Blogy | O obchodných stratégiách

V posledných týždňoch rozhýbala slovenský aukčný trh udalosť s nádychom senzačnosti. Aukčná sieň ART INVEST ponúkala dielo Cypriána Majerníka “Hliadka”za neuveriteľnú vyvolávačku 260 tisíc eur. Len pre porovnanie – doteraz najvyššia dražba za obraz slovenského umelca patrí “nášmu” Fullovi. Zastavila sa na necelých 100 tisíc eur. Rekord za Majerníkovo dielo padol tiež na pôde SOGY – roku 2003 sme vydražili jeho “Masky” za niečo viac ako 53 tisíc eur. V každom prípade, bulvár mal pár dní o čom písať, Markíza a spol. o čom točiť. A potom prišiel deň D a z inkriminovaného “obrazu roka” sa stal prepadák roka. Bol totiž (ako to pekne hovoria licitátori) “vrátený”.
Poviete si – konkurencia utrpela debakel takpovediac v priamom prenose, a to je samozrejmý dôvod pre tichú radosť v SOGE. Nie je to tak celkom pravda. Každý takýto verejne “vypichnutý” nezdar, v stále ešte uzučkom reťazci nášho aukčného obchodovania, prináša pocit zneistenia klientely, a preto svojim spôsobom zasiahne všetkých. A potom, ktovie či sa celá záležitosť dá považovať až za taký neúspech. Z čisto ekonomickej stránky: náklady na predloženie neúspešného obrazu boli určite mnohonásobne nižšie, než hodnota s tým spojených mediálnych výstupov. Tie boli celkom isto grátis, čo je pre ešte v podstate neznámu aukčnú sieň nezanedbateľný prínos.

Nech už to bolo akokoľvek, “prípad Majerník” akoby znovu oživil už zdanlivo uzavreté diskusie o tvorbe cien na umeleckom trhu. Z vlastnej praxe by sme vedel uviesť iks prípadov, keď za nami prišiel majiteľ diela galerijných kvalít a tvrdo požadoval vyvolávaciu cenu, vysoko presahujúcu limity predchádzajúcich predajov autora. Človek je v takejto chvíli v dosť veľkých rozpakoch. Na jednej strane ho kunsthistorické “ja” zvádza pristúpiť na predstavu predávajúceho. Len aby dodal aukčnému katalógu galerijný šmrnc. Na strane druhej, je tu obchodné hľadisko, dôverné poznanie preferencií i možností klientov a z toho plynúce vážne pochybnosti o predajnosti diela za príliš “vyšróbovaných” finančných okolností.

V deväťdesiatich percentách takýchto prípadov zvíťazí pragmatické, “kšeftárske” hľadisko a my sa s klientom nedohodneme. Z viacerých dôvodov. Predovšetkým: publicitu toho typu, akú získal ART INVEST už dávno nepotrebujeme. Bez falošnej skromnosti - máme už také vysoké obchodné renomé, že náš neúspech ostane vždy len a len neúspechom. Bez „pridanej hodnoty”. A ďalej – skúsenosti nás už naučili, že majiteľ obrazu sa spravidla skôr, či neskôr vráti a zľaví, pretože na vlastnej koži zistí, že aj inde a u iných je jeho cena nepriechodná.

Tým všetkým som chcel povedať len to, že v SOGE uprednostňujeme štandardnú stratégiu “cenotvorby” výtvarných diel. Do istej miery nás k tomu zaväzuje naša vlastná obchodnícka história. Keď som sa pred časom pokúšal o zhodnotenie desaťročia fungovania SOGY, tak za najväčší úspech som označil skutočnosť, že tisíckami verejne zobchodovaných výtvarných diel a starožitných predmetov sme vniesli do radov slovenských zberateľov, znalcov, odborníkov, či prosto milovníkov umenia jasné povedomie „železného zákona“ cenového precedensu.

Teda málokým reflektovaný fakt, že človek vlastne nekupuje obraz, ale len dáva jeho pôvodnému majiteľovi poplatok za to, že s ním môže výhradne disponovať. A tento poplatok sa nedá vyčísliť inak, než porovnaním: môj Benka je podobný inému Benkovi, ktorý sa predal pred rokom za toľko a toľko a teda aj môj obrázok má obdobnú finančnú hodnotu. Alebo z iného zreteľa. SOGA má samozrejmý záujem predať zverené dielo čo najvýhodnejšie - závisí od toho výška jej provízie. Tento záujem má však svoj prirodzený limit - voči potencionálnym dražiteľom musíme dodržiavať pravidlá obchodnej etiky. Tie ale nie sú podmienené niečím iracionálnym, citovým, ale práve chladnými, objektívnymi príkladmi cenových precedensov. Tomu sa jednoducho nedá vyhnúť. Môžete dosiahnuť - pri dobrej zhode okolností - občasný cenový úlet, dlhodobo však stratíte niečo oveľa cennejšie. Dôveru v odbornú podloženosť vášho obchodovania.

V obchode však platí – žiadna, akokoľvek už zaužívaná a spoľahlivá stratégia nie je absolútnou alfou a omegou. Ba práve tí, čo sa v správnej chvíli a zo správneho dôvodu odhodlajú k porušeniu, popretiu, prekročeniu obchodníckych klišé sa stávajú lídrami trhu, rozkrývačmi jeho nových perspektív. Dlhý čas som napríklad pozoroval zvláštnu taktiku budapeštianskeho KIESELBACHA. To ako z času na čas s neobyčajnou úspešnosťou vrhal na trh obchodne úplne neznáme mená. A hneď aj s bežnými pravidlami nezdôvodnenou, teda mimoriadne vysokou cenou. Alebo český ART CONSULTING, ktorý sústavne valcuje trh až do nemožnosti navyšovanými “super” rekordami v predaji Kupkov, Šímov a ďalších.

Aj SOGA niekedy vedome poruší vlastné pravidlá. Trebárs - možno si ešte spomeniete na nedávnu sériu predajov diel Júliusa Szabóa. Bežné obrazy lučeneckého modernistu sa dovtedy obchodovali v cenovom suteréne, zvyčajne niekde okolo päťsto eur. My sme sa však dostali k viacerým, kvalitou bezprecedentným veciam z rokov šesťdesiatych. Rozhodli sme sa preto riskovať, nenechali sme všetko iba v rukách neviditeľnej ruky trhu, a rovno sme nasadili reláciu na úrovni 7 000 – 10 000 eur. A čuduj sa svete – bez problémov sme obrazy predali. Dokonca sme týmto činom vyvolali v zberateľských kruhoch akúsi “szabómániu”.

V čom však vlastne spočíva záruka úspechu rizikových obchodných stratégií? V prostej veci – do obchodnej neistoty treba vstupovať len vtedy, ak v rukách držíte “všetky tromfy”. Totiž, len za splnenej podmienky, že predávate z viacerých zreteľov potvrdenú, nespochybniteľnú a neopakovateľnú kvalitu. V tomto bola zrejme jediná chyba našich obchodných kolegov: “Hliadka” je, z pohľadu jeho celkového diela, v princípe priemerným Majerníkovým obrazom. Navyše, pochádzajúcim zo záverečného, teda výtvarne (nie umelecky) menej atraktívneho obdobia tvorby. Faktická trhová nedostupnosť autorových diel je za týchto okolností príliš slabým argumentom pre vysoko nasadenú cenu. Keby som napríklad mal dnes k dispozícii vyššie spomínané Majerníkove “Masky”, teda obraz so skutočne umelecko-historickými, výtvarnými i obchodnými “piatimi pé”, tak by som si možno „lajsol“ aj tých 260 tisíc.

Ale to sú samozrejme len úvahy na triviálnej úrovni “keby bolo keby”. Napokon – život, aj ten obchodný, ide nezadržateľne ďalej a terajšie úspechy i neúspechy jeho aktérov budú čoskoro prekryté novými udalosťami a aj novými senzáciami. Možno hneď na našej nadchádzajúcej 89. zimnej aukcii. Nájdite si v katalógu trebárs Weinerovho “Pltníka”, Sokolovho „Mexičana“, Mudrochove či Bazovského “Zátišie”, Zmetákovu “Pavlu”, Szabóovu “Matku”, alebo Rubensovho “Bakcha”. Niet pochýb – samé vysoko rizikové vyvolávačky. Ale aká špičková umelecká kvalita !

(text bol publikovaný v katalógu 89. zimnej aukcie výtvarných diel a starožitností SOGY, 1. 12. 2009)




















Diskusia

Michal Bycko, PhD.19.02.2010 09:23

NEMA VYZNAM TU O NIECOM "TARAT" NA ROZNE " TA TANKY "A POD., A ZHADZOVAT SA. ODPORUCAM KNIHU: Michael M.KAISER Strategické plánování v umění: PRAKTICKÝ PRUVODCE Vydal Institut umění - Divadelní ústav v Prahe 2009 JE TAM VSETKO!!!! HOWK !!! P.S. Ako externy pedagog na FF UP som to daval do povinnej literatury studentom esteticky v povinnom predmete muzeoedulologia. Je tam viac pozitivneho , ako cele blogove dristy a pod. NEZOVSEOBECNUJEM!!!

Kleki petra11.02.2010 19:11

Karel Pavela 53 rokov nevidel ale teraz mu Zlínsky lekári navrátili zrak, niekto si však nedovidí na koniec nosa ale to sa nedá vrátiť ani po 53 rokoch. Áno, niekedy menej je oveľa viac. A aby som nezabudol, ak si niekto myslí že Maďari sú out, tak oni už v roku 1896 mali elektrifikované metro ako druhí na CELOM svete...

Ján Abelovský11.02.2010 12:08

Ad Kleki Petra. Pokiaľ som správne pochopil - Vašu kritiku, či obvinenia z plagiátorstva smerujete na dr. Krajňáka a jeho "komentáre" na stránke DARTE. Takže, z mojej strany to musí ostať bez komentára. Azda len -- zdá sa mi, že výlevy kolegu od konkurencie sú skôr na pobavenie, než na zbytočné rozčuľovanie... Aj v tejto branži totiž platí, že nikto vlastný tieň neprekročí.

kleki petra09.02.2010 21:38

... čo je vlaste stratégia, Soga neobjasňuje..., tak teda stratégia: a aby sme ostali pri predaji umelecký diel je čisto marketingový termím a je to vlastne prostriedok na dosiahnutie cieľa.V širšom ponímaní je to komplex činností na dosiahnutie cieľa za využitia schopností , zručností , know - how a najmä konkurenčnej výhody. Konkurenčná výhoda je pozíciu, ktorú si organizácia vybuduje v konkurenčnom prostredí a predstavuje neustály boj na trhu. No a teraz sa konečne dozvieme, prečo toto tu píšem a akú silu má v terajších podmienkach na začiatku 21. storočia internet. Tak si prečítajte v intelektom absentujúcich Komentátoch - PREČO SI CENÍME ORIGINÁLY ? -na bezduchých stránkach východoslovenskej superaukčnej spoločnosti . Potom rýchlo ale naozaj rýchlo otvorte - http://www.noveslovo.sk/clanok.asp?id=12579 - a prečítajte si Slovo č.6/2005,O KULTÚRE / Jozef Kovalčik ,Prečo si ceníme originály? no je tam akosi podozrivo veľa rovnakých viet, ktoré si autor nedal za námahu ani slovne poprehadzovať.Podobne je to aj v článku -ORIGINÁL - FALZIFIKÁT ? KLAMANIE VO VEĽKOM ŠTÝLE - tu ale treba navštíviť stránku http://www.izurnal.sk/index.php?option=com_content&task=view&id=2114&Itemid=89, Umenie a miliónové podvrhy , zo stredy, 20. február 2008, no a toto už pre zmenu majiteľ najlepšej superaukčnej spoločnosti prinajmenšom v Mliečnej galaxii , považuje za vlastný výtvor. My však teraz vieme, že sa ukázal ako obyčajný plagiátor, u ktorého absentujú myšlienkové pochody v oblasti umenia a teda aj celkovej sofie lebo nevie kamuflovať. Neviem síce čo nato Doc.Tomáš Kulka autor originálneho článku lebo on ako Izraelský občan, určite bol, je a bude členom MOSADU či mu budú stačiť ušlé tantiémy za citovanie z jeho diela alebo si to vybaví ako Golda s Mníchovom. To druhé by bolo aj v novinách celoslovenského významu a to by bola správna bomba v konkurenčnom boji, bolo by to prinajmenšom zo strategického hľadiska jeho spoločnosti vrcholným cieľom a nebolo by zapotreby ani nosiča Š. Gondu z Popradu do N.Hrušova. EGO niektorých primitívov je priamoúmerné ich snahe toto ego rýchlo prezentovať. Preto je dobré ak myslíme. Kto nemyslí netuší, že existuje PC gramotnosť aj u iných ako len u plagiátora. Na základe toho môžeme skonštatovať, že internet je skutočne potrebná vec na rozšírenie obzoru tak poznaného ako aj nepoznaného. Lekár má liečiť, letec lietať, učiteľ učiť, predávač starého nábytku predávať ten starý nábytok trebárs aj s pečiatkou min.spravodlivosti , že je znalcom na ten červami prežratý nábytok. No a potom sa mi ostatné už nechcelo hľadať, lebo...

Aukcie

156. Zimná aukciaNa aukcii bolo vydražených 51 diel (50%) v celkovej hodnote 493 350 €. Nevydražené diela je možné zakúpiť v našich výstavných priestoroch.

Newsletter

Ak chcete byť pravidelne informovaný, a dostávať aktuálne informácie o činnosti spoločnosti SOGA, prihláste sa do nášho mailing listu.