13. November 2012, 19:00
Poradové číslo: | 41 |
Odhadovaná cena: | 80 000 – 90 000 € |
Konečná cena: | 80 000 € |
Rok: 1905
Technika: Olej na dreve
Typ diela: Výtvarné umenie
Rozmery: 51, 5 x 42, 5 cm
Značené: Značené vľavo dole "S Skutezky, De 1905".
Popis:
Súkromná zbierka v Nemecku. Dielo bolo vystavené na zimnej výstave Műcsarnoku v roku 1905-1906 pod číslom 449, čo dokladá nálepka na zadnej strane obrazu a na putovnej výstave Krajinského uhorského výtvarného spolku v roku 1906 pod číslom 85. Účasť obrazu na výstavách dokazujú nálepky na zadnej strane. Dielo je publikované in: Tilkovsky, V. (1954), s. 130 (farebná reprodukcia), kat. č. 204.
“V ZADUMANÍ”
je nádherným príkladom luminizmu Dominika Skutetzkeho. Podľa umelcovho monografistu Vojtecha Tilkovského, je predkladaná portrétna štúdia “… nesporne jeden z najlepších žánrových portrétov Skuteckého z tej doby, na ktorom je model nielen psychologicky dobre zvýraznený, ale aj jeho nálada je dokonale zladená s výsekom prírody, ktorá ho obklopuje. Maliar tu nehľadal nijaké efekty, iba so zdravým citom sa tešil z pekného pohľadu na model. Celkovému výrazu, odrážajúcemu štýl doby, vyhovuje aj jemný ťah štetcom, najmä však jasnosť a svetlosť farieb, ktoré dávajú tušiť vzduch a účinky slnečných lučov… ”. Skutetzky sa vo svojich začiatkoch ocitol celkom nakrátko v Mníchove - tamojší pobyt však znamenal rozhodujúci zlom v jeho tvorivom smerovaní. Prišiel sem z Benátok pokračovať v štúdiu historického maliarstva. Práve začiatkom sedemdesiatych rokov však v Mníchove doznievali prevratné podnety výstavy novej hviezdy na európskom maliarskom nebi - Gustava Courbeta. Jeho "Siesta" a ďalšie diela ohlasujúce impresionizmus tu - oproti Parížu - získali neobyčajné uznanie. To zrejme aj Skutetzkeho nadobro obrátilo od historizujúceho akademizmu a upriamilo jeho pozornosť k žánru maliarsky interpretovaného v duchu nového mníchovského naturalizmu a luminizmu. Európsku slávu a pozornosť zberateľov a mecénov však získal Skutetzky až počas nasledujúceho, druhého pobytu v Benátkach. Celkom sa oddal miestnemu, obchodne celoeurópsky úspešnému sentimentálnemu, anekdotickému, slnkom prežiarenému mestskému žánru, v ktorom sa suverénne vyrovnal miestnym maliarskym veličinám (Favreto, Bianchi, Cremona). Skutetzkeho "morbidezza" náladových chrámových interiérov s osamelo sa modliacimi ženami, ale najmä efektné výjavy života v lodeniciach (Víťaz regaty, okolo 1885; Stavba lodi, 1903; Lodenica v Capo D Istria, 1903) spájali munkácsyovský epický realizmus so žiarivým dekoratívnym kolorizmom, vyjadrujúcim "sladkú taliansku rojčivosť". Ale až približne desať rokov po definitívnom usadení sa v Banskej Bystrici (1889) Skutetzkeho luminizmus vrcholil v maľbách plenérov i žánrových výjavov v plnom dennom osvetlení (Na letnom byte, okolo 1895; Trh v Banskej Bystrici, 1899; Aleja, 1899; V zadumaní, 1905; Zeleninový trh v Banskej Bystrici, 1905).
Zoznam diel autora: