Blogy | O limitoch nášho zberateľa

Na tomto mieste som v minulosti viac krát uvažoval o našom zberateľstve umenia. Zaoberal som týmto fenoménom z rozličných zreteľov a mnohých súvislostiach. Popisoval som predovšetkým premeny obchodného chovania tejto zvláštnej, pre nás osobitne dôležitej skupiny ľudí. V posledných krízových rokoch najmä jej hromadný prechod z pozície romantického zberateľstva na bázu cynického investovania. Z logiky veci vyplýva, že som vnímal týchto ľudí, interpretoval ich počiny “an gros”. Akosi automaticky som všetkých, ktorí v SOGE kupujú umenie, zahrnul pod egidu “zberateľ”, bez ohľadu na ich individuálne motivácie. Je viac než isté, že pri takýchto zovšeobecneniach unikali detaily, ktoré môžu byť dôležité. Možno dôležitejšie, než spriemerované úsudky z toho, čo tvorí viditeľnú časť ľadovca. Skrátka – skúsme teraz uvažovať o veci nie v pluráli ale singulári, pohovorme nie o “zberateľstve”, ale o “zberateľovi”.
Inšpiráciou pre pokus o zmenu uhla nazerania na klientelu SOGY, sa pre mňa stal aj jeden môj terajší mimopracovný úväzok. Spoločne s dr. Bajcurovou totiž pracujeme na knihe o výtvarnej zbierke Bohumila Hanzela. Tento slovenský “top” zberateľ patrí k dlhodobým a pravidelným účastníkom aukcií SOGY. Dá sa teda tvrdiť, že po istej stránke sa dôverne poznáme. Napríklad vopred, teda už v momente, keď príjmam dielo do aukcie, viem odhadnúť, či ho bude Bohuš Hanzel dražiť a ak, tak do akej asi výšky. Teraz sa nachvíľu karta obrátila: debatujeme nie nad “cudzími”, ale “jeho” obrazmi a sochami, nehovoríme primárne o peniazoch, ale o príbehoch, neopakovateľných situáciách, viažúcich sa k získaniu toho-ktorého diela, spomienkam na jeho autora, či majiteľa. Na vzájomné inter-akcie v situácii “teraz a tu”, teda vo chvíľach, keď sa deje magická premena niečoho tak vyslovene efemérneho, ako je umenie, na reálne peniaze. A z toho sa potom prirodzene odvíjajú sebareflexie zberateľa, odhaľujúce najvnútornejšie dôvody pre jestovanie jeho záľuby.

Prvé, čo ma pri týchto rozhovoroch napadlo je, že úvodom spomínaný, nezmieriteľný protiklad zberateľ – investor je hrubým zjednodušením. Inak formulované - zreteľe estetické a finančné nie sú krajné póly stratégie zberateľa (v zmysle pozitívny-negatívny), ale tvoria nedeliteľné jadro jeho počínania. Vždy sú oba prítomné. Aj keď nie sú vždy priznávané. Často počúvaná veta: “… kúpil som tieto obrazy iba preto, že sa mi páčili, bez ohľadu na to, čo stáli… ” je len fanfarónskym vyhlásením, súčasťou zberateľskej latiny, bez podstatnejšej výpovednej hodnoty.

Bohuš Hanzel otvorene priznáva, že po návrate z emigrácie, keď začínal so zberateľstvom, bol absolútny laik. Jeho prvou kúpou bol Hála. Pretože mal rád slovenský folklór a obraz sa mu “jednoducho páčil”. Jedným dychom však dodáva, že mu pritom radil dávny priateľ, známy trenčiansky galerista Laco Moško. A ten mu vysvetlil, prečo práve Hála, a nie trebárs Cpin, Berecz, Greinerová a im podobní. A kto si spomenie na ceny Hálu spred desiatich rokov a porovná ich s tými dnešnými pochopí, že Hanzelovo dávne, zdanlivo číro estetické rozhodnutie, bolo nakoniec aj perfektnou investíciou (jeho kolekcia obrazov Hálu je na Slovensku bezpochyby najlepšia).

Nikdy tiež nezabudnem na mladučkého Borisa Kollára – vtedy zberateľsky celkom nezasvätenú persónu – ako “prevetrával” naše prvé aukcie. Mal prostú metódu: išiel, finančne “bez hraníc”, po známych menách a najdrahších obrazoch. Pod jednou podmienkou - obrazy sa mu museli páčiť (odtiaľ častý motív ženského aktu v jeho zbierke, či osobitná záľubu v Jánovi Mudrochovi). Ale – keď už Boris vec kúpil, tak sa v dlhých rozhovoroch dožadoval vysvetlenia prečo má ten, či onen ním vydražený obraz práve “takú hodnotu” a či teda investoval “správne”. Pre mňa to bol problém – tiež som v SOGE len začínal a nebol som ešte naučený uvažovať o umení práve v týchto intenciách. Asi som však prekonal sám seba. Neskôr už totiž Boris takéto rady vôbec nepotreboval. A za pár rokov stvoril – mimo skutočného odborného zázemia – zbierku, ktorá bola svojho času na Slovensku jedna z najkvalitnejších, bez hluchých miest, zberateľskej hlušiny.

Možno teda uzavrieť s tým, že “estetické” a “investičné” sú ex definitione rovnocenne súčasťou pojmu “zberateľ”. V uznaní tohoto faktu sa však zároveň skrýva aj skutočná podstata limitov slovenského zberateľa. A tiež toho, čo nás obchodníkov najmä v poslednom období trápi a čo vysvetľujeme ako dôsledok ekonomickej krízy. Totiž, že umelecko-historický záber klientely na našich aukciách je čoraz užší a čoraz konzervatívnejší. Sústreďuje sa len na absolútne istoty, iks krát overené mená. Všetko ostatné - často len zdanlivo - riskantné, nezodpovedajúce “klasickým”štandardom, celkom neguje.

Je to tak preto, že myslenie nášho zberateľa je vo veľkej väčšine obdobné, ako som ukázal v dvoch príkladoch “zo života”. Smeruje jednosmerne od estetického k investičnému. Opačný postup – teda kupovať niečo, čo síce nevyhovuje môjmu okamžitému osobnému vkusu, ale je bez pochyby investične výhodné – je veľmi vzácny. Nedávna obchodnícka hystéria okolo pozostalosti Júliusa Kollera bola skôr výnimkou, než nádejnou predzvesťou pravidla.

A pritom práve táto cesta, teda zamilovať sa do obrazu nie pre jeho (nota bene - subjektívnu) krásu, ale pre jeho (objektívnu, finančnú) hodnotu je schodná a inde (aj v blízkom zahraničí) obvyklá, súčasnému stavu vecí v obchode s umením (žiaľ?) oveľa primeranejšia. Aj keď to asi nie je láska na prvý pohľad, nemusí byť nakoniec menej vášnivá, či dokonca “nepravá”. Náš individuálny zberateľ však predbežne vidí v tejto možnosti osobnostne neprijateľný “protismer”. Samozrejme – česť výnimkám. Tie však dnes poväčšinou nepredstavujú zberatelia-solitéri, ale skôr iniciatívy korporácií typu Galérie ZOYA, Galérie LINEA, či 1. Investičnej skupiny… .

Príchod nových, rozhľadenejších Hanzelov a Kollárov na naše aukcie sa teda zdá byť v nedohľadne. Čo je horšie - už asi ani nikdy neprídu. Východzí status inštinktívnych milovníkov umenia sa totiž vyčerpal. Rovnica investičnej istoty: Mednyánszky, Skutetzky - zakladatelia moderny – Galandovci (najmä v jej najdôležitejšom, strednom článku) celkom prestáva fungovať. Aj preto, že kolobeh diel jej protagonistov behom času zákonite ustáva. Takže vlastne – mali by sme prestať so sťažnosťami na prevahu cynických investorov na našich aukciách. Skôr by nás malo mrzieť, že nie je podstatne výraznejšia a že ich nie je oveľa, oveľa viac.

(text bol publikovaný v katalógu 99. jesennej aukcie výtvarných diel firmy SOGA, 4. 10. 2011)

Diskusia

Spacai I.27.09.2011 12:21

Som milo prekvapený reakciou dr. Abelovského. Takto sa reaguje na pochybnosti či kritiku. Mali by si brať príklad starožitníci a galeristi. Urobil som si okružnú cestu po SR a narazil som na množstvo falzifikátov. Falošný "Meissen" barokový nábytok v štýle historizmu vydávaný za barokový originál, zle datované obrazy, o sochách ani nehovorím atď. Na otázku či sú si istý svojim datovaním odpovedali väčšinou drzo až vulgárne. Pevne verím, že je to len ich "omyl" a nie snaha oklamať zákaznika. Teším sa na aukciu starožitnosti, snaď pripravíte nejaké lahôdky.

J. Abelovský24.09.2011 14:20

Ad: Ján B. Vďaka za pripomienky. O tom či je naša 99. aukcia „najslabšia v poslednom čase“, rozhodnú dražitelia. V SOGE berieme naše nadchádzajúce dve jesenné aukcie ako jeden celok. Takže súďme po 15. novembri. Je samozrejme pravda - a je to aj obchodne logické - že viaceré „hajlajty“ sme si „ušetrili“ na našu jubilejnú 100. aukciu. A teraz konkrétne: (68) Spannerová – nevidím dôvod pre pochybnosti. Bežná vec autorky. Sujetovo i štýlovo. (150) Zmeták. Obrázok bol konzultovaný s dcérou umelca, Uljanou Zmetákovou. Potvrdila jeho pravosť. (273) Kompánek – vec pochádza od zberateľa, ktorý podľa mojich vedomostí všetky nákupy konzultoval s ešte vtedy žijúcim Vladimírom Kompánkom. Popiska vzadu (aspoň podľa mojej dlhoročnej skúsenosti) je štandardná a je písaná rukou autora. Osobne nemám pochybnosť. (278) Kompánek. Pri tomto obraze som pravdu povediac dlho váhal (asi rok). Expertíza v SNG však jednoznačne potvrdila dobovosť veci. Problém môže byť v tom, že na takéhoto Kompánka nie sme v bežnej obchodnej prevádzke „zvyknutí“. V zbierkach SNG sa však nachádza viacero analogických diel. Napriek tomu všetkému – opätovne zvážim predloženie na aukcii. (276) Kompánek. Obraz pochádza zo zbierky významného slovenského zberateľa. Ktorého poznám už roky a mám k jeho solídnosti absolútnu dôveru. Pre dobré svedomie však – nechám ho ešte raz reštaurátorsky preveriť v SNG a podľa výsledkov obraz bude , alebo nebude predložený. Odliatky bronzových sôch Kompánka (279 – 281). V katalógu jasne deklarujeme, že k sochám nie sú priložené doklady o ich edícii a ani poradovom čísle odliatku. Tomu zodpovedajú aj nízke vyvolávacie ceny. Podotýkam, že jestvujúce znenie autorského zákona sa k tejto veci nijakým spôsobom taxatívne nezmieňuje. Jestvuje len nepísaný, tradíciou zdedený úzus, že za sochárske originály „prvého rangu“ sa považuje prvých päť (sedem?) odliatkov zo sadrového modelu. 99 percent slovenských (verejných i neverejných) obchodov s dielami nežijúcich sochárov (s výnimkou Uhra a sčasti Kostku) sa deje - pokiaľ viem - bez dokladov o edícii odliatkov. To je ťažkosť, ktorú SOGA nespôsobila a nie je ju ani schopná nijakým spôsobom riešiť. Mimochodom - v predchádzajúcom blogu som písal o legendárnej londýnskej dražbe českej zbierky rodiny Hascoe. Dražili sa tam trebárs bronzové sochy Guttfreunda (za vyslovene nadštandardné konečné ceny). Pritom – predpokladám - bolo všetkým zúčastneným jasné, že sa jedná o odliatky vyhotovené po smrti autora. I keď – v katalógu to tak explicitne, ako je to u nás - uvedené nebolo. Tým chcem len povedať, že toto nie je len slovenský problém. Ktorý určite nikoho neteší, ale sa asi s ním budeme musieť zmieriť.

Ján B 23.09.2011 14:41

Dobrý deň. Pekný článok zodpovedajúci realite, no chcel som trochu o inom. Aukčný dom Soga sledujem od jeho vzniku do dnes. Vždy som Vám fandil a ste pre mňa serióznou inštitúciou, orientačnou databázozu ohľadom cien výtvarných diel v SR a isto Vám patrí obdiv a vďaka za to čo ste dokázali na poli prezentácie a obchodovania s výtvarným umením v SR. Z môjho pohľadu je za obdobie Vašej činnosti 99. aukcia čo sa týka prezentovaných diel asi jedna z najslabších. To samozrejme nemusí byť chyba managementu aukčného domu, veď nie vždy sa podarí mať v aukcii špičkové diela, a berúc do úvahy pripravovanú jubilejnú 100.aukciu je to možno aj prirodzené. Pri prezeraní aukčného katalógu som nielen ja postrehol viacero falzifikátov. Námatkovo: 67. Edita Spannerová – Dievča 150.Ernest Zmeták – Somárik 273. Vladimír Kompánek – Štyri postavy 276. Vladimír Kompánek – Kostolík 278. Vladimír Kompánek – Znaky 279. -281. tie odliatky sú odliate tento rok Všetky uvedené „diela“ dlhší čas kolovali medzi drobnými priekupníkmi a mal som možnosť ich vidieť „na živo“. Niekedy v prípadoch podozrenia nie je smerodajný znalec z oblasti umenia(ako bolo viac krát publikované - ne je možné byť odborníkom na všetko), ale v prípade nežijúcich autorov stačí požiadať o konzultáciu rodinných príslušníkov. Aj napriek uvedenému Vám do budúcnosti prajem veľa úspechov . Ján. B.

Aukcie

156. Zimná aukciaNa aukcii bolo vydražených 51 diel (50%) v celkovej hodnote 493 350 €. Nevydražené diela je možné zakúpiť v našich výstavných priestoroch.

Newsletter

Ak chcete byť pravidelne informovaný, a dostávať aktuálne informácie o činnosti spoločnosti SOGA, prihláste sa do nášho mailing listu.