14. November 2017, 19:00
Najvyššie dosiahnuté konečné ceny diel autora: € 11 451 Ležiaca. 1944. Olej na plátne. 78 x 82 cm. (45. zimná aukcia, 2. 12. 2003)
€ 9 700 Žena s mačkou. 1959. Olej na plátne. 63 x 45 cm. (105. letná aukcia, 12.06.2012)
€ 6 472 Vyhnaní. 1943. Olej na dreve. 40 x 52 cm. (16. letná aukcia, 8. 6. 1999)
€ 3 651 Poloakt. Okolo 1945. Olej na plátne. 51 x 41 cm. (58. letná aukcia, 14. 6. 2005)
Biografia: Pôvodným menom Neufeld. Narodil sa 18. 1. 1914 v Mohácsi (Maďarsko), zomrel 15. 10. 1967 v Bratislave. 1934-36 navštevoval Lekársku fakultu Univerzity Karlovej v Prahe a súčasne Ukrajinskú akadémiu. 1936-39 študoval na Akadémii výtvarných umení v Prahe (prof. Nowak, absolutórium dostal až 1945). Do 1950 žil v Prahe, 1948-50 asistent na Akadémii výtvarných umení. 1950 -53 odborný asistent Pedagogickej fakulty Univerzity Komenského v Bratislave, potom výtvarník v slobodnom povolaní. Od 1943 člen pražského spolku Mánes, ktorý mu 1944 usporiadal prvú samostatnú výstavu. 1945 bol prijatý za člena spolku Hollar. 1946 a 1947 študijné cesty do Francúzska a Švajčiarska. Život ukončil dobrovoľnou smrťou. Samostatne vystavoval v Prahe (1944, 1945, 1946), Bratislave (1947, 1965), Brne (1965) Ostrave (1965), Dolnom Kubíne (1978). Súbornú výstavy mal v Bratislave (1979, Slovenská národná galéria).
Literatúra: Váross, M.: Eugen Nevan. Bratislava 1964; Trojanová, E.: Eugen Nevan, Bratislava 1970; Glasová, A.: Eugen Nevan. Súpis archívnych fondov. Bratislava, Slovenská národná galéria 1970.
Poradové číslo: | 54 |
Nevydražené | |
Vyvolávacia cena: | Neurčená |
Rok: Okolo 1945
Proveniencia: Súkromná zbierka na Slovensku. Z pozostalosti autora.
Technika: Olej na plátne
Typ diela: Výtvarné umenie
Rozmery: 41 x 75 cm
Značené: Značené vpravo dole "E. Nevan"
Popis:
„Sestry“
sú galerijným dielom Eugena Nevana. Vyjasnenie osobného "štatútu", vstup do aspoň relatívne normálnej umeleckej komunikácie od roku 1943 preto znamenal návrat k prv načrtnutým problémom, nachádzajúcim sa mimo záujmov generačnej väčšiny. Protirečenie poetického a skladobného si síce našlo generačne príznačné námety, obsahujúce takpovediac nechcene inotajné významy: ezoterický sujet umenia, jeho profesionálnych tvorcov a modelov, jeho inštitúcií -- divadla, koncertných sál a výstavných siení -- i jeho výstredných intreprétov. Nevan však pre seba objavil najmä svet baletu, ku ktorému ho viazalo mnoho osobných vzťahov, priateľstiev i nezanedbateľná praktická skúsenosť (venoval sa výrazovému tancu). Zároveň bol však Nevanov variant generačného tématického klišé práve v jeho "literárnej" rovine celkom stlmený a zdržanlivý. Za námetmi svojich obrazov chodil do zákulisia, do šatní baletiek. Mágia "umenia v umení" bola zamenená za prostú intimitu zobliekajúcich sa tanečníc, pristihnutých vo chvíľach únavy, melanchólie, zamyslenia (Odpočívajúce tanečnice, okolo 1943; Odpočívajúce tanečnice, 1944; Priateľky v šatni, 1945). Podobne ako u Matejku, i u Nevana možno pozorovať jednoznačný presun dôrazu k výtvarnosti, vnútornej stabilite kompozície, nádhere jej farebného vybavenia fauvistickou súhrou nelomených žltých, červených a zelených a belasých farieb. Aj preto menej exkluzívne náprotivky Nevanových baletiek, civilné obrazy mestských žien, neboli vo svojej artistnosti v ničom odlišné (Akt so županom, 1944; Akt v zelenom, 1944; Na výstave, 1944; Po kúpeli, 1944; Stojaci ženský akt, 1945).
Zoznam diel autora: