Blogy | O kunsthistorických mýtoch (Janko Alexy)

Len ťažko sa dá predstaviť taká monografia maliara, spisovateľa, výtvarného kritika a kultúrneho činovníka Janka Alexyho, ktorá by začala inak, než jednoznačným tvrdením – jeho umenie patrí k prvoradým hodnotám maliarskej moderny Slovenska. Alebo - patetickejšie formulované - už dávnejšie vstúpilo ako čosi základné, ba zakladateľské do panteónu slovenskej výtvarnej kultúry. Od začiatku tridsiatych rokov minulého storočia je Alexy (popri Martinovi Benkovi) azda najznámejšou osobnosťou výtvarnej scény a svojou mnohostrannou aktivitou jej rozmery aj prekračuje. To všetko prispelo k rešpektovaniu postavenia Alexyho „ako skutočne moderného slovenského umelca“ nielen v prostredí intelektuálnej elity, ale aj laickej kultúrnej obci. Mnohí z bežných „konzumentov“ výtvarného umenia často nedokážu nájsť vnútornejší vzťah k takým základným hodnotám nášho modernizmu, aké predstavujú Jasusch, Jakoby, Weiner, Fulla, či Galanda. Pri Alexym sa však zrazu takéto problémy nepociťujú. Ale veď jeho obrazy sú (či skôr – sú za také považované) takpovediac z toho istého výtvarného sveta, sú svojou duchovnou tendenciou, veľmi často i sujetovou obdobou umenia otcov našej moderny, najmä jej programovo „slovensky“ orientovanej vetvy.
I keď sa tu vynára skeptická otázka, či táto bezvýhradná akceptácia vyviera zo skutočného pochopenia zmyslu Alexyho umenia, alebo je len reakciou na prístupnosť, myšlienkovú priamočiarosť, výtvarnú ľúbivosť maliarskej reči bežného priemeru jeho tvorby, ktorý je, žiaľ, v celku jeho diela jasne prevažujúci.

Nevyhnutnosť „inej“, selektívnej metódy a neštandardného, diachronického prístupu k rozkrytiu povahy Alexyho umenia som si uvedomil už pri prvom sústavnejšom kontakte s jeho dielami. Roku 1984 som pre Slovenskú národnú galériu pripravoval jeho súbornú výstavu. Bol som vlastne ešte kunsthistorický elév a až vtedy som prvý raz, ale zato hneď „natvrdo“ pocítil jednu triviálnu pravdu: zostaviť obrázky do zmysluplného celku výstavy je celkom niečo iné ako o nich písať. O čo vlastne išlo? Vtedajšia Alexyho výstava bola jednak pripravovaná z vážneho formálneho dôvodu (deväťdesiate výročie narodenia umelca) a jednak mala byť vlastne prvou retrospektívou Alexyho, ktorá si zaslúži prívlastok „súborná“. Mala to byť teda - okrem iného – akási splátka dlhu národnej inštitúcie „národnému“ umelcovi. Oneskorený výstavný počin, ktorý sa nepodarilo uskutočniť ešte počas jeho života.

O to poctivejšie som k vlastnému kurátorskému zadaniu pristúpil. Podarilo sa mi zhromaždiť fakticky všetky dôležité (i tie menej dôležité) Alexyho diela z expozícií a depozitov štátnych galérií a múzeí. A takmer rovnaký počet diel od súkromných majiteľov, ktorí na našu výzvu (na tú dobu neobvykle ochotne) reagovali v neobyčajne veľkom počte. V deň „X“ som nechal zhromaždené diela v chronologickom slede rozložiť vo veľkorysom výstavnom priestore, ktorý som mal k dispozícii (ak sa dobre pamätám, celé prvé poschodie starej budovy galérie na Rázusovom nábreží). A zažil som vpravde kunsthistorický šok! Moja „čítanková“, predstava o Jankovi Alexym ako kľúčovej osobnosti slovenskej moderny bola v troskách! Kritické oko mladého modernistického puristu totiž žiadnu, alebo takmer žiadnu modernu nevidelo!

Isteže, boli tu vyhranene štylizované žánrové pastely rokov 1929 – 33. Ale tie mi jednak miestami až príliš pripomínali ranného Bazovského a jednak ich bolo žalostne málo, tak na tri-štyri panely. Potom tu boli ešte celkom zaujímavé bratislavské motívy, akousi „českou“ sociálnosťou zastreté mestské periférie, židovské ghetá a pohreby raných dvadsiatych rokov (opäť však len drobné formáty), vzápätí však štýlovo popierané už rozmernejšími zbojníckymi, jánošíkovskými sujetmi v naivistickom, romantizujúcom duchu 19. storočia. To som mohol samozrejme brať ako určité „úlety“, maliara začiatočníka, hľadajúceho sebe vlastný, „slovenský“ sujet. Keby prevaha maliarskej insitnosti veľkoformátových „baladických“ kompozícií rokov 1927 – 28 nepotvrdzovala, že nešlo o náhodu, ale umelecký program. A potom (najmä v krajinomaľbe okolo roku 1935) všetky tie ponášky, jasne čitateľné odkazy na maliarov „strednej triedy“ - Votrubu, Žambora, Kollára, Kajlicha a neviem koho ešte.

Azda len veľkoformátové, mudrochovsky pastózne oleje bratislavských a košických dómov, kostolov, liptovských a oravských hradov, kaštieľov, kúrií a kláštorov prelomu tridsiatych a štyridsiatych rokov oslovovali silou umeleckého zaujatia a nechali zabudnúť na ich jasne rozpoznateľnú inšpiráciu. Ktorá bol napokon aj tak usadená kdesi na pomedzí impresionizmu a fauvizmu, teda smerovaní v čase vzniku týchto diel už neaktuálnych. Rovnako ako pri – inak celkom sviežich – sliačskych parkoch a tatranských scenériách z rokov 1942-43, či motívoch zo záhorského Čáčova (1945).

Samozrejme boli tu aj civilistické, mestské sujety, mondénne ženské portréty rokov 1937-43. To mi, ako z duše „nefolklórnemu“ človeku, vyhovovalo. Až do chvíle, keď som tieto manieristické, impresívnymi efektami hýriace pastely v duchu porovnal s nesentimentálnou, skutočne modernou poetikou „mestského“, trebárs v novej vecnosti umenia Galandu a Weinera, či bezábranového senzualizmu v prehovore mestskej témy u Reichentála či Jakobyho. V každom prípade – aj pri dosť drastickom „znížení latky“ modernistických kritérií kvality som mal zaplnené tak jeden a pol výstavnej sály. A do zvyšných troch sa pýtala záľaha replík, variantov, porafráz, vyslovene „dekoračných“ citácií skorších umelcových diel (vrátane tých, ktoré stvoril „rukou spoločnou“ s manželkou Šárou). A napokon tu boli (a tých bolo azda najviac) umelecky a štýlovo anonymné, akademické portréty, náladové krajinky a žánrové „figurálky“, pri ktorých už vnášanie akýchkoľvek, trebárs len púhych „galerijných“ kritérií bolo vlastne bezpredmetné.

Skrátka a jasne – s hrôzou som zistil, že umenie Janka Alexyho vlastne „končí v Čáčove“. Teda roku 1945. Všetko čo v jeho komornej tvorbe prišlo potom, bolo vlastne (až na výnimky potvrdzujúcim pravidlo) tragickým, závratným umeleckým úpadkom. Situáciu som napokon vyriešil radikálne - výstavníckou „obezličkou“. Roky 1921 – 1945 som inštalačne „natiahol“ s tým, že päťdesiate a šesťdesiate roky som odprezentoval v podstate len ako akýsi vizuálny apendix expozície. A to takmer výhradne veľkoformátovými kartónmi k Alexyho realizáciám pre architektúru. Pri nich sa mi totiž videlo, že ako jediné ako tak zachovávajú pôvab, nezámernú poéziu prvotných východísk jeho raného žánrového maliarstva. Nebol som z tohto riešenia štastný: videlo sa mi, že som stvoril výstavu vôbec nie „súbornú“. A potom – mal som zlé svedomie z toho, že som síce „pre seba“ odhalil mýtus o „modernosti“ Alexyho, aby som ho vzápätí, výstavníckou kamuflážou „pre ľudí“, ešte viac podporil.

Toto všetko je samozrejme už len spomienka na vlastné začiatky zápasu s „problémom Alexy“. Veľmi skoro som pochopil, že apriórny zreteľ európskych modernistických štandardov pri Alexym k ničomu nevedie. Že môže byť (nielen pri Alexym, ale pri celej zakladateľskej vrstve programovo „slovenskej“ moderny) len zdrojom nedorozumení a nepochopenia. A že Alexy je aj napriek tomu (či práve preto?) skutočne kľúčový, v niektorých ohľadoch dokonca emblematický zjav našej medzivojnovej maľby.

(Urývok z textu monografie Janka Alexyho. Vydavateľstvo Q-ex Trenčín. 2008)

Diskusia

J. Abelovský30.01.2009 10:54

Ad:p. Hríb. Neviem, či správne chápem Vaše otázky... Ak boli myslené na úniky našej moderny od „modernosti“ tak možno menovať trebárs celú plejádu maliarov Generácie 1909 (Mudroch, Želibský, Hoffstädter, Čemický, Matejka, Nevan, Lőrincz....), ktorí po konverzii k socialistickému realizmu už nedokázali v zrelej tvorbe nadviazať na výdobytky mladosti. Alebo vo všeobecnosti – je určite v tomto smere cézúra medzi raným a zrelým Benkom, Fullom, Mallým... A je aj celkom legitímna úvaha, do akých kompromisov by sa uberala tvorba Galandu, Majerníka, ale aj trebárs Semiana i Chmela, keby „dožili“. O to viac sa skvejú ojedinelé príklady Bazovského, Jakobyho, Zmetáka, Šimerovej, ktorí niesli ideu modernosti v behu celého diela, bez podliehaniu požiadavkám doby. A doklady mýtov v obchode s umením? Za také možno považovať dlhodobé „nadceňovanie“ niektorých – podľa mňa - len priemerných výtvarných zjavov. Napadá mi trebárs Hála, alebo Mousson. I keď zasa – celá moderna Slovenska je vlastne obchodne (zatiaľ) „podcenená“ – oproti porovnateľným umeleckým zjavom v Čechách, alebo Maďarsku.

J. Hríb29.01.2009 15:35

A este mi napadlo, ze sa chcem spytat, ako je to s mytusmi v obchode s umenim?

Jozef Hríb29.01.2009 15:26

zdravim pan ábelovsky, pekne pisete. zaujimalo by ma ci alexy je jediny taky mytus alebo ich je v slovenskej kunsthistorii viac? myslim takych typu alexy jako ste ho vylicili...

J. Abelovský26.01.2009 16:49

Ešte k elévovi .. S tým „zlievaním“ to nebolo až tak jednoduché. Je zvláštne, že pri všetkých stredoeurópskych modernách možno pomerne jasne vyčleniť „domáci“ a „internacionálny“ prúd. Vidieť to trebárs u Čechov v protiklade Fila – Kubišta, alebo u Maďarov: Aba – Novák proti Rippl-Rónaiovi. Na Slovensku až na solitérne výnimky (trebárs Šimerová), „čistý“ parížsky prúd takmer absentuje. Keď som bol mladší, tak som si myslel, že to „internacionálne“ sa na Slovensku v podstate rovnalo maďarskému (línia Jasusch, Weiner, Gwerk, Procházka, Jakoby, Szabó....). Neskôr mi došlo, že takéto členenie je vyslovene umelé a nepresné. Platí do určitej miery len do začiatku 30. rokov a potom dochádza k „zlievaniu“ slovenského a maďarského. Čo je však podstatné – "zlievanie" spčíva nie v príklone k nejakému ortodoxnému modernizmu, ale ako v re-prezentácii problematiky vyložene mimomodernej – v skrytých či celkom otvorených poukazoch na nacionálny status tvorcu.

Elév JuB26.01.2009 16:12

K: „ortodoxný“ modernizmus verzus náš modernizmus/“odlišná problematika“, na ktorej spočíva naše moderné maliarstvo a európske. Takmer všetko ste jasne, zrozumiteľne a akceptovateľne už formulovali. Nič nedopĺňam, len inými slovami konštatujem skutočnú odlišnosť našich snažení smerom k modernizmu v porovnaní so západoeurópskymi (i českými a maďarskými). Naša výtvarná moderna bola poznačená (podvedomím i vedomím) vypĺňaním medzier, ktoré vznikli na poli umenia v 19. storočí a zároveň chcela hrať podľa pravidiel nastolených avantgardami. Absencia väzieb s predchádzajúcim storočím, možností plynulého prechodu z národne vymedzeného žánru až k avantgarde, spôsobili u nás kumuláciu poslaní umelcov. Teoreticky nezlúčiteľné pohyby sa nakoniec zliali do tej našej špecifickej výtvarnej moderny.

J. Abelovský26.01.2009 15:29

Ad: elév... Omyl! Alexyho rozhodne nevidím „odlišne“ od iných našich modernistov prvej generácie. A nechcel som ho v žiadnom prípade „detotalizovať“. Len niektoré veci sú na jeho príklade ľahšie viditeľné, než u ostatných. Jednou z nich je vzťah k ortodoxnému modernizmu. Ak totiž priložíme k Alexymu, Bazovskému, Benkovi, ale v podstate aj Fullovi, Galandovi takéto „parížske“ kritériá, tak potom môžeme hovoriť len o paradoxnej podobe akéhosi „nemoderného modernizmu“. Čo je počínanie na prvý pohľad zcestné a najmä zbytočné. Vtip bude v tom (aspoň podľa mňa), že slovenský „modernizmus s licenciou“ spočíval na odlišnej problematike, než jeho západoeurópsky vzor. V tom je jeho originalita, ale aj neodškriepiteľná periférnosť. Takže – buď chápame umenie Alexyho a ďalších ako neustále (a márne) „dobiehanie“ do nedosiahnuteľných cieľov, alebo ako čosi celkom iné, zodpovedajúce (dajme tomu) „stredoeurópskemu“ ponímaniu výtvarnej avantgardnosti, ktoré sa má k parížskemu vzoru, len ako hmlistý následok k vzdialenej príčine. A práve o tomto „inom“, poľa mňa podstatnom, je aj Alexyho monografia.

Elév JuB26.01.2009 14:12

Dobre sa čítajúce a pravdivé, napriek tomu však tak trochu protirečivé... Zazlievať Vám nedemýtizáciu Alexyho tvorby v roku 1984, by teraz nemalo význam a ani by to nebolo oprávnené. Ale dnes, v dobe postmodernej, by detotalizácia fenoménu „modernistického Alexyho“ možna bola (i keď ste jej dali silný základ). Je pravdou, že som Vašu knihu ešte nečítal, no už fakt, že existuje, za detotalizáciu umeleckej legendy považovať nemožno. Netvrdím, že by sa malo na Alexyho zabudnúť, že kniha o ňom vydaná byť nemala, ba naopak! Ale ako to potom bolo? Pýtam sa odvolávajúc na Vaše slová, ktorými jeho tvorbu v porovnaní s ostatnými našimi modernistami kladiete na inú úroveň a dokonca si neviete predstaviť, vzhľadom na možný kontraproduktívny výsledok, porovnávanie s európskymi kritériami modernizmu. Bola to len charizma jeho osobnosti, intelektuálna angažovanosť v slovenskej otázke či obnove Bratislavského hradu, čo ho zaradilo medzi našu modernistickú špičku, keď už jeho diela „pokuľhávajú“?

Aukcie

156. Zimná aukciaNa aukcii bolo vydražených 51 diel (50%) v celkovej hodnote 493 350 €. Nevydražené diela je možné zakúpiť v našich výstavných priestoroch.

Newsletter

Ak chcete byť pravidelne informovaný, a dostávať aktuálne informácie o činnosti spoločnosti SOGA, prihláste sa do nášho mailing listu.