04. December 2012, 17:00
Najvyššie dosiahnuté konečné ceny diel autora: 10 456,08,- € Červený a čierny. 1982. Gvaš, fixka na papieri. 70 x 56 cm. (19. jarná aukcia, 28. 3. 2000)
9 294,30,- € Traja v rozhovore. 1982-84. Tempera, gvaš na papieri. 60 x 44 cm (63. jarná aukcia, 28. 3. 2006)
8 464,45,- € Hudobníci. 1979-83. Pastel, fixka, tempera na papieri. 60 x 45 cm. (14. jarná aukcia, 16. 3. 1999)
8 200,- € Dva akty. 1980-91. Tempera na papieri. 61 x 45 cm. (100. jubilejná večerná aukcia, 15.11.2011)
7 800,57,- € V prach sa obrátiš. 1953-76. Tempera, gvaš na papieri. 59 x 43 cm. (58. letná aukcia, 14. 6. 2005)
Biografia: Narodil sa 12. 12. 1902 v Liptovskom Mikuláši, zomrel 13. 1. 2001 v Tuscone (USA). 1921-24 navštevoval večerné kurzy Krónovej kresliarskej školy v Košiciach. 1924-25 študoval v súkromnej škole G. Mallého v Bratislave. 1925-32 študoval na Akadémii výtvarných umení v Prahe, 1925-26 na maliarskej škole J. Obrovského, potom v grafických špeciálkach M. Švabinského, J. Rambouska, T. F. Šimona. 1932-33 študijný pobyt v Paríži, 1933 strávil kratší čas v Bretónsku. Od 1933 žil v Prahe. 1937 odcestoval do Mexika. Tu pôsobil na Škole knižných umení v Mexico City. 1942 odišiel z Mexika do USA, žil v New Yorku. V októbri 1946 sa vrátil do Československa. 1946-47 pedagogicky pôsobil na Oddelení kreslenia a maľovania SVŠT a na Pedagogickej fakulte UK v Bratislave. 1948 sa stal predsedom Spolku umelcov a priateľov grafiky. V septembri 1948 odcestoval do Paríža, odkiaľ sa vrátil späť k rodine do USA. Žije v Bryn Mawr pri Philadephii. Menovaný čestným členom Sociedad Mexicana de Grabadores. Samostatne vystavoval v Bratislave (1932 s Alexym, Palugyayom a Bazovským), Prahe (1934), Martine (1935), Mexico City (1938), San Francisku (1938). 1942-1945 mal výstavy v Mexiku, Baltimore, Chicagu, Los Angeles, Oaxaca (Mexiko), Havane, Philadelphii, Washingtone, Montreali, Londýne. Ďalšie samostatné výstavy - Paríž (1948), Litoměřice (1964), Bratislava (1966), Washington (1968, spolu s O. Kokoschkom). Súborné výstavy - Bratislava (1947, 1963, Slovenská národná galéria, 1977, 1992, Slovenská národná galéria), Banská Bystrica (1947), Praha (1978, Národní galerie).
Literatúra: Šefčáková, E.: Koloman Sokol. Bratislava 1963; Roll, D.: Sokol. Tvorba z rokov 1972-1976. Bratislava 1977; Zmetáková, D.: Koloman Sokol. Výběr z celoživotního díla. Kat. výst. Praha, Národní galerie 1978. Jančár, Ivan: Koloman Sokol. 1998
Poradové číslo: | 127 |
Nevydražené | |
Vyvolávacia cena: | 28 000 € |
Rok: Okolo 1935
Technika: Olej na plátne
Typ diela: Výtvarné umenie
Rozmery: 63 x 48 cm.
Značené: Neznačené
Popis: K dielu je priložený dopis Kolomana Sokola zo 14. 3. 1973 adresovaný pôvodnému majiteľovi diela, list SNG podpísaný riaditeľom Ing. Jánom Hraškom zo dňa 18. 12. 1972. Obraz bol publikovaný a reprodukovaný v časopise Tvorba, roku 1947 (v článku o výstave K. Sokola v Bratislave).
„KRISTUS“
je zberateľskou zvláštnosťou. Maliarske diela Kolomna Sokola z 30. rokov sa na verejnom trhu nevyskytujú. Krátke maliarske vzplanutie zaznamenávame len v čase parížskeho pobytu (vtedy cestoval i do Bretónska), kedy v ňom dôvernejšie poznanie Gauguinovho diela vyvolalo chuť k pokusom v olejomaľbe. Tieto obrazy však zostali utajené pre verejnosťou a väčšinu z nich umelec neskôr zničil. Verejnú premiéru mal obraz “Kristus” na Sokolovej súbornej výstave roku 1946, ktorú mu usporiadal Blok slovenských výtvarných umelcov v Bratislave. Vystavil na nej aj pomerne neveľký súbor 28 obrazov, v ktorom premiérovo ukázal predovšetkým viaceré kľúčové diela z rokov 1938--1946. Z odstupu času je nepochybné, že Sokolovo umenie sa práve v tom čase pridalo k viacerým ďalším, rovnako orientovaným podnetom pre štýlovú a myšlienkovú úpravu programu dvoch najmladších generácií našej maľby. Potvrdzuje to aj všeobecné dobové presvedčenie, že Sokolovým návratom došlo k zhode dvoch výtvarných koncepcií, rozvíjajúcich sa dovtedy bez možnosti kontaktov a blízkych len onou zvláštnou schopnosťou výnimočných umeleckých osobností intuitívne reagovať na podnety "ducha doby". Obraz “Kristus” možno datovať ešte do “domáceho” obdobia tvorby, do okolia roku 1935. Radí sa teda k tomu málu dochovaných diel Kolomana Sokola, vyhotovených klasickou maliarskou technikou. To zvyšuje jeho obchodnú a zberateľskú hodnotu
Zoznam diel autora: