Blogy | O zberateľoch a priekupníkoch

Weiner Kráľ, Imro (1901-1978): Pltník. Okolo 1935-36. Olej na plátne. 68 x 53 cm. Konečné cena: 78 000,- € (89. zimná aukcia. 1. 12. 2009)

Začiatok roka zastihol SOGU v tak trochu slávnostnej nálade: v dobrom firemnom „zdraví“ završuje naša spoločnosť deviatu desiatku aukcií. Prezeral som si nedávno adresár predplatiteľov našich katalógov a zistil som s prekvapením i potešením, koľko je tam mien našich klientov, ktorí sú s nami od samého začiatku. Najmä oni mi dajú určite za pravdu, ak – „jubilejne“ a teda neskromne – napíšem, že SOGA prešla od roku 1997 síce zložitú, ale v zásade úspešnú cestu. Ak však hovoríme o relatívne úspešnej ceste SOGY, tak treba jedným dychom priznať, že to nebola cesta bez kompromisov. V princípe sa však tieto kompromisy neodohrávali na úrovni ústupkov z odborných kritérií. Ich nevyhnutnosť bola daná aj niečím iným, skoro až triviálnym. Málokto si to uvedomuje, ale človek v tejto branži ani zďaleka nezostavuje akési ideálne aukčné katalógy, zodpovedajúce predstavám dražiteľov v tom-ktorom okamihu. Naopak – svojím spôsobom „varíme z vody“, teda z toho čo nám „teraz a tu“ klienti prinesú na sprostredkovanie predaja. A predajcovia, ich povaha, nároky i možnosti sa v behu času menia. Nie vždy však tak, ako by sme to potrebovali.
Naše úvodné aukcie boli zostavené zásluhou „know how“ zakladateľa Gabriela Hercega (spomínate si ešte na jeho bratislavský obchod ARTISAN ?). Stali sa odrazom jeho, už predtým jestvujúcich kontaktov. Predkladané kolekcie pôsobili ako akési aukcie v dobrom starožitníctve - iba forma predaja bola zmenená z komisionálnej na aukčnú. Pre mnohých – a pravdupovediac i pre nás – prekvapujúci úspech našich prvých aukcií, však vzbudil takmer okamžitý záujem majiteľov diel a približne od druhého roku existencie SOGY sa situácia radikálne zmenila. Odvtedy až takmer do záveru 90. rokov bola každá aukcia z 80 % tvorená z priamych ponúk občanov. Zvyšok tvorili ponuky tretích osôb alebo právnych subjektov - inštitúcií, súkromných firiem.

To však už dávnejšie neplatí. Individuálny predajca sa stal pre nás vyslovene minoritným klientom. Našimi partnermi sa v posledných rokoch a prevažujúcej miere stali dodávatelia „vo veľkom“. V zásade ich možno definovať v dvoch kategóriách. Ich charakteristiky však nie sú jasne oddelené, skôr sa prekrývajú. Nazvime ich priekupníkmi a zberateľmi.

Pod priekupníkmi myslím na tých, ktorí lacno kupujú, aby vzápätí (trebárs na aukciách) drahšie predávali. Domnievam sa, že sa takto dalo a možno ešte aj stále dá celkom slušne uživiť. Sú to totiž obchodníci „bez kamenných obchodov“, teda bez kancelárií, zamestnancov, sprievodných nákladov, odvodov, registračných pokladní a zrejme aj daňových priznaní. Ich aktuálnym problémom je to, že ľudia sú čoraz informovanejší a kupovať lacno je preto – oproti minulosti – oveľa ťažšie. V blahej pamäti boli priekupníci s umením nášmu srdcu milí, pretože za nás robili niečo, načo sme nemali sily a ani prostriedky. Totiž prieskum „v teréne“.

Dnes je náš vzťah k nim oveľa odťažitejší. Naše rozpaky vyplývajú z často až dramatického poklesu kvality toho, čo sú schopní dať „do obehu“. Už dlhšiu dobu priekupníci v podstate len zaplňujú „vatu“ v aukčných katalógoch. Síce saturujú potrebu cenovo prijateľných diel pri špecifický (pre nás samozrejme tiež cenný) okruh menej solventnej klientely, ich prínos (česť výnimkám !) pre umelecko-historickú hodnotu aukcií, ale aj ich finančný efekt, sa stal vyslovene okrajový. Vcelku logicky sa tak ich ponuky čoraz viac presúvajú zo živých do on-line dražieb, kde sú požiadavky na kvalitu podstatne mäkšie.

Aspoň na prvý pohľad je zberateľ oproti priekupníkovi - povedané parafrázou nemenovanej celebritky - „celkom iný šialok kávy“. Nekupuje aby predával. Buduje predsa zbierku. Čo vo svojej podstate nie je vec racionálnej finančnej investície, ale duchovnej aktivity, ba niekedy až iracionálnej vášne. Predsa sa však v živote zberateľa vyskytnú okamihy, keď chtiac-nechtiac musí zľaviť z ortodoxie vlastných pravidiel. Priam modelovou situáciou z tohoto zreteľa je stav „zberateľskej bezťiaže“. Akosi zákonite do nej spejú najmä začiatočníci: po určitom čase zistia, že v ich zbierke začína povážlivo prevažovať „smetie“ nad skutočnými „hajlajtami“. Ono totiž je oveľa ľahšie hlásať heslo „radšej jeden špičkový obraz za milión, než desať priemerných za tú istú cenu“, ako ho v praxi dodržať.

Skrátka – premýšľavý zberateľ pocíti v istom momente potrebu prečistiť zbierku, zbaviť sa vecí, ktoré jej koncepciu len zmnožujú, ale neobohacujú. A v tej istej chvíli sa začne – aspoň z nášho pohľadu - správať ako priekupník. Chirurgický rez zbierkou chce uskutočniť „en gros“, obracia sa preto na nás (alebo niekoho nám podobného) v očakávaní, že sa mu vložené peniaze vrátia „hneď a zaraz, aby mohol kúpiť niečo rozumnejšie“. V dávnejšej minulosti sme takýchto „operácií“ uskutočnili viacero a dopadli poväčšinou k spokojnosti všetkých zúčastnených (v pamäti ostal najmä predaj zo zbierky Borisa Kollára).

Lenže dnes to už také ideálne nie je. Je to už dávnejšie pozorovaný trend, ktorý súčasná kríza len podporila: cenové nožnice medzi absolútnou, galerijnou kvalitou a bežným priemerom sa čoraz viac otvárajú. V časoch „obchodnej obozretnosti“ sa preto oplatí predávať len skutočných top autorov... Mednyánszkeho, Skuteckého, Benku, Fullu, Galandu, Bazovského, Jasuscha, Jakobyho, či Laluhu, Kompánka, Paštéku, Krivoša a ďalších, im rovnocenných. A aj to len ich naozaj galerijné veci. A takých ani medzi zberateľským „smetím“ nenájdete nadbytok. Čiže, aj v rámcoch obchodovania so zberateľmi sa inou cestou dostávame viac- menej do toho istého suterénneho levelu, ako v podenkových kšeftoch s priekupníkmi.

Suma sumárum - dnešné „čakanie na Godota“ je v našom ponímaní čakaním na návrat „individuálneho“ klienta. Napodiv – práve v tomto som v terajších časoch optimista. Aj keď kríza v našom obchode, aspoň podľa niektorých kolegov z branže, možno nejestvuje, predsa len nepriame dôsledky pôsobenia jej „veľkej“ sestry sa prejavujú. Napríklad v tom, že sa rádovo viacej majiteľov špičkových vecí ocitlo v núdzi a sú teda z ekonomických dôvodov nútení predávať. Úlohou dňa sa teda stáva zmenežovanie práve takýchto exkluzívnych ponúk na úrovni, presahujúcej štandardy doterajších cenových precedensov. Keď sa to začne dariť opakovane a dlhodobo (zatiaľ to ani zďaleka tak nevyzerá), tak až potom budeme môcť všetci spoločne s dr. Krajňákom jasať nad tým, ako aj u nás „umenie porazilo krízu“.

(publikované ako úvod do katalógu 90. aukcie výtvarných diel SOGY, 9. 3. 2010)

Diskusia

Miroslav Kudzia 11.09.2016 19:52

Cenu výtvarného umenia určuje trh. Kto je to ten trh. Sú to vždy konkrétny ľudia a nielen vášnivý zberatelia ale aj žiaľ, len obchodníci, ktorých záujmom je výhodne kúpiť a draho predať... Trh z umením a hlavne dosiahnuté ceny sú teda závislé na účasti konkrétnej osoby v úlohy dražiteľa. Predsa dražiteľ miliardár niekde z USA nebude dražiť na našom trhu Benku a už vonkoncom nie ako konečný zberateľ keď k Slovensku nemá žiadny vzťah. Podľa mňa maximálnu cenu diel tvoria najbohatší s najbohatších a tam je už pretek o tom kto komu vyfúkne dielo lebo na to jednoducho má. Tam sa nerieši jeho výtvarná kvalita. Tam kde je vysoká kúpyschopnosť sú aj takéto ceny. Na malom Slovenskom trhu nemáme toľko bohatých a ešte aj zaťažených na umenie tak sa nečudujme že Benka sa nikdy nepredá za 10 mil USD ani u nás ani vonku... Pokiaľ budeme verejnosť krmiť tým, že cena teda biznis je to najdôležitejšie a jediné čo dáva umeniu smer a zmysel budeme klamať sami seba. Umelci často živoria celý život... Kde sú tí čo ich zrazu objavia 100 rokov po ich smrti. A zrazu z handry zabudnutej na povale je 3 mil na aukcii. Predáva sa značka a tú značku veľmi často vytvárajú tí okolo autora. Potom je to už jedno čo je vytlačené keď je to Warhol. Čítam vášnivé diskusie o tom čo je a čo nie je umenie a tu zrazu BUM. Niekto povýšil gýč na umenie. Kde takéto práva udeľujú neviem ale funguje davová psychóza. 100x opakovaná lož sa stáva pravdou. Ja osobne by som za nekonečný výtlačok Lenina ako plagátu nedal ani za papier. Niekto ho kúpi. Zrejme nemá predstavu o tom ako sa peniaze zarábajú a aký tu máme platový priemer. Pri našom trhu s umením a príjmami môžeme si kupovať tak katalógy z aukcii vo výpredaji... Alebo ten trh ostáva na pleciach našich najbohatších občanov o ktorých si umelecká a intelektuálna obec mysli to svoje. Snobstvo tam kvitne jedna radosť. Česť výnimkám.

aďo warhol12.04.2010 14:51

Tak, a môžete si pozerať, kde kupujú Warholov a potom ich predávajú na Slovensku. Vente du Mercredi 14 avril 2010 Vente Tableaux Modernes, Art Contemporain - Art Nouveau et Art Déco Ventes aux enchères de Peintures & Arts Graphiques Etienne de Baecque - Paris www.auction.fr odkliknete ventes a venir, najdete 14.4.2010, označíte Etienne de Baecque a na 4 liste to začína.....

Michal Bycko, Ph.D.02.04.2010 16:33

K Filkovi? Stano Filko prezil strhany zivot. Vazil si ho aj Andy Warhol a osobne som hovoril s ludmi od umenia z N.Y., ktorí aj dnes sa pytaju, co robi Stan Filko? Ci bol agentom STB je otazkou sily a metod donucovacov, ale aj svedomia.To nebudem komentovat, ale ako umelec je uz pomaly kultova osobnost a to by nas malo zaujimat viac! Estebaci vedeli zhovadit rovnako kohokolvek. Kaslat na to i na nich! Vsak ich je plno vsade! A "hore"! Len tak, aky je rozdiel medzi estebakom a siskarom? A TOTO je aktualne akolo "vyrobcu plagatov": ANDY WARHOL (1928 – 1987) Hammer and Sickle, 1976 Acrylic and silkscreen ink on canvas 72 x 86 ¼ in. (183 x 219 cm) $6.5million ($6.2million with a VAT number) Signed on the overlap Authenticated PROVENANCE John Reinhold, New York Joshua Mack, New York Private collection (acquired from the above in 1991) EXHIBITED London, Tate Gallery, The Froehlich Foundation. German and American Art from Beuys and Warhol, May 20 – September 8, 1996, p. 211, no. 298, illustrated Stuttgart, Staatsgalerie & Württembergischer Kunstverein; Hamburg, Deichtorhallen, Sammlungsblöcke. Stiftung Froehlich, September 28, 1996-April 13, 1997, p. 211, no. 298¸ illustrated Stuttgart, Staatsgalerie (on temporary loan July 2005 – October 2006)

branislav b 01.04.2010 21:39

k tomu filkovi. viete toto niekto vysvetlit? http://www.upn.gov.sk/regpro/vysledky-vyhladavania.php?kraj=&priezvisko=filko&meno=stanislav&datum_narodenia=&kategoria= je tam vedeny ako agent stb...

Michal Bycko, Ph.D.30.03.2010 11:11

Nie, dobre. O tom som hovoril, ale ani ja, ani Vy cenu neurcujeme.Ani milovnici, ani teoretici, historici umenia..., Jednym slovom iba trh, zaujem klientov a ich ochota platit. Ked sa niekto rozhodne "tlacit" Bednara, Studeneho..., do milionov, tak ho tam bude mat a kupi si ho. Je to jeho problem. Ja by som za to nedal ani 300,-Eur ( nehovorim teraz o diele Daliho!). Mozno , ze sa mylim. Cas ukaze. Ale pozor! Uz je faktom, ze niektori umelci "tvoria" este aj po smrti ! Vivat Ukrajina, Italia...!

príromný dražiteľ30.03.2010 10:59

Pan Bycko, zreme ste si zle prečítali domenu. Prosím , tu to máte:http://www.artbrokerage.com/_main/search_advanced.php?q2=1&q=Pantagruel

Michal Bycko, Ph.D.30.03.2010 10:54

To: všetkým prítomným, 29.03.2010 19:42 Ano, ale treba brat do uvahy aj ediciu. Aj u Daliho je rozna- 250ks, 80ks, 50ks... Cim mensi naklad, tym je to vyssia cena...

všetkým prítomným29.03.2010 19:42

Les Songs (Songes) Drolatiques de Pantagruel - 1973 In 1973, Dali published 25 lithographs that were taken from gouaches + felt pencil on illustrations. The edition was published by Carpentier. These lithographs are signed by Dali and are from suites from the edition 250 printed on Japon paper. The sheet size is 76" x 54 cm with an image size of 65 x 48 cm. No names have been assigned the work (as can be imagined), and they are designated using the alphabetical notation of Field. The lithographs are sold either as a complete suite or are available individually. The individual price varies between lithographs. For price and availability E-mail or call us directly at (815) 436 0370. Už len ten rozmer je iný...

Michal Bycko, Ph.D.28.03.2010 09:59

Co by som na to mal povedat? Uz sa o tom napisalo neurekom. Ceny su take , ake su! Skuste si zohnat lepsie, alebo horsie ( smiesny vyraz pre cenu!). Ja som ponukal (davnejsie!!!) I.Bergman od Andyho Warhola za 10.000,-Eur. Reakcia bola, ze ked to iba tolko stoji, musi za tym nieco byt! Prd !!! Nebolo tam nic iba vyborny primarny zdroj -The Estate of Endy Warhol !!! A islo dokonca o UP ediciu, teda uz povazovanu za unique! Nedavno Darte drazila S.Kaufmana a bolo tiez reci ako maku. Jeho platno predala za 7.000,-Eur. Velke platno! No a porovnajte kolko v USA stoji jeho obycajny print. Na tej istej stranke, ktoru Vy uvadzate:http://www.artbrokerage.com/artist/piece/25916/Steve-Kaufman/George-State Pokial bude trh, obchod..., budu aj rozne ceny. Len treba vediet co kupovat a od koho !

pritomny drazitel28.03.2010 09:38

A čo toto, páni Bycko a Krajňák? http://www.artbrokerage.com/artist/piece/14402/Andy-Warhol/Mildred-Scheel--Double--II-239 http://www.artbrokerage.com/artist/piece/17694/Andy-Warhol/Flowers-II-65-From-Flowers-Suite http://www.artbrokerage.com/artist/piece/3826/Andy-Warhol/Edward-Kennedy---II-240 http://www.artbrokerage.com/artist/piece/18289/Andy-Warhol/Marilyn-Monroe-II-24-From-Marilyn-Monroe-Suite http://www.artbrokerage.com/artist/piece/12923/Andy-Warhol/Dollar-Sign-II-277-from-the---suite-of-6 http://www.artbrokerage.com/artist/piece/16254/Andy-Warhol/Sitting-Bull http://www.artbrokerage.com/artist/piece/13099/Andy-Warhol/Red-Lenin-II-403-Russia---Soviet-Union http://www.artbrokerage.com/artist/piece/16278/Andy-Warhol/Siberian-Tiger-II-297-From-Endangered-Species-Suite http://www.artbrokerage.com/artist/piece/14015/Andy-Warhol/Teddy-Roosevelt-II-386-From-Cowboys-and-Indians-Suite http://www.artbrokerage.com/artist/piece/14618/Andy-Warhol/Albert-Einstein-II-229-From-the-Jews-Suite http://www.artbrokerage.com/artist/piece/14926/Andy-Warhol/Ingrid-Bergman-Suite-of-3-screenprints- http://www.artbrokerage.com/artist/piece/18292/Andy-Warhol/Marilyn-Monroe-II-26-From-Marilyn-Monroe-Suite http://www.artbrokerage.com/artist/piece/23100/Andy-Warhol/Ingrid-Bergman-as-a-Nun-II-314

Aukcie

156. Zimná aukciaNa aukcii bolo vydražených 51 diel (50%) v celkovej hodnote 493 350 €. Nevydražené diela je možné zakúpiť v našich výstavných priestoroch.

Newsletter

Ak chcete byť pravidelne informovaný, a dostávať aktuálne informácie o činnosti spoločnosti SOGA, prihláste sa do nášho mailing listu.