Blogy | O bilanciách

JÚLIUS JAKOBY (1903 - 1985): Akt ženy. 1932. Olej na plátne, 71 x 47 cm. Konečná cena: 98 000,00 EUR (2 952 348,00 SKK). Celoslovenský autorský rekord. 93. jesenná aukcia SOGY, 5. 10. 2010.


Koniec roka sa závratne blíži. A s ním neodmysliteľne aj všakovaké “odpočty” úspechov i neúspechov uplynulého času. Ročné bilancie súkromné, či rodinné. Ale aj “neosobné” pracovné, napríklad firemné. Kým tie prvé sú čisto subjektívne, pri tých druhých sa všeobecne predpokladá istá objektivita. Ich merateľnosť, teda podloženosť faktami, číslami, štatistikami. Navyše: občasné kritické obzretie sa späť je nevyhnutnou podmienkou tvorby realistického odhadu perspektív obchodovania formy. Na druhej strane – mnoho závisí od adresátov firemného sebahodnotenia, respektíve situácie, v ktorej bilancujete. Vždy iné fakty a čísla zdôrazníte (alebo zamlčíte) na pracovnej porade vedenia firmy, v príhovore k zamestnancom na vianočnom večierku, skryto či otvorene reklamnom komentári na webovej stránke firmy, v rozhovore pre bulvárne, alebo naopak - seriózne médium, pri stretnutí s firemným VIP klientom, alebo priaznivcom Vašej obchodnej konkurencie.
Zdá sa teda, že s “objektivitou” bilancií to nie je až také jednoduché. Pretože aj niečo tak suché a racionálne, ako je daňové priznanie firmy, vlastne nič o úspešnosti, či neúspešnosti Vášho počínania nevyjadruje. Dôležitá je interpretácia faktov, ich detailnejšia obsahová analýza. A v neposlednom rade tiež ich usúvťažnenie v širšom obchodnom okolí podnikania firmy.

Pre všetko toto beriem preto s istou rezervou fakt, ktorý sme už zverejnili na našich webových stránkach. Totiž, že uplynulý rok 2010 bol v trinásťročnej histórii našej firmy najúspešnejší. Celkový obrat na tohoročných živých, štyroch sezónnych a dvoch špeciálnych, súčasných aukciách, dosiahol sumu viac ako dva milióny tristo tisíc eur. A to všetko bez aukčnej prirážky a samozrejme s tým, že nerátame on-line aukcie a mimoaukčný predaj. Obrat roku 2010 aj tak o viac ako 315 tisíc eur prekonal doteraz náš najlepší výsledok z roku 2005. Pre doplnenie obrazu možno uviesť aj celkový prehľad primárnej štatistiky doterajšieho obchodovania SOGY:

1997 26 767 500 Sk - 888 518 €
1998 38 968 800 Sk - 1 293 527 €
1999 23 971 600 Sk - 795 711 €
2000 37 595 600 Sk - 1 247 945 €
2001 28 514 400 Sk - 946 504 €
2002 45 120 700 Sk - 1 497 732 €
2003 58 936 500 Sk - 1 956 333 €
2004 42 569 500 Sk - 1 413 048 €
2005 59 902 000 Sk - 1 988 382 €
2006 38 058 500 Sk - 1 263 310 €
2007 56 587 100 Sk - 1 878 347 €
2008 51 897 500 Sk - 1 722 681 €
2009 56 881 473 Sk - 1 888 119 €
2010 69 381 383 Sk - 2 303 040 €
*****************************************
635 154 556 Sk - 21 083 197 €

Ako teda vyložiť, pre nás a prirodzene aj pre ľudí, ktorým sme sprostredkovali predaj ich výtvarných diel, tieto - na prvý pohľad - potešujúce skutočnosti ? Dajme predovšetkým bokom prvoplánovú eufóriu z čísel. Pozrime sa radšej na vec z pohľadu skeptika a položme sami sebe záludné otázky: dobre, to je všetko krásne, ale nemali, či lepšie nemohli byť čísla roku 2010 vlastne podstatne vyššie? Keď je všeobecne známe a dokázateľné, že jeden z efektov “krízy” sa dostavil vlastne až v poslednej dobe, v podobe špičkových diel v ponuke, čo predtým v takejto kvantite ani zďaleka nebolo? A nedal by sa preto náš rekord nazvať skôr povestným termínom českého prezidenta - “nevýhra”?

Spôsobov ako rozkryť čísla aukčných štatistík je viacero. Jedna z najčastejších je tzv. percentuálna úspešnosť. Kedysi sme na toto kritérium tiež prisahali. Kým sme neprišli na to, že je vlastne o ničom. Nie je totiž, najmä v posledných rokoch, žiadny problém nasáčkovať do aukčného katalógu v podstate akýkoľvek počet obrázkov “druholigových” autorov v pekných rámoch, za ceny neurčené či symbolické. Zaručene sa predajú. Takto dosiahnutá “´úspešnosť” potom celkom prekryje fakt, že výsledok aukcie by sa dal skôr charakterizovať slovom “pohroma”. A potom je tu ešte ďalší, vedľajší zádrhel takéhoto “klamania telom”. Aukcia je nákladná záležitosť. Konkrétne – nás stojí predloženie jedného diela približne 200 €. Inak povedané – “úspešný” predaj diel pod touto cenou je pre nás v skutočnosti totálne stratový.

Iným kritériom je celkový hrubý obrat aukcie. To je už podstatnejší ukazovateľ: napríklad pre nás je hranicou ekonomického prežitia dosiahnutie 300 tisíc eur na jednej veľkej, sezónnej aukcii. 500 tisíc a viac pokladáme za nadpriemerný výsledok, ktorý nás nenúti žiť takrečeno “od výplaty k výplate”. Tento zreteľ by mohol byť aj pôdou na porovnávanie našich výkonov s domácou konkurenciou. Hovorím to však v podmieňovacom spôsobe: s výnimkou Woxartu a Centra súčasného umenia totiž ostatné naše aukčné domy takéto čísla spravidla nezverejňujú. Respektíve – zdá sa , že len vtedy, keď je to pre nich mediálne výhodné. Škoda. Ale počítať to za účtovníkov konkurencie sa mi nechce. Samozrejme – približne sa to dá zistiť z príslušných webov. Naozaj však len približne. Takže aj moje tvrdenie, že SOGA je tomto ohľade na Slovensku najlepšia, berte s touto licenciou.

Zo širšieho obchodného hľadiska je však asi najdôležitejšie, ako sa dražia top diela tej-ktorej aukcie. Teda – nielen to či sa “predajú”, ale či sa aj skutočne dražia s podstatnejším navýšením štartovacej ceny. “Úspešnosť” je v tomto prípade teda viacnásobne podmienená: odráža sa nielen v ekonomickom, ale aj marketingovom vyznení aukcie. A práve tu sa skrýva aj kameň úrazu našich “úspechov”, ktoré sú až príliš často, vyššie spomínanými, “nevýhrami”. “Topky” totiž niežeby sa “o dušu” dražili, mnohorazy ostávajú na štartovacích, či dokonca na podlimitných cenách. Čo v preklade znamená, že tieto - ešte stále vysoké - predaje síce vylepšujú výsledkový globál tej-ktorej aukcie, ale reálny zisk je o ne vlastne nižší. Pretože majitelia takto “nedocenených” diel s ich predajom väčšinou nesúhlasia.

Nie je to len naša skúsenosť – v poslednej dobe sa množia prípady, že dostávame do ponuky diela, ktoré podlimitne vydražila (a marketingovo, či mediálne využila) konkurencia, nedosiahla však súhlas majiteľa so zníženým predajom. To o zdraví nášho trhu s umením príliš nesvedčí. A nie je to dobré ani pre obchodníkov. Nie je totiž nič ťažšie, ako znova obchodovať obraz či sochu s explicitnou, teda verejnou nálepkou “nepredané”.

Dalo by sa hovoriť ešte o ďalších zreteľoch, z ktorých možno zvažovať výsledky aukcií (napríklad v nádväznosti na provízne podmienky toho-ktorého aukčného domu, alebo v porovnaní globálneho obratu so súčtom vyvolávacích cien). Je tu však ešte jeden dôležitý aspekt. Celkom iracionálny. Trebárs: bezprostredne po každej aukcii vždy s licitátorkou Ninou Gažovičovou prehodíme vetu - dve o našich prvých dojmoch. Je zvláštne, že tieto ad hoc hodnotenia práve skončených dražieb - v škále od dobrej po zlú - sa málokedy celkom prekrývajú s ich ekonomickými výsledkami (ktoré sa samozrejme spočítajú až dodatočne).

Skrátka – tento náš biznis nie je len o číslach, ale aj o pocitoch. Možno preto, že naozaj nejde o život, ale “len” o umenie. Čo si teda želať, v rámci bilancie SOGY v roku 2010 ? Azda len to, aby aj Vaše “nedefinovateľné” pocity z našich aukcií v nasledujúcom roku boli vždy len dobré.

Diskusia

J. Abelovsky 15.11.2011 14:01

skuska

J. Abelovský23.01.2011 16:20

Ad: ekonóm Na svojom blogu píšem o tom, čo ma v danej chvíli zaujíma, teší, irituje ... samozrejme, predovšetkým v súvislosti s prácou v SOGE. Takže - musí to byť aj o peniazoch. Isteže, som v ekonómii laik, ale aukčná matematika azda nie je taká náročná, aby sa za trinásť rokov praxe nedala ako – tak zvládnuť. V poslednej dobe ma obzvlášť vytáčala neschopnosť otvorenej sebareflexie aktérov nášho trhu s umením. Teda, minimum odvahy k objektívnejšej analýze jeho stavu. Čo akiste nie je dobré. Tak som sa o to v posledných blogoch pokúsil. Takéto veci sa asi bez „čísel“ popisovať nedajú. Budúcnosť určite prinesie iné témy. Je teda istá nádej, že aj vy budete možno s mojimi „písačkami“ spokojnejší ... .

ďalší ekonóm21.01.2011 08:26

Vážený pán doktor ! Je mi ľúto, že v diskusii na stránke SOGAy sa prepierajú vo Vašom aktuálnom blogu prioritne financie, a nie umenie. V ostatných Vašich článkoch sa to stáva stále častejšie. Aj idiot v umení vie, že existencia aukčnej siene s umeleckými dielami a starožitnosťami je založená na ich predaji a na zisku z neho. Nemusíte to zdôrazňovať v \\\"umenovedných\\\" článkoch. Strácate na odbornej dôveryhodnosti a my, návštevníci a klienti SOGAy žasneme, kde sa vyvíjate (smerom k bankovému sektoru?). Podľa môjho skromného názoru, bolo by preto šťastnejšie, aby ste sa vo svojich úvodníkoch, iných článkoch a diskusiách vrátili k svojmu \\\"kopytu\\\", t.j. k umeniu a opustili pre Vás, laika v ekonomike, oblasť, v ktorej teraz ťažko plávate. Vidno to aj na diskusii k tomuto príspevku. Umeniu, najmä slovenskej moderne, bezpochyby rozumiete. Čítanie Vašich publikácií, článkov na témy vychádzajúcich z odboru, v ktorom ste na profesionálnej pôde, je mnohokrát pôžitkom a vždy poučením. Viete písať o umení, viete zaujať aj priamym slovom a komentárom o umeleckých dielach, čo preukazujete napr. aj na aukciách. Uvedomte si, že mnoho ľudí tam chodí nielen ako priami dražitelia (pre Vás niečo ako plebs, nevyužívajúci telefón a vopred daný limit, akoby to bola iba vymoženosť milionárov), ale okrem iných záujmov aj pre úžasnú atmosféru dražby, ktorú s p. Mgr. Ninou Gažovičovou viete vytvoriť, a ktorú nemožno prežiť cez telefón. Iné dražby na Slovensku, aj v Prahe toto fluidum často postrádajú. Prosím, prosím, ak je to možné, ujdite od laických výpočtov o finančných obratoch SOGAy a od podobných tém. Ak je to nutné zverejniť, dajte priestor napísať to napr. ekonómovi aukčnej siene. Teším sa na Vaše budúce texty o umení.

J. Abelovský17.12.2010 08:10

Ad: ekonóm Je mi jasné o čom Vám ide. V princípe však – mení niečo Váš určite správnejší prepočet na mojich tvrdeniach uvedených v blogu? V každom prípade: vďaka za Vašu námahu.

zberetel ekonom17.12.2010 06:21

To či to zverejní akákoľvek aukčná sieň vo svete, teda váč článok i prepočet je irelevatné. Nikoho totiž mena SKK tam nezaujíma. No Vy v celom článku operujete s EUR, a preto ak to má mať nejakú vykazovaciu schopnosť tak si to UPRAVTE. Mimochodom prepočty napr. v roku 2000 nemáte oficiálnym kurzom samozrejme, ale kurzom z roku 2008...A ptre úplnosť tu je správne tabuľka... 1997 26 767 500 SKK 697 579 € 1998 38 968 800 SKK 900 180 € 1999 23 971 600 SKK 564 596 € 2000 37 595 600 SKK 854 523 € 2001 28 514 400 SKK 666 848 € 2002 45 120 700 SKK 1 080 063 € 2003 58 936 500 SKK 1 431 853 € 2004 42 569 500 SKK 1 097 265 € 2005 59 902 000 SKK 1 582 198 € 2006 38 058 500 SKK 1 086 610 € 2007 56 587 100 SKK 1 683 990 € 2008 51 897 500 SKK 1 722 681 € 2009 56 881 473 SKK 1 888 119 € 2010 69 381 383 SKK 2 303 040 € 635 152 556 SKK 17 559 543 €

J. Abelovský17.12.2010 00:55

Vážení zberatelia –kritik i ekonóm Nie celkom chápem Váš zlomyselný podtón… predsa sa však pokúsim o reakciu: 1) ak by ste sa aspoň trochu orientovali v slovenskom zberateľstve všeobecne a v diele Júliusa Jakobyho zvlášť, tak by ste vedeli, že reprodukované dielo pochádza z jednej z dvoch najväčších, ešte “predrevolučných” súkromných zbierok Jakobyho v Košiciach. Nachádzalo sa v nej približne do roku 1994, keď som ho publikoval v mojej monografii maliara. O čosi neskôr ho získal iný veľký slovenský zberateľ a dielo aj verejne deklaroval, ako súčasť vlastnej zbierky, na výstave v Galérii SPP v Bratislave. A práve tento zberateľ ponúkol obraz na predaj v rámci našej 93. aukcie. Vyvolávacia cena je vždy vecou dohody – majiteľ trval na 98 000,- € a ja som z pochopiteľných dôvodov chcel mať vec v aukcii. Risk sa vyplatil – dielo získal do svojej zbierky známy právnik, pôsobiaci v Bratislave. 2) Nie sme galéria, sme aukčná sieň. Mená preto neuvádzam. Jednak ctím zásadu anonymity predávajúcich a kupujúcich, ktorá je ukotvená v našich zmluvných pravidlách a jednak necítim potrebu žiadať dotknutých zberateľov o jej prelomenie, len z dôvodu nejakého anonymného kritického výpadu. Na Slovensku je to rovnako ako vo svete. Iba minorita kupcov na aukciách svoju totožnosť zverejňuje. Prečo, to sa dá ľahko domyslieť. Takže aj v tomto nemáte pravdu. 3) Prepočty v tabuľke sú robené podľa oficiálneho zmenného kurzu koruny voči euru. Čo akiste pochopí aj žiak pomocnej školy. Mimochodom – tabuľku sme robili pre slovenskú verziu svetovo renomovaného, ekonomického časopisu FORBES. Publikovali ju bez akýchkoľvek námietok.

zberateľ kritik16.12.2010 22:27

To že propagujete ako upútavku predaja diela od Jakobyho, je len ďaľším výsmechom tohto "trhu". Dáva vás to na úroveň nemenovanej "konkurenčnej" spoločnosti. Seríozne galérie vo svete nemajú problém zverejniť kupujúceho a predávajúceho, samozrejme s ich súhlasom. Je to predsa pocta také dielo získať a naviac od koho. Ale u nás... Kto asi tak mohol byť predávajúcim??? A kupujúcim??? No to preda vieme tak my ako aj vy... Prečo ste nedali vyvolávaciu cenu na napr. 20 000 EUR??? Žeby strach??? Určite áno, lebo robíte dve nezlúčitelné veci súčasne - hráte sa na investora i obchodníka v jednom...

zberatel ekonom16.12.2010 22:05

Toto je snáď prvýkrát, čo vidím takýto prepočet. Dajte si prosím tú námahu a chodťe na www.nbs.sk a prepočítajte sumáre za jednotlivé roky príslušnými kurzami. Ináč to má vypovedaciu hodnotu na úrovni ZŠ. Je celkom možné, že na to potom získate iný pohľad...

Aukcie

156. Zimná aukciaNa aukcii bolo vydražených 51 diel (50%) v celkovej hodnote 493 350 €. Nevydražené diela je možné zakúpiť v našich výstavných priestoroch.

Newsletter

Ak chcete byť pravidelne informovaný, a dostávať aktuálne informácie o činnosti spoločnosti SOGA, prihláste sa do nášho mailing listu.