13. November 2018, 19:00
Najvyššie dosiahnuté konečné ceny diel autora: Najvyššie konečné ceny porovnateľných diel Mikuláša Galandu dosiahnuté na aukciách SOGY:
€ 5 145 Poľné kvety. 1932. Olejová tempera na papieri. 33 x 25 cm. (83. zimná aukcia, 2. 12. 2008)
€ 5 000Pred obrazom Madony (Zamyslená). 1938. Tempera na papieri. 29 x 20 cm. (118. jesenná aukcia výtvarných diel, 23.09.2014)
€ 4 800 Surrealistická kompozícia. Okolo 1930-31. Tuš, koláž na papieri. 28 x 23 cm. (109. jarná aukcia výtvarných diel, 19.03.2013)
€ 4 647 Madona s dieťaťom. 1936-38. Tempera na papieri. 22 x 12,5 cm. (12. jesenná aukcia, 15. 12. 1998)
€ 4 200 Žena s podopretou rukou. Okolo 1935-36. Tempera na papieri. 22 x 16 cm. (117. letná aukcia výtvarných diel a starožitností, 10.06.2014)
Biografia: Narodil sa 4. 5. 1895 v Turčianskych Tepliciach, zomrel 5. 6. 1938 v Bratislave. 1914-16 študoval na Vysokej škole výtvarných umení v Budapešti (prof. Raksányi), 1922 na Umeleckopriemyselnej škole (prof. Brunner), 1923-27 na Akadémii výtvarných umení v Prahe (prof. Brömse, Thiele). 1928 zložil skúšky na profesúru kreslenia. 1916-22 pôsobil ako notársky úradník v Turčianskych Tepliciach, 1929 učiteľ na meštianskej škole v Bratislave, od 1930 profesor na večerných kurzoch učňovských škôl a na Škole umeleckých remesiel (oddelenie grafiky a reklamy, módne kreslenie) v Bratislave. 1924 grafická úprava prvého čísla DAVu, v ďalších číslach tejto ľavicovo orientovanej revue reprodukované jeho grafické listy. 1930-1932 manifest modernizmu Súkromné listy Fullu a Galandu (vyšli štyri čísla). 1937 strieborná medaila na svetovej výstave v Paríži. Okrem maliarstva sa rovnocenne venoval voľnej a knižnej kresbe a úžitkovej grafike. Samostatne vystavoval v Košiciach (1929 s Fullom), Martine (1929), Prahe (1931 s Fullom, 1935), Prostějove (1937). Najdôležitejšie súborné výstavy mal v Bratislave (1939, 1948, UBS, 1963, Slovenská národná galéria, 1987, Galéria mesta Bratisolavy, 1995, Slovenská národná galéria), Budapešti (1968), Martine (1985, Turčianska galéria). 1991 bola v odbornej garancii Turčianskej galérie v Martine sprístupnená stála expozícia umelcovho diela v Dome Mikuláša Galandu v Turčianskych Tepliciach.
Literatúra: Pospíšil, J. - Zatloukal, L.: Mikuláš Galanda. Monografia o slovenskom modernom maliarovi. Praha 1934; Kalmán, J.: Galanda (Línie tichého smútku) - bibliografický súpis. Bratislava 1944; Vaculík, K.: Mikuláš Galanda. Obrazy, kresby, grafika. Bratislava 1963; Vaculík, K.: Mikuláš Galanda. Bratislava 1983; Kostrová, Z.: Aktuálnosť Galandovho umeleckého odkazu. In: Mikuláš Galanda 1895-1938. Stála expozícia zo života a tvorby. Kat. stálej expozície. Turčianske Teplice, Dom Mikuláša Galandu, Martin, Turčianska galéria 1989; Kostrová, Z.: Mikuláš Galanda. 1895-1938. Kat. výst. Bratislava, Slovenská národná galéria 1995; Kostrová, Z.: Mikuláš Galanda. Pallas, Bratislava 2001.
Poradové číslo: | 42 |
Nevydražené | |
Vyvolávacia cena: | Neurčená |
Rok: Pred 1928
Proveniencia: Významná súkromná zbierka na Slovensku. K dielu je priložený sprievodný list Mikuláša Galandu, adresovaný Márii Dovčíkovej v Žiline. List je písaný v maďarčine a datovaný v Štubnianskych Tepliciach, august 1928.
Technika: Pastelové ceruzy, tuš, akvarel na papieri
Typ diela: Výtvarné umenie
Rozmery: 14 x 9 cm
Značené: Značené vpravo dole "Galanda"
Popis:
„Štyri kresby“
okrem zaujímavej listinnej legendy viažúcej sa k ich vzniku, ponúkajú vzhľad do štýlového registra umenia Mikuláša Galandu. Podľa Karola Vaculíka „ stal sa tvorcom aktuálnejšej, vývoja a života schopnejšej tradície. Nielenže nastolil jej nové poňatie, ale prebojovával slovenskému umeniu aj odlišné formálne pricípy tvorby". V čom však spočívala podstata tejto Galandovej "novej tradície"? A kde bola príčina toho, že pri Galandovi sa dodnes stretávame "v ďaleko väčšej miere ako u iných predstaviteľov nášho umenia medzi dvoma svetovými vojnami s menej alebo väčšmi zastretým vyslovovaním istých výhrad a nerozhodnosti pri posudzovaní jeho tvorby."? Veď by sa dalo rovnako dobre -- opäť s Vaculíkom -- tvrdiť, že Galandova tvorivá cesta len v extrahovanej podobe kopíruje váhavú, spletitú cestu slovenského medzivojnového maliarstva k moderne a v tomto ohľade teda neprináša nič nové: od úpravy secesie, Muncha a sociálneho umenia (1924--1926), neokubizmus a Picassov klasicizmus (1926--1929), surrealistickú epizódu (1930), lyrický variant neokubizmu, variácie na predvojnový analytický kubizmus a kubizujúcu syntézu (1930--1932), obdobie sentimentálnej sociálnej citovosti (1930--1936).
Zoznam diel autora: