Blogy | O obchodovaní so súčasným umením II.

MILAN LALUHA (1930): Za dedinou. Okolo 1965-68. Olej na plátne, 87 x 140 cm. Vyvolávacia cena: 150 000,- Sk (4 979,- EUR)

Stáva sa už pomaly tradíciou, že jeseň je na Slovensku vyhradená sérii aukcií súčasného umenia. Ak nepočítam všakovaké „charity“ (občas aj dosť podivné), tak sa - okrem SOGY - jedná o aktivity spoločností ART SK, WOXART and WEISS a predovšetkým Nadácie – Centra súčasného umenia. Teda našich bývalých partnerov, s ktorými sme svojho času tento špecifický biznis na Slovensku roztáčali. Možno aj preto sa behom času stalo zvykom, že si s kolegami (teda presnejšie – kolegyňami) z Nadácie vždy raz do roka na diaľku „dopisujeme“ - prostredníctvom úvodov do našich „súčasných“ aukčných katalógov.

Tohto roku je moja „korešpondenčná“ úloha o čosi uľahčená – „sorošovský“ katalóg je už dávnejšie na svete. Navyše - katalóg je to naozaj po všetkých stránkach nadštandardný a jeho úvod poňali Alexandra Kusá a Lucia Gavulová vyslovene bilančne (poriadajú totiž už šiestu samostatnú aukciu). Je teda o čom diskutovať. Základný pocit našej sofistikovanej konkurencie zo súčasného stavu vecí by sa dal zhrnúť do troch slov - „obchod predbieha umenie“. V obdobných intenciách som písal do nášho jarného katalógu súčasného umenia aj ja. Videlo sa mi, že spoločným úsilím lídrov trhu sa v ostatných rokoch podarilo presadiť dosť jasný a všeobecne rešpektovaný názor na kvality súčasnej scény. A vcelku presne bol pomenovaný tzv. stredný prúd a zdôvodnená (čo bolo najťažšie) jeho zberateľská neperspektívnosť. Najhlavnejšie však: veci nezostali len v teoretickej rovine, názor hŕstky mienkotvorných kunsthistorikov, umeleckých kritikov postupne prijali za svoj zberatelia, aby v jeho mene radikálne prestavali vlastné investičné stratégie. Obchod zo súčasným umením sa konečne rozbehol na úrovni, dá sa povedať, najvyšších, galerijných kritérií. Zdalo sa nám: „je vymaľované“ – teraz už treba len kultivovať dosiahnutý základ.

Ako hlboko sme sa všetci mýlili! Tým, že trh so „súčasnosťou“ prestal byť len virtuálnym a stal sa celkom reálnym, so skutočnými peniazmi za donedávna neobchodovateľné diela a autorov, okamžite povstali trhoví bojovníci iného, pragmatickejšieho druhu. Ľudia čo pochopili jediné: z predaja súčasného umenia sa dá celkom slušne „vyžiť“. A tak okrem niekoľkých skutočne zorientovaných galérií sa zrazu vyrojilo množstvo ďalších subjektov. S rovnakými heslom, aké bolo to naše – „kupovať súčasné je in“, ale s diametrálne odlišným „tovarom“. Akoby sa všetko vracalo do bodu nula, do akéhosi prapôvodného hodnotového chaosu, v rámcoch ktorého sa v rovnakom kontexte a na rádovo rovnakej cenovej úrovni obchoduje trebárs Ivan Csudai a nedeľné maľovanie speváka Pavla Hammela.

Celkom čerstvo máme jednu skúsenosť, ktorá toto nečakané „zmätenie jazykov a kritérií“ dokresľuje. Z televízie Markíza nám volali, že by radi prišli točiť na našu aukciu a spraviť rozhovor na tému investovania do umenia. Povedali sme si: prečo nie, je to reklama a ešte k tomu zadarmo. Odvysielaný šot nás však dostal naozaj „do kolien“. Zábery do našej aukčnej siene, na naše najdrahšie vydražené diela, boli totiž bez viditeľných prechodov striedané pohľadmi do ateliéru akejsi „výtvarníčky“, na jej produkciu príkladných modernistických gýčov. A do toho všetkého prehovára sonórnym hlasom kunsthistorický exót Ľuboslav Móza (videli ste jeho poctu Dubčekovi v Národnej rade?) o tom ako je výhodné kupovať súčasné umenie, ale len to hodnotné a ako sa preto v tejto veci treba radiť s odborníkmi (teda asi s ním). Poviete si: je to bulvár, kašľať na to. Lenže tento bulvár pozeralo státisíce ľudí, pre ktorých to bola možno prvá (a posledná) informácia o tejto problematike.

Zostavovateľky najnovšieho katalógu Nadácie riešili vzniknutú situáciu naozaj razantne. Ďalším sprísnením kritérií – ešte viac zúžili výber autorov s tým, že predložili ich početnejšie kolekcie. To je isto schodná cesta. Lenže, nie pre každého. Nadácia totiž opakovane deklaruje svoj „nezáujem stať sa aukčným domom“. Čo v preklade znamená, že majú vďaka rozhľadeným sponzorom „istotu predaja“ položiek, na ktorých im - z ich odborného pohľadu - najviac záleží. Takéto obchodné istenie však napríklad nám (a nielen nám) ani zďaleka nehrozí. Takže musíme asi hľadať riešenia inak, inde a iným spôsobom.

Istú inšpiráciu sme dostali od našich českých kolegov. Presnejšie, od českej matky slovenskej spoločnosti WOXART. Tá nedávno poriadala v Prahe špecializovanú aukciu súčasného umenia a myslím, že bolo v Čechách prvá, ktorá popri českých (a aj slovenských) autoroch, ponúkla i viacero veľkých mien svetovej scény (poväčšinou však len grafiky). A nie bez úspechu: Jeff Koons – 380 000, Günther Uecker – 90 000, Cindy Shermann – 75 000, Joseph Beuys – 50 000 ... . Aj celkový obrat aukcie, takmer 8 300 000 českých korún, je pre nás čosi nepredstaviteľné. I keď zasa, najvyššie vydražené diela osobností českého umenia šesťdesiatych rokov (Boštík, Kolíbal, Koblasa, Nemec, Veselý ... ) sa predávali na cenovej úrovni cca 300 tisíc českých korún. To plus mínus zodpovedá aj dražbám špičkových diel našich autorov zo sladkých šesťdesiatych. Na druhej strane – rekord dražby, milión 830 tisíc za dielo Zděnka Sýkoru je opäť niečo, čo slovenskému obchodníkovi pripadá ako z ríše snov (náš nedávny milión za Jankoviča bol zatiaľ veľkou výnimkou a zďaleka nie pravidlom) . Pravda - Sýkora je síce český maliar, ale s nespochybniteľným európskym, svetovým obchodným renomé. A to sa, žiaľ, ani o korefyjoch našej povojnovej avantgardy, tvrdiť nedá.

V každom prípade – už dlhšie uvažujeme v podobnom duchu ako česká konkurencia. O dosť zásadnej zmene dramaturgie našich súčasných aukcií. O ich čiastočnej a výberovej internacionalizácii - teda počtom a cenami primeranom „osviežení“ slovenskej kolekcie (ktorá vždy ostane prioritou) predovšetkým českým, možno i maďarským, ale hlavne svetovým súčasným umením. Domnievame sa, že pre nášho „súčasného“, už dostatočne rohľadeného zberateľa, by takáto zmena nemusela predstavovať podstatnejší problém: v dnešnom globálnom kultúrnom svete totiž (či sa nám to páči alebo nie) slovenská špička tvorí v princípe o tom istom a to isté čo tá európska, či svetová. Len (zatiaľ?) za iné peniaze. A mohlo by to všetko mať aj jeden vedľajší efekt. Obchodná konfrontácia s umeleckým okolím, s jeho určujúcimi trendami, by azda ešte dôraznejšie osvetlila domácemu publiku - masírovanému záľahou ponuky „súčasného“ pseudoumenia - podobu toho, čo je v dnešnom umení skutočnou kvalitou a do čoho sa naozaj oplatí investovať.

Zostavovateľky katalógu Nadácie – z dôvodov, ktoré poznajú len ony – štylizovali úvodný text do poľovníckej „latiny“. Keďže je mi jasné, že práve „sorošovky“ sú tie, čo u nás, na Slovensku určujú spoločenskú formu, „bontón, dress code a rituály“ poriadania súčasných aukcií, ostanem i ja „up to date“ a ukončím tento príhovor v „ich“ jazyku. Zaželám slovenským obchodníkom so súčasným umením pre túto jesennú sezónu tradičné „lovu zdar!“. Ale nie všetkým. Len tým, ktorí majú vo vrecku legálne, teda oprávnene a zaslúžene získaný poľovnícky lístok.

(Text je publikovaný v katalógu 82. aukcie súčasného umenia, 28. 10. 2008)

Diskusia

efQCRXuZyG elEDdRVXjpGfGygG 15.03.2011 01:35

kTJgGR <a href="http://bxhlmmotcjjo.com/">bxhlmmotcjjo</a>, [url=http://rgqykicrdwuy.com/]rgqykicrdwuy[/url], [link=http://iyjrmbwigahb.com/]iyjrmbwigahb[/link], http://jbkhegjokgkv.com/

Oldtimer ***23.02.2009 16:12

Aj tak by nebolo od veci pozrieť sa na kurátorstvo p. Mózu seriózne a bez irónie. Vyzerá to zatiaľ totiž tak, že si s jeho "činnosťou" nechce nikto z tých "mienkotvorných" špiniť ruky. Žeby fungovalo čosi ako falošná kolegialita ?

J. Abelovský01.01.2009 10:02

Ad: Alexandra Stranenská. Podľa slovníka cudzích slov exot je človek, zviera, vták, rastlina a pod. pochádzajúci z ďalekých, exotických, neznámych krajín. Neviem, v čom môže by toto označenie pre aktivity Ľuboslava Mozu až také urážlivé, ale stojím si za ním. Ledaže by pán Moza vrátil diplom – o čom pochybujem. Prečo by to napokon aj robil. Jeho „živnosť“ priam prekvitá. Má len jednu chybičku krásy. Až na čestné výnimky je jeho kurátorstvo (a s ním spojené podivuhodné, „exotické“, kvázi odborné texty) legitimizovaním výtvarného suterénu, či rovno ne-umenia na pozíciách, ktoré mu neprináležia. A preto sa s ním ani nedá seriózne diskutovať. To je ako keby ste uvažovali tými istými slovami o Shakespearovi a trebárs Solovičovi. V jednom máte ale pravdu – nezúčastňujem sa na výstavách a vernisážach p. Mózu. Robím tak v záujme uchovania si duševného zdravia a zbytkov ilúzií o slovenskej výtvarnej scéne.

Alexanda Stranenska 31.12.2008 01:24

Vazeny pan Abelovsky. Do ruk sa mi nahodne dostal Vas katalog z istej aukcie vytvarnych diel. Osobne sa velmi cudujem, ze nikto neokomentoval Vas vtedajsi uvod a Vase vyjadrenia na kritika umenia, ktoreho ste nazvali exótom kunsthistorikom. Taketo vyjadrenia su urazkou na cti druhemu cloveku, a nemali by byt takymto stylom publikovane verejnosti. Je to Vas subjektivny zaujaty nazor, zrejme vysledkom vysokej konkurencie s danym kritikom umenia. Vase nazory na jeho pracu nie su podlozene ziadnymi priamymi dokazmi vzhladom na to,pokial siahaju moje informacie, nezucastnujete sa jeho vernisazii ani neskor spristupnenych vystav. Preto i Vas subjektivny nazor je zalozeny iba na informaciach cez druhu osobu. Poprosila by som Vas preto, aby ste sa takychto komentarov nabuduce zdrzali. Dakujem

J. Abelovský18.11.2008 16:10

Ad: Pán Hrtko. Vcelku Vás chápem. Ale na druhej strane – radosť môže pôsobiť aj vec „hmotne“ i opticky celkom neatraktívna. Logikou, presnosťou, racionalitou výpovede. A nekonečnými možnosťami jej rozvíjania zo strany diváka. Ktoré sú pri „tradičnom“ výtvarnom poňatí predsa len obmedzené – jasne čitateľným sujetom, realistickou ikonografiou a pod. I keď – priznávam bez mučenia – aj ja dávam prednosť Mahlerovi pred Cageom a trebárs aj Picassovi pred Kosuthom... .

Vladimír Hrtko16.11.2008 19:51

Umelcova výpoveď má byť určite o obsahu, pričom forma môže byť (a aj by mala byť) veľmi rozmanitá. Ale osobne si myslím, že je veľmi dobré, ak je umelec aj darcom radosti. Nemám na mysli "optimistické" diela, ale radosť tých, pre ktorých je dielo určené. Úprimne však priznávam, že niektoré z "pripomienkovaných" diel neboli určené pre mňa (bez ohľadu na ich trhovú hodnotu). Ale to nič nezmanená, ak si našli svojich nových majiteľov, ak sa títo z nich úprimne tešia. V konzervatívne zmýšlajúcich krajinách boli vždy viac oceňovaní "klasici" oproti súčasným umelcom. Ja verím, že sa to začína meniť, pretože aj v "súčasnom" výtvarnom umení si určite každý dokáže nájsť niečo, čo ho osloví. Je treba však mať oči a uši otvorené novým myšlienkam a hľadať čo človeku prinesie radosť. Vo výtvarnom umení je hľadanie určite jednoduchšie ako pri filmoch, hudbe alebo literatúre.

J. Abelovský16.11.2008 15:41

Vážený pán Mihalovič, nie je jasné čo Vás trápi viac – privysoké ceny, alebo fakt, že veciam „nerozumiete“. V tom prvom Vám aukcia, pokiaľ sa dobre pamätám, napokon dala za pravdu: inkriminované položky ostali nepredané. To druhé je takrečeno vec vkusu. A ten sa „cez koleno“ - ako vieme - lámať nedá. „Dematerializácia“ je však dnes už notoricky bežný výtvarný postup a tradičný závesný obraz, či socha nie je zďaleka jedinou možnosťou „výpovede“. Podľa mňa, nejde o to či tá „výpoveď“ je všeobecne zrozumiteľná, ale či je k „veci“. Skrátka – či zvolené výtvarné prostriedky zodpovedajú komunikovanému „obsahu“ (sú jedinou, či najlepšou možnosťou jeho sprostredkovania), alebo sa jedná len o intelektuálske exhibovanie. Súhlasím s Vami len v tom, že toho druhého je v súčasnom umení až prebytok. To čo mu najviac škodí nie je preto ťažkosť s jeho „porozumením“, ale vyprázdnenosť a nuda. Na druhej strane – myslíte si, že bežný návštevník galérie naozaj „rozumie“ tradičným obrazom Bazovského, Fullu, Galandu, Laluhu, či Paštéku? Skrátka – v tom i onom si „porozumenie“ žiada nielen „chcieť“, ale aj „vedieť“.

Jozef Mihalovič 15.11.2008 18:39

Bol som sa v predvečer aukcie pozrieť na diela dražené v Nadácii.Dodnes nevychádzam z údivu nad dielom Mony Chiesy ....- hlinené guľky nafarbené čiernym akrylom v plastikovom vreci za 280 tis. Sk /mohlo ich byť tak 6-10 kg/.Alebo dielo Hotel Hovno uznávaného mladého umelca,prípadne petrolejka Petra Rónaia s jeho blikajúcim portrétom /za 135 tis. Sk/ a iné diela.Tak tomuto umeniu asi nikdy neporozumiem a zostanem verný klasickej maľbe a grafike.Poznámka na záver :ten titul "exot" ma dostal.

Aukcie

156. Zimná aukciaNa aukcii bolo vydražených 51 diel (50%) v celkovej hodnote 493 350 €. Nevydražené diela je možné zakúpiť v našich výstavných priestoroch.

Newsletter

Ak chcete byť pravidelne informovaný, a dostávať aktuálne informácie o činnosti spoločnosti SOGA, prihláste sa do nášho mailing listu.