Blogy | O štátnej a neštátnej kultúre

Každý deň, pri odchode z práce, prechádzam popri jednej súkromnej galérii výtvarného umenia. Pred jej veľkým skleneným výkladom sú v neporiadku a špine naskladané kontajnery na odpad. Patria neďalekej "nóbl" reštaurácii. Óder, ktorý sa z nich spravidla vychádza, nie je práve najvábnejší. Dosť na tom - galéria robí to, čo by sa dalo nazvať mladým experimentálnym umením. Vyzerá byť aktívna: často vidieť cez výlohu galérie, opatrenej vyslovene amatérsky zhotoveným názvom, že sa práve koná vernisáž. Zvláštne na tom všetkom je, že nikdy ma nepadlo vôjsť dnu. Aj keď by to vlastne malo súvisieť s popisom mojej práce. Pritom - mladí ľudia, popíjajúci z umelohmotných pohárikov víno, vyzerajú byť šťastní, spokojní a priateľskí. Podvedome však cítim: „vernisážisti“ nechcú, nepotrebujú, aby tam prišiel niekto „cudzí“. To, čo práve otvárajú je len „o nich a pre nich“. Tam ja jednoducho „nepatrím“.

Prečo začínam v takomto, skeptickom duchu? Nuž, po dlhšom časovom odstupe, znova predkladáme špeciálnu kolekciu súčasného umenia. Rád by som bol zlým prorokom, ale mám obavu, že aj po tejto našej aukcii budeme v SOGE jej hodnotenie moderovať v tej istej - teda skeptickej -  rovine. Ako v podsate vždy doteraz. Pripomenieme si, že dlhodobo tvorí väčšiu, ba rozhodujúcu časť finančného  obratu našich súčasných aukcií predaj diel kľúčových osobností nášho umenia šesťdesiatych rokov.

 

Niežeby sa to skutočne „súčasné“ umenie nedražilo. Nedochádza tu však k efektu, ktorý je zmyslom aukčného predaja. K trhovému zhodnocovaniu „mena“ špičkového, mienkotvornou  kritikou overeného žijúceho autora, viditeľnému nárastu jeho obchodného renomé. Inak povedané – umenie súčasných umelcov sa síce predáva, ale jeho obchodovanie stagnuje.

 

Toto všetko sú veci dávno známe. A nielen nám. V behu času SOGA a aj ostatní skúšali zmeniť nehybnosť na poli „súčasného“, upravovať marketing. Bez efektu. Rovnako neuspela kompromisná „soft“ verzia ponuky (čiastočné pripustenie mainstreamu), ako provokujúca „hard“ politika výberu (trebárs len krajnostné, „neklasické“ podoby artefaktu). Vyzerá to skrátka tak, že pre kvalitatívne jadro súčasnej produkcie nie sme schopní nájsť dostatočne širokú „cieľovú skupinu“. Dochádza tak k paradoxu: tých, čo pravidelne kupujú živé umenie je stále viacej, zberateľská elita spomedzi nich sa akousi zvrátenou logikou dostáva do čoraz zdrvujúcejšej  menšiny.

 

Vtip bude asi v tom, že problém nespočíva v (ne)primeranosti našich obchodných stratégií. Alebo v nezorientovanosti kupcov. Je niekde inde – mimo nášho dosahu. Tá pravá príčina nezáujmu o „súčasné“ spočíva v spoločenskom statuse "živého" umenia a jeho tvorcov.

 

Nedávno, v rešpektovanom časopise TÝŽDEŇ,  uverejnil Juraj Kušnierik úvahu o „štátnej“ a „neštátnej“ kultúre. Napísal okrem iného: „... umelci, ktorí okrem tvorivosti a talentu potrebujú hlavne slobodu, upierajú svoje túžobné pohľady k štátu. Ten má - priamo alebo cez grantový systém - platiť ich umeleckú produkciu... . Títo umelci sú, pochopiteľne, chronicky nespokojní: nielen, že im otcovský štát vydeľuje málo peňazí, ale nemá ani "koncepciu" ich rozdávania a na úradníkov, ktorí o tom všetkom rozhodujú sa vonkoncom nemožno spoľahnúť. Napriek všetkým zlým skúsenostiam, napriek sarkastickým úvahám o tom, akí sú ministri kultúry nekultúrni, napriek tomu, že už je aj náhodnému okoloidúcemu jasné, že od štátu nemožno čakať záchranu, oni stále chcú, aby ich štát zriaďoval, platil, podporoval, či koncepčne viedol...“ .

 

Priznám sa, Kušnierikova úvaha mi bola do istej miery sympatická. Ani ja sa neviem zmieriť s floskulou, že štát má,  podľa môjho mladého kolegu Júliusa Barcziho,   „vyživovaciu povinnosť“. Trebárs voči športu, cirkvám a v neposlednom rade voči kultúre a umeniu. Štát sme predsa my, a to výživné sú naše dane. V princípe by mal v takýchto prípadoch fungovať princíp solidarity (sociálne odkázaní, chorí, starí…) alebo nevyhnutnosti vyplývajúcej zo spoločenskej prevádzky (dajme tomu obrana, zdravotníctvo, polícia, pamiatky… ). Pri živom umení, však – vidí sa mi – funguje hlavne princíp vďačnosti, vedúci jednak ku skrytému korumpovaniu kultúry a jej tvorcov a jednak ku selekcii na umelcov “práve provládnych” a tých ostatných… .

 

Podobne ako pri cirkvi, som za oddelenie umenia od štátu. Skrátka - nech sa môže daňový poplatník spolupodieľať na rozhodnutí, či to alebo oné umenie podporí “zo svojich peňazí”. Robiť umenie je z istého zreteľa spôsob súkromného podnikania, individuálneho rozhodnutia či potreby, tak nech je podporované tiež individuálne a na základe slobodného rozhodovania vlastníkov “súkromných” zdrojov… . A tými vlastníkmi sú všetci tí, čo platia výpalné štátu a nie štátni úradníci, ktorí ho rozdeľujú… . Isteže, vymyslieť a najmä presadiť takéto „viaczdrojové“ financovanie „neštátneho“ umenia je viac než ťažké. Ešte horšie je, že o tom dotknuté strany problému ani približne nerozmýšľajú... .

 

Samozrejme, proti Kušnierikovým názorom sa strhla (najmä facebooková) búrka odporu.  Príznačne ale, takmer bez výnimky, z radov výtvarníckej aktivistickej minority, ktorá po medializovaných  „kauzách“ (Slovenská národná galéria, Danubiana etc....) chce zastupovať verejnú mienku. Podľa nej by sa mali štátne galérie profilovať ako súkromné projekty “vyvolených” kurátorov a súkromné galérie zasa by mal “povinne” živiť štát (jedno či ten slovenský alebo európsky). Predstava, že by súkromná galéria žila predovšetkým “za svoje” je pre nich nepredstaviteľná.

 

To všetko ale napokon nie sú až tak problémy nás, obchodníkov. Pre trh so súčasným umením je podstatnejšie,  že zákopová vojna, ktorú vedú výtvarníci s nenávideným a zároveň pre ich prežitie nezastupiteľným štátom, má jeden nezamýšľaný dôsledok. Radikálnosťou oboch strán, ich uzavretosťou do vlastných, „nepriestrelných“ stanovísk, vyústila do nezmyselnej otázky pre súčasných tvorcov: „... chcete (či chceme) slobodu alebo peniaze...?“

 

Tomu verejnosť, i tá „kultúrna“,  ťažko môže porozumieť. Presne tak, ako neporozumela výtvarníkom a ich prijatiu - neprijatiu miliónovej dotácie na kunsthalle - nekunsthalle v čuňovskej Danubiane.  A verejnosť, ktorá nerozumie, nemá ani dôvod, aby sa nejakým aktívnym spôsobom o progresívne živé umenie zaujímala, pozitívne angažovala. Aby ho podporovala, sponzorovala  a trebárs aj – kupovala. Slovenský tvorca "alternatívneho" umenia sa čoraz viacej stáva fenoménom spoločensky nečitateľným a  od zberateľskej "elity" totálne izolovaným. Práve v tejto súvislosti mi napadá: nie sú tie v úvode spomínané, odpudzujúce kontajnery pred galériou vlastne schválne? Alebo lepšie - metaforicky správne?

 

(text bol uverejnený v katalógu 103. aukcie súčasného umenia SOGY, 24. 4. 2012)

Diskusia

J. Abelovský 16.04.2012 16:37

Ad: Filip Vančo. V tej Vašej poslednej vete sa určite zhodneme. Mňa len trocha zarazilo to Vaše “priživovanie sa”. Lebo v našich začiatkoch so “súčasným” také čosi naozaj neprichádzalo do úvahy. Nebolo sa na kom a na čom priživovať. Teraz je už situácia samozrejme iná. Čo je len dobre. Zbavuje nás to povinnosti “robiť všetko”. Pretože – aj keď možno nebudete veriť – sme to v blahej pamäti ako povinnosť pociťovali.

Filip Vančo 16.04.2012 16:01

Ad: Igor Ondruš. Asi sme sa nepochopili.... Nemám najmenší dôvod spochybňovať dlhoročné aktivity Sogy na trhu s umením!! Pokúsil som sa len objasniť niektoré princípy a rozdiely medzi trhom galerijným a aukčným. Jednoducho aukčné domy majú svoju funkciu a galérie svoju... Žiadna ješitnosť či sebestrednosť. Reakciou galeristov na predaj diel cez aukčné domy v minulosti, bolo založenie veľtrhov súčasného umenia. V princípe by súkromné galérie nemali spolupracovať s aukčnými spoločnosťami. Pre účasť na niektorých prestížnych veľtrhoch je to dokonca podmienkou. Takže samozrejme že tu istý konkurenčný "boj" existuje. Napriek tomu ma teší každé predané dielo slovenského súčasného umenia, ktoré si nájde svojho zberateľa. To kto ho predal pre mňa nie je podstatné. Myslím si totiž, a to sa snáď zhodneme aj s pánom Abelovským, že najtransparentnejšou formou podpory súčasného autora, je predaj jeho diel.

Igor Ondruš 16.04.2012 15:03

Ad. vážený pán Filp Vančo. Pri všetkej úcte k vám, pán Vančo, máte rešpekt za vašu činnosť (photoportgallery, galerista, autor, pedagóg, kurátor), ale nechápem, že čo vás irituje na aukčnom dome (práve SOGA?) - ako o čo ,,ide,, - je to nejaká žiarlivosť, či konkurenčné ,,štekanie, či nejaký boj o ten malý slovenský ,,chlebík,, umelecko-peňažný, či čo - keď vravíte, že ako to JE vo svete, tak neverím, že súkromné galérie tam majú nejaké ,,žalúdočné problémy,, zo Sotheby's, či Christie's a podobne. SOGA je niečo ako slovenská ,,Sotheby's,,, ktorá sa ,,nehrá,, na súkromnú galériu - je to aukčná spoločnosť, ktorej obchodná politika či vkus sa nám môže páčiť alebo nepáčiť, každopádne na slovenské pomery je to inštitúcia na úrovni a má svoje opodstatnenie. Veď v každom štáte také niečo majú. Ja osobne by som bol rád, že niečo ako SOGA tu je, aj keby som bol bezdomovec trčiaci z kanála. Vy, galeristi, kurátori, teoretici a aukčné spoločnosti by ste mali spolu spolupracovať a rešpektovať sa, a nie byť ako ješitní, individualistickí, sebestrední umelci plní ega a viery o svojej jedinečnosti. Sa vám čudujem. Fotka, socha a iný ,,ťažko stráviteľný,, art sa vráti, resp. objaví v aukčných domoch u nás - len to chce čas a prácu hlavne vás oborníkov, galeristov a aj obchodníkov s umením. Umelci a bezdomovci majú na to sekundárny vplyv.

J. Abelovský 16.04.2012 14:11

Ad: Filip Vančo. Keď myslíte… . Ja len, že reflektujete súčasný stav. Roku 2004 a dlho potom ale žiadne čísla predajov súkromných galérií nejestvovali. Lebo asi ani veľmi neboli. A ešte: “živé” umenie nikdy nebolo a nebude našou prioritou. Môžete byť teda bez obáv z nekalej kunkurencie.  Na rozdiel od “súčasného”. Tu nech rozhodne trh a vyhrá ten, ktorý ponúkne zúčastneným najlepšie podmienky a predovšetkým reálne výsledky… .

Filip Vančo 16.04.2012 12:50

Ad: J. Abelovský. Môj optimizmus ohľadom predaja cez súkromné galérie vychádza z reálnych čísiel za minulé roky. Nemyslím si však, že aukčná spoločnosť dokáže "stvoriť" autora na základe niekoľkých predaných diel cez aukciu. Jednoducho to nefunguje. Bez výstav, kurátorov, publikácií a ohlasov u odbornej verejnosti, kontinuálnej spolupráci s galériou - potvrdzovaní kvality jednotlivých autorov zrod žiadnej hviezdy či hviezdičky nie je možný. Aj keď možno v slovenských reáliách a v krátkodobom horizonte hej. Trvám na tom, že úloha súkromných galérií je v tomto ohľade nezastupiteľná aukčnými spoločnosťami. Nebudem písať koľko výstav, publikácií, medzinárodných veľtrhov, a ďalších aktivít sme na poli súčasnej fotografie od roku 2006 zrealizovali, ani koľko to stálo.... Jednoducho toto je naša práca. Čo sa týka cenových precedensov, riadime sa našimi vlastnými, ktoré sme získavali na veľtrhoch súčasného umenia v zahraničí - teda nie v slovenských lokálnych pomeroch. O to viac sú pre nás cennejšie a aj relevantnejšie. Skôr či neskôr sa však aj slovenský trh so súčasným umením bude musieť vykryštalizovať a primárny a sekundárny trh sa postupne osamostatnia a prieniky ktoré mali svoje opodstatnenie v minulosti, a ktoré spomínate v texte vymiznú.

J. Abelovský 13.04.2012 22:47

Ad: Filip Vančo. Všade vo svete je bežné, že jestvuje povedľa seba primárny a sekundárny trh so súčasným umením. Váš optimizmus týkajúci sa súkromných galérií Vám neberiem, ale azda uznáte, že do svetových štandardov je to ešte ďaleko. V každom prípade, vzťah primárneho a sekundárneho trhu je určite zložitejší, než aby sa dal pomenovať jednostranným “priživovaním sa”. Ale dobre – nechajme svet svetom. Slovenské ”súčasné” robí SOGA od roku 2004. Odvtedy to obnášalo - každý rok - dve odborne pripravené špeciálne aukcie (s objemným katalógom, bohato návštívenou predaukčnou výstavou a platenými mediálnymi výstupami). Plus tri - štyri predajné výstavy ročne. Väčšinou mladých výtvarníkov. V repre priestoroch, bezpochyby najlepších v centre Bratislavy. Dovolím si tvrdiť, že sú to za tie roky dosť “komplexné aktivity” na tomto poli, ďaleko presahujúce zretele púheho kšeftovania. Plnili sme teda, isteže, nie všetky, aj viaceré funkcie primárneho trhu. O rizikovosti a návratnosti tohto spôsobu podnikania píšem v texte vyššie. Dosť na tom – bola to SOGA, ktorá začala verejným obchodovaním “súčasného” určovať cenové precedensy jeho významných autorov, ktorá doslova z ničoho “stvorila” základ jeho klientely a aké-také kontúry povedomia o jeho zberateľských hodnotách. A spolu s tým, sme metódou - draho zaplatených - pokusov a omylov stvorili nemálo hviezd, či hviezdičiek domácej scény, osobností nášho trhu so “súčasným”. Mnohé z nich následne oslovili aj ďalší obchodníci, teda najmä súkromní galeristi. A profitovali tiež. Len už neplatili ani zďaleka tak veľa, ako my. Toľko o priživovaní sa u nás, na Slovensku. A ešte (dúfam, že už posledný) raz ku galérii ENTER. Z mojej strany nešlo o nejaké nezmyselné “vyvršovanie sa” (prečo aj, preboha), ale o metaforu. Nie neochoty, ale neschopnosti komunikácie s kultúrnou verejnosťou. Čo je fatálna strategická chyba všetkých, ktorí chcú a môžu ovplyvňovať spoločenský status “súčasného”. O to horšia, že si ju dotknutí zrejme ani nechcú priznať.

Filip Vančo 13.04.2012 17:51

Obchod so súčasným umením, tak ako to je bežné všade vo svete, by mal prebiehať hlavne cez súkromné galérie a nie cez aukčné domy. Toto sa chvalabohu začína diať už aj tu!! Má to svoju logiku, ktorá vychádza z diametrálne odlišných funkcií galérie a aukčnej spoločnosti. Aktivity, ktoré vyvíja galéria sú oveľa komplexnejšie ako samotný predaj, hoci ten je ich dôsledkom. Zjednodušene povedané aukčné domy sa priživujú na práci galeristov. Preto si myslím, že funkcia súkromných galérií je v obchode s umením nezastupiteľná. Trochu ma preto prekvapuje text pána Abelovského v aukčnom katalógu a akési "vyvršovanie sa" na adresu galérie Enter. A tiež nepoznám súkromnú galériu, ktorá by programovo nestála o diváka, ako je to naznačené v texte.

J. Abelovský 08.04.2012 09:20

Ad: Daniel Hromada. Dobré ráno do veľkomestského Paríža! Dôvody, prečo som písal o galérii, kontajneroch, plastových pohárikoch etc. som vysvetlil o tri komenty nižšie. Vysvetlenie považujem za dostačujúce. A zrozumiteľné i ako ospravedlnenie. “Cvrkot” v parížskom a berlínskom umení a okolo umenia Vám samozrejme závidím. Zhodou okolností – svojho času a nejaký ten rok som robil kurátora (vtedy) mladého slovenského umenia pre súkromnú galériu vo Viedni. Tiež sídlila v centre (Graben) a v podobnom dvore, či pasáži. Dokonca aj reštaurácia (Nordsee, ak sa pamätám dobre) bola hneď vedľa. S kontajnermi sme tam samozrejme nebojovali, ale v iných, podstatnejších veciach to tiež nebolo až také ideálne, ako to popisujete Vy. Teraz je v priestoroch galérie nejaký butik či čo. Možno aj o preto (a aj vzhľadom na vek) necítim najmenšiu potrebu si ešte čosi dokazovať a “doťahovať” to z malomesta niekam ďalej a “vyššie”. Navyše – víno pijem málo. Aj keď priznávam, radšej zo skleneného pohára… .

Daniel Hromada 07.04.2012 23:27

Dobry vecer, Z pozicie majitela jednoho z priestorov v pasazi ktoru spominate by som sa rad zastal galeristov na ktorych odkazujete v prvom a poslednom odstavci vasho fejetoniku. Myslim ze im hlboko krivdite a byt Vami, zvazil by som ospravedlnenie, najlepsie osobneho charakteru...Vec sa ma totiz tak ze uz niekolko mesiacov ako oni, tak i ja "bojujeme" o to aby sa vami spominane smradlave smetne kose (mate pravdu, ich absolutne netriedeny odpad pochadza z prilahlej "nobl" restauracie) nachadzali co najdalej od nasich priestorov, avsak ako "male ryby" s tym nezmozeme nic...Ono tazko mozno urobit nieco v pripade ze priestory uvedenej restauracie patria kosovskemu albancovi, ktory z casu na cas prijde vsetkym hrubo vynadat, zatialco prevadzkovatelia restauracie su v spravnych radach tych istych spolocnosti ako clenovia ci uz byvalych, alebo momentalnych vlad... K zvysku Vasho clanku mi neprinalezi sa prilis vyjadrovat kedze uz niekolko rokov zijem v Parizi, kde je situacia zjavne ina ako na Slovensku...Umenie tu prekvita (a vino , rovnako ako v Berline, a v nemalej miere je tomu nielen vdaka tomu ze stat podporuje "male ryby" ale ma aj vytvorene mechanizmy na to aby "krotil" ryby velke... A autorovi by som rad odkazal, ze pokial povazuje za smerodatne to, ci sa na vernisazach pije z poharikov plastovych alebo neplastovych, dalej ako zo slovenskeho malomesta to asi nedotiahne... Srdecne Vas Daniel D. Hromada, zakladatel serveru kyberia.sk P.S. Kazdopadne vdaka za Vas text, s radostou ho vyuzijem v komunikacii so spravcovskou spolocnostou ktora 'buhvi proc' povazuje pasaz za cistu a v poriadku...

Igor Ondruš 06.04.2012 19:14

Ad.: Peter. Áno, mám ,,vyrážky,, zo SNG. Áno, bol som v GMB vďaka Nadácii Mladá maľba (pán Vanko), a pán Jančár mi dovolil to, čo by som si inde nemohol dovoliť. Pre mňa to bola najslobodnejšia výstava akú som zažil. SOGA mi dovolí vystaviť tiež veci, ktoré by mi inde neprešli. SOGA by sa mohla vytoto na slovenské súčasné umenie, lebo nie je ziskové. Keď sa im zaplatí celý ten čurbes + katalóg - tak môžu byť radi. Ťahajú to starší a slovenská moderna. Pán Abelovský sa niekedy vyjadrí kruto, ale treba pochopiť celý kontext a nie iba 2-3 vety. Pán Abelovský aspoň nepíše ,,vaty,, - nudné uvodníky, ktoré by uspali aj autistického intelektuála. Ja osobne som za ešte viac nekomerčných galérii - mám radšej punk než pop - hoci sa mi zdá, že v nekomerčných galériach je aj hodne popu. Som za ešte viac takých galérií ako je ENTER. A Peter, ver tomu, že ,,holé baby,, a ,,sex,, sú v našich umeleckých intelektuálnych a aj zberateľských kruhoch asi tak oblúbené ako pohlavné choroby - samozrejme pokiaľ to ,,neokorenia,, feministky. Náš štát by mal mať záujem, aby sme boli aj kultúrna krajina, a nie iba krajina dobrých prostitútok, prostitútov, dobrého piva a vína a vymletých otrokov chodiacich LEN do práce, do krčiem a domov.

Aukcie

156. Zimná aukciaNa aukcii bolo vydražených 51 diel (50%) v celkovej hodnote 493 350 €. Nevydražené diela je možné zakúpiť v našich výstavných priestoroch.

Newsletter

Ak chcete byť pravidelne informovaný, a dostávať aktuálne informácie o činnosti spoločnosti SOGA, prihláste sa do nášho mailing listu.