Blogy | O nadštandardných vzťahoch SOGY a SNG

Zaznelo to v terajších debatách okolo Slovenskej národnej galérie. Podľa mojich (sprostredkovaných) informácií sa v tomto slova zmysle zmienil Ladislav Čarný vo verejnej diskusii zvolanej signatármi výzvy „Dvadsať rokov po ...“. Opakoval to po ňom o pár dní neskôr ďalší výtvarník Michal Moravčík. Na tlačovke SNG. A potom ešte na internete istý Martin Kochan. Skrátka – naša národná galéria je vraj v konflikte záujmov. So SOGOU má nadštandardné vzťahy. Aké vzťahy a v čom spočíva ich podozrivosť, ani jeden z borcov za „inú SNG“ neupresnil. Nebol som pritom – predpokladám však, že tieto „upozornenia“, napriek ich nekonkrétnosti, boli doprevádzané významnými dvíhaním obočia. Štátna galéria, žijúca z peňazí daňových poplatníkov a súkromná firma, „kšeftujúca“ s umením. Panebože!

Fotokoláž - Viktor Frešo
Nechcem byť zbytočne vzťahovačný, ale nedá mi chápať takéto poznámky inak, ako reakciu na moje angažmá v celej tejto dosť trápnej „facebookovej“ kauze. Lenže – polemizoval som ako súkromná osoba, kunsthistorik, dlhoročný minulý pracovník a súčasný odborný spolupracovník galérie (kurátorstvo výstav a štúdie v katalógoch a zborníkoch galérie), člen jej vedeckej rady a nákupnej komisie a tak ďalej a tak podobne. Samozrejme – aj ako (vo viacerých prípadoch určite nadštandardný) priateľ s mnohými minulými i súčasnými pracovníkmi galérie. Napríklad svoju „životnú“ knihu Výtvarná moderna Slovenska som svojho času písal s Katarínou Bajcurovou, neskoršou generálnou riaditeľkou. To sú veci, ktoré sa nezabúdajú.

Je v tom niečo proti niečomu? A diskvalifikuje ma to nejakým spôsobom v debate o galérii? Domnievam sa, že nie. Skôr naopak. Môj pohľad „z vonka“ je určite informovanejší, než taký istý náhľad našich mladých. Isteže, je aj oveľa zaujatejší. To sa nedá nič robiť: takmer dvadsaťročný úväzok v galérii nebol pre mňa iba zamestnaním, skôr povolaním. Kto nezažil, ten nepochopí. A nepochopí ani to, že človek s mojím odborným životopisom sa práve v takýchto vyslovene laických diskusiách chová „... akoby SNG bola jeho majetkom...“. Čo mi tiež bolo šprihnuté do očí v niektorej z internetových reakcií. Dosť na tom: ja som zasa „na oplátku“ (žiaľ, až po čase) pochopil, že to všetko nemá väčší zmysel. Že celý ten kvázi široký a otvorený dialóg o SNG ani približne nesmeruje k „jádru pudla“ a je vlastne zbytočný. Alebo zmierlivejšie formulované – nie je v ňom zmysluplného miesta pre nás, „starých“.

Tieto riadky teda nechcú byť ani náhodou pokusom o obnovenie diskusie na tému SNG. Sú len reakciou na „podpásovku“ spomínanú v úvode. Totiž, že firma v ktorej už dlho (a rád) pracujem bola, vyslovene perfídnym spôsobom, zatiahnutá do môjho súkromného sporu.

Takže páni Čarný, Moravčík a Kochan – mali by ste vedieť, že „nadštandardné“ vzťahy SNG a SOGY sú založené na jednej, jedinej oficiálnej zmluve o spolupráci. Podľa nej galéria, respektíve jej reštaurátorské ateliéry, nám na požiadanie robia primárne expertízy významnejších maliarskych diel ponúkaných do aukcií (infračervená oblasť spektra, UV luminiscencia a skúška rozpustnosti). Úkon je to jednoduchý, technicky a časovo nenáročný a počítam, že štvrťročne sa takýchto prieskumov urobí tak dvadsať – štyridsať. Pre SOGU je to veľmi užitočné. Pomáha nám to bojovať s pliagou falzifikátov. Ale aj galéria tým niečo získava: vedúci ateliérov Frico Hoffstädter má už za ten čas v tejto veci databázu skúseností, ktoré - pokiaľ viem - bežne využíva i pre potreby SNG (ponuky na akvizície pre zbierkové fondy, či pôžičky zo súkromných majetkov pre výstavy galérie).

SOGA zasa ako protislužbu poskytuje SNG grátis celostránku v aukčných katalógoch na propagáciu aktuálnych výstav a expozícií (minimálne šesťkrát do roka). Kliknite si na tejto stránke rubriku SLUŽBY a pozrite si cenník našej inzercie. Zistíte prostú vec: zmluva je finančne určite výhodnejšia pre SNG. A to je k tejto „kauze“ asi tak všetko.

Samozrejme (na to sa možno tiež narážalo), galéria z času na čas nakupuje na našich aukciách. Naozaj však iba občas. Tak asi dva- tri nákupy ročne. Pritom vecí vyslovene galerijných kvalít sa na našich sezónnych aukciách vyskytuje oveľa viac. Upozorňujeme na to (samozrejme - nadštandardne a priateľsky) príslušných kurátorov. Zdôrazňujeme, že všade inde vo svete je toto bežný spôsob akvizičnej práce štátnych, alebo verejnoprávnych galérií. Súkromné aukčné domy totiž v tomto fungujú ako akési predsunuté hliadky galérií, robia prieskum a finančné zhodnocovanie aktuálnej trhovej ponuky. Čiže to, na čo nemajú štátne galérie sily a ani prostriedky.

Málokedy to ale vedie ku konečnému efektu. Jednak galéria spravidla nemá šancu oproti najväčším „žralokom“, súkromným zberateľom „bez finančných limitov“, a jednak je tu zo strany galérie istá škrupulóznosť. Strach pred obchodovaním so súkromnou firmou a možnými obvineniami z neadekvátneho míňania zverených financií. Sú to predsa verejné aukcie a vyvolávačky sú práve pri galerijných „kúskoch“ len formálnou, štartovacou záležitosťou. Vždy som takéto obavy považoval za neodôvodnené, spôsobujúce v konečných dôsledkoch nenahraditeľné straty v budovaní umeleckých fondov galérie.

Vlastne aj vyššie citovaní páni dokázali, že v posledne spomínanom nemám celkom pravdu. Časy, keď bude galéria bez podozrení „verejnosti“ bežne nakupovať nielen v SOGE, ale napríklad aj slovaciká na aukciách v Budapešti, Prahe či Viedni sú asi ešte ďaleko pred nami. Večná škoda. Nie pre nás. My tie galerijné veci dobre predáme aj bez galérie.

A práve v týchto súvislostiach treba pripomenúť najväčší - a jediný takéhoto rozsahu - biznis SOGY a SNG. Roku 2000 sme sprostredkovali predaj 68 olejomalieb Ladislava Mednyánszkeho do zbierok SNG. Galéria zaplatila desať miliónov s tým, že súčasťou kúpno-predajnej zmluvy bol aj náš dar pätnástich umelcových kresieb do jej zbierok. Mimochodom, ale v tomto kontexte - čo myslíte, jestvuje jediný z mnohých iniciátorov a sympatizantov výzvy Dvadsať rokov po..., ktorý niekedy daroval SNG alebo inej našej štátnej galérii, nejaké svoje dielo, či diela ?

Prirodzene - od majiteľa diel sme zinkasovali príslušnú províziu (20 percent a niečo). Dodnes tento predaj považujeme za jeden z našich najväčších, jednorazových menežérskych výkonov. Hoci – keby sme vtedy celý Mednyánszkeho konvolút rozdelili na menšie časti a predávali ho postupne mimo galérie, jeden – dva roky, na aukciách alebo cez súkromné kontakty firmy, náš finančný profit mohol byť minimálne trojnásobný. Mali sme takéto, veľmi seriózne ponuky, ale bez váhania sme im odolali.

Celkom nedávno sme na tento náš „obchod desaťročia“ spomínali s Gabrielom Herczegom. Po tom, čo sme sa vykúpali v zlatom daždi našich možných, ale nezrealizovaných ziskov, sme museli s istou iróniou priznať jednu vec. Totiž, že navonok sa síce tvárime ako bohovskí obchodníci, ale keď príde na lámanie chleba, pochytí nás akási podivuhodná „štátotvornosť“. Sentimentálny pocit, že zo zreteľa celkom nečasovej „slušnosti“ sa ľuďom v tomto našom umeleckom biznise „patrí“ konať v prípadoch, keď koliduje obchodný záujem zo štátnym, práve tak, ako sme konali.

Ak sú teda, z pohľadu iných, práve tieto a im podobné postoje SOGY k Slovenskej národnej galérii chápané ako prejav „nadštandardného vzťahu“, tak sa k nemu radi priznávame.

Diskusia

Ján Abelovský19.03.2010 08:45

Po čase konečne niečo aspoň trocha k veci! V jednom z komentárov k rozhovoru signatárky výzvy „Dvadsať rokov od nežnej...“ Jany Kapelovej na SME. Nájdete pod menom Igor Ondruš na na http://kultura.sme.sk/diskusie/1652944/1/Uprimnost-a-priamost-su-dnes-asi-podozrive.html#ixzz0ibbsOA7q .... úprimnosť a priamosť zo strany artVPN by bola: 1. Nechceme, aby A. Kusá vyhrala konkurz (lebo kým nevznikla Konceptuálna revolúcia a artVPN, tak to mala A.K. takmer isté) 2. Nepáči sa nám konkurz v réžii MK SR, ktoré ma v rukách SMER. Keby bolo MK SR v rukách SDKÚ, konkurz by sa nám páčil (iniciatíva by nás ani nenapadla). 3. Posledné roky sme radi štebotali s K.B. a A.K., lebo sme boli radi, že nás vystavujú v SNG, aj nás SNG aj nakúpila, že nás riešili aj na Cene O.Č., že nám dávali Ceny VÚB, a počas týchto krásnych rokov sme štebotali s A.K. o tom aký je svet krásny, len o úrovni SNG nie. 4. Každý kto bojuje za niečo, alebo proti niečomu, má svoje predstavy - teda aj konkrétne mená vo funkciach. 5. Úroveň galérií je záležitosť a vizitka ľudí od umenovedy, a nie umelcov. Umelci robia umenie, ktoré keď nie je silné aj v ,,slovenských,, podmienkach, tak nebude silné ani v kunsthalle, ani v Guggenheimovej národnej galérii, ani v Tatovej galérii 6. Sme 20 rokov za Čechmi teraz, boli sme aj v r. 1989, 1968, 1948. A budeme aj ďalej, lebo sme ...... .

Ján Abelovský17.03.2010 09:22

Ad: p. Szás. Ten Váš tristný príbeh o Gyulovi Kosicovi trochu poznám. Rozprával mi o ňom nedávno dr. Jasaň (to je asi ten Vami spomínaný a v tejto veci aktívny, neskôr „odídený“ riaditeľ Východoslovenskej galérie). Podobných príbehov je však viac – len námatkove: Pál Szinyei-Merse, Michal Teodor Csontváry-Kostka, Josef a František Úprkovci, Jozef Arpád Murmann, Karol Harmos, Koloman Tichý, Július Tichý, František Foltýn, Gejza Schiller, Alexander Bortnyik, František Malý, Bertalan Pór, Peter Pálffy, Aurel Bernáth, Serge Charchoune... . Všetko sú to veľké mená a všetko sú to umelci niekedy viac, niekedy menej „aj naši“. Nehovoriac o takých ako Koloman Sokol, František Reichentál. Andrej Nemes, Jakub Bauernfreund, Ladislav Guderna, ktorí sú predovšetkým „naši“. Napriek tomu ich výtvarné pozostalosti ostali mimo hraníc Slovenska. V súvislosti s G. Kosicom píšete o sprisahaní neschopných byrokratov. To je asi pravda, ale vo všeobecnosti je hlavná chyba na našej strane. Teda na strane kunsthistorikov (najmä tých vo funkciách), ktorí nedokázali takéto „problémové“ zjavy zmysluplne začleniť do širšieho kultúrneho povedomia. Času a možností bolo pritom dosť. Keby sa tak stalo, tak potom by sa pod „tlakom verejnosti“ aj štátni byrokrati správali inak. Zatiaľ je to žiaľ iba na iniciatívach takýmto veciam fanaticky oddaných jednotlivcov. Viď Michal Bycko a Andy Warhol.

Gabriel Szasz 17.03.2010 00:40

Je lahsie kritizovat ako pomoct, najma na blogu. Ukazem nasledujuci priklad. Asi pred 20 rokmi som kdesi v literature objavil meno Gyula Kosice. Podla mena som usudil, ze musi mat korene kdesi na Slovensku, alebo Madarsku. Po case som objavil na neho kontakt (ked uz internet a Google zacalo riadne fungovat). Spojil som sa snim, a prislubil som mu, ze urobim vsetko aby som mu pomohol usporiadat vystavu na Slovensku. Pre menej zainteresovanych chcem uviest, ze je vyznamny svetovy najma sochar (MADI) pochadzajuci z Kosic, nar 1923, Bol velmi nadseny touto myslienkou, a prislubil, ze chce darovat rodnemu mestu monument na zaklade jeho navrhu, ktory by on kordinoval. Ked sme zacali nasu konverzaciu bol este "mladik". Zapojil som vsetky sily a znamosti, pisal som na ministerstvo kultury, spojil s Henkel ,US Steel Kosice, riaditelom Vychodoslovenskej galerie, ktory to mal posunut vyssie, aj on bol zapaleny, ale po jeho vymene jeho nasledovnik stratil inspiraciu ( ten uz je tiez vymeney). To je len ramcovy vypocet. Nakoniec sa to dostalo az do pozornosti vtedajsieho prezidenta Shustera, ktory ho navstivil v Buenos Aires a odovzdal mu nejaky metal. V sucasnosti dostal cenu mesta Kosic aj sa tym zaobera Slovensky konzulat v Argentine ale riesia to ako sa ma na byrokratov. Este treba trosku pockat ma len 87 rokov. Neviem ci to suvisi s terajsou debatou, ale chcem ukazat, ze "mladici", ktori rozdavaju ecesi neprilis maju radi mravenciu pracu. Podotykam, ze nie som ani kunsthistoryk ani ma tato praca nezivy, len mam rad umenie. Zijem na druhes strane polugule a je sa co obracat v terajsej situacii. Este som "vyhrabal" jedneho povodom kosicana, ktory v polovicke minuleho storocia bol vyznamny USA maliar, teraz zapadol do zapadnutia. Po dobrych skusenostiach nemam chut s tym znovu zacat aj keby si to zasluzil. Bol riaditelom vyznamnej institucie. Cranbrook institut of art, ktoru prevzal po Sarinenovi. Jeho meno je Zoltan Sepeshy.

Michal Bycko, PhD.15.03.2010 11:27

ANOOOOOO! Pan Abelovsky, je to tak!!! Zazil som to s vybudovanim Muzea Andyho Warhola. Bol som vsetko iba nie "mlady pan". A teraz? Ako v Polsku na klobasu za komuny, by dnes stali novi aspiranti na post riaditela muzea. Preco? Presne preto o com pisete! Lukrativna zalezitost. Meno, cestovat po svete,kontakty, dobry plat ... , a ziadna starost ako to dopadne s budovanim , presvedcanim kohosi, aby tu nieco vzniklo..., ked uz stoji.... Hotova vec - fotel na podriemkovanie si. Spokojne, politicky "naladene"... VŠAK AJ TAK ŠE DA! Co Ty na to Vinco Polakovic ? Ty si tiez "pasol kone na betone" , aby si vybudoval to, co je dnes spickou v Blave? Ako to bolo? Kolko si mal priatelov pred, po a teraz? K plnemu valovu sa kazda "svina" tlaci !!! To len obrazne, aby som bol konkretnjsi. Sorry!

Ján Abelovský15.03.2010 09:25

Celá terajšia pseudodiskusia o galérii mi pripomenula jeden dosť smutný zážitok. Pred pár rokmi som bol menovaný ministerstvom (myslím, že to bolo za ministra Rudolfa Chmela) do konkurznej komisie na riaditeľa štátnej galérie súčasného umenia. Teda akejsi našej obdoby „kunsthalle“. Mala vzniknúť na pôde vtedajšieho (ak sa dobre pamätám) Osvetového ústavu a mala mať k dispozícii lukratívny priestor bratislavského Domu umenia. Do konkurzu sa prihlásili štyria či piati „kandidáti“. Totálne nuly. Inak dosť názorovo rozlíšená komisia sa asi za 30 sekúnd vzácne zhodla. Nedoporučili sme nikoho. Čo je na tom čarovné - predtým a ani potom sa nekonali žiadne petície, neozvala sa žiadna AICA, či niečo podobné. Všetci naši koryfeji toho „pravého“ súčasného umenia, ktorí inak zvykli pri každej hovadine (pravidelne napr. pri súbehoch na benátske bienále) lietať ako čerti zo škatulky, vec totálne odnegovali. Historická šanca vykonať niečo pre „súčasné umenie“, vytvoriť jeho takpovediac „štátnu základňu“, bola tak šmahom ruky v „čudu“. Nechápal som prečo. Až neskôr mi to došlo. Zadanie na nového riaditeľa vyžadovalo prácu. Dlhodobú, zle zaplatenú, nevďačnú a s neistým výsledkom. Vybudovať niečo z ničoho, vymyslieť koncepciu, dramaturgiu, zohnať kvalitných odborníkov a najmä – peniaze. Skrátka - nič pre revolucionárov. O čo ľahšie je jednorazovo „dobiť Bastillu“, spraviť z SNG tak trochu „kunsthalle“. Tam predsa všetko už je: priestory i peniaze. A riaditeľ a kurátori sa ľahko dodajú. Samozrejme – len tí neskorumpovaní. Teda tí „naši“. Čo je však najdôležitejšie: nech si už o SNG myslíme čokoľvek zlého, je predsa len o mnoho onakvejšie prezentovať sa v expozíciách a výstavách „národnej“, než nejakej bežnej galérie. Nie je to tak, pán Čarný?

Michal Bycko, Ph.D.14.03.2010 18:15

Suhlasim. Nuz , ale ta skutocna slovenska kulturna obec je kto a kde? Co je dnes to skutocne skutocné? Co plevy a co zrno? Myslim si, ze prave to je dnes uz necitatelne, pretoze sme pokarani nekontrolovatelnou slobodou ( demokraciou?), ktora nam marginalne dava odvahu povazot svoje "ego" ako " nad ego" a svoje schopnosti nad schopnosti...Jasne, ze ziadne mudre i "mudre" interpretacie nie len Prof.Carneho ( o recnickom dare pomlcim) nic neporiesia, pretoze ani nemozu. Nameju na to ziadnu moc. Ale o com tu mame hovorit, ked absentuje i schopnost " ... vediet aj napisat", ked sa tu riesi problem v telegonickej podobe zavisti, ambicii, karierizmu, neprajnosti..., a nie problem postu direktora SNG. A vobec sme tu na to, aby tento problem mali riesit? Asi tazko. Skor je to parketa , kde si ten, ci onen moze kopnut do ineho... V podobe rydzo "slovenskej moralne hadzany". Ono sa tu ( v kontexte s upadkom zaujmu...) ani nic "nevystrielalo", pretoze "zasobnik" bol od zaciatku prazdny a tak je najlepsim rukolapnym sposobom tohto "boja o dobro "SNG kydanie ( ci okydavanie?). Prepacte, ale na zaver si dovolim pouzit jedno stare slovenske a myslim, ze aj spisovne slovo. Hovno sa tu vyriesi a na hovno to vsetko a o vsetkom tu je! Je to iba stekanie psov , ale karavana...Howk!

herczeg gabriel 14.03.2010 17:29

Mna v celej tejto umelovednovytvorenej brechacej aktivite za transparentnost,nikto presne nevie coho, fascinuje neschopnost zakladatelov a hura-fanusikov,definovat postoje slovom, pismom a jasne proklamovat svoje,mozno neukojene tuzby vladnut na vytvarnej scene. Deti to nejde bez chopnosti to vediet aj napisat ! Stale a donekonecne podstrkovat texty inych,, mudrych", alebo rozmnozovat prepis recnikov napr.prof. L.Carneho (mimochodom,danajsky dar,samotnemu recnikovi), tiez nestaci . Tak, co s tym dalej ? Zaujem upadava,slava-prchava, vsak ? Nuz odpoved je jasna, treba siahnut po overenej metode,zacat okydavat. Aj tak še da :-) Ale to sme uz v inej kategorii, kde pevne verim,ze skutocne slovenska kulturna obec ,vie naozaj oddelit...,,plevy od zrna"

Michal Bycko, Ph.D.14.03.2010 15:36

Este dovolte. " Svatanie" SNG a SOGY sa mi v podobe uvedenej interpretacie Prof.Carneho zda, ze tu ide o skutkovu podstatu isteho obvinenia, pretoze ak by to malo byt pravdou, tak na take podfuky by zrejme stacil intelekt obvodneho praporcika -vysetrovatela PZ. CITUJEM z Blogu SOGY: " ...Lebo, keď sa pozrieme na činnosť viacerých ľudí, ktorí sú kurátormi zbierok národnej galérie, vidím, že tam dochádza ku konfliktu záujmov, že pracujú s komerčnými aukčnými spoločnosťami – Sogou – a že tieto väzby Sogy a Národnej galérie dokonca sú podozrivé z vytvárania ceny diela, z vytvárania zbierkových fondov, hej, pre súkromných zberateľov. Toto sú veľmi závažné chyby, ktoré … o ktorých treba hovoriť nahlas na verejnosti... ." Mne to pripomina istu mentalnu rovinu perifernych mocipanov v Medzilaborciach, ktori si myslia, ze 58 rocny clovek, ktory cely zivot pracuje v umeleckej edukacii, kulture a umeleckych instituciach si nemoze dovolit kupit ojazdene BMW ak by ho: "... neplatili Americania a mozno aj CIA...", alebo " ... keby nepredaval Warhola...". Ak je podozrive vytvaranie cien ( ako sa to dadefinovat kedy je a kedy nie je? ), predsa ten , kto to kupuje si moze ceny porovnat aj inde. A vobec . Kolko stoji umelecke dielo? Kto je tu definitivne kompetentny, aby stanovil na 100% skutočnu ( a co to je skutocna cena?) cenu. Staci si pozriet zamietajuci list Muzea moderneho umenia v New Yorku, ktore komcom 50.rokov odmietlo diela Warhola ako bezcenne. Mame copy tohto listu v MMUAW. Zeby MMU v N.Y. kolaborovalo proti AW? Nemozem vydedukovat konkretnych sukromnych zberatelov, ktorym by SNG a SOGA " dohadzovala" diela, ale islo tu o nizke, alebo vysoke ceny? Miro Smolak tento problem vyriesil svojsky: " Umelecke dielo stoji tolko, kolto ste za neho zaplatili!" . A basta! Este jedna otazka. Ak ma fyzicka osoba , alebo pravnicky subjekt poziada o stanovisko k dielu Andyho Warhola a ja ho dam :" ...dochádza ku konfliktu záujmov..." ? A je mi jedno ci sa rozhonem dat stanovisko pre SOGU, DARTE, SNG , alebo Pravoslavny farsky urad... TU NEIDE O PROBLEM "DENTIFIKOVANY" V CITACIACH PROF.CARNEHO! TU IDE O NIECO INE, ALE VELMI JEDNODUCHO ZLOZITE! Mozno sa nam raz podari, aby kazdy z nas bol aspon " ...15 minut slavny!" a bude pokoj!!!

Michal Bycko, Ph.D.14.03.2010 15:06

To napisal univerzitny profesor? Asi bude pravdou, ze maliari by mali iba malovat a ... Sorry , pan profesor, ale Vasej jazykovej "kompozicii" som vobec neporozumel. Preto nemalujem.

Ján Abelovský13.03.2010 21:53

Až teraz som si našiel na facebooku prepis vystúpenia Ladislava Čarného, ktorý podľa jeho ďalších hovorcov vraj jasne pomenoval konflikt záujmov SOGY a SNG. Takže, čítajte: ... bol tuná jeden bod, ku ktorému som sa mal vyjadriť. Ešte. A to je… On bol sformulovaný „rámcové profesné kritéria na uchádzačov o post generálneho/nej riaditeľa/ky“. No ja by som to doplnil, nielen profesné, ale aj osobnostné. Mal by to byť človek, ktorý dokáže komunikovať, ktorý bude dostatočným partnerom pre zahraničné organizácie … a etické. Lebo, keď sa pozrieme na činnosť viacerých ľudí, ktorí sú kurátormi zbierok národnej galérie, vidím, že tam dochádza ku konfliktu záujmov, že pracujú s komerčnými aukčnými spoločnosťami – Sogou – a že tieto väzby Sogy a Národnej galérie dokonca sú podozrivé z vytvárania ceny diela, z vytvárania zbierkových fondov, hej, pre súkromných zberateľov. Toto sú veľmi závažné chyby, ktoré … o ktorých treba hovoriť nahlas na verejnosti... . Asi v tom bude naozaj nejaký generačný rozpor. Ale akokoľvek tie vety obraciam, ničomu nerozumiem. Nie je my jasné o čo vlastne Čarnému ide. O nejaké spiknutie kurátorov, ktorí so SOGOU vytvárajú ceny diel? Preboha ako a kde? A pre koho? A hlavne prečo? Toto už asi naozaj hraničí s paranojou.

Aukcie

156. Zimná aukciaNa aukcii bolo vydražených 51 diel (50%) v celkovej hodnote 493 350 €. Nevydražené diela je možné zakúpiť v našich výstavných priestoroch.

Newsletter

Ak chcete byť pravidelne informovaný, a dostávať aktuálne informácie o činnosti spoločnosti SOGA, prihláste sa do nášho mailing listu.