154. Zimná aukcia výtvarných diel

29. November 2022, 19:00

MOYZESOVÁ SIEŇ FILOZOFICKEJ FAKULTY UK, Vajanského nábrežie 12

154. Zimná aukcia výtvarných diel

Aktuality

Top dražba 149. aukcie - Erik Binder (1974)

Top dražba 149. aukcie - Erik Binder (1974)

(71) ERIK BINDER (1974): Prvá alebo posledná križovatka ( SEM - A - FOR). 2008. Akryl, fixka na plátne. 100 x 120 cm. Neznačené, na zadnej strane autorská popiska. Konečná cena: 2 000 €.


Tvorba Erika Bindera sa zvyčajne odvíja v náhodilých cykloch, v súlade s Binderovým pôžitkárskym užívaním si novoobjaveného. Dielo je súčasťou rozsiahlejšej série, ktorá vznikla počas letného rezidenčného pobytu vo viedenskom Musem Quartier. Plátna voľne nadväzujú na monumentálne práce /spreje/ na papieri, ktoré autor verejnosti predstavil na výstave Lepšie vidieť ako počuť začiatkom roka 2008 SOGE. Nasledoval samostatný cyklus “Cesty, znamenia a značky” z umelcovho letného rezidenčného pobytu vo viedenskom Musem Quartier. Séria plátien i monumentálne práce /spreje/ na papieri charakterizuje expresívne maliarske gesto, autorské street-artové techniky, výrazná farebnosť: „… dôležitou sa stala bezprostrednosť zachytenia gesta vo forme stekanca, striekanca, škvrny….“. Práve anarchistická bezprostrednosť v spôsobe tvorby - robí z Bindera autentického a v rámci slovenskej scény jedinečného tvorcu. Jeho obrazy prinášajú zaujímavý mix záznamov osobných zážitkov, symbolov vizuálneho sveta 21. storočia, street artových tagov a pouličných značiek. V monumentálnych plátnach sa jednotlivé príbehy dokonca prestupujú, detaily stoja vedľa celkov, mikrosvet susedí s makrosvetom; intímne sa mieša s verejným. Výsledkom je vizuálne svieža, viacvrstvová výpoveď o stave jedinca-umelca i spoločnosti. Erik Binder je teda neprehliadnuteľná postava súčasnej slovenskej scény: “…je veľký šaman a mystifikátor, ktorý rád vťahuje bezbranných divákov do svojich umeleckých hier. Jeho tvorba je mimoriadne rozmanitá (od digitálnych manipulácií, cez multimediálne objekty a inštalácie, až po maľbou sprejované plátna a skate-dosky), najnovšie tiež vystupuje v úlohe "art lab" galeristu… typická svojským humorom, niekedy až detsky nespútanou hravosťou, recykláciou materiálov ale aj nápadov a miešaním subkultúrnych vplyvov (komiks, grafity, hip-hop, globálna kritika, eko, socík či kung-fu)…. ". Podľa inej kritiky: “… je charakteristický totálnym prístupom k tvorbe a bezprostredným narábaním s vizuálnou pamäťou, vizuálnymi odkazmi a dejinami umenia. Výsledkom sú "mix" artefakty a prostredia, do ktorých zahŕňa aj svoj životný štýl, hudbu a rodinu. Celok nazýva projektom Kunst fu či umeleckým zoskupením Kunst fa (či inak..) …”.