Blogy | O obchodníkoch s umením a konkurenčnom boji

ĽUDOVÍT FULLA (1902-1980): V poli na jeseň. 1947. Olej na plátne, 60 x 100 cm. Značené vpravo dole „Fulla“. Konečná cena: 3 000 000,- Sk (80. letná aukcia SOGY, 10. 6. 2008).

Asi najväčšiu a najkvalitnejšiu slovenskú súkromnú zbierku (slovenská a česká moderna, mimoriadne rozsiahla a kvalitná kolekcia Andy Warhola a tiež svetová moderna) spravuje v tejto chvíli bratislavská Galéria Zoya. Až donedávna udávala koncepčný tón nášmu zberateľstvu 1. slovenská investičná skupina. V pozadí oboch boli a sú samozrejme nadštandardne bohaté podnikateľské subjekty. Éra jednotlivcov – veľkých zberateľov (Jan Kukal, Ivan Zubáľ, Bohumil Hanzel, Boris Kollár, a niektorí ďalší), ktorí určovali trendy v deväťdesiatych rokoch je už asi za nami. A pred nami – nástup bankových subjektov, poisťovní, veľkých firiem, podnikateľských konzorcií, ktoré s oneskorením pochopia, že investícia do umenia je ako každá iná, lenže návratnosťou (a spoločenským efektom) nepomerne výhodnejšia. To je ten „najvyšší level“. Z pohľadu SOGY je však rovnako zaujímavá a dôležitá „stredná zberateľská trieda“, dnes už desiatky, stovky, tisíce úspešných menežerov, podnikateľov, politikov, umelcov budujúcich svoje privátne výtvarné kolekcie. Táto zberateľská skupina je „kádrovo“ veľmi premenlivá. Často býva totiž limitovaná v čase i priestore dosť triviálnymi okolnosťami – napríklad metrážou voľných stien v novom byte, či vile, uspokojením potreby „výzdoby“ repre priestorov firmy a pod. No a nakoniec sú tu „čistí“ obchodníci, či presnejšie: priekupníci. Ľudia, ktorí investujú „zbytočné“ peniaze do relatívne lacných nákupov, aby po istom čase so ziskom svoje „zbierky“ predávali. Tí budú zrejme v dohľadnom čase dominovať trhu v jeho spodnom finančnom segmente.
Skrátka a jasne – slovenská zberateľská scéna je dnes úplne iná, než tomu bolo pred desiatimi rokmi, keď sme so SOGOU začínali. Je už bezpochyby porovnateľná prinajmenej s najbližším medzinárodným okolím, dostatočne záujmovo diferencovaná a finančne silná. A preto celkom logicky a prirodzene požaduje rádovo vyššiu, odbornú kvalitu ponuky zo strany obchodu.

V týchto súvislostiach sa treba pýtať: dokáže obchodná komunita reagovať na dynamické zmeny a s tým súvisiace nové požiadavky a nároky trhu? Či prosto - komunikujú vôbec slovenskí obchodníci s umením o týchto kardinálnych problémoch medzi sebou? Nejako intenzívne určite nie. Sme predsa konkurenti. Pamätám sa, keď sme začínali, tak nám dosť ochotne radili v niektorých popredných maďarských aukčných sieňach. Akonáhle sme začali aj my vo väčšom rozsahu predávať maďarskú modernu, ochota pomáhať rýchlo zmizla.

Azda jediný pokus o „zjednotenie“ slovenských obchodníkov nastal po prijatí novely Autorského zákona a s tým súvisiacej likvidačnej vyhlášky Ministerstva kultúry o poplatkoch z predaja diel ich autorom a dedičom. Ale aj to skoro vyšumelo a všetci platíme LITE ako „mourovatí“. Treba pamätať i na to, že SOGA pôsobí na trhu desať rokov v podstate ako solitér. Zažili sme akurát zopár aukčných siení „na jedno použitie“. To sme sa už cítili natoľko silní, že nebol problém pomôcť. Čo sme aj opakovane urobili. Až na jednu výnimku – prešovská DARTE. Títo naši jediní terajší vážnejší konkurenti „kočírujú“ firmu doslova „čínskymi“ metódami: opisovali a opisujú od nás takmer všetko čo sa dá – odborné texty k autorom predkladaných diel, náplň a funkčnosť internetovej stránky... . Samozrejme, bez opýtania. Riadne nám to pije krv, ale kolegovia z východu sú už dávnejšie na vlastných nohách, takže vec je takpovediac „premlčaná“. Ledaže by sme skúsili niekedy my oplatiť rovnakou mincou. Ale to asi nie je o komunikácii, o ktorej som chcel písať.

Predsa však – nejaká aspoň rámcová, koncepčná komunikácia domácich obchodníkov s umením by asi bola práve „teraz a tu“ vhodná a prínosná. Pre začiatok by asi bolo dobré, aby si každý z nás uvedomil „akú ligu kope“. Za SOGU môžeme tvrdiť, že je a z princípu aj ostane, regionálnou aukčnou spoločnosťou. Našou programovou ambíciou bola vždy štandardná sieň so stredoeurópskym záberom. Takže napríklad Picasso, Warhol, Dalí a im podobní naozaj nie sú našou „parketou“.

Iné je však v tomto smere dôležité – na Slovensku sú už zberatelia, ktorí nakupujú diela autorov na tejto, svetovej úrovni. A nie je ich až tak málo. Čo pre nás znamená jediné. Treba sa pripraviť na situáciu, že skončí jedna anomália: Slovensko je jedinou stredoeurópskou krajinou, v ktorej nepôsobí pobočka aspoň niektorého z veľkých, celosvetovo pôsobiacich aukčných domov. Mnohí tento zlom očakávajú s katastrofickými pocitmi – všetci tí zberateľmi uctievaní Benkovia, Bazovskí, Fullovia sa zrazu ocitnú v (obchodne) nie príliš lichotivom, priamom porovnaní. My sme v tomto ohľade optimisti – regionálny a internacionálny obchod môže podľa nás i na Slovensku jestvovať povedľa seba (podobne ako v Maďarsku, Rakúsku, či Česku).

Ide len o to, aby každý robil len to na čo má, v čom sa dobre vyzná a perfektne orientuje. Cenové rekordy, ohromujúce finančné obraty aukcií nemajú totiž zmysel len samy o sebe. Pokiaľ nie sú podložené skutočnou - a nie teda len odkukanou, vo svojej podstate predstieranou - odbornosťou, seriózneho zberateľa skôr zneisťujú, než by mu ponúkali zmysluplnú, totiž dlhodobú perspektívu. Prestížne tromfovanie Fullu Archipenkom môže byť pre niekoho dôležité. So solídnosťou obchodu a férovým konkurenčným bojom však má máločo spoločné.

Jestvuje však u nás, na našom malom Slovensku aj konkurenčný boj iného, suterénnejšieho druhu. Z času na čas (respektíve –častejšie ako je mne a mojím kolegom milé) chodia za nami viacerí naši najlepší klienti so sťažnosťami, že si ich priamo v dražobnej sále vytipovali a vzápätí vyslovene obťažovali majitelia nepredaných diel, či vlastníci, alebo sprostredkovatelia obdobných obrazov, sôch a grafík, ktoré sa práve vydražili. A veselo, celkom bez škrupulí im podstrkávali portfóliá, skúšali predávať svoj „tovar“.

Nejde ani tak o to, že obchodovanie na našich aukciách je tretím osobám jasne a nedvojznačne zakázané v dražobnom poriadku. Aspoň mne je vzdialené najjednoduchšie riešenie: razantný zásah poriadkovej služby proti takejto partizánskej konkurencii, alebo zákaz vstupu inkriminovaných osôb do dražobnej siene. Chceli by sme aby naše aukcie ostali i naďalej svojím spôsobom spoločenskými udalosťami, miestom slobodného a pokojného stretávania sa kultivovaných ľudí, príjemného obchodovania s umením.

Chcem preto radšej veriť, že celý problém nie je ani tak prejavom typicky slovenského podrazníctva, ako skôr vecou nedostatku toho, čomu sa kedysi dávno vravievalo „dobrá výchova“. Tá nemusí byť vrodená, dá sa aj naučiť. Každý trochu rozmýšľajúci človek si dokáže aspoň rádovo spočítať, koľko nás stojí poriadanie každej aukcie. Napokon, v ktoromsi katalógovom úvode som to presne vyčíslil: predloženie jedného jediného diela na aukcii vyjde SOGU na približne 7 000 korún. Majiteľom predkladaných diel účtujeme 24% z konečnej ceny diela. Plus smiešnych 1 000 korún ako správy poplatok -- to je zároveň aj jediné riziko majiteľa, pokiaľ sa jeho dielo nepredá. Tým, ktorým sa i tieto podmienky zdajú pritvrdé, doporučujem skúsiť niektorú z pražských, alebo budapeštianskych aukčných siení. V ich reklamách sa síce dočítate, že províziu majú o čosi nižšiu ako my, pri uzavieraní zmluvy však s prekvapením zistíte, že Vám účtujú navyše znaleckú expertízu diela, jeho reštaurátorské ošetrenie, rámovanie, paspartovanie – teda všetko to, čo my dávame klientovi spravidla grátis. A pritom práve toto sú položky, ďaleko presahujúce tú našu nešťastnú tisícku.

Takže, zo všetkého najviac sa divím majiteľom diel, ktorí toto všetko veľmi dobre vedia a napriek tomu sa neostýchajú porušovať pravidlá prirodzenej obchodnej etiky. Treba im asi stále opakovať – SOGA Vaše obrazy, či sochy nekupuje, ale celkom opačne -- samozrejme, že vo svojom, ale najmä vo Vašom záujme sa ich snaží čo najvýhodnejšie predať. Z tohto zreteľa sú aukčná sieň a majiteľ diela ani nie tak vo vzťahu obstarávateľa a objednávateľa, ale sú svojim spôsobom obchodnými partnermi. A partner sa predsa nepodvádza. Alebo jemnejšie povedané – takéto záležitosti sú v slušnej spoločnosti vecou vzájomnej dôvery. Ak vznikajú jasné dôvody na všakovaké podozrenia, či nebodaj potreba postihu, tak to potom už s partnerstvom nemá nič spoločné.

Iným problémom sú obchodníci -- v slovenskom vydaní skôr (česť výnimkám!) priekupníci – v aukčnej sále. Pravdu povediac máme k týmto ľuďom dosť rozporný vzťah. Najmä v začiatkoch nám ich služby dosť pomáhali – robili za nás akýsi prieskum v „teréne“, ktorý by sme vlastnými silami nestíhali. Dnes je situácia iná -- SOGA sa stala známou i v regiónoch a ľudia behom času pochopili nevýhodnosť platenia provízie naraz dvom predajcom.

Možno aj preto si mnohí z našich „dodávateľov vo veľkom“ vymysleli novú, geniálne jednoduchú obchodnú taktiku. Pokúšajú sa dosiahnuť v jednaní s nami čo najvyššiu, nadštandardnú vyvolávaciu cenu a potom – pokiaľ sa dielo práve z tohto dôvodu nevydraží – obrázok predajú niekomu inému s veľkorysou zľavou, prinajmenej o spomínaných 24%. A kde takýto biznis môže náš obchodník bez obchodu najvýhodnejšie uskutočniť? No predsa v našej aukčnej sieni, v ruke s našim katalógom, v ktorom je jeho dielo nami ohodnotené, preskúmané, zreštaurované a odborne klasifikované. Pretože, len práve tu sú pohromade tí najsolventnejší zberatelia, ktorí sem prišli na naše pozvánky. A aké náklady vyžaduje takýto ideálny obchod? Šesťsto korún za katalóg.

Diskusia

J. Abelovský04.09.2008 20:52

Ad: František. To čo vidíte našej stránke v položke „budeme dražiť“, sú niektoré so zaujímavých diel, ktoré sme doteraz prijali do aukcie. Nie je to teda ešte oficiálny katalóg. Vy si myslíte, že tam uvedený Mednyánszky je falzifikát. Čo dosť obdivujem. Ja by som sa len podľa fotografie (navyše amatérskej) neodvážil vysloviť tak jednoznačný úsudok. Osobne som obraz prijímal do aukcie a zvažoval som okrem iného aj jeho pôvod. Usúdil som, že vec je dôveryhodná. Pravda je aj taká, že obraz ešte neprešiel reštaurátorským prieskumom v SNG. Až jeho výsledky rozhodnú, či bude alebo nebude nakoniec zaradený do katalógu aukcie. A ukáže tiež, kto z nás mal pravdu. Podobne aj všetky ostatné významnejšie diela pripravované do aukcie budú takto preskúmané a prípade potreby aj inak expertne konzultované. Čo je už dlhé roky naša štandardná prax. Rovnako som myslím nikdy netvrdil, že falzifikáty „nie sú náš problém“ a že sme sa v tomto nikdy nepomýlili. Tvrdím ale, že dávame všetky záruky stornovania predaja ak sa vec dodatočne preukáže ako sporná. Boli takéto prípady a vyriešili sme ich bezodkladne. Ale nebolo ich za tie roky a tisíckach zobchodovaných vecí až tak veľa, ako píšete. Podstata problému je však v inom – s falzifikátmi sa stretávame v SOGE, dá sa povedať, denno-denne (30 – 50 vecí vyradených z tohto dôvodu pri príprave každej jednej aukcie). Falzifikátora sme však u nás ešte nevideli. Skrátka – pri každom takomto prípade sú zrazu vlastne všetci poškodení, vrátene majiteľa inkriminovaného diela, ktorý (samozrejme) netušil, že pred mesiacom, rokom, či rokmi získal vec, ktorá nie je kóšer. Takže napríklad (spravili sme to už „na vlastnú škodu“ niekoľkokrát), dávať trestné oznámenie vo veci spáchania podvodu je úplne zbytočné. Nikdy sa nič „nevyšetrí“. Tento bludný kruh sa nateraz nedarí preraziť.

Frantisek Z 04.09.2008 16:26

Pan Abelovsky, mna trapi iny problem SOGY. Myslim si, ze sa tam premiela velmi vela falzifikatov. Napriklad Mednanskeho obraz, ktora sa pripravuje na najblizsiu aukciu je podla mna flazifikat. Videl som podobny obraz v jednej slovenskej galerii a uz tam mi pripadal divne. Viete dokazat pri obrazoch ich povod a zdroj, ako sa dostali od Mendanskeho az na aukciu? Okrem tohoto pripadu by som vedel menovat aj dalsie (napr. Frantisek Kupka na jednej z predchadzajucich aukcii).

geronimo ja18.07.2008 18:26

Ľudia, kde to vlastne žijete a o akých Warholoch a Archipenkoch to vlastne píšete? Jedná vec je: či sa dielo vydraží a druhá či sa aj zaplatí. Super vec je, ak vidíte majiteľa diela ako draží svoj vlastný obraz, aby dosiahol vyššiu cenu, no nie stále to vyjde. Bycko občas niečo popíše o Andym, o tom ako je to výhodné mať doma Andyho, za koľko sa predal tu a tam ale na slovensku sa predávajú plagáty za cenu 500 000 Sk. Skúste Frakcúzsko, Švajčiarsko tak max. 2 000 EUR ale to musí mať svoju hystóriu a výnimočný vzhľad. PETEROV PRINCÍP: Niektorí ľudia sú povyšovaní až na úroveň svojej neschopnosti. A čo sa týka konkurentov SOGY a konkurencieschopnosti alternatívnych aukčných ustanovizní možeme povedať: SOGA by nemala klesnúť na ich úroveň a už nikdy nekomentovať ich aktivity, pretože trh všetko vyrieši...

J. Abelovský17.07.2008 09:58

Ad: new age. 1) Etika v obchode. V tomto konkrétnom prípade nejde ani tak o slušné obchodovanie, ako o Autorský zákon a jeho vedomé obchádzanie. Inak o etike – ne-etike v slovenskom obchode s umením by sa dalo donekonečna rozprávať. Ale to až v nejakom ďalšom blogu; 2) Konkurencia a jej užitočnosť. Už dávnejšie som napísal, že náš trh s umením by v pohode uživil najmenej dve tri aukčné spoločnosti. Takže, konkurencie sa nebojíme, naopak by sme ju privítali. Ale serióznu. To, že to tak dlho trvalo kým sa dospelo do dnešného, ako tak štandardného stavu (okrem SOGY tri aukčné siene, z toho však dve regionálne a jedna sústredená výlučne na súčasné umenie) je dané možno aj tým, že ide o obchod s vysokými vstupnými nárokmi, na ktorom sa jednoducho nedá rýchlo zbohatnúť; 3) Prehľad cien. Výhradu musím uznať. „Duálne ceny“ tam mali byť. Takže, žiadnu pohotovú výhovorku nemám. Azda len – číslo 30, 126 tak rýchlo do zabudnutia neupadne. A keď sa tak stane (o päť – sedem rokov) už bude na svete náš ďalší cenový index v eurách.

new age16.07.2008 22:22

1) Etika Izreal je znamy aj ako krajina jedineho originalu, jeden program sa automaticky rozsiri po celej krajine. Cina skopiruje vsetko, co sa da predat. USA zasiahne, kde chce. Slovensko nevyšetrí ani len únik informácie o kurze, o ktorej vedelo niekolko ludi, co FBi trva priblizne dva dni pri pouziti sucasnej techologie. Preco by prave v obchodovani s umenim mali platit eticke zasady? 2) Konkurencia Konkurencia je vzdy prinosom pre trh. A aj pre samotnych hracov na trhu, aby nezaspali na vavrinoch. 3) Prehlad cien vytvarnych diel 1997-2007 3/4 roka pred zavedim eura vydat historiu cien v slovenskych korunach? Jeden chybajuci stlpec vyrazne znehodnotil pracu vsetkych zaiteresovanych.

J. Abelovský16.07.2008 09:36

Ad: Oldtimer. Konkurenčná aukčná sieň, ktorú by bolo treba brať naozaj vážne by musela napĺňať viacero kritérií. Predovšetkým - musela by mať sídlo v Bratislave a to na lukratívnom mieste (zdanlivá trivialita, ale v tomto biznise je hlavné mesto naozaj hlavné), musela by mať špičkové (nielen kunsthistorické) odborné obsadenie a to na všetky špeciálne umelecko-historické oblasti, v ktorých obchoduje. Pre nás je to zatiaľ finančne nedosiahnuteľná vec – mnoho expertíz musíme riešiť ad hoc externe. A zároveň – toto je aj limit, pre ktorý nemáme v katalógoch veci svetového rangu, Picassa a jemu podobných. A do tretice - musela by byť natoľko ekonomicky silná, aby dokázala ponúknuť rádovo lepšie podmienky predávajúcim i dražiteľom, než dáva SOGA. To by bola konkurencia, z ktorej by bolo treba mať obavy. Predbežne však takú okolo nás nevidím... Napokon – takéto kritéria by podľa mňa mohla naplniť len zahraničná filiálka nejakej Sotheby či Dorothea a nie číro domáci subjekt. Ale aj v tomto prípade by sme boli s našou „skromnou“ stredoeurópskou orientáciou a dlhoročnými skúsenosťami prinajmenej aspoň spočiatku konkurenčne rovnocenní... A ešte k opisovaniu zo strany DARTE: nechcel som to naozaj dramatizovať. Najmä v poslednej dobe to v SOGE berieme skôr ako zábavnú záležitosť ... čo dáme ráno na našu stránku, nájdeme v nejakej jemne posunutej obdobe večer na stránke DARTE. Jediné čo doteraz „neobšmrkli“ sú naše BLOGY. Prečo asi ? Štve skôr to, keď neopisujú presne, ale snažia sa veci preštylizovať... niekedy až do absurdít (stačí sa pozrieť na text k dnes už nerekordnému predaju Jasuscha a porovnať ho s mojím textom v Moderne Slovenska). I keď – autorský zákon platí aj na Slovensku... paradoxne však – ešte aj to „céčko“ si dali na stránku až potom, ako sme to (v podstate kvôli nim) spravili my...

Oldtimer **15.07.2008 17:06

Darte Vám teda "pije krv". Nie ste náhodou nervózni nielen z toho, že Vas napodobňujú, ale z toho že sú jednoducho schopnejší ? Ved Darte a nie Soga priniesla na Slovensko Warhola, Picassa, posledne Archipenka - teda umelcov svetového rangu. A predali ich. Na rozdiel od Vás.

Aukcie

156. Zimná aukciaNa aukcii bolo vydražených 51 diel (50%) v celkovej hodnote 493 350 €. Nevydražené diela je možné zakúpiť v našich výstavných priestoroch.

Newsletter

Ak chcete byť pravidelne informovaný, a dostávať aktuálne informácie o činnosti spoločnosti SOGA, prihláste sa do nášho mailing listu.