11. Marec 2014, 18:00
Najvyššie dosiahnuté konečné ceny diel autora: NAJVYŠŠIE KONEČNÉ CENY GRAFICKÝCH DIEL ÉDOARDA MANETA DOSIAHNUTÉ NA SVETOVÝCH AUKCIÁCH:
€ 171 810,- Preteky. 1865 – 1872. Litografia na papieri. 16 x 20 cm. New York 1996
€ 93 604,- Cisár Maximilián v roku 1867. Litografia na papieri. 19 x 24 cm. Bern 1992
€ 31 515,- Olympia. 1867. Farebný lept na papieri. 6 x 9 cm. Londýn 2001
€ 30 000,- Bez názvu. Farebný lept na papieri. 22 x 14 cm. Hamburg 2007
€ 28 920,- Dieťa. Okolo 1862 – 1874. Litografia na papieri. 19 x 15,5 cm. Bern 1992
Biografia: Edouard Manet patril k najoriginálnejším a najvplyvnejším maliarom 19. storočia. Je považovaný za „otca“ impresionizmu, ponúkol maliarom, ktorí ho nasledovali, svoj záujem o experimentovanie s tematikou i farbami spolu s nesmierne príťažlivým riešením, tak ako to videl na tlačiach japonských drevorezov. Odkloniac sa od tradície, vytvoril celkom moderné maliarstvo, zaujímavú alternatívu k oficiálnemu umeniu. Jeho nekonvenčné výjavy zo života a jeho úchvatný temperamentný rukopis znamenal pre francúzske maliarstvo oživujúci podnet a pre impresionistov zdroj inšpirácie. Manet sa sám nepovažoval za priekopníka, ale skôr za umeleckého nasledovníka starých majstrov. Názor jeho učeníkov bol však celkom odlišný. Kritika zatracovala jeho dielo ako vulgárne a jeho akty považovala za obscénne. Toto zásadné nepochopenie umelca hlboko zasiahlo napriek tomu, že pochádzal z bohatej rodiny umenie nebolo pre neho zdrojom obživy. Jemne vychovaný a spôsobný Manet bol celkom nepripravený čeliť škandálom, ktoré vyvolali jeho obrazy. Manet túžil po uznaní a verejnom ocenení, ktoré mu však osud odopieral až do jeho stareckých rokovMaliar svojich súčasníkov Manet je azda najťažšie zaraditeľným umelcom zo všetkých velikánov 19. storočia. Jeho súčasníci ho hodnotili ako excentrika, on sám pritom túžil po konvenčnom akademickom úspechu a poctám. Bol súčasťou skupiny impresionistov, nikdy s ňou však nevystavoval. Bol maliarom moderného života, jeho úcta k starým majstrom bola však oveľa hlbšia ako ktoréhokoľvek jeho súčasníka. Niektorí kritici ho obviňovali z nedostatku obrazotvornosti a tvrdili, že dokáže namaľovať iba to, čo vidí pred sebou, pre iných boli jeho maľby najprenikavejším a najúplnejším zachytením doby. Tieto paradoxy odrážajú mimoriadnu mnohostrannosť Manetovho umenia a jeho nedogmatický prístup ku všetkému, čo sa s ním spájalo. Maľoval krajiny, výjavy z každodenného života, zátišia, portréty, tradičné náboženské námety, epizódy z nedávnych dejín a viaceré ďalšie námety, ako boli napríklad slávne „Raňajky v tráve“, ktoré sa vymykajú akémukoľvek zaradeniu.
Poradové číslo: | 157 |
Nevydražené | |
Vyvolávacia cena: | 2 600 € |
Rok: Okolo 1866 (1905)
Technika: Lept na papieri
Typ diela: Výtvarné umenie
Rozmery: 31,5 x 27 cm
Značené: Značené vpravo dole "Ed. Manet"
Zoznam diel autora: