tuš na papieri. 47 x 38 cm. (101. zimná aukcia, 06.12.2011) € 2 600 Do kostola. 1938. Akvarel na papieri, 31 x 28, 54 cm. (108. zimná aukcia, 04.12.2012) € 2 600 Tancujúci pár. 1941. Akvarel na papieri. 44 x 59 cm. (114. zimná aukcia, 03.12.2013) € 1 526 Chlapec s píšťalkou. 1956. Akvarel na papieri. 37 x 48 cm. (47. jarná aukcia, 9. 3. 2004) € 1 493 Portrétny súbor. 1924. Kresba perom, tušom, ceruzou, pastelom na papieri. 31 x 23 cm. (58. letná aukcia, 14. 06. 2005) € 1 350 Tancujúci. 1941. Akvarel, tuš na papieri. 23 x 16 cm. (114. zimná aukcia, 03.12.2013)
Biografia: Narodil sa 19. 1. 1890 v Blatnej, zomrel 17. 5. 1959 vo Važci. 1909 súkromná maliarska školu F. Engelmüllera v Prahe, 1910 -15 študoval na Akadémii výtvarných umení v Prahe (prof. Bukovac, Pirner). Od 1923 žil ako výtvarník v slobodnom povolaní v podtatranskej dedinke Važec. Okrem maliarstva sa venoval i literárnej tvorbe a ilustrácii - patrí k zakladateľom modernej slovenskej ilustračnej tvorby pre deti. Samostatne vystavoval v Prahe (1932), Košiciach (1931, 1933, 1938), Bratislave (1932), Liptovskom Mikuláši (1933). Súborné výstavy mal v Liptovskom Mikuláši (1982), Prahe (1982), Bratislave (1990). Galéria P. M. Bohúňa sprístupnila v jeho dome vo Važci pamätnú izbu a stálu inštaláciu jeho diel.
Literatúra: Lenko, J.: Jan Hála. Bratislava 1951; Abelovský, J.: Jan Hála. Bratislava 1977; Abelovský, J.: Jan Hála. Trenčín 2007
Proveniencia: Súkromná zbierka v Čechách. Z pozostalosti Jana Hálu.
Technika: Kresba perom, tušom, kolorovaná akvarelom na papieri
Typ diela: Výtvarné umenie
Značené: Značené vpravo dole "J.Hála 48"
Popis:
„Važtianka s košíkom zemiakov“ je zaujímavé kresbové dielo Jana Hálu priamo z jeho pozostalosti. Zastupuje dôležitú, kvantitou najrozľahlejšiu oblasť jeho umeleckých aktivít: utilitárnu kresbu. Od konca dvadsiatych rokov sa začína sústavne venovať literárnej činnosti (množstvo ilustrovaných článkov a fejtónov s važeckou tematikou v Lidových novinách, Eláne, Slovenských pohľadoch, Jase, Světozore, Saloone a ďalších periodikách). Hálova literatúra bola, akosi samozrejme, sprevádzaná kresbami, zväčša tušovými perovkami. A tak akoby mimochodom, zčasti donútený aj životnými okolnosťami, vstupuje Hála na „pole neorané“ slovenskej knižnej ilustrácie. Spôsobom však nadmieru zásadným. Každá špecializovaná retrospektíva tejto výtvarnej disciplíny sa totiž začína konštatovaním nesporného faktu: Hálov ilustračný vklad v medzivojnovom období (spolu s ďalším Čechom Jaroslavom Vodrážkom, ale aj Andrejom Kováčikom, Karolom Ondreičkom, Aurelom Kajlichom, Emilom Makovickým a nemnohými ďalšími) mal povahu dejinného, zakladateľského činu.