147. večerná aukcia

22. Október 2019, 19:00

Priestory SOGY, Panská 4, 811 01 Bratislava

147. večerná aukcia

Aktuality

Top dielo 147. aukcie - Rudolf Krivoš (1933)

Top dielo 147. aukcie - Rudolf Krivoš (1933)

(31) RUDOLF KRIVOŠ (1933): Situácia XI. (My Lai). 1972. Olej na plátne. 116 x 89 cm. Značené vľavo dole „R. K. 72". Na zadnej strane popis autorovou rukou. Proveniencia: zbierka Bohumila Hanzela. Publikované: Kubíková, K.: Rudolf Krivoš. Bratislava. 1998, srt. 141. Abelovský, J. – Bajcurová, K.: Zbierka Bohumila Hanzela 1990-2012. Trenčín, 2012, srt. 193. Vystavené: Galandovci – legendy slovenskej moderny 1969-1989, GMB 2011

 

Nestáva sa často, že sa na trhu so slovenským umením vyskytne tak silná a umelecko-historicky atraktívna kompozícia z druhej polovice 20. storočia (zvlášť ak ide o médium maľby), akou je My Lai Rudolfa Krivoša. Možno trochu nespravodlivo sme popri objektívne skvelých a dôležitých autoroch, ako sú Július Koller, Stano Filko, Peter Bartoš či Milan Adamčiak, pozabudli redefinovať tvorbu, resp. odznovu interpretovať dielo napr. niektorých galandovcov. Aukčný katalóg samozrejme nie je miestom, kde sa to má udiať, no skutočnosť, že sa do ponuky vracia jedno zo skvelých diel Rudolfa Krivoša je príležitosťou aspoň sa pokúsiť načrtnúť isté východiská uchopenia jeho maliarskej tvorby. Doterajšie snahy o komentovanie jeho diela často nepresahujú povrchné konštatovania o skľúčenosti, existencii či otázkach bytia a síce určite ich nie je možné spochybniť, hlbšie zamyslenie rozširuje hranice, v ktorých sa dnes Krivošovo dielo pohybuje. Dianie v druhej polovici 60-tych rokov 20. storočia spôsobilo na našej výtvarnej scéne doslova revolučné pohyby. Nádeje vkladané do pražskej jari, či traumy z následnej normalizácie však neboli jedinou témou, ktorá vtedajšiu mladšiu generáciu umelcov zaujímala. Tak ako v poézii, aj v maľbe rezonovali protivojnové nálady a nechuť k násiliu reprezentované pomerne viditeľným odmietaním vojnového konfliktu vo Vietname. Napriek strohosti informácií, ktoré sa k československej verejnosti dostali, vzniklo niekoľko diel, ktoré jednoznačne hovorili nie vraždeniu (Martin Martinček, Stano Balko, Alexander Richter…). Vietnamská vojna patrí k dobre dokumentovaným vojnovým konfliktom. Fotografie exotických scenérií s vypálenými osadami či trpiaceho pôvodného obyvateľstva obleteli celý svet.

 

Sporadicky sa objavili aj v československej tlači, čo zrejme posilnilo aj Krivošovo vnútorné presvedčenie vystúpiť s istou formou protestu. Celkom konkrétne k tejto téme prispel predkladanou maľbou My Lai z roku 1972– vzdávajúcou poctu obetiam nezmyselného a brutálneho masakru v dedine My Lai na juhu Vietnamu. Práve tu, 16. marca v roku 1968 zavraždili americkí vojaci roty Charlie niekoľko stoviek bezbranných civilistov ako odvetu za smrť seržanta Georga Cocksa. Napriek snahe amerického vojska i politických špičiek zločin zamlčať, to boli práve Američania, ktorí udalosť podrobili vyšetrovaniu a postarali sa aj o jej medializáciu. Rudolf Krivoš prakticky hneď po zverejnení detailov masakru reagoval skutočne ohromujúcim spôsobom. Jeho kompozícia nie je plná krvi, postavy nemliaždi ani netrhá ako o pár rokov skôr. Naopak, snaží sa presvedčiť diváka o morálnej čistote nevinných obetí, ktoré zachytil v objatí a tichosti – čakajúce na svoj koniec. Krivošove obrazy z druhej polovice 60-tych rokov sú priam zúrivým protestom (Tiaž, Rezignácia, Čakanie, Lis, Biela kúpeľňa…), ktorý “krvavou” estetikou viedenského akcionizmu na plátne horúčkovito komentuje neslobodu, odpor k totalitarizmu a burcuje. Jeho My Lai je však už iný, už je neskoro burcovať, pretože hrôza, ktorá ním otriasla už patrí minulosti, preto “už len” vzdáva hold obetiam. Možno intuitívne a možno cielene, formálne riešenia tejto maľby odkazujú k filozoficky hĺbavejšiemu Francisovi Baconovi, jeho triptychom i portrétom. Maľba My Lai je vynikajúcim, no nie jediným fascinujúcim príkladom Krivošovej tvorby začiatku 70-tych rokov. Ide o obdobie, ktoré sa aj napriek svojmu pomerne malému zastúpeniu v jeho oeuvre stalo akýmsi symbolom jeho diela.

Aukcie

146. aukcia výtvarných dielNa aukcii bolo vydražených 73 diel (44%) v celkovej hodnote 269 990 €. Nevydražené diela je možné zakúpiť v našich výstavných priestoroch.146. aukcia výtvarných diel

Newsletter

Ak chcete byť pravidelne informovaný, a dostávať aktuálne informácie o činnosti spoločnosti SOGA, prihláste sa do nášho mailing listu.

Pre poskytovanie lepších služieb stránka využíva cookies. Používaním stránky súhlasíte s ich využívaním. Viac o cookies

Zatvoriť