Blogy | O (ne)potrebnosti umenia

Dúfam, že budete súhlasiť: jesennú sezónu sme v SOGE začali veľmi štýlovo. Vernisáž predajnej výstavy Laca Terena vzbudila nadštandardný záujem. Neskutočné davy naplnili naše expozičné priestory až na pokraj únosnosti, vidieť sa nechali mnohé známe tváre výtvarníkov, literátov, divadelníkov, hudobníkov, kunsthistorikov, zberateľov, podnikateľov, manažérov a aj ... politikov. Prítomnosť dvoch televízií, viacerých píšucich alebo len „hovoriacich“ novinárov, iba podčiarkla „nadupanú“ atmosféru otvorenia. Skrátka – na prvý pohľad a dojem: spoločenský úspech, ktorý nám môžu závidieť aj inštitúcie s oveľa väčším kultúrnym renomé a možnosťami propagácie vlastných aktivít.

Bol som tam samozrejme tiež. Jednak zo „služobných“ dôvodov, ale najmä preto, že sa s vystavujúcim maliarom poznáme a rešpektujeme už od „nepamäti“. „Až“ dva dôvody vlastnej prítomnosti zdôrazňujem zámerne. V princípe totiž nemám vernisáže rád a pokiaľ naozaj nemusím, tak na ne nechodím.

 

Prečo teda o tom všetkom hovorím? Z času na čas sa totiž aj u nás, na Slovensku, podarí stvoriť v galerijnej „prevádzke“ čosi, čo sa potom nazýva udalosťou s veľkým „U“. Aby sa vzápätí všetci na úspešnom „evente“ zainteresovaní, alebo len zúčastnení – teda tvorcovia, kurátori na jednej strane a „milovníci umenia“ na strane druhej  – ponorili do vzájomného seba - utvrdzovania sa. O vlastnej dôležitosti, užitočnosti pre formovanie „ducha“  nášho života. Vo vyššom levely vernisážových eufórií sa tak znova a znova oprašuje tradičné presvedčenie o nezastupiteľnej, rozhodujúcej spoločenskej úlohe umenia.

 

Príznačné pritom je, že o výtvarnej udalosti, alebo ne-udalosti spravidla rozhodujú (ako by aj inak) „objektívne“ čísla. Teda jej návštevnosť a spočítateľná hodnota mediálnych výstupov. Čo sa kultúrnou „udalosťou“ chcelo zvestovať „do spoločnosti“, teda o širšom, či dokonca všeobecnom  porozumení jej vnútorného zmyslu, už niet času a ani priestoru uvažovať. Radšej sa čaká na ďalšiu vernisáž, ktorá sa azda tiež stane „udalosťou“.

 

Dochádza tak k viacerých paradoxom. Predovšetkým - fetiš „návštevnosti“ sa stáva rozhodujúcim kritériom úspešnosti galérií. A kvázi úspešnosť následne provokuje prirodzený záujem, najmä tých elektronických, médií. Ktoré sú pre formovanie mienky „verejnosti“ nielen rozhodujúce, ale aj – niekedy až k zúfaniu - odborne nekompetentné. Netreba sa potom diviť, že „kultúrna hodnota“ (trebárs) festivalu strašidielok na Bojnickom zámku je vnímaná na tej istej úrovni, ako (trebárs) prísne vedecká retrospektíva nášho baroka v národnej galérii.

 

V poslednom čase si – z dobrých dôvodov – opakovane čítam „Protivný denník“ Jeana Claira. Bývalého riaditeľa parížskeho Picassovho múzea, ale predovšetkým staromilca a konzervatívca. Intelektuálne nádherným (a mne blízkym) spôsobom si nerozumejúcim s (post) modernou dobou. Píše o „... hysterizaci instituce muzea... . Muzea jsme využili k přechovávaní ukradených a ukořistěných děl, když jsme tam ze sídel bratstev a kongregací i z hrobek svezly retábly, obrazy a sochy. Navěšeli jsme je na obílené zdi muzeí; místu kultu mají teď sloužit kultuře a být nositeli toho absolutna, ktorému se říká umění. ... Jakýmsi podivným eskamotérskym kouskem... se  podařilo prosadit nové dogma, a sice že pěstováním kultury se dosáhne stejných účinků jako horlivou náboženskou vírou, ktoré již odzvonilo. ... Osvícené hlavy dnes očekávají od Louvru to, co zbožný lid očekával od Lurd... . Ale nikdy žádné mistrovské dílo nevzkřísilo Lazara. Muzeum je místo jako každé jiné, kam se chodí z lásky, a zázračné uzdravení ani vykoupení se tam nekoná. ...“.

 

Isteže,   tak ďaleko ako v Paríži, u nás ešte ani zďaleka nie sme. Ale „cestovná mapa“ už jestvuje. O čom inom sú tie všakovaké „noci“ múzeí a galérií, „blaf“ festivaly chaoticky a k nerozoznaniu miešajúce umenie s „tiež“ umením, módne prehliadky v stálych expozíciách štátnej galérie (alebo aj socha Stalina pred jej vstupom)... ? Akoby hlavným cieľom bolo vymyslieť stratégiu, ktorá dostane  k umeniu ľudí, ktorých by to „z vlastnej hlavy“ nikdy  nenapadlo. Veď aká  to hrôza: inak by sedeli „pri bedni“ a čumeli na tie otrasné ordinácie, pláže, farmy... alebo by sa len tak povaľovali po krčmách. Tak im to víno dodáme,  trebárs aj o polnoci, do galérie ako bonus k Majstrovi Pavlovi. Že absolútne nevedia „o čo ide“? Nevadí, návštevnosť sme razom a bez námahy zvýšili a porozumenie umeniu sa aj tak kvantifikovať nedá.

 

Inštaláciu našej výstavy postavil Laco Teren na nadrozmerných obrazoch z poslednej tvorby. A tie si prirodzene od diváka žiadajú odstup. Náramne preplnená vernisáž však čosi také väčšine jej návštevníkov neumožnila. Zhodou okolností (za ktoré samozrejme maliar a ani SOGA nemôžu) sa tak z otvorenia stala udalosť, ktorá formou ideálne zodpovedala dnešnej dobe. Zložité racionálne súvahy, namáhavá reflexia Terenovho umenia musela byť vynechaná. Prítomní sa tak chtiac-nechtiac museli venovať len tomu, čo je vlastne podstatou súčasnej predstavy o  zmysle vystavovania obrazov. Totiž,  svojím spôsobom rituálu ustanovujúcemu spoločenské „zbožštenie“ umenia (a jeho tvorcu). Rituál je to  zároveň ľahký i prínosný. Pretože jeho obsahu netreba rozumieť, stačí sa len zúčastniť a budete (parafrázujúc Jeana Claira) „vykúpení“.

 

Toľko teda o tom, prečo nemám rád vernisáže. Na tej Lacovej Terenovej som chcel  rozprávať o niektorých nenaplnených očakávaniach, ktoré vzbudila jeho generácia pri jej nástupe. Pravdaže - chcel som provokovať. Aby sa na vernisáži aspoň chvíľu debatovalo  o obrazoch... . Pri pohľade na „rituálne“ naladené auditórium som to radšej nechal tak.

 

Vlastne až teraz, počas písania týchto riadkov, mi napadá iná, celkom protikladná téma, o ktorej by sa dalo v súvislosti s Terenom a spol. diskutovať.  Revolta mladej postmoderny po roku 1985 bola totiž -- okrem iného -- namierená proti smrteľnej vážnosti, duchovnej ťaživosti umenia ich predchodcov. Ako to svojho času v presne pomenoval Jiří David, český súputník vtedajších našich mladých: ".. my sme bez kritickosti, bez onoho vztýčeného prsta: pozrite sa aké je to tu hrozné. My túto situáciu berieme takú aká je... Chceme vypestovať kvetinku, ktorá bude rásť práve v tomto prostredí...".


Programové vynechávanie čitateľného „spoločenského“ presahu, faktická nemožnosť vyložiť dielo v širších zreteľoch,  než v primárnej rovnici autor - obraz... to všetko pretrvalo v umení Terena a jeho generácie až do dnešných čias. A ovplyvnilo aj mnoho mladších. Akoby sa títo maliari podvedome vzpierali, bránili vyššie spomínanej, falošnej  „ritualizácii“. Takto aj rozumiem Terenovmu poslednému verejnému vyhláseniu: „... necítim sa byť súčasťou súčasného umenia...“.


Tým všetkým sa ale - ad absurdum -  znásobuje historicky dávna roztržka medzi „novodobým“ obrazom a jeho „okolím“. Definitívne sa spochybňuje tradičný zreteľ spoločenskej „potrebnosti“ umenia. Alebo lepšie: pochopenie obrazu ostalo výsostne individuálnym aktom, ktorý je neopakovateľný a nemožno ho teda generalizovať. Autentické „spoločenské privlastnenie“ zmyslu obrazu sa nekoná. Jednoducho:  to čo ešte ako tak šlo ešte pri Paštékovi,  Laluhovi, Jankovičovi, Kompánkovi je už pri Terenovi a jemu podobných celkom vylúčené. Či už sa nám to páči, alebo nie - je to prosto tak.

 

(text bol publikovaný v katalógu 106. jesennej aukcie  SOGY, 25. 9. 2012)

Diskusia

J. Abelovský 15.10.2012 17:38

Ale nezdochne. Problém nie je v tom, že okrem blafov sa nič nedeje, ale skôr v tom, že zúfalo nevnímame, meškáme a nedoceňujeme akcie (a niekedy aj aukcie), ktoré NAOZAJ stoja zato.

V. Jankovičová 06.10.2012 16:32

Pán Ábelovský, v týchto chvíľach prebieha v Bratislave vami spomýnaný BLAF, kedy konečne Bratislava "ožíva" umením a ja si kladiem veľmi podobné otázky. Možno je v tom kus pýchy, alebo vyhraneného postoja, že tiež celkom nerozumiem stratégii vzbudiť za každú cenu davový ošiaľ. Po prečítani vášho článku mám pocit že vyrovnávanie sa s týmto fenoménom bude asi vo mne trvať aj keď Bratislava po skončení festivalu umením "zdochne".

J. Abelovský 15.09.2012 11:55

Ad: Jan. Pojmu „elity“ sa netreba báť. Aspoň ja pod ním v žiadnom prípade nemyslím nejakých „horných desať tisíc“. Pre mňa sú to ľudia, ktorí výtvarné umenie „chcú a môžu“. A hlavne potrebujú. Koľko ich je na Slovensku? Desať, dvadsať, možno až tridsať tisíc? Naozaj minorita. Ktorá to ale všetko drží ako tak „nad vodou“. Zaslúžila by si preto trochu sofistikovanejšie zaobchádzanie, než sa jej dostáva. Infantilné naháňanie „do košiara“ umenia tých, ktorí ho nepotrebujú (lebo majú jednoducho iné priority) k ničomu nevedie. Ak ste na to dosť starý – spomeňte si trebárs na socialistické „výchovné“ koncerty. Ulieval som sa na nich zo školy tiež. Ale s tým, že dnes chodím na koncerty často a rád, to nemá nič spoločné. Na druhej strane: nejakú podobu tradičnej, teda sústavnej „výchovy k umeniu“ by bolo nanajvýš vhodné oprášiť. Ale to nie je zrejme dosť mediálne, „kultúrno-politicky“ a neviem ako ešte atraktívne. Takže sa dejú len prapodivné, jednorazové kampane. Ktoré len zastierajú všeobecný úpadok a zpovrchnenie v tejto veci.

Jan 14.09.2012 07:41

Z Vaším tvrdením "umenie - záležitosť elít" nemôžem nijako súhlasiť. Tento názor podľa mňa vychádza z dedictva socializmu, kedy sa dobré umenie stalo undergroundom a po revolúcii vylieza za pomoci elít kamsi do slepej zlatej uličky, na Slovensku obzvlášť. Výtvarné umenie sa nestalo nedosiahnuteľným pre strednú vrstvu kvôli tomu, žeby ho nechceli alebo naň nemali, ale kvôli tomu, že výtvarná komunita (umelec - galerista - predajca) nevytvára reálny priestor pre trh s umením otvorený pre potencionálnych a zreálňujúci ceny.

J. Abelovský 13.09.2012 13:57

Ad: Jan. Všetko so všetkým súvisí. Svojím spôsobom samozrejme. Umenie (výtvarné osobitne) bolo, je a bude (podľa mňa) vždy záležitosťou elít. Čo sa už dnes „nenosí“. A práve v tejto súvislosti tvrdím, že naše „elity“ sa vydali slepou cestou. Ktorá v konečných dôsledkoch vedie nie k de-elitizácii umenia, ale k jeho dehonestácii. Bez ohľadu na to, že na vernisážach lakovky začínajú viditeľne prevažovať nad sandálmi.

Jan 12.09.2012 22:01

Neviem, žeby vernisáže niekedy v minulosti, či teraz poskytovali priestor na iné ako na je možnosť pozorovať protiklady ako príjemca - darca, sándále - lakovky, milovníci - po(u)žívači, ... Ale nespájal by som v nijakej rovine akcie naháňajúce čísla a peniaze s vernisážami, myslím, že to nemá žiadny priesečník.

Igor Ondruš 10.09.2012 13:47

Pán Abelovský, ja Vás fakt uznávam - vy ste konzervatívny punker, umenovedný tradicionalistický rebel s príčinami. Ten odsek: ,,Isteže, tak ďaleko ako v Paríži, ...,, je PERFEKTNÝ - veľmi dobre ste to vystihli. Rituálnosť a atrakcionizmus prezentovania umenia bude eskalovať do ešte šialenejších konotácii. Prídu na rad aj tomboly s možnosťou vyhrať nejaké auto, čí lukratívny zájazd, angažovanie (prítomnosť) nejakých TV celebrít, superstars, plejmejtiek, ktorým prirodzene vykuknú bradavky (pozor - budú ,,na ostro,,!), bohatých plejbojov, ktorí budú chcieť prirodzene niečo pretiahnuť, raklamu (sponzoring) rôznych firiem budú mať umelci umiestnenú aj na oblečení a na tele, alkoholu budú celé potoky a delikates celé hory. Umenie bude záležitosťou predovšetkým bánk, poisťovní a investičných skupín. Ááááách, to bude úplný kultúrny sex! -------------------- Ozaj, dá sa vôbec v súčasnosti urobiť nejaká dobrá vystava (umenie) bez nejakej banky?

Aukcie

156. Zimná aukciaNa aukcii bolo vydražených 51 diel (50%) v celkovej hodnote 493 350 €. Nevydražené diela je možné zakúpiť v našich výstavných priestoroch.

Newsletter

Ak chcete byť pravidelne informovaný, a dostávať aktuálne informácie o činnosti spoločnosti SOGA, prihláste sa do nášho mailing listu.