03. December 2013, 18:00
Biografia: Narodil 15. 12. 1887 v Högyészy v Maďarsku, zomrel 6. 11. 1946 v Trenčíne. 1905-9 študoval na Vysokej škole výtvarných umení v Budapešti (prof. Ballo). 1910 dostal štipendium od spolku výtvarných umelcov Muvésház. 1911 krátky pobyt v umeleckej kolónii v Nagybányi. Od 1911 žil trvalo v Michalovciach, v tom istom roku krátky pobyt v maliarskej kolónii v Nagybányi. Do roku 1919 učiteľ, potom výtvarník v slobodnom povolaní. 1913 študijná cesta do Talianska (Benátky a okolie). 1931 sa presťahoval do vily v Hrádku neďaleko Michaloviec, ktorú mu zdarma prenajal obdivovateľ jeho tvorby gróf Sztáray. 1942 mozgová príhoda, po ktorej ľavostranne ochrnul. 1944 evakuoval do Bratislavy, po roku 1945 žil v Trenčíne. Člen Kunstvereinu a Jednoty výtvarných umelcov Slovenska. Samostatné výstavy: Košice (1916, 1931, 1935), Praha (1922, 1935), Ostrava (1930), Michalovce (1931), Ružomberok (1932), Bratislava (1933), Prešov (1933), Užhorod (1936), Trnava (1937). Súborné výstavy mal v Košiciach (1956, 1977, 1978, 1982), Bratislave (1979), Michalovciach (1947, 1956, 1987). V rokoch 1967 - 1977 sprístupnená stála expozícia diela umelca v Michalovciach.
Literatúra: Vízdalová-Haščáková, G.: Teodor Jozef Mousson, Košice 1979; Abelovský, J., Bajcurová, K.: Výtvarná moderna Slovenska. Bratislava 1997. Kol. autorov: Jozef T. Mousson. Michalovce 2012.
Poradové číslo: | 56 |
Vyvolávacia cena: | 4 000 € |
Konečná cena: | 4 200 € |
Rok: Okolo 1935
Technika: Olejová tempera na kartóne
Typ diela: Výtvarné umenie
Rozmery: 35 x 25 cm
Značené: Značené vpravo dole "Mousson"
Popis:
DVE ŽENY NA TRHU“ sú charakteristickým dielom vrcholu tvorby Jozefa Teodora Moussona. Mousson bol jedným z plejády našich nasledovníkov plenérizmu prvej generácie maliarov kolónie v Nagybányi, kde bol na krátkom pobyte roku 1911. Jeho farebne tlmený, pochmúrny, sociálnymi prízvukmi podmienený žáner s prevahou hnedastých a sivastých tónov sa v tom čase obohacuje svietivými farebnými akordmi. S podobným zámerom, zamieňajúcim výhradnosť vzťahu farby a svetla skôr za postimpresionistickú problematiku dekoratívnej farebnej arabesky a expresívneho štetcového rukopisu, sa rozvíjalo maliarstvo viacerých ďalších našich -- zväčša inonárodných -- žánrových impresionistov. Teda tých, ktorí prijali a pochopili jeho stredoeurópsku podobu najprv len v rovine jej štýlovej reči a až potom v súhlase s obvykle pridávanými metaforickými ašpiráciami. Všeľudské maliarske rozjímania sa takto protikladne konfrontovali s námetovou partikulárnosťou, často celoživotným záujmom o svojráz krajiny a života ľudu určitého regiónu horného Uhorska. Postupom času si vytvoril autorsky príznakovú kompozičnú manieru (Trh v Michalovciach, okolo 1910; Námestie v Michalovciach s povozmi, 1915; Ulica v zime, 1917; Novembrový trh, 1917; Trh pod veľkým šiatrom, 1920; Na trhu v zime, 1922; Na trhu pred kostolom, okolo 1925). Moussonova maľba vrcholí v závere dvadsiatych a v polovici tridsiatych rokov v nezameniteľnom súzvuku temperamentného rukopisu a dekoratívnych, niekedy až agresívnych farebných senzácií, čerpaných z bohatstva zemplínskeho folklóru, ktorého sa stal etnograficky síce dôsledným, ale navýsosť maliarskym monografistom.
Zoznam diel autora: