146. aukcia výtvarných diel

18. Jún 2019, 18:00

146. aukcia výtvarných diel

Aktuality

Top  dražba 146. aukcie - Imro Weiner - Kráľ (1901 - 1978)

Top dražba 146. aukcie - Imro Weiner - Kráľ (1901 - 1978)

(109) IMRO WEINER-KRÁĽ (1901 - 1978): Jarné ráno. 1962. Olej na plátne. 41 x 34 cm. Značené na zadnej strane „I. Weiner Kráľ“ a popis diela autorovou rukou. Na zadnej strane oceňovacia nálepka n.p. DIELO. Konečná cena: 6 000 €.


„Jarné ráno“

dokladá – azda ešte výraznejšie, než práce medzivojnového vrcholu tvorby  Imra Weinera-Kráľa - jeho kompromisný vzťah k surrealistickej dogme. Prvé kontakty s týmto smerovaním nadviazal v rokoch 1930 - 1932. Tu treba poznamenať, že inšpirácie surrealizmom v tom istom čase podmieňujú i parížsku tvorbu Ester Šimerovej, ale predovšetkým maľbu Weinerových kolegov z bratislavskej Školy umeleckých remesiel Mikuláša Galandu a Františka Malého, ktorí mali bezprostrednú zásluhu na Weinerovom postupnom príklone k asociatívnemu obrazovému prehovoru. S brnenským Františkom Malým Weiner nakoniec aj usporiadal roku 1936 v Bratislave spoločnú výstavu, otvorene vyhlasovanú za "prvú výstavu surrealizmu u nás". Weinerova surrealistická perióda je dodnes predmetom nedorozumení, názvoslovne nejasných definícií od "surrealizmu weinerovského vidu", až po "slovenský poetizmus", uprednostňovaný samotným autorom. To signalizuje, že Weinerovo nadrealistické maľovanie bolo vnútorne protirečivé, s princípmi surrealizmu len vonkajškovo súvisiace: „.... moja surrealistická žilka sa však scvrkla, stratila na ceste k umeleckému výrazu. Moje podvedomie si uvedomilo samo seba.  ..Uvedomil som si, že v Paríži platné umelecké názory majú u nás platnosť iba za istých okolností. Uvedomil som si že som viazaný na krajinu, kde som vyrástol. Na kultúru, ktorá je primitívnejšia než francúzska... Aj keď sú isté podobnosti v našich krajinách, je to predsa len iné, keď Ráztočanka vláči hnoj hore na lazy, než keď si parížska učnica spieva pri šití šiat. Že je to iné, keď sa v bohatom meste v elitnej kaviarni na Montparnasse umelci škriepia o teórii rozličných odtienkov určitých farieb, že je to veľký rozdiel dívať sa na pouličný ruch Berlína a vidieť ľudí tisnúcich pluh..."). Spočíval však Weinerov nadrealizmus, alebo lepšie - jeho variant obohatený sociálnym kriticizmom, len na základoch umelcovho ľavičiarstva a fakte, že slovenskú látku interpretoval ako príslušník iného kultúrneho národného spoločenstva? To, čo Weinera priťahovalo k surrealizmu, ale aj to, čo ho od neho vzďaľovalo, bolo chápanie slovenskej reality ako čohosi hlbokého, duchovného, poukazujúceho za svoju obyčajnú podobu. A práve toto vedomie reality sa nemohlo uspokojiť so surrealistickým stretom protikladov, ale ani s chápaním reality ako výsledku pudových, biologických hnutí. Weiner teda slovesnú realitu nikdy nechcel romanticky prepodstatňovať, pretože ju nechcel vytvárať, iba odhaľovať v jej duchovnom bytí.

Pre poskytovanie lepších služieb stránka využíva cookies. Používaním stránky súhlasíte s ich využívaním. Viac o cookies

Zatvoriť