Blogy | O iracionalite trhu s umením

Jan Everet Morel (1777 – 1808) : Kvetinové zátišie. Okolo 1800. Olej na dreve. 73 x 55 cm. Konečná cena: 600 000,- Sk (80. letná aukcia, 10. 6. 2008)

Zdá sa to až neuveriteľné, ale je to tak – už takmer desať rokov uvádzam zimný katalóg SOGY jedným, opakujúcim sa tvrdením: „... čas vianočný je na Slovensku predovšetkým časom nákupov... “. Nechcel som tým pred časom a nechcem ani teraz moralizovať. A ani robiť nadbytočný „piár“ našej poslednej aukcii v roku. Banalitami na tému sviatkov „lásky a pokoja“ sme totiž všetci (pomaly už od októbra) aj tak bombardovaní (a znechucovaní) zo všetkých možných strán a dôvodov. Tak načo ešte míňať ďalšie prázdne slová. I keď, kúpa výtvarného diela, starožitnosti trebárs i „pod stromček“, má v sebe určite aj nezanedbateľný duchovný rozmer. Teda práve to, čo najmä v poslednej dobe, začína mnohým v koncoročnom zhone až zúfalo chýbať.
Na druhej strane je pravdou aj to – a naučili sme sa to už dávnejšie - že úspešnosť našich aukcií nezávisí od ročných období ich konania. Kvalitná vec, za aspoň trocha atraktívnu vyvolávačku, sa predá dobre vždy (len treba takú vedieť zohnať). Takže - aspoň z nášho pohľadu - sa zimné aukcie už dávnejšie v podstate v ničom nelíšia od tých ostatných (stačí si len pozrieť štatistické údaje o obratoch jednotlivých sezónnych aukcií). To sa, pravda, týka takrečeno našej strany barikády. Klienti na to ešte stále pozerajú inak a myslia si, že s predajom „rodinného striebra“ treba vyčkať práve do Vianoc. Lebo vtedy sú vraj peňaženky dražiteľov akosi „z princípu“ štedrejšie. Tak tomu bolo donedávna. Teraz však vstúpil do hry aj blízky prechod na euro. Zažili sme to na vlastnej koži: viaceré zaujímavé a v podstate už dojednané „vianočné“ ponuky boli majiteľmi diel na poslednú chvíľu odložené až na dobu „po“. Zmúdrieť sa z toho všetkého asi veľmi nedá. Je to možno dané tým, že iracionalita je obchodu s umením (respektíve jeho aktérom) do značnej miery vlastná. A s tým sa treba jednoducho zmieriť.

Pritom – ľudí a teda aj majiteľov výtvarných diel, by „teraz a tu“ mali trápiť celkom iné otázky. Napríklad: je v čase globálnej hospodárskej krízy (ktorej rozsah a koniec je v nedohľadne) výhodné, alebo nevýhodné predávať vlastné obrazy, sochy, starožitnosti ? V tejto súvislosti ste si akisto všimli, že v poslednom čase sa SOGA stala predmetom – oproti minulosti - mimoriadneho záujmu médií. A to nielen tých bulvárnych. Len na našej poslednej jesennej aukcii sme mali dve celoštátne televízie a jeden seriózny mienkotvorný denník. A ďalšie články, „analytické“ i číro propagačné úvahy o obchodovaní s umením v SOGE, sa v našich novinách, časopisoch zjavujú týždeň čo týždeň.

Ak ponecháme bokom výpovednú hodnotu mediálnych výstupov (bola, žiaľ, často celkom nulová), je to vec predtým nevídaná. Za desať rokov sme uskutočnili iks aukcií, dražieb významných diel, ktoré sa s istým zveličením dali nazvať kultúrnymi udalosťami. Obišli sa celkom bez mediálneho ohlasu. A zrazu je tu čosi, čo sa nápadne podobá cielenej reklamnej kampani. Jej leitmotívom je jednoduché heslo: v dobe keď ceny akcií a nehnuteľností závratne klesajú, burzy sa rútia, úvery sú čoraz nedostupnejšie a drahšie, ostáva investovanie do umenia jedným z mála svetielok „na konci tunela“. Verte alebo neverte: naša zásluha na tom všetkom je pramalá. Nemáme koniec - koncov na organizovanie takýchto záležitostí možnosti, vplyv a ani peniaze. Skôr sa zdá, že naši novinári zúfalo hľadajú v záplave katastrofických ekonomických scenárov aj nejakú (div sa svete!) „dobrú správu“. A nachádzajú ju práve na špecifickom trhu s umením, ktorý by mal byť z nejakej príčiny „mimo“ osudových zákonitostí súčasnej ekonomickej kalvárie.

Celkom nedávno mi redaktor jedného renomovaného ekonomického týždenníka poslal mailom otázku, ktorú nemožno nazvať inak, než sugestívnou. Podľa neho je svetový trh s umením vraj výnimočný tým, že je absolútne stabilný. Musel som mu odpovedať, že opak je pravdou: trh s umením je (ako každý iný trh) mimoriadne citlivý na čokoľvek – permanentné teroristické hrozby, či dokonca atentáty, ceny ropy, hypotekárna kríza, lokálne konflikty neustále hroziace prerásť v niečo väčšie... Alebo také banality, ako s tým všetkým súvisiace zmeny v turistike: Američania zrazu - a to ešte masívne - menej cestujú do Európy, Japonci zasa do USA. Zároveň však je to trh nesmierne flexibilný – je ovládaný niekoľkými veľkými hráčmi, ktorí nemajú problém celosvetovo presúvať tovar z „krízových“ obchodných miest do regiónov s aktuálne najväčším dopytom.

Citlivosť trhu s umením môže byť niekedy aj výhodou. Obrazy totiž, na rozdiel od potlačených papierov, ktorým sa hovorí peniaze, dlhopisy, podielové listy alebo akcie, ani pri globálnych ekonomických krízach svoju hodnotu nestrácajú. Skrátka - nestabilita trhu s umením je akosi zákonite vyvažovaná „stabilitou“ komodity, ktorá je predmetom obchodovania. Lenže zasa – nie je komodita ako komodita. Výzva, ktorú pred nás stavia dnešná povaha ekonomického vývoja, by sa dala zhrnúť do jedného racionálneho pravidla: „opatrnosť nadovšetko“. V danej situácii sa táto „opatrnosť“ dá pretaviť do kupovania diel umelcov obchodne renomovaných (s doložiteľnými precedensami cenovo stúpajúcich verejných predajov). Tu platí zároveň pravidlo – čím je renomé umelca teritoriálne (národne, stredoeurópsky, európsky, svetovo) širšie, tým lepšie. V našich podmienkach je to však komplikované tým, že niekdajšia obchodná priorita – diela autorov moderny Slovenska – z trhu postupne mizne. Raz darmo, majetky sa už po búrlivých deväťdesiatych rokoch usadili a tým ustal aj „kolobeh obrazov v prírode“.

A v tomto je zároveň aj odpoveď na otázku položenú vyššie – totiž, o výhodnosti alebo nevýhodnosti predaja „rodinného striebra“ v „čase krízy“. Záleží na tom čo máte v ponuke. Je to už dlhodobejší trend, ktorý súčasná situácia len dramaticky podporila: cenové nožnice medzi absolútnou, galerijnou kvalitou a bežným priemerom sa čoraz viac otvárajú. Natvrdo formulované - v časoch „obchodnej obozretnosti“ sa jednoznačne oplatí predávať Benku, Fullu, Jasuscha, Jakobyho, či Laluhu, Kompánka, Paštéku, Krivoša a im podobných. Možno aj viac, ako v ekonomicky už dúfajme normálnejšej budúcnosti. A opačne – predaj všetkých tých Votrubov, Grotkovských, Kajlichov, ale aj napríklad Šturdíkov, Nemčíkov, Juríkov sa presúva do oblasti „zostatkových“, „predrevolučných“ cien a preto je vhodnejšie s ich finančným zhodnotením počkať „na lepšie časy“.

Z popisovanej iracionality súčasného trhu s umením tak vyplýva možno jediné racionálne, pretože strategicky „opatrné“ doporučenie pre zberateľov. Malo by spočívať, na okolnosťami síce vynútenom, ale odborne zdôvodniteľnom presmerovaní zámerov: na trhovo fakticky doteraz nezmapované, dnes už „klasické“ umenie 60. rokov, alebo ešte lepšie – alternatívnu, zväčša konceptuálnu tvorba umeleckého disentu 70. a 80. rokov. Či na strane druhej – radikálnom obrátení akvizičnej pozornosti na staršie (stredo)európske umenie 16. – 19. storočia. Ponuka je v tomto smere čoraz rozsiahlejšia, kvalitnejšia a navyše (oproti blízkemu zahraničiu) za veľmi atraktívne ceny. To všetko si však vyžiada od dražiteľov, zberateľov predsa len podstatnejšiu erudíciu, než tomu bolo doteraz.

(text bol publikovaný v katalógu SOGY - 83. zimná aukcia výtvarného umenia a starožitností, 2. 12. 2008)

Diskusia

upunqtSdtSf CQhCwvqtCh 14.03.2011 23:59

nVO21s <a href="http://lyzlxfivcdtw.com/">lyzlxfivcdtw</a>, [url=http://qsfzvtnoludd.com/]qsfzvtnoludd[/url], [link=http://unrvvbvxgkiw.com/]unrvvbvxgkiw[/link], http://brgyokmqsvlg.com/

Ján Abelovský31.05.2010 11:47

Vážená pani, Váš príspevok som našiel až teraz... Názov monografie je prostý - ALEXY (vydavateľstvo Q - ex.Trenčín). A dostať ju vo všetkých väčších kníhkupectvách. Predpokladám však, že ste ju medzičasom zohnali.

T. Hudakova 25.04.2010 18:42

Mohla by som sa spýtať ako sa presne volá Alexyho monografia? A keby ste vedeli, kde ju zoženiem? Hľadám totiž všetkých umelcov, ktorý trpeli astigmatizmom. Vopred ďakujem.

J. Abelovský18.11.2008 22:24

Ad: Mark Rothko. Dosť doporučujem prečítať si Alexyho monografiu od Mariana Veselého (1967). Je predsa len najpresnejšia a najúplnejšia. Hronského knižka je cenná iba reprodukciami. Viaceré tam publikované diela z vrcholných rokov 1929-33 sú totiž už dnes nezvestné. Samotný text dokazuje len to, že Cíger-Hronský nič z Alexyho prínosu nepochopil. K Pirnerovi a Švabinskému. Pirner prichádza na AVU, spoločne s Mařákom, roku 1887. Obaja predstavovali reformné krídlo školy a zaslúžili sa o prienik problematiky súdobej moderny do školskej výučby. Pirnerov novoromantizmus nebol v ničom „akademický“. V stredoeurópskom priestore to v poslednej štvrtine 19. st. bola legitímna, aktuálna tendencia, ktorá sa napokon stala predpokladom prieniku moderny rozhrania storočí (luminizmus, secesia a symbolizmus). Pre Alexyho bolo však podstatnejšie, že čudácky Pirner bol ako pedagóg v neskorších rokoch veľmi tolerantný (až ľahostajný) a nechal „študentov žiť“. A podobne to bolo so Švabinským – dennú „pedagogiku“ prenechával svojim asistentom (Šimon, Rambousek), ktorí teda žiadni zatuchlí konzervatívci neboli. A vôbec – Alexyho akademické školenie netreba preceňovať. Diplom dostal až v lete roku 1925. Pritom už prinajmenej od roku 1921 je výtvarne i umelecky „na vlastných nohách“ a robí veci, ktoré so školou nemajú v podstate nič spoločné. Alexyho očná choroba. Bol to pravdepodobne nejaký druh astigmatizmu. Trpel ním od detstva, počas frontovej epizódy sa jeho stav podstatne zlepšil. Limitoval ho však naďalej pri olejomaľbách. Naopak, Alexyho pastely sú aj touto „zásluhou“ plné efektov, dovtedy v našej kresbe nevídaných. Skrátka, všetko zlé je niekedy aj na niečo dobré. A celkom nakoniec – sochárstvu sa Alexy nikdy sústavnejšie nevenoval. Isté neumelé pokusy sú známe len z gymnaziálnych rokov (1906, keď býva u strýka v Lučenci).

mark rothko 18.11.2008 17:14

P.S.S.: Ten Alexy!!! už to nie je Bratislava ale Okoličné.

mark rothko 18.11.2008 17:08

P.S.: Švabinský ako žiak Pirnera ale aj samotný Pirner boli raziči toho čo sa na AVU v období ich nástupu volalo akademický novoromantizmus.( napr. edícia Knižnice národních umělcu československých, M.Švabinský, A. Matejček, 1947, alebo M. Švabinský, SVU Mánes 1948) K Alexymu len toľko: aj Alexy musel prejsť školou a niečo na ňom ostalo, napriek tomu , že od začiatkou šiel vlastnou cestou. Ako píše J.C. Hronský (1934) že naozaj mal zrakové zdravotné problémy ale tie po návrate z vojny ustali a mohol sa venovať maliarstvu natoľko, že zanechal lekárnictvo a sochárstvo. Ale ten kláštor? Je na škodu, že sa nedajú vkladať obrázky vedľa textu na Vašich stránkach bolo by čo porovnávať.

J. Abelovský18.11.2008 11:25

Ad: Mark Rothko. Vaša polemika mieri na našu konkurenciu (DARTE). Len pochybujem, či sa k tomu práve na našich stránkach vyjadria. Zhodou okolností, teraz sa zaoberám Alexym – pripravujem jeho monografiu. Ak sa dobre pamätám – najväčšia verzia Kláštora v Okoličnom (olej zo začiatku štyridsiatych rokov) je v majetku galérie v Mikuláši. Je však pravda aj to, že Alexy mnohé svoje veci v neskoršej tvorbe (50. – 60. roky) iks krát varioval. V každom prípade – prešovský pastel nemôže pochádzať z prvej polovice 40. rokov. Je určite neskorší – ak je pravý. Mám tiež svoje pochybnosti. Vec je však pastel a na papieri a tam žiadny reštaurátorský prieskum nepomôže. Je to vyslovene vec kunsthistorického posúdenia – a to sa dá len fyzickou obhliadkou a nie len podľa foto. A potom ešte: Alexy nebol žiadny akademik (rovnako ako jeho profesori Švabinský a Pirner). Jeho problém „s modernou“ bol niekde celkom inde. Píšem o tom v monografii ... takže, možno som Vás nalákal na jej kúpu. Za čo mi bude môj vydavateľ určite vďačný.

mark rothko 18.11.2008 09:23

Aukcia ako jeden z atribútov zhodnotenia majetku ( v našom prípade je explicitné, že sa jedná o starožitnosti a v tomto prípade o obrazy) je jedinečnou ukážkou toho , že to v praxi funguje. Momentálne existuje jeden problém, nad ktorým je niekoľko otáznikov. ( Pretože toto je asi jediná konfrontačná stránka na trhu s umením, kde sa dá polemizovať a hodnotiť umenie ako také môžeme napísať napr. toto). Janko Alexy (1894 - 1970) Názov diela: Bratislava Technika: pastel na papieri Rozmery: 47 x 64 cm Značenie: vľavo dole " J. Alexy " Označené ako TOP ( top ako: výnimočné, úchvatné, jednotka...) dielo ponúkane na najbližšej aukcii aukčného domu Darte s.r.o., 14. 12. 2008. Je evidentné, že do programu aukcie to zaradil znalec umenia alebo niekto, kto má do tejto aukcie čo povedať a kto určite disponuje veľkými medzerami v oblasti znalosti výtvarného umenia alebo uňho absentuje logika zdravého rozumu, vyplývajúca z nedostatku teoretických poznatkov v oblasti výtvarného umenia, orientujúc sa len a len na dosiahnutie nejakej abstraktnej prestíže alebo veľkých peňazí. (Len nedávno na stránkach Darte, znalci Darte sa označovali ako RENOMOVANÍ znalci v oblasti výtvarného umenia) O čo teda vlastne ide? Alexy, absolvent AVU v Prahe, na ktorej v čase jeho absolutória vrcholil akademizmus, ktorý bol zjavný najmä u Švabinského a Pirnera musel zanechať stopy na všetkých, ktorí sa oňho aspoň obtreli. Samotný Alexy sa modernými výtvarnými prostriedkami pokúšal o zobrazenie reality slovenskej dediny a slovenského ľudu. Inšpiroval sa prostredím mesta a jeho historickej architektúry. Vo svojich dielach zachytáva premenu okolia ale pri spomenutom obraze asi veľmi vybočil z reality. ( Možno asi bol tak unesený námetom, že ho to vyviedlo z rovnováhy). Ak si pozorne pozriete Tilkovského monografiu Janko Alexy z 1942 roku vydanú Spolkom slovenských výtvarných umelcov, kde úvod písal a spomenutému obrazu sa venoval M. Váross zistíte, že podobný ( to tá podoba tak páli) obraz o rozmere 110x85 cm visel v tom období v SM v Bratislave. To , že sa jedná o obraz Kláštora v Okoličnom je jedná vec, to že autor namaľoval to isté so zjavnými odlišnosťami a pastelom, je vec druhá. Ak máte možnosť prelistovať si Obrázky zo Slovenska od Janka Alexyho z 1922 roku obdivujte fotografické zachytenie ceruzou toho, čo bežné oko pozorovateľa neuvidí. Je teda možné, aby sa Alexy tak ďaleko posunul pri tom istom zobrazení objektu? Áno ak by bol krátkozraký, alebo v krátkom čase realizácie oboch obrazov došlo k zásadnej a dramatickej rekonštrukcii kláštora a jeho transferu po Slovensku. Alebo !!! Ako je možné, že chemický a reštaurátorský rozbor farieb nedokázal... kde ten rozbor vlastne robia a akým technickým vybavením disponuje Darte??? ešte šťastie, že neprizvali odborníkov z Kyjeva a že neprevádzkujú polčas rozpadu uhlíka to by už konkurovali aj SNG. Alebo aby si aj majster tesár ...? ,,...citlivosť trhu s umením môže byť niekedy aj výhodou. Obrazy totiž, na rozdiel od potlačených papierov, ktorým sa hovorí peniaze, dlhopisy, podielové listy alebo akcie, ani pri globálnych ekonomických krízach svoju hodnotu nestrácajú. Skrátka - nestabilita trhu s umením je akosi zákonite vyvažovaná „stabilitou“ komodity, ktorá je predmetom obchodovania. Lenže zasa – nie je komodita ako komodita...“

Aukcie

156. Zimná aukciaNa aukcii bolo vydražených 51 diel (50%) v celkovej hodnote 493 350 €. Nevydražené diela je možné zakúpiť v našich výstavných priestoroch.

Newsletter

Ak chcete byť pravidelne informovaný, a dostávať aktuálne informácie o činnosti spoločnosti SOGA, prihláste sa do nášho mailing listu.