13. November 2012, 19:00
Najvyššie dosiahnuté konečné ceny diel autora: 275 933,- € Kvitnúce stromy, Emmery. Olej na plátne, 60 x 73 cm. Paríž 1989
244 162,- € V záhrade, Fréhel. Olej na plátne, 79 x 92 cm. New York 1989
232 356,- € Na brehu Seiny. Olej na plátne, 61 x 89 cm. New York 2007
228 674,- € 14. Júl v Paríži. Olej na plátne, 65 x 51 cm. Paríž 1988
212 296,- € Záliv v Sevigniés. Olej na plátne, 60 x 73 cm. Londýn 2007
203 712,- € Na brehu Eury. Olej na plátne, 65 x 81 cm. New York 2006
Biografia: Narodil sa 3. 10. 1865 v Paríži, zomrel 10. 10. 1935 tamtiež. Pochádzal z rodiny mäsiara a začínal ako učeň istého rodinného priateľa – maliara dekoratéra. 1887 odchádza na popud starej matky na École des Arts Decoratifs, odkiaľ však po roku odišiel k Fernandovi Quigonovi. Od 1890 navštevuje Pont Aven, kde sa spriatelí s Gauguinom a Bonardom a preberá ich maliarsky štýl. Vystavoval na výstavách impresionistov v rokovh 1890 a 1896, 1893 na Salon des Indépendants, 1895 Salon de la Société Nationale. Jeho diela vlastní The Metropolitan Museum of Art, Sanktpeterburská Ermitáž, Chateau Museum of Dieppe,
Albright-Know Gallery of Buffalo a bohato je zastúpený aj v súkromných zbierkach.
Literatúra: Tompkins Lewis, M.: Critical Readings in Impressionism and Post-Impressionism: An Anthology. 200. Didier, I.: Gustave Loiseau (1865-1935). Derider Imbert Fine Arts. Paríž.
Poradové číslo: | 69 |
Odhadovaná cena: | 40 000 – 50 000 € |
Konečná cena: | 37 000 € |
Rok: Okolo 1900
Technika: Olej na plátne
Typ diela: Výtvarné umenie
Rozmery: 55 x 46 cm
Značené: Značené vľavo dole "G. Loiseau"
Popis:
Slovenská súkromná zbierka. Dielo bolo získané jeho terajším majiteľom na aukcii 19. storočia Christie´s 2. decembra 2008 v Amsterdame (kat. č. 115). Pôvodne pochádza zo zbierky Guy Heytens, Monaco. Publikované in Didier, I.: Gustave Loiseau (1865-1935). Derider Imbert Fine Arts. Paríž.
„KATEDRÁLA V CHARTRES“
je skutočne exkluzívnym dielom. Pred mnohými rokmi nastúpený trend stúpania cien impresionistov sa aj v súčasnosti potvrdzuje a podľa slov Andrey Jungmann, čelnej predstaviteľky aukčného domu Sotheby´s a expertky na moderné umenie, sú impresionisti stále vynikajúcou investíciou. Ceny autora predkladanej maľby to len potvrdzujú. Na našich aukciách mali zberatelia doteraz možnosť oboznámiť sa so stredoeurópskymi variantami umenia okolo roku 1900 v podaní diel Rippl Rónaia, Csordáka či predstaviteľov Nagybányskej školy. Príležitosť, ktorú však ponúkame teraz, poskytuje možnosť získať
dielo z Francúzska, „pravlasti“ impresionizmu a od svetovo uznávaného autora tohto štýlu. Loiseau sa po odchode do Pont Avenu nadchol pre umenie od neho o niekoľko rokov starších umelcov Gauguina a Bonarda, no rýchlo pochopil, že jeho miesto je niekde úplne inde. Náznaky cloisonizmu po krátkej dobe vystriedal charakteristický rukopis priečnych ťahov štetca, zahmlievajúci zobrazený predmet, čím Loisoeauve kompozície nadobúdajú akýsi zjednotený charakter. Nie sú pre neho typické dramatické svetelné efekty, či striedanie komplementárnych farieb, stavia skôr na to, čo impresionistov robí impresionistami. Na
dojem – zážitok. Podobne ako Claude Monet, ku ktorému sa aj sám autor hlásil, obaľuje budovy, útesy či polia do siete jemne sa prelínajúcich farebných valérov. Atraktivitu predkladaného diela zvyšuje aj samotný motív – katedrála v Chartres, ktorá nie je len dôležitou pamiatkou stredovekej architektúry, ale aj obľúbeným námetom diel umelcov 19.
storočia (Corot, Urtillo, Le Sinader...). Loiseau bol maliarom len od skorej jari do neskorej jesene, v mesiacoch, kedy je krajina prestúpená rozptýleným svetlom, zjemňovaným jemným oparom. Katedrálu, presnejšie jej okolie zachytil na jeseň, v pozadí každodennej prechádzky postáv v prednom pláne. Toto zľahčovanie je typické pre jeho tvorbu, či už ide o pohľady na prístav s rybármi v Dieppe, či ruch na Rue de Clignancourt v Paríži.
Zoznam diel autora: