13. November 2012, 19:00
Najvyššie dosiahnuté konečné ceny diel autora: 19 750,38,- € Raňajky. Okolo 1934-35. Olej na plátne. 55 x 70 cm. (58. letná aukcia, 14. 6. 2005)
9 626,24,- € Kompozícia. Okolo 1935-36. Olej na plátne. 44 x 49 cm. (22. jesenná aukcia, 26. 9. 2000)
7 136,69,- € Dvojica. Okolo 1932. Olej na plátne. 50 x 71 cm. (55. jarná aukcia, 15. 3. 2005)
Biografia: Jakub Bauernfreund (Bornfriend) sa narodil 25. 10. 1904 v Zborove pri Bardejove, zomrel 8. 11. 1976 v Londýne. Od 1926 študoval na súkromnej škole G. Mallého v Bratislave. 1929--1933 na Akadémii výtvarných umení v Prahe (prof. Nowak). 1931 premiérovo vystavoval s Prager Sezession. V 1933 a 1936 bol na dlhších študijných pobytoch v Paríži. 1936 sa stal členom pražskej Umeleckej besedy. Pôsobil v Prahe, 1939 emigroval do Londýna, kde žil a pracoval pod menom Jacob Bornfried. Samostatne vystavoval v Prahe (1936 s A. Nemešom), Košiciach (1936 s A. Nemešom), Londýne (1940, 1950--1951), Göteborgu (1953, 1962). Súbornú výstavu mal v Prahe (1963 s Nemešom, Národní galerie).
Literatúra: Zemina, J.: J. Bauernfreund -- A. Nemeš. Obrazy 30. let. Kat. výst. Praha, Národní galerie 1963; Peterajová, Ľ.: Roky prvej zrelosti. (K nedožitej šesťdesiatke Cypriána Majerníka. K 60. narodeninám Andreja Nemeša. K 65. narodeninám Jakuba Bauernfreunda). Výtvarný život 15, 1970, č. 1. s. 24—29; Abelovský, J., Bajcurová, K.: Výtvarná moderna Slovenska. Bratislava 1999.
Poradové číslo: | 64 |
Nevydražené | |
Vyvolávacia cena: | Neurčená |
Rok: Po 1955
Technika: Olej na plátne
Typ diela: Výtvarné umenie
Rozmery: 67 x 54 cm
Značené: Značené vpravo dole "J. Bornfriend"
Popis:
Významná slovenská zbierka slovenského a zahraničného umenia.
“ZÁTIŠIE S FĽAŠKOU A OVOCÍM”
je dielom neskorej tvorby Jakuba Bornfrienda. Už jeho rané kubistické zátišia boli obdarené neprerušeným kontaktom s realitou, lyrickým vzývaním jej nadčasovej existencie. To signalizovalo, že Bauenfreund sa nechce -- na rozdiel od svojho druha, Andreja Nemeša -- zriecť vedomia pozitívnej predstavy, myšlienky symbiózy človeka a sveta. Bauernfreundove metafyzické kompozície (Pred zrkadlom, 1937; Štyri postavy, 1937; Dve postavy za stolom, 1937--1938; Snový námet, 1938; V ateliéri, 1938; Zátišie s abstraktnými modelmi, 1938; Zátišie, 1938; Hrôzy vojny, 1938; Potopa, 1938) preto len zdanlivo kopírujú princípy, ktoré sme už spoznali pri Nemešovi. Skrátka - naplno sa prejavila rozdielnosť ľudských dispozícií oboch maliarov. Nemeš bol Stredoeurópan, svoje básne písal po maďarsky aj po česky, typický intelektuál kaviarní veľkomesta, ktorý v Prahe bez problémov našiel a prijal všetko potrebné: absurditu Kafku i "moderný duch" nadrealizmu. Plachý a uzavretý Bauernfreund nikdy celkom nepretrhol kontakt s domovom, s predstavovým svetom, ale i mravnými regulami prostého života karpatského židovstva. Ešte nezabudol na prirodzený stav ľudského bytia. Príroda -- i tá "druhá" -- mu nebola abstraktným univerzom neužitočných fragmentov, ktoré možno podrobovať absurdným manipuláciám, ale celkom konkrétnou, pre neho osobne nezastupiteľnou skúsenosťou. To signalizovalo, že Bauenfreund sa nechce -- na rozdiel od svojho druha Andreja Nemeša -- zriecť vedomia pozitívnej predstavy, myšlienky symbiózy človeka a sveta.
Zoznam diel autora: