Blogy | O našej provinčnosti

Domáca letná aukčná sezóna pomaly končí (ešte že letné prázdniny sú len pred nami). Nebudem však teraz – navyše trochu predčasne - hodnotiť jej výsledky. Jednak, po minulých skúsenostiach z podráždených reakcií kolegov od konkurencie, to rád prenechám im samotným a jednak hodnotiť nie je ani veľmi čo. S trochou nadhľadu nad našim počínaním (ktorého sme azda ešte schopní) sa dá totiž povedať, že na slovenských aukciách “nič nového”. Pomerne úspešne sa predávajú kľúčoví autori moderny Slovenska, “druhá liga” medzivojnovej maľby ďalej stagnuje a mladé umenie ostáva pre zberateľov “terra incognita”. S možnosťami investičného zhodnotenia, ktoré tu síce teoreticky sú, iba sa ich málokto odváži aj prakticky overiť. A to ostatné – staré i moderné európske, maďarské, české umenie zotrváva v rovine náhodných ponúk a sporadických špičkových predajov. Takže, podľa známeho princípu “copy and paste” by stačilo načrieť do vlastného počítačového archívu spred dvoch, troch, štyroch rokov a v sekunde máme text, ktorý fakticky bez úprav zodpovedá našej aktuálnej situácii.
Tohoročné aukčné leto však predsa len jednu prelomovú udalosť prinieslo. Týka sa predovšetkých českého obchodu. Súvisí však aj s nami. Slovenský trh nie je totiž celkom uzavretý do štátnych hraníc – historicky daný trojuholník Praha – Budapešť – Bratislava funguje (i keď menej intenzívne, než by sme si želali) i v našej každodennej praxi. A teda dianie “u susedov” má dopad aj na naše aktivity a ich úspešnosť. Stačí pripomenúť až nepochopiteľne zničujúcu krízu maďarskej aukčnej scény, ktorá – okrem iného - znamenala takmer úplné vymiznutie tamojších dražiteľov (teda - priekupníkov) z našich dražieb.

Dosť však o kríze. Asi tušíte, že teraz chcem písať o niečom celkom inom – 13. júna londýnska SOTHEBYS konala dražbu českej zbierky rodiny Hascoe. Norman Hascoe bol inžinier, ktorý sa zameriaval na polovodiče. Roku 1983 svoju spoločnosť predal za 100 miliónov dolárov. Podle The Daily Telegraph začali Hascoeovci zbierať české umenie začiatkom 90. rokov a pokračovali v tom až do smrti Normana Hascoea v roku 2007. Jeho manželka zomrela minulý rok a práve teraz se ich zbierka, ktorá zahŕňa i dalšie tématické okruhy, dostáva postupne na trh.

Dražba vyniesla celkovo niečo viac ako 303 miliónov českých korún. Predaných bolo 92% položiek katalógu, 75 % diel dosť podstatne presiahlo hornú hranicu estimácie (cenového odhadu). Najväčšiu pozornosť pútal “Pohyb” Františka Kupku. Bol vydražený za vyše 40 miliónov českých korún – aj s aukčnou prirážkou. To je nový rekord za dielo českého autora. Doteraz ho držali v Čechách jeho “Výšky IV.” – 23 miliónov, vo svete zasa kompozícia “Vertikálne plány modrej a červenej” vydražená roku 1998 v New Yorku v prepočte za 18 miliónov českých korún. Nové autorské rekordy dosiahli aj František Foltýn (11, 8 miliónov), Bohumil Kubišta (10, 8 miliónov), ale aj Václav Špála, Jan Bauch, Karel Černý, Otakar Švec, Jan Štursa, Bohumil Mátal, Alois Kalvoda, Hana Wichterlová. K vrcholom aukcie však skôr patrili dražby ďalších plátien Františka Kupku (Purpurový plán bol vydražený za 26,3 miliónov, Biely kotúč za 18,9 miliónov a Le Sourire I - Z mechanického cyklu za 10,5 miliónov), ďalej dvoch vecí Emila Fillu (17 miliónov za Sochára v ateliéri a 8, 7 miliónov za Predavačku rýb) a napokon diela Josefa Čapka “Námorník a Fantomas” (takmer 15, 5 milióna).

To sú na prvý, letmý pohľad – nazvané obľúbenými adjektívami kolegu z branže – skutočne “ohurujúce” čísla a “úžasné” výsledky. Až natoľko, že slovenského obchodníka doháňajú k istej depresii. Akoby sa až teraz, zato však definitívne, potvrdila rozdielnosť levelov, v ktorých je súdené hrať nám Slovákom a “tým druhým”, teda našim bezprostredným konkurentom.

Čisto hypoteticky – ak by aj dnes jestvovala kdesi v zahraničí v ponuke špičková zbierka Benku, Fullu, Galandu, Bazovského, Jasuscha, Jakobyho, Kostku, Uhra a neviem koho ešte podobného – prejavila by SOTHEBYS či CHRISTIES záujem o poriadanie jej samostatnej dražby? Prvý pocit vraví, že asi ťažko.

Treba sa však pýtať ďalej – prečo vlastne? Naozaj je naša moderna v širších súvislostiach nezaujímavým javom? Samozrejme, uznávame (písal som o tom viac - krát), že moderna Slovenska je typickým príkladom umenia kultúrnej provincie. Navyše – nemali sme niečo také ako český kubizmus, alebo maďarský symbolizmus. S tým sa treba jednoducho zmieriť. Ale nemusíme to brať ako „slabosť“. V tej slovenskej provinčnosti totiž spočíva aj naša originalita, nezameniteľnosť.

Cenovú úroveň londýnskej aukcie určili štyri diela Františka Kupku. Meno, ktoré figuruje v každom lexikóne svetovej moderny. Na druhej strane však, podľa Jiřího Machalického, kurátora Múzea Kampa, ktoré disponuje s najrozsiahlejšou zbierkou Františka Kupku v Čechách: … Kupka bol (doteraz ?) nedocenený najmä preto, že se vo svojej dobe príliš nepresadil na parížskej výtvarnej scéne. To ale jeho význam pre svetovú avantgardnú maľbu nijako neznižuje… . Každý z autorov, nech je to už Piet Mondrian, Kandinskij alebo Kupka, poňali avantgardu po svojom. Dielo českého rodáka mezi nimi vyčnieva tým, že je najkomplikovanejšie a podľa mňa i najzaujímavejšie…”.

Teda aj František Kupka je (alebo bol) považovaný za modernistu s istou licenciou “provinčnosti”. Nevraviac o takom Fillovi, či Špálovi, ktorí sú rovnako ak nie viac odvodené zjavy, ako trebárs Fulla, či Galanda. Češi sa však predávali “už pred Londýnom” za státisíce, tí naši sa točia najviac tak okolo obligátnych tridsať – päťdesiatisíc. tisíc. Tento nezmyselný rozdiel sa určite bude v blízkej či vzdialenejšej budúcnosti vyrovnávať.

Verím tomu preto, že v obchode s umením jestvuje niečo ako dominový efekt. Jeden verejný nadštandardný predaj totiž akosi automaticky prorokuje ďalší, dramaticky vysoká cena dosiahnutá na “mediálne” dobrom mieste, zákonite dvihne cenový priemer autora. Ale nielen to. Zintenzívni trhový záujem aj v jeho relevantnom okolí. Ukázal to i Londýn. Okrem “medzinárodne istého”, predtým už na svetových aukciách ikskrát prevereného Kupku, boli headlinermi aukcie napríklad aj František Foltýn či Josef Čapek. A to sú, alebo skôr boli internacionálne takmer neznáme mená. Rovnako, ako sú nateraz tie naše, slovenské.

Apropos dosiahnuté londýnske ceny. Ak dáme bokom Kupkov “Pohyb”, tak všetky ostatné odklepnuté sumy sa rádovo nelíšili od úrovne už predtým známej z domácich, teda českých dražieb. Rozdiel nebol daný primárne kvalitou “tovaru”, ale miestom konania aukcie a značkou poriadateľa. Je predsa len dosť veľký rozpon medzi obchodnou silou londýnskej SOTHEBYS a trebárs pražského ART CONSULTINGU. Po londýnskej aukcii sa dá tento rozdiel pomerne presne vypočítať aj v peniazoch.

Bude teda niekedy Fulla a spol. pod kladivkom licitátora svetovej aukčnej siene? Je pred letom, tak odpoviem optimisticky - raz určite. Moje presvedčenie nie je však len odrazom úvodom spomínanej predovolenkovej eufórie. Neviem, či ste to postrehli: podľa správy ktorýchsi českých novín, sa osobne, alebo sprostredkovane londýnskej dražby zúčastnilo viac ako štyridsať českých záujemcov. Nejde len o to, že viaceré dražené veci možno napokon skončili v krajine ich vzniku, ale skôr o fakt, že na úspechu aukcie sa asi dosť podstatne podieľali aj sami Česi. Čo SOTHEBYS bezpochyby vopred vedela a s čím vo svojom obchodnom zámysle určite rátala.

Bez falošnej skromnosti – domnievam sa, že obdobná zberateľská potencia je aj u nás. A zopár kvalitných súkromných kolekcií “na predaj” by sa tiež našlo. Viem tiež, že v niektorých zberateľských kruhoch sa projekt takéhoto skokovitého “nacenenia” autorov moderny Slovenska z času na čas vynára. Tento zreteľ obchodníckeho rozmýšľania zároveň dovoľuje zabudnúť na isto oprávnené pocity depresie z našej provinčnosti. Naopak - nech už to dopadne akokoľvek, je určite povzbudzujúce, že šanca na happy end tohoto, predbežne len latentného obchodného príbehu, závisí predovšetkým od nás samých.

Diskusia

Zberateľ Pozorovateľ28.06.2011 11:39

Ad: Remy z KE Pod označením Jaszusch tam bolo predávaných 5 diel z rôznych období. Ktoré obdobia považujete u neho za slabšie?

J. Abelovský28.06.2011 09:04

“Plodná” diskusia sa akosi nerozbieha. Možno preto, že – ako píšem vyššie – nie je ani veľmi o čom. Azda to jeseň zmení….

Remy KE27.06.2011 17:50

Posledná aukcia v KE dopadla vcelku dobre. Nevydražili sa samozrejme obrazy Jasuscha, ktoré su zo slabšieho obdobia. Čo nato ostatní? Snaď vznikne plodná debata

J. Abelovský26.06.2011 09:38

Ad: videl som Bingo ! Ale aj tak trvám na svojom …

videl som25.06.2011 19:52

Ten obyvateľ Prahy myslel asi Priadku na budúcej aukcii. Možno ste si nevšimli jeho smerovanie a sarkazmus. Svojím postojom ste tak trochu všetci skľzli na úroveň provinčnosti.

J. Abelovský24.06.2011 12:30

Navyše – postmoderná umelecká-história s čoraz s väčším záujmom skúma “okrajové” umelecké javy, ktoré sa jej zdajú zaujímavejšie než prejavy “centra”. Pravda – obchod na tento fakt nejako výraznejšie nereaguje. A vôbec – provinčnosť sa nezdá celkom vystihujúcim termínom. Ja sám radšej používam pojem Jána Bakoša “križovatka kultúr”, ktorý je pre definovanie povahy umenia v stredoeurópskom priestore presnejší.

Zberateľka Zberateľka24.06.2011 12:00

Vážený pán dr. Ábelovský, súhlasím s Vami, že \"provinčnosť\" v umení je neutrálny pojem, pomenúvajúci problém určitej uzavretosti tém a štýlov v nejakom regióne, netreba do toho vnášať politikum. Takým \"provinčným\" maliarom bol za svojho života a ešte viac ako 100 rokov po svojej smrti Johannes Vermeer. Holanďania ho uznávali, Európa ho dlho nepoznala. Až neskôr ho \"pre nás všetkých ostatných\" objavil jeden Brit. Sám Vermeer celý život zrejme neopustil ani na deň Holandsko, a veľmi pravdepodobne sa nevzdialil ani z Delft. Maľoval len život okolo seba, mesto v ktorom žil a ľudí ktorých poznal. Napriek tomu, a možno aj vďaka tejto svojej \"provinčnosti\" je dnes pojmom v maliarstve. Dobré umenie, ukotvené v danom regióne, má šancu na úspech a akceptáciu. Nemusia to byť všetko kozmopolitné témy. Globalizácia môže vyvolávať aj negatívne vnímanie (ako sa zdá podľa aktuálnych skúseností z ekonomiky a politiky), trochu genia logi môže byť pozitívne. Odkaz - nehanbime sa za \"provinčnosť\" v umení, ak sa tie diela úspešne prihovárajú v našich končinách. Vieme dnes, ako bude prijímať slovenskú modernu alebo súčasných slovenských umelcov napr. len jedna generácia dopredu ? U nás aj za hranicami ? Nie som zástancom \"slovenské je dobré\", ale na mnohé výtvarné diela, z ktorých kričí slovenská \"provinčnosť\" môžeme byť s kľudným svedomím hrdí.

J. Abelovský23.06.2011 05:53

Ad: Obyvatel Prahy 1) nepochopil (nechcel ste pochopiť) zmysel môjho Blogu. O provinčnosti slovenskej moderny som nepísal ako o niečom v princípe negatívnom. V mojom výklade je to hodnotovo neutrálny pojem. 2) je známe, že najlepšie židovské vtipy rozprávajú Židia. Takže obdobne – nechajte “hovory”o slovenskej provinčnosti radšej na nás, Slovákoch. Iba ak nechcete len primitívne urážať. 3) v neposlednom rade – čo tak hodiť reč o Vašom “čecháčkovstve”, “švejkovstve”, kultúrnych komplexoch voči Nemcom, uctievaniu “drobnej práce” spolu s neschopnosťou veľkých myšlienok, prekračujúcich český prah, vašej kultúrnej xenofóbii. Viacerí českí velikáni na tieto a podobné témy minuli tony papiera. 4) skrátka – vo veci provinčnosti si vzájomne nemáme veľmi čo vyčítať. Veď aj kultúrny fenomén “Strednej európy” je (aj) o tomto….

Igor Ondruš 23.06.2011 01:59

Ad.: Obyvatel Prahy No jo, Země česká je (pivnej) pupek Světa. Taky navěky. P.S.: My máme vo dverách Prahy, ktoré prekračujeme.

Zberateľ Pozorovateľ22.06.2011 22:14

Ad: Obyvateľ Prahy Vážený pane, zrejme žijete mimo reality. V roku 1932 mali všetky obehové mince a bankovky označenie Československá republika, inak skratkou povedané ČR a nie ČSR! Pokiaľ sa vidíte ako len česká republika, tak určite sa obracajú v hrobe muži ako Polák, Foltýn, tvrdošijný.... Takto sa správate i k autorom, ktorý pochádzajú napr. z Moravy? I oni sú provinčný?

Aukcie

156. Zimná aukciaNa aukcii bolo vydražených 51 diel (50%) v celkovej hodnote 493 350 €. Nevydražené diela je možné zakúpiť v našich výstavných priestoroch.

Newsletter

Ak chcete byť pravidelne informovaný, a dostávať aktuálne informácie o činnosti spoločnosti SOGA, prihláste sa do nášho mailing listu.