Blogy | O limitoch nášho obchodu s umením

Tento rok bude pre SOGU jubilejný. Na jeseň dovŕšime okrúhlu stovku v počte aukcií výtvarného umenia. Zároveň si pripomenieme pätnáste výročie založenia firmy. Čo je akiste dobrý dôvod na obzretie sa späť. Navyše – SOGA je najstaršia slovenská aukčná sieň a popis našej skúsenosti má dnes už všeobecnejšiu platnosť, než len reflexiu vnútorných dejín jednej firmy z viacerých jej podobných. Tým myslím hlavne na to, že „jádro pudla“ hodnotenia doterajších úsilí SOGY vôbec nespočíva v štatistikách dosiahnutých obratov, či rebríčkoch rekordných dražieb. Ekonomika aukčného obchodu je samozrejme dôležitá. Najmä pre tvorbu mediálneho imidžu firmy „navonok“ priam rozhodujúca. O reálnej úspešnosti, alebo stagnácii obchodu s umením však objektívne nič nevypovedá. Ani detailným prplaním sa v číslach totiž nedochádzame k odpovedi na základnú otázku: sú vyjadrením maxima možností tohto druhu podnikania v našich, slovenských podmienkach? Alebo by mohli a najmä mali byť rádovo vyššie?
Pekným príkladom opisovaných „štatistických rozpakov“ je už takmer tri roky prebiehajúca diskusia o tom, či sa globálna finančná kríza prejavila aj v našom obchode s umením. Jestvujú dve, diametrálne odlišné stanoviská. Podľa jedného sa všetky rekordy, najvyššie obraty dosiahli práve v poslednom období a preto je (vraj) špecifický trh s umením z krízy „vynechaný“. Podľa druhého názoru sa dôsledky krízy jasne prejavili dramatickým zvýšením kvality predávaného „tovaru“. Dopyt však z rovnakých dôvodov ostáva na obvyklom priemere a nedokáže teda doceniť novú úroveň ponuky. Čarovné na tom je, že oba tieto názory sa zdajú rovnako obhájiteľné.

Patová situácia v tomto spore nie je napokon len slovenskou výsadou. Pri hodnotení uplynulého aukčného roku v Čechách konštatoval šéfredaktor serveru ART+ Jan Skřivánek: ... špičkové diela sa stále predávajú skvele, ale menej významné kusy zostávajú oveľa častejšie nevydražené, alebo sa predávajú lacnejšie než predtým ... . O stagnácii trhu vypovedá podľa Skřivánka vývoj indexu Art+. Index zohľadňuje popri obrate aj cenové nárasty draženého umenia a hodnotu nepredaných položiek: ... z jeho dlhodobého vývoja môžeme zistiť, že po období dynamického rastu v rokoch 2006 až 2008 a trhu ťahaného predajom extrémne drahých obrazov v roku 2009, dochádza teraz k stagnácii... Naopak, majiteľ renomovanej aukčnej siene Martin Kodl tvrdí: „ ... celosvetová kríza priniesla oproti zahraničiu výraznú konjuktúru na českom trhu s umením, ktorá stále trvá.... obrazy sa stali alternatívnou investičnou komoditou, objavilo sa množstvo nových zberateľov a investorov, ktorí trh s umením Čechách veľmi pozitívne ovplyvnili, čo sa odrazilo v rekordných aukčných predajoch ... .

Keď ma niekedy koncom roku 1996 prehováral na spoluprácu zakladateľ SOGY Gabriel Herczeg, bol som pravdu povediac v rozpakoch. Ponuku so napokon prijal. Nechal som si však otvorené zadné vrátka: ostal som ešte začas na istote v Akadémii vied a pre SOGU som prvý rok robil len externe. Moja vtedajšia skepsa, pocit „že to nemôže fungovať“, vyplývala z jednoduchého poznania. To, čo možno nazvať výtvarným životom bolo vtedy v stave klinickej smrti, šoku zo zmeny spoločenského statusu kultúry. Alebo optimistickejšie videné: v akomsi zásadnom prerode, ktorého kontúry sa nikto neodvažoval odhadovať. A trh s umením? Obskurné starožitníctva a niekoľko súkromných galérií „na jedno použitie“. Dokonca aj to, čo kvázi jestvovalo za bolševika, teda štátny trh s umením, bolo totálne finančne podvyživené.

Samozrejme, z praxe súdneho znalca som poznal zopár zberateľov umenia „starej školy“. Nezdalo sa mi však, že k svojím zberateľským zámerom potrebujú nejakú aukčnú sieň. A keby aj – dalo sa ľahko spočítať, že ju asi neuživia. Akýmsi zázrakom sa však Herczegov projekt ujal. Úprimne: dodnes neviem presne prečo. To je napokon už jedno – dnes je všetko iné a inak. Len ťažko povedať, či naozaj aj lepšie. Tých pätnásť rokov v SOGE jednoznačne potvrdilo, že aukčné obchodovanie s výtvarným umením má oprávnenie, že je logickou odpoveďou na ekonomické potreby ľudí aj u nás, na Slovensku.

Zároveň však – práve v poslednom, najúspešnejšom období, spoznalo aj svoje - dúfam, že len zdanlivo - neprekročiteľné finančné limity. Takže: už dávno ma neprivádza do úžasu, že ľudia míňajú v SOGE peniaze za čosi tak efemérne, ako je umenie. To čo ma trápi dlhodobo je skôr skutočnosť, že akokoľvek zveľaďujeme odbornú, technickú, marketingovú stránku svojej roboty, nedokážeme prekročiť primárny level jej výsledkov. Aspoň na tej úrovni, aká je už roky štandardná pre kolegov v Čechách, či Maďarsku. S ktorými sme v časoch, keď som s Gabrielom Herczegom „dohováral SOGU“, boli v podstate na rovnakej štartovacej čiare.

Tých niekoľko osobných konfesií o histórii SOGY uvádzam preto, aby som naznačil priestor, v ktorom možno nájsť kritériá pre meranie úspešnosti našej práce. Je azda už jasné, že ich nenachádzam v ekonomickej sfére. Preto aj vyššie spomínané spory o kríze - nekríze v obchode s umením sú vlastne zmätočné. Merítka vidím skôr v ťažšie uchopiteľnom, duchovnom zreteľe našich aktivít. V tom, ako dokážeme (alebo nedokážeme) reagovať na „kultúrnu objednávku“ spoločnosti. Alebo ešte lepšie: či ju dokážeme (v rámci našich možností) aspoň sčasti utvárať, pozitívne meniť.

Roku 2005 sme spoluporiadali charitatívnu aukciu COWPARADE. Pre tých, čo si už nespomínajú: viacerí významní výtvarní umelci, spolu s osobnosťami politického a kultúrneho života pomaľovalo bakelitové kravy v životnej veľkosti. Tie boli potom vystavované na rôznych námestiach starej Bratislavy a napokon vydražené v SOGE na aukcii. Zišlo sa vtedy u nás nevídané množstvo celebrít. Až sme museli odstrániť z aukčnej siene stoličky, aby sa všetci pomestili. Za jednotlivé „kúsky“ padali, s úsmevom na tvárach, desaťtisíce, státisíce. Poviete si: no a čo? Zbohatlíci si kupovali odpustky. A celá akcia bola marketingovo podporená sumou, ktorá možno aj presahovala jej nebývalo vysoký výnos.

Na „kravičkovú“ epizódu SOGY sa však dá pozrieť aj z iného hľadiska. Len malé percento dražiteľov patrilo k naším stálym klientom. Veľkú väčšinu z nich sme predtým a aj potom v SOGE už nevideli (nanajvýš ak sporadicky). Čiže, v konečných dôsledkoch: nevyjadrovala účasť toľkých solventných ľudí ich, aspoň podvedomú, „potrebu umenia“? Pri všetkom rešpekte k túžbe po mediálnej seba-prezentácii typickej slovenskej celebrity, títo ľudia sú už dnes iní, nepomerne kultivovanejší, než v deväťdesiatych rokoch. A zároveň s tým: nie je v tom aj kus našej neschopnosti pritiahnuť ľudí, ktorí „na to majú“ už aj duchovne, k investovaniu do umenia? Nielen epizodicky, ale i kontinuálne? Hlavne však koncepčne – aby kupovali nie to, čo sa na len umenie podobá, ale čo ním aj naozaj je.

Predchádzajúce sa dá aj ďalej zovšeobecniť. Trendom posledných rokov v okolitých krajinách je postupná marginalizácia zberateľa-solitéra v aukčnom obchode. Rozhodujúcu úlohu preberajú „kolektívni zberatelia“ – veľké korporácie, firmy, banky, podniky. Niet dôvodu, aby takáto potencia nebola i na Slovensku. Pokiaľ však hovorím za SOGU – ostáva predbežne nevyužitá. Galéria ZOE, či Prvá slovenská investičná spoločnosť sú iba výnimkami, ktoré pravidlo nepotvrdzujú.

Tu predsa nejde len o rádovo vyššiu možnosť finančných investícií. „Mega-zberateľ“ totiž dokáže – na rozdiel od jednotlivca - nielen nakupovať „bez limitov“, ale aj verejne, expozične odprezentovať výsledky svojich umeleckých investícií. Čím posiľňuje – vo všeobecnosti fatálne chýbajúcu – spoločenskú vážnosť domáceho výtvarného umenia. A zároveň spätne aj pôvodcu vlastnej zbierky, teda tej-ktorej aukčnej siene.

Proti všetkému doteraz povedanému sa dá oponovať jestvovaním jedného limitu, ktorý je v našich podmienkach asi naozaj neprekročiteľný. Vecné jadro tunajšieho obchodu s umením totiž spočíva na dielach medzivojnovej moderny (plus umenie 60. rokov). Kým však Slovensko v tomto smere disponuje maximálne tak pätnástimi – dvadsiatimi menami špičkových tvorcov, českí a maďarskí obchodníci ponúkajú minimálne stovku, či viac top umelecko-historicky renomovaných umeleckých osobností. To je jednoducho slabina, ktorú neprekoná ani ten najsofistikovanejší marketing.

Isté riešenie tohto problému ponúkol celkom nedávno český galerista Jiří Švestka. Vo veľmi zaujímavom rozhovore pre SME, okrem iného, uviedol: „... myslím, že vaše prostredie je súčasnému umeniu oveľa viac otvorené ako v Čechách. Možno preto, že klasická moderna tu nebola taká silná, ako u nás. Máte oveľa väčšiu odvahu vnímať aktuálne umenie. Zároveň máte umelca, ktorý oveľa presiahol všetkých československých umelcov, Romana Ondáka. A pritom, všetko si vybudoval tu, neštudoval v zahraničí. Rovnako Július Koller - takého my nemáme. V tomto je slovenské a české prostredie úplne iné...“.

Povzbudzujúce vety. Ale len dovtedy, kým sa bez ružových okuliarov pozrieme na doterajšie naše výsledky v obchodovaní so súčasným umením. Od roku 2003 sme v tomto veľmi nepokročili. Každá jedna aukcia je lotériou. A priznajme si – keby sme pravidelne nedokladali do katalógov diela, ktoré tam už vlastne nepatria - autorov Laluhu, Kompánka, Paštéku, Kollera a im podobných -- aj zákonitým prepadákom. Problémom zostáva, kde je chyba. Je v nás, v našej neschopnosti menežovať túto špecifickú sféru? Alebo je to v súčasných výtvarníkoch (česť výnimkách), zberateľskej neatraktívnosti ich umenia? Alebo v nejestvovaní výtvarného života v pravom zmysle toho pojmu? Či je to jednoducho v malosti slovenského trhu, postrádajúceho práve v “živom” umení aspoň český, či maďarský presah? To sú všetko otázky, na ktoré zatiaľ akosi nenachádzame odpovede… .

(text bol v skrátenej verzii publikovaný v katalógu 96. aukcie firmy SOGA, 8. 3. 2011)

Diskusia

sAgxFUhguZWI tYYgoLTsdA 14.03.2011 19:52

z0aNtb <a href="http://zckiaongjaup.com/">zckiaongjaup</a>, [url=http://ethjvmmocgat.com/]ethjvmmocgat[/url], [link=http://oiclwrxphufi.com/]oiclwrxphufi[/link], http://xncqejragjuf.com/

Igor Ondruš 16.02.2011 16:11

Aha... ,,...rozdiel medzi ním a vami spomínaným Meluzínom...,, Keď som rozdráždený, tak prestávam vnímať. Verejne sa priznávam, že som kretén. Ešte raz prepáčte.

Igor Ondruš 16.02.2011 15:38

O.k., prepáčte. Ja len nemám rád, keď ma niekto kŕmi senom. Vy to ale nerobíte, keď vás čítam. Prajem vám všetko dobré.

J. Abelovský16.02.2011 13:58

Za odvahu k verejnej podpore A.K. máte moju úctu. A inak .. azda by už stačilo.

Igor Ondruš 16.02.2011 13:00

Ad: J. Abelovský Aký je rozdiel medzi Meluzínom a mnou??? No Dan mi raz pri jednom zo všeobecných rozhovorov o umení povedal o sebe: ,,mňa zaujíma hlavne keš (cash),,. Tak mňa osobne teda zaujíma hlavne to aby som tento svet nerobil krajším než je. No lebo nie je, a to predovšetkým vďaka ľuďom, ktorí su plní morálky, etiky, estetiky a Boh vie čoho ešte vznešeného a božského - no a pritom sú hlavne plní ...nebudem tu radšej rozoberať obsah čriev. Ale páči sa mi to cajchovanie - ,,moralizovanie,,. Myslím, že prestanem označovať svoju tvorbu ,,crazymotherfucker art, ale budem to volať ,,moraliidiotizmus,,. Je to prča - pozvali ma do Zlína na Trienále súčasného umenia (wow!). Poslal som im obraz ,,Na ceste za úspechom,, - keď ho naozaj vystavia pôjdem tam osobne zagratulovať celej žury (jury). Keď som ho tu v Blave popísal jednému kurátorovi-teoretikovi-predstaviteľovi vedy o umení, tak s nonšalantným úsmevom sa ma spýtal: ,,Igor, prečo zobrazuješ takéto témy, keď to, že sa všetci musíme niekomu pchať do zadku je jasné, nič nové a nijako prekvapivé?!. Ja mu vravím: ,,No neviem, ja to nerobím a preto som stále tam kde som a aj tam zostanem.,, V podstate aj tak v r--i. A čo sa týka rešpektu a úcty - vysvetlím vám to na príklade. Ja si veľmi vážim svojho otca, je to pre mňa vzor, hoci toho v živote veľa nedosiahol ekonomicky a v spoločenskej hierarchii (žiaden riaditeľ, prezident, šéf, vedúci), vo svojom otcovi sa vidí - lebo je vzdelaný, sčítaný, a hlavne hrdý, zásadový, čestný, nikdy sa nikomu nepodlizoval (ani kvôli svojim deťom) a ľudia si ho vážia a majú pred ním rešpekt - a ja tiež - až na jednu maličkosť: keď som bol uprostred puberty, prevalilo sa, že otec mal frajerku, čo vzhladom na atmosféru u nás doma som aj chápal a bol som zvedavý, že ako vyzerá. No keď som ju uvidel, bol som zhrozený, des, mama bola ,,Misiss Československo,, a naozaj, môj otec má permanentne príšerný vkus na ženy (okrem mami), a ja sa s ním o vizuálnej kráse žien nemôžem baviť. Takže je to pre mňa jediné ,,akné,,, ktoré mi vadí na mojom otcovi. A.K. som asi jediný z mladších verejne podporoval (stratil som tým dosť veľa priateľov, čo mi je u r--i)), jej niekoľko ročná práca je super, páči sa mi aj Maľba po maľbe (tých Debilov nebudem komentovať, lebo tomu nerozumiem), ALE viem, čo je to gýč, total brutal business maľba - a to je Majster Pavol z Košíc so svojím vystriekaným ,,Flower salling,,. Tak mi to prepáčte, ja viem, že je to ako keby červík oponoval slonom.

J. Abelovský16.02.2011 09:43

Ad.: Igor Ondruš Akosi nám tá diskusia uteká do „rozplyzla“. S tými východniarmi som to samozrejme myslel žartom. Aby som trocha nadľahčil Vaše moralizovanie. Čo sa týka P.M. – určite nepatrím do jeho fanklubu. V princípe však: je nejaký podstatný rozdiel medzi ním a trebárs Vami pripomínaným Meluzinom? Vo všeobecnosti – „súčasné“ nie je moja parketa. Lebo ma až na výnimky nudí. Keď sa však potrebujem nejako zorientovať, dám na názory zopár ľudí, ktorí majú – doložiteľnými výkonmi v tejto „branži“ – zdôvodnený rešpekt. A.K. je medzi nimi na jednom z popredných miest.

Igor Ondruš 15.02.2011 20:56

Ale je to sranda, s tým umeleckým obchodovaním... prílkady mojích limitov obchodu s našimi zberateľmi: Zberateľ X: ,, Nedám vám za tie obrazy viac než -----, lebo neviem ako časom dopadnete, či sa ufetujete alebo upijete k smrti.,, Ja: ,,Dobre, sú vaše. Zberateľ Y: ,,Čo chcete viac, veď to máte na farbičky! Zberateľ Z: ,, Nemôžem vám dať viac, lebo potom by toľko chceli všetci.,, Ja: ,,Tento obraz nepredám za menej než 18000.,, Zberateľ Q: ,, Dobre.,, A ráta bankovky vo svojej peňaženke. Ja, kedže som idiot, nedržím zatial hubu, ale vyprávam hovadiny: ,,Viete, niekedy som na tom zle, ale teraz som na tom dobre...,, Zberateľ Q: ,, Tak 16000.,, Ja: ,,Tak dobre.,, Ale ešte ako študent som mal prvý a najlepší obchod s nejakým veľmi dôležitým ,,podnikateľom,,, ktorý mal okolo seba 8 statných, na všetky svetové strany v strehu pozerajúcich chlapov. ,,Podnikateľ,, ukazuje prstom na obraz: ,,Toto chcem.,, Ja sa obávam, že ma vyplatia samopalom, ale dostávam 50000 ošúchaných tisíckorunáčok - ale pravých. Neskôr sa skrze jednu osobu dozvedám, že chce ďalšie. Ale dlho sa neukazuje. Po rokoch mi iná osoba povie, že už je mŕtvy, že ho zabili. Nedávno som čítal v Plus 7 dní, že je stále šéfom istej ,,podnikateľskej,, skupiny. Ach, chcel by som byť v škôlke a vŕtať si v nose.

Igor Ondruš 15.02.2011 17:51

Ad: J. Abelovský Máte pravdu - ťažké to má každý riaditeľ štátnej, župnej, okresnej, mestskej, dedinskej galérie, keď je financovaný peniazmi podľa vôle vedúcich funkcionárov (zriaďovateľov), pričom tie peniaze sú aj tak od daňových poplatníkov. Možno by bolo fajn keby boli galérie aj pre normálne umenie (Bidelnica, M. Pála, kvetinky od Majstra Pavla z Košíc, teda pre stredný prúd, ktorý sa väčšine občanov páči) a potom pre nenormálne umenie (tzv. súčasné umenie), ktoré sa väčšine obyvatelstva nepáči, dokonca majú pocit, že ich také umenie uráža. Pán Abelovský, aj keď som rodený bratislavčan a fandím Slovanu, necítim žiadnu revnivosť voči šalenému Východu, milujem Dovičákovú, mám rád Džuppovú, Sirku a kopu ďalších, dokonca si myslím, že Fakulta umenia v Košiciach je už roky kvalitnejšou školou než VŠVU. Ale Majster Pavol študoval VŠVU (prof. Kállay), a malovanie takýchto vylízaných kvetiniek a cukríkových buriniek mi pripadá vzhľadom na to aké kaleráby mi tlačili na VŠVU teoretici a pedagógovia (veľký slov. umelci) o gýči, vlezlej ľúbivosti a púťových atrakciách (termín A.K.) nechutné. A je nechutné že toto sa s plnou vážnosťou prezentuje v SNG ako to kvalitné a hodnotné umenie. A to, že americkou pištolkou vystriekané ,, Flower playing,, (slov. ,,Kvetinové hranie,,) je kvalitné umenie ma nepresvedčí ani Svetové konzílium topteoretikov a topkurátorov na čele so Saatchim. Viete, ja milujem kvety, ruže obzvlášť, ja ich aj pestujem, mám záhradu, ktorú keď ľudia vidia, tak ,,tečú,, (hlavne ženy). Ale (len tak) iba kvetinky som namaloval párkrát v živote - raz mame jednej mojej bývalej (aby ma mala rada) a potom niektorým dievčatám, aby som si získal ich srdiečka, resp. ich pretiahol - a tomu verte, že to zaberalo. Nemyslím si, že P.M. je výnimočný svojim NE-RADIKÁLNYM umeleckým programom. Ne-radikálneho je 95% súčasného umenia - slovenského obzvlášť. P.M. má niekedy aj dobré obrazy, z ktorých človek nedostáva cukrovku, ale všeobecne je to v jeho prípade ,,schoner wohnen und kanzel arbeiten,, štýl. Ale nechcem byť už viacej zlý - som len nasr-tý, leb A.K. si vážim, ale tento cukrovkový obraz - to je totálny bullshit.

J. Abelovský15.02.2011 13:26

Robíme v našich expozíciách dve aukcie súčasného umenia ročne. Plus štyri - päť výstav súčasných výtvarníkov. Keď sa to spočíta časovo, tak minimálne tri mesiace do roka je SOGA vyhradená iba "súčasnosti". Priestor - a to dosť rozsiahly - pre súčasné umenie teda určite dávame. Problém je, že ho ťažko možno nazvať "komerčným"... . Sme súkromná firma a niečím sa živiť musíme. Predbežne však - súčasné umenie takúto prednosť pre nás nemá. Ani náhodou.

bb bb 15.02.2011 12:09

Neexistuje osveta na školách, tak vyrastajú osobnosti, ktoré majú zúžený pohľad - konieckoncov aké hrôzy tu dominujú v éteri, na obrazovkách atď. Umenie tu nie je vnímané kontinuálne lebo bolo osekávane vďaka totalitnému režimu. Čiže to slovenské začína od bodu nula. No a tie "osobnosti" cowparade síce maju prostriedky na umenie, ale nakupujú len kvôli prestíži(nedovidia za roh - ale za nejaký ten čas bude aj Koller ten správny artikel) čo v konečnom dôsledku vedie k takým obratom na aukciách súčasného umenia, ktoré sú porovnateľne s jedným obrázkom stredného formátu od Fullu. Možno paradoxne vy, komerčná spoločnosť by ste mohli skúsiť mať trvalý komerčný priestor s dielami mladšej generácie. Hm, je to smutné, že človek čo vedie galériu musí mať schopnosť uspokojovať chute akýchsi dosadených aparátčikov, ktorí tam už o štyri roky nebudú. Každopádne, Trnava je mŕtve mesto, skoro ako Pompeje. Čokoľvek tam človek spraví, tak je to odsúdené na zánik...

Aukcie

156. Zimná aukciaNa aukcii bolo vydražených 51 diel (50%) v celkovej hodnote 493 350 €. Nevydražené diela je možné zakúpiť v našich výstavných priestoroch.

Newsletter

Ak chcete byť pravidelne informovaný, a dostávať aktuálne informácie o činnosti spoločnosti SOGA, prihláste sa do nášho mailing listu.