28. November 2006
Najvyššie dosiahnuté konečné ceny diel autora: NAJVYŠŠIE DOSIAHNUTÉ KONEČNÉ CENY DIEL L. ČEMICKÉHO NA AUKCIÁCH SOGY:
70 000,- Sk Vojna. 1944. Olej na plátne. 56 x 90 cm. (59. jesenná aukcia, 4. 10. 2005)
56 000,- Sk Rozhovor. Okolo 1938. Kombinácia techník (tempera, tuš) na kartóne. 42 x 57 cm. (49. letná aukcia, 11. 5. 2004)
52 000,- Sk Na úteku. 1941. Tempera na dreve. 30 x 28 cm. (6. letná aukcia, 26. 5. 1998)
43 000,- Sk Dve ženy. Okolo 1930. Olej na plátne. 90 x 78 cm. (6. letná aukcia, 26. 5. 1998)
Biografia: Ladislav Čemický sa narodil 24. 3. 1909 v Čemiciach, zomrel 6. 1. 2000 v Stupave. 1929-34 študoval na Vysokej škole výtvarných umení v Budapešti (prof. Csók, Glatz, Kandó). 1932 absolvoval tajnú marxistickú školu, kontakty s komunistickým spolkom Sarló (Kosák). 1934 študijný pobyt vo Viedni, pobyt v maliarskej kolónii J. Alexyho v Piešťanoch. 1935-36 štipendijný pobyt v Paríži. 1937 trojmesačný študijný pobyt v Taliansku (Benátky, Florencia, Rím, Neapol). 1938 pobyt v Paríži, po návrate sa usadil v Bratislave. 1945-47 žil v Martine, od 1947 znovu v Bratislave, stal sa členom Skupiny výtvarných umelcov 29. augusta. 1949-76 pedagogicky pôsobil na Vysokej škole výtvarných umení v Bratislave. Z literatúry: Tilkovský, V.: Ladislav Čemický. Bratislava 1962; Abelovský, J.: Ladislav Čemický. Dielo rokov 1926-1948. Kat. výst. Liptovský Mikuláš, Galéria P. M. Bohúňa 1989.
Poradové číslo: | 32 |
Vyvolávacia cena: | 1 195 € |
Konečná cena: | 1 195 € |
Rok: 1985
Technika: olej na plátne
Typ diela: Výtvarné umenie
Rozmery: 55 x 91,5 cm
Značené: vľavo dole „Čemický 985“
Popis: „Zima pri Čemiciach“ je zberateľsky vzácnym príkladom olejomaľby Ladislava Čemického z neskorších tvorivých rokov (po roku 1949 sa viac-menej venoval len kresbovým technikám). Aj vo všeobecnosti sa vyššie cení autorova tvorba rokov 1926 – 1949 vyššie, než neskoršia nadprodukcia akvarelov. Pre Čemického boli rozhodujúce budapeštianske štúdiá (1929-1934). Najmä ich prvé tri roky, kedy našiel šťastné spojenie vlastných talentových predpokladov s pedagogickou praxou Istvána Csóka. Csókova ozdobná, secesným symbolizmom živená maľba stojí v základoch Čemického začiatočnej tvorby založenej na prelínaní prirodzenosti výrazu a symbolickosti významu (Starec a dievča, 1930; Svetabôľ, 1931; Modré slnko, 1932; Úbohá Maryška, 1934; Most samovrahov, 1934; Lúžnianka, 1935; Symfónia Tatier, 1936). Prvý parížsky študijný pobyt (1935-1936) obohatil získaný lyrický základ o poznateľnú prísadu civilizmu v stvárnení mestskej témy, proletárskej periférie Paríža (Ulica z Paríža, 1935; Zúfalosť, 1935; Preklínanie, 1935; Na brehu Seiny, 1936; Zhromaždenie, 1937). Prvý skutočný vrchol Čemického umenia zaznamenala až jeho košická súborná výstava (1937). Predstavila vyzretého umelca, suverénne ovládajúceho už v podstate uzavretý vyjadrovaci register vlastnej maľby, v tematickom rozpätí od narážok na španielsku občiansku vojnu (Odpútané kone, 1935; Poprava, 1937) po sociálny žáner (Práčka, 1937; Sediaci, 1937; Starena, 1937). Druhý parížsky pobyt (1938) bol preto už len potvrdením nastúpeného smerovania. Okrem niekoľkých zaujímavých výnimiek poukazujúcich na Čemického koketériu so súdobou abstrakciou (Dynamická kompozícia, 1938; Abstraktná kompozícia, 1938; Reminiscencia na Picassa, 1940) sa v umelcovej maľbe a kresbe ďalej prehlbovalo osobnostné pochopenie sociálneho maliarstva. Námety práce a robotníckych periférií prevádzal do zmyslovej reči obrazu s pečaťou hlbokej rozpornosti. Delikátna farebnosť, jemná mihotavá štruktúra kresby chce skôr ozvláštňovať videné a bezprostredne zažité, než akýmkoľvek spôsobom zovšeobecňovať (Špeditéri, 1938; Nešťastie, 1938; Zabitý, 1938; Tragédia, 1938).
Zoznam diel autora: