14. November 2017, 19:00
Biografia: Ján Kekeli sa narodil 19.3. 1984 v Kežmarku. 2006-2012 študoval na Vysokej škole výtvarných umení v Bratislave, v Atelieri fotografie. 2009 absoloval študijný pobyt na Uniwersytet Artystyczny w Poznaniu, Poľsko. Patrí medzi najvýraznejších predstaviteľov súčasnej generácie slovenských fotografov. Už počas štúdií na Katedre fotografie a nových médií na Vysokej škole výtvarných umení v Bratislave zaujal viacerými projektmi. Začínal s klasickým čiernobielym dokumentom, neskôr sa priklonil k výtvarnej fotografii, aby oba prístupy do istej miery prepojil v téme krajiny, ktorou sa začal intenzívnejšie zaoberať na magisterskom štúdiu. Jej spracovanie vyvrcholilo diplomovou prácou s názvom Obrazy krajiny. Samostatne vystavoval (výber): Krátka slučka, Galerie města Třince (2017), God is unemployed, Beastro, Bratislava (2016), Medzi (s Petrom Fabom) Galerie Nevan Contempo, Praha; Kamenná záhrada, galéria Photoport, Bratislava, (2014); V krajine, Slovenský inštitút, Varšava, Poľsko (2013).
Poradové číslo: | 88 |
Nevydražené | |
Vyvolávacia cena: | Neurčená |
Rok: 2011
Proveniencia: Z ateliéru autora
Technika: Digitálny C-print na dibonde. Edícia 1/3
Typ diela: Výtvarné umenie
Rozmery: 150 x 380 cm
Značené: Značené na zadnej strane "Ján Kekeli 2011"
Popis:
„Mlyn z cyklu "Obrazy krajiny“
je súčasťou širšieho fotografického cyklu autora. Teoretička fotografie Michaela Paštéková o tvorbe Jána Kekeliho uviedla „V projekte krajín sa Kekeli pohráva s hranicou medzi fotografickým a maliarskym obrazom. Voľne sa inšpiruje estetikou krajinomaľby zo začiatku 19. storočia, netají sa najmä obdivom k dielu Caspara Davida Friedricha. Používa fotoaparát s negatívom 4 x 5 inchov (102 x 127 mm), ktorý mu umožňuje výjavy zachytiť vo veľkom detaile. Pôvodne svoju pozornosť zameriaval najmä na nespútané lesné zákutia, krivolaké cesty, melancholické panorámy, pracoval s lyrickou farebnosťou a mäkším svetlom. Neskôr sa posunul k zachytávaniu striedmejších a najmä industriálnejších či dokonca mestských zákutí. Už to nebol len človek v zajatí prírody, ale aj analýza ich vzájomného ovplyvňovania sa. Určité maliarske gesto tu však stále ostáva prítomné – v precíznych kompozíciách, v bohatosti detailov, v použití monumentálnych diptychov (150x180 cm). Pre Kekeliho je dôležité, vyvolať v divákovi pocit, že sa môže krajiny takmer dotknúť, vstúpiť do nej. Rozmer tak pre neho nie je len samoúčelným módnym prvkom, ale významným výrazovým prostriedkom“. Katarína Bajcurová vyzdvihuje Kekeliho „schopnosť dívať sa na svet okolo seba očami tvorcu. I keď to robí cez oko fotografickej kamery, dôraz na „malebnosť“ motívu je tu latentne prítomná, nielen v sofistikovanosti skladby obrazov, v detailoch či vo využití tradičnej formy diptychu, ktorá informáciu nielen násobí, naratívne zmnožuje, ale aj významovo aktualizuje. Ďalším podstatným znakom Kekeliho autorského konceptu je nejednoznačné napätie medzi dokumentárnym a výtvarným prístupom, pretože jeho fotografie sú špecifickou, hoci nenápadnou správou o stave krajiny, ktorá vo svojej podstate už vôbec nie je romantická, ale pretvorená a dotknutá ľudskými zásahmi, ktoré vo svojej podstate smerujú proti nej a pretvárajú ju na svoj, nie vždy pozitívny, obraz“.
Zoznam diel autora: