02. Október 2007
Najvyššie dosiahnuté konečné ceny diel autora: NAJVYŠŠIE DOSIAHNUTÉ KONEČNÉ CENY DIEL J. HÁLU NA AUKCIÁCH SOGY:
245 000,- Sk Matka s dieťaťom. 1941. Olej na plátne. 84 x 94 cm. (9. jesenná aukcia, 17. 9. 1998)
240 000,- Sk Do poľa. 1934. Olej na plátne. 65 x 75 cm. (37. jarná aukcia, 18. 3. 2003)
201 000,- Sk Dievča s ružou. 1943. Olej na plátne. 64 x 66 cm. (23. zimná aukcia, 5. 12. 2000)
195 000,- Sk Pastier oviec. 1932. Olej na plátne. 79 x 101 cm. (6. letná aukcia, 26. 5. 1998)
175 000,- Sk Žnica. 1942. Olej na plátne. 65 x 92 cm. (9. jesenná aukcia, 17. 9. 1998)
175 000,- Sk Dievčatko z Važca. 1956. Olej na plátne. 24 x 24 cm. (19. jarná aukcia, 28. 3. 2000)
Biografia: Jan Hála sa narodil 19. 1. 1890 v Blatnej, zomrel 17. 5. 1959 vo Važci. 1909 súkromná maliarska školu F. Engelmüllera v Prahe, 1910-15 študoval na Akadémii výtvarných umení v Prahe (prof. Bukovac, Pirner). Od 1923 žil ako výtvarník v slobodnom povolaní v podtatranskej dedinke Važec. Okrem maliarstva sa venoval i literárnej tvorbe a ilustrácii - patrí k zakladateľom modernej slovenskej ilustračnej tvorby pre deti. Samostatne vystavoval v Prahe (1932), Košiciach (1931, 1933, 1938), Bratislave (1932), Liptovskom Mikuláši (1933). Súborné výstavy mal v Liptovskom Mikuláši (1982), Prahe (1982), Bratislave (1990). Galéria P. M. Bohúňa sprístupnila v jeho dome vo Važci pamätnú izbu a stálu inštaláciu jeho diel. Z literatúry: Lenko, J.: Jan Hála. Bratislava 1951; Abelovský, J.: Jan Hála. Bratislava 1977; Abelovský, J.: Jan Hála. Bratislava 2007.
Poradové číslo: | 2 |
Vyvolávacia cena: | 7 469 € |
Konečná cena: | 17 427 € |
Rok: 1941
Technika: olej na plátne
Typ diela: Výtvarné umenie
Rozmery: 70 x 80 cm
Značené: vpravo dole „J. Hála 1941“
Popis: „Dievča so džbánom“ je reprezentatívnym dielom Jana Hálu. Hála sa od roku 1931 (po požiari starého Važca) duchovne vracia kdesi za Augustu, cez Věšína k mánesovsko-alešovskej tradícii vzývania rodu, kmeňa, národa. Záujem o svojrázny ženský typ povyšuje Hála do maliarskeho (i ľudského) vytrženia nad obrazom pracujúceho človeka na monumentálnom pozadí tatranských brál. Prvým z týchto, zväčša veľkoformátových plátien je Rozsievač (1938) a potom nasledujú Ženci (1941), Do poľa (1943), S riečicou (1944), Bielenie plátna (1944), Na priadky (1944), Plenie ľanu (1945), S obedom (1945), Zbieranie zemiakov (1945), Babie leto (1946), Dievča s krčahom (1947), Jarná zem (1947), Dievča s chlebom (1950) a mnohé ďalšie. Podhľadová kompozícia, zdôraznenie hĺbky pozadia, statickosť a objemovosť figuratívnej výbavy dostávajú tieto často aj rozmermi monumentálne diela do viditeľnej konfrontácie so súvekými výsledkami protagonistu národného slohu Martina Benku. Ten totiž od záveru tridsiatych rokov, ale najmä v rokoch 1942 – 1949, teda v poslednom dôležitom tvorivom období, vytvoril diela s patetickými mnohofigurálnymi kompozíciami, ktoré znamenali v rovine štýlu prerod secesnej ornamentálnosti na akýsi žánrový nazarenizmus, v rovine významu zasa zámenu výrazovej štylizácie reality života národa za jej alegorickú podobu.
Zoznam diel autora: