Blogy | O (ne)stabilite slovenského trhu s umením

Top dražba 93. jesennej aukcie (5. 10. 2010) - ĽUDOVÍT FULLA (1902 - 1980): Ukrižovanie. Okolo 1939-42. Olej na kartóne. 40 x 27 cm. Odporúčaná cena: 150 000,00 EUR; Vyvolávacia cena: 78 000,00 EUR; Konečná cena: 106 500,00,- EUR



Tieto riadky píšem v čase, keď ešte doznieva eufória z našej poslednej jesennej aukcie. Tí, ktorí boli pri tom, akiste uznajú, že naše pocity úspechu s veľkým “U” sú oprávnené. Milo nás prekvapil predovšetkým rekordný celkový obrat v dejinách novodobých slovenských aukcií, šesť obrazov nad 30 tisíc euro, ďalších deväť diel nad 10 tisíc, štyri nové veci v TOP TEN SOGA, viditeľný posun hranice desiatky našich najvyšších dražieb až za 76 tisíc euro (mimochodom, všimli ste si že z našej najlepšej desiatky – práve zásluhou 93. aukcie - vypadol niekedajší kráľ domáceho trhu, Martin Benka ?).
Potešila nás aj enormná návštevnosť predaukčnej výstavy, preplnená dražobná sála, záľaha telefonických a písomných dražieb a hlavne skutočnosť, že drahé veci sa väčšinou nielen predali, ale aj licitovali, často po veľmi dramatických súbojoch viacerých dražiteľov. To všetko sa stalo príjemnou odmenou za intenzívnu menažérsku prácu, ktorú sme do prípravy aukcie vložili.

Čo je ale ešte radostnejšie – ak sa pozrieme dozadu, tak úspech 93. aukcie sa nezdá náhodný. S výnimkou prvých troch priečok, všetky ostatné ďalšie naše super dražby sa datujú z aukcií posledného roka. Znamená to teda, že slovenský trh s umením sa už konečne a definitívne stabilizuje ? A že teda stačí len zohnať kvalitný “tovar” (čo v čase krízy nie je až taký problém) a obchodný happy end je zaručený ?

Ako rád a často vravím: nikdy nebolo tak dobre, aby nemohlo byť ešte lepšie. Alebo inak – trochu zdravej skepsy nezaškodí. Takže: menej euforický, triezvejší náhľad na 93. aukciu zavadí hneď o prvý viditeľný fakt. Len päťdesiat percentnú úspešnosť predaja. Optimista by povedal, každá druhá vec sa predala, pesimista zasa: až polovica diel ostala bez odozvy. Naša ekonómka by predovšetkým počítala – predloženie jednej položky nás stojí približne 200 eur. Krát 203, to už je celkom slušná strata.

A napokon z môjho pohľadu: pomerne nízku percentuálnu úspešnosť jednoznačne “zavinilo” staré európske umenie. Čo je náš dlhodobý problém. Na Slovensku niet zberateľov barokových vecí a s výnimkou hornouhorského 19. storočia, ani o čosi historicky mladších diel. Predaje sú teda viac-menej náhodné, veci sa dražia skôr ako dekoratívne predmety pre interiéry kupcov, bez poznateľnej zberateľskej invencie. Pritom - v dohodovaní s majiteľmi sa snažíme o skutočne dumpingové vyvolávačky. Napriek tomu: približne tri tisíc euro je hranicou, za ktorou sa láme chlieb nepredajnosti. A to je príliš málo na ceny porovnateľných vecí na medzinárodnom trhu. Zároveň je však táto skutočnosť pádnym dôvodom, spochybňujúcim vyššie spomínané tvrdenie o stabilite slovenského trhu s umením.

Na druhej strane – percentuálna úspešnosť našich aukcií sa behom času stáva čoraz menej dôležitým meradlom “úspechu”. Najpodstatnejším, rozhodujúcim kritériom úspešnosti aukcie je totiž celkový obrat, v porovnaní so súčtom vyvolávacích cien. Teda vlastne to, či a ako vysoko predáte najdrahšie položky katalógu. Z tohoto zreteľa: na našej poslednej veleúspešnej aukcii neboli predané najvyššie ocenené veci z konvolútov Ladislava Mednyánszkeho, Martina Benku a Imra Weinera-Kráľa. Mimo záujmu ostali napríklad aj vyslovene galerijné kolekcie Petra Matejku a Ernesta Zmetáka. Isteže, vyvolávačky boli v týchto prípadoch asi príliš “vyšróbované”. Dovolím si však tiež tvrdiť, že inkriminované diela by sa v kvalitatívne menej nadupanej kolekcii zdali o mnoho atraktívnejšími. Teda ich hraničná cena by až tak neprekážala. Čo toto v konečných dôsledkoch znamená ? Len jedno: kapacita nášho trhu s umením nie je nekonečná. Pri prílišnej kumulácii výnimočných ponúk v jednom čase a priestore sa prejavia jej podstatné limity. To o stabilite nášho trhu taktiež príliš nesvedčí.

Len deň po našej jesennej aukcii sa konala exkluzívna aukcia súčasného umenia. Poriadala ju Nadácia – Centrum súčasného umenia. S licitátorkou zo Sotheby´s, opulentným katalógom a štandardne kvalitnou ponukou. Nedopadla z pohľadu rozoberaných kritérií (najmä celkového obratu) práve najlepšie. Čo nás mrzí. S kolegyňami z Nadácie sme totiž s obchodovaním so “súčasnosťou” svojho času začínali. Veľa sme sa od nich naučili a ich kritický náhľad na dianie v “živom” umení je pre nás vzorom dodnes.

Koncepčná dôslednosť “sorošovcov” bola zrejme aj paradoxnou príčinou ich (relatívneho) neúspechu. Výhradné sústredenie sa na “live art” nie je asi tou najschodnejšou cestou. Nerešpektuje totiž skutočnosť, že väčšiu, ba rozhodujúcu časť finančného obratu slovenských súčasných aukcií tvorí predaj diel kľúčových osobností nášho umenia šesťdesiatych a začiatku sedemdesiatych rokov. Akoby pre našich umeleckých investorov pojem súčasnosti končil už niekde roku 1970, pri Galandovcoch a informele Nástupu 61. Niežeby sa to skutočne „súčasné“ umenie nedražilo. Naopak - aj v tejto kapitole sa vyprofilovali autentické obchodné celebrity, od starších Terena či Csudaia až po mladších - Sadovskú, Bielika, Bindera, Sedláka, Šilleho a viacerých ďalších. Nedochádza tu však k efektu, ktorý je primárnym zmyslom aukčného predaja. Teda k nárastu konečných cien porovnateľných diel, k zhodnocovaniu „mena“ autora, jeho trhového renomé. Inak povedané – súčasné umenie sa síce ako tak predáva, ale jeho obchodovanie stagnuje.

Príčiny ťažkostí s predajom súčasného umenia sú však hlbšie, než len v dramaturgii jeho ponuky. Doba krízy totiž zmenila spôsob správania sa klienta. Zo zberateľa sa zo dňa na deň stal investor. A to veľmi opatrný investor, míňajúci peniaze predovšetkým tam, kde cíti istotu okamžitej (a nie teda len latentnej) návratnosti vložených prostriedkov. Je jasné, že také čosi nemožno zaručiť najmä pri najsúčasnejšom umení.

A práve pre toto som presvedčený, že rozhodujúci boj o bezpečnú stabilitu slovenského trhu s umením sa odohrá v tejto sfére. Ide totiž o nič viac a nič menej, než o pokrízové, postupné obnovenie vyváženosti trhu, diferencovaných motivácií jeho aktérov. Či jednoduchšie - čakáme všetci na plnohodnotný návrat zberateľa, autentického zberateľstva do obchodnej prevádzky. A na to je najvhodnejšou pôdou súčasné umenie. Pretože inak a inde tak úspešný investičný pragmatizmus tu len ťažko nachádza zdôvodnenie.

Naša posledná aukcia teda potvrdila výsadné postavenie SOGY na domácom aukčnom trhu. Dlhodobým lídrom sme aj v jeho najživšom, súčasnom segmente. Práve na tomto poli sme v minulosti vyhrali asi najviac bitiek. Víťazstvo vo vojne o výtvarnú súčasnosť (a tým aj o stabilitu obchodu s umením) je ale zatiaľ v nedohľadne. Ostáva teda na Vašej zberateľskej odvahe, schopnosti rozumne riskovať, či sa k nemu prítomnou 94. aukciou aspoň o krôčik priblížime.

(Text bol publikovaný v katalógu 94. aukcie súčasného umenia, SOGA 26. 10. 2010)

Diskusia

Obyvatel Prahy26.11.2010 20:43

Milej človíčku, není vždycky pravda, že velikej je dobrej a malej né.Ten Filla co se prodal je unikátni dílo až tak unikatní, že si ho Filla farebne natiskl do vlastní monografie v Pramenech, sbírce dobrého umění od Melantricha o 70 let dříve. Ten ofuk co se u Vás nabízi asi nikomu v Česku není třeba. Tak možná si ho koupite Vy?

Jozef Mihalovič 25.11.2010 00:42

Obyvateľovi Prahy chcem doplniť informácie,lebo vidím,že nemá úctu k číslam.Neviem koľko obyvateľov v ˇČR a SR sa zaujíma o výtvarné umenie,ale určite ich nie je 15 mil.A tých,čo chcú a môžu kúpiť dielo E.Fillu sú asi len desiatky,max.stovky.No a k cene diela E.Fillu ponúkaného na aukcii DARTE 28.11.2010.Vyvolávacia cena 300000 euro je vlastne 7,4 mil. Kč,čo korešponduje s cenou 7 mil.,o ktorej Obyvateľ Prahy píše.Zrejme nesleduje ceny dosahované na aukciách v ČR.Na aukcii 1.ACB v Prahe bol malý obraz E.Fillu /30,7x25,4 cm/ Zátiší s lahví Cherry vydražený za 16,25 mil. Kč.

J. Abelovský13.11.2010 14:07

Svojho času, ešte ako súdny znalec, som požiadal riaditeľa (vtedy ešte československého) Ústavu autorských práva o vyjadrenie k právnej podstate tvorby cien výtvarných diel. Okrem iného mi napísal: “… v súlade so zásadným kritériami autorského zákona je stanovenie výšky odmeny za prevod diela vždy vecou subjektívnou, záležitosťou individuálneho posúdenia, či už účastníkov samých, alebo odborných komisií. Určenie „správnej ceny“ je potom otázkou obchodnej etiky a nie striktných cenových predpisov. To vedie ku skutočnostiam, že pri opakovanom predaji tých istých diel, alebo diel porovnateľných umeleckých kvalít, dochádza k rozdielom, často i viacnásobne presahujúcim 100 %, pričom však účastníkom takýchto ohodnocovaní nemožno vytknúť nedostatky v odbornom prístupe…”. Takže tak.

Obyvatel Prahy12.11.2010 08:24

Nevím jestli jsem pochlebovač nebo né, to ať rozhodnou jiní. Když se něco neprodá za 2 500 000 korún a vidí to 15 000 000 Čechu a Slováku i když to má stát na základe subjektivního názoru jednoho znalce( nevím nač je táto funkce platná) 7 000 000 korun, nemuže se to prodát za 300 000 €, a to i v případe , že to prodáva nejlepší rodina na trhu s uměním.

J. Abelovský08.11.2010 13:26

Len pre upresnenie - inkriminovaný obraz je avizovaný medzi top dielami nadchádzajúcej aukcie DARTE.

Obyvatel Prahy08.11.2010 12:02

Vážení milovníci umění, s přesvědčením, že už mně nic zlého nepotká jsem zjistil, že omyly jsou výsledkem lidské činnosti a nikterak vinnou společnosti, a že Váš uměníchtivý trh je nestabilní.. V nabídce aukční společnosti na Slovensku jsem spatřil obraz od E. Fillu, Zápas s býkem (1936) Toho Filu co na začátku tisiciletí dlouho vysel v Praze v Galérii České plastiky. Měl spoustu dobrozdáni z ruznych desetiletí a cenu Vám sdelili pouze na poptání. a ta mně taky zrazila do kolen majitel požadoval 20 000 000 korun. Co se týče némětu jsou v galeriích po Čechách lepší kvalitou i spracováním. Téma Španělské občanské války a procesu v Europě ovlivnili nejen Picassa ale i našeho Fillu. Posléze se za 7 let obraz objevil v Brně na aukci Antikvity Art Aukce a začínal dražit za 2 500 000 korun. Nevím jiste ale se neprodal.?! A teď je u Vás za 300 000 €. To nekteří lidé nemají smysl pro realitu aneb jim ujel vlak? Píší jen proto abych ho nespatřil v Hong Kongu s naději, že osloví i číňany.

J. Abelovský25.10.2010 15:42

Možno je to príliš optimistický pohľad – ale systém domácich štátnych, ale najmä zahraničných grantov je dnes natoľko silný a mnohostranný, že mladé talenty ako-tak uživí. Aspoň neviem o tom, že by museli robiť chlebovky. Ak tomu pridám dlhodobú a veľkorysú podporu firiem ako sú ZSE, Tatra Banka, HENKEL, súkromné galérie ako je LINEA, či ZOYA GALLERY, nie je to až taká katastrofa. Inou vecou je, že celý tento systém je umelý, akoby celkom postrádal tradičný, individuálny vzťah maliar – zberateľ, či maliar – mecén. Chýba tomu prirodzenosť. Výtvarná prevádzka tak niekedy pripomína pacienta na „intenzívke“. Javí všetky teoreticky overiteľné znaky života, prakticky je však „takmer mŕtvy“.

Šimon Podjavorinský25.10.2010 15:15

Vážený pán dr. Ábelovský, na nákupy finančnej "smotánky" som sa nepýtal samoúčelne. Už história umenia nás poučila o tom, že podpora aktuálneho moderného umenia ekonomicky silnými jedincami a rodinami (v histórii sú typickí Mediciovci, Guggenheimovci a i., ale napr. aj súčasní umeleckí filantropi ako Muelsteen a podobní) pomáhajú k presadeniu mladých umelcov. Aby prežili, ale najmä aby ďalej tvorili, lebo inak to všetko nemá význam. Najskôr musel mladý Michelangelo stretnúť Mediciho, ktorý ho chápal, živil a podporoval v tvorbe, až potom sa mohol umelecky "osamostatniť" (aj u pápežov). Niečo také by som idealisticky očakával od našich finančníkov a iných filantropov, ktorí majú vzťah k umeniu. Kúpa Fullu obohatí dediča alebo majiteľa diela, ale kúpa napr. Dúbravského, Bindera alebo Šilleho a mnohých kvalitných ďalších v ateliéri, na aukcii alebo v predajnej galérii pomôže mladým umelcom k väčšej autonómii a slobode tvorby. Ako inak im umožniť, aby slobodne tvorili a nemuseli robiť "chlebovky" ? Inak je potrebné poďakovať SOGAe, že systematicky nielen ponúka a predáva mladých slovenských autorov, ale pomáha aj vzdelávať umeniavnímavú verejnosť.

J. Abelovský22.10.2010 12:26

O nákupoch našej finančnej smotánky toho veľa neviem. Môžem hovoriť len o našich klientoch. A tam to nie je až také hrozné – striktná hranica medzi istotou nákupov „starej“ moderny a rizikom zbierania „súčasného“ sa pomaly prelamuje (možno, že nie tak rýchlo a viditeľne, ako by sme si želali). Skrátka – stále viacej je tých, ktorí kupujú Fulla aj Csudaia. Najhoršie je to v segmente najmladšieho umenia. Ale aj tam vznikajú skupinové zberateľské módy a la Binder, Dúbravský, Pálová... . Neviem, či je to len v osvietených poradcoch. V každom prípade – „smotánku“ by som vôbec nepodceňoval. Kto je schopný extrémne zarábať v jednej oblasti, zorientuje sa rýchlejšie ako iní aj v inej. Trebárs v umení.

Šimon Podjavorinský22.10.2010 11:38

Čo je "Umenie" a "umenie" zo súčasných slovenských opusov mladých tvorcov, asi rozhodne až ČAS. Správne už v tejto diskusii bolo povedané, že o 20-40 rokov sa rozhodne. Oddelí sa zrno od pliev, aj bez našich úvah. Len zlomok z dnes marketingovo vyzdvihovaných autorov prežije realitu najbližšej dekády. Kto môžeme, počkajme si. A čo dnes kupovať a vešať si na steny? Pokiaľ nie sme bankári a podnikatelia, ktorí kupujú "istotu" do trezoru ako investíciu, kupujme, čo sa nám páči, bez ohľadu, čo píšu kritici a chváli bulvár (tlačový alebo televízny). Pred poslednou aukciou SOGY som na výstavu vzal priateľa, ktorý nemá žiadne umelecké vzdelanie ani maliarstvo a zberateľstvo nie sú jeho koníčkami. Je to "len" inteligent s vynikajúcim vkusom pre všetko. A div sa svete ! Bez znalostí autorov oddelil intuitívne so svojím vkusom zrno od pliev (lebo tých bolo tiež v ponuke neúrekom). Stručne - citu pre umenie a vkusu sa dá naučiť len obmedzene. Mnohí dnešní bohatí zberatelia kupujú kvalitu len preto, lebo im to niekto poradí a im by sa páčili nad gauč skôr ručiace jelene. Pán dr. Ábelovský by vedel najlepšie zodpovedať otázku, či diela zaujímavých mladých umelcov kupuje finančná smotánka. Tuším, že skôr nie.

Aukcie

156. Zimná aukciaNa aukcii bolo vydražených 51 diel (50%) v celkovej hodnote 493 350 €. Nevydražené diela je možné zakúpiť v našich výstavných priestoroch.

Newsletter

Ak chcete byť pravidelne informovaný, a dostávať aktuálne informácie o činnosti spoločnosti SOGA, prihláste sa do nášho mailing listu.