08. Apríl 2014, 19:00
Poradové číslo: | 49 |
Odhadovaná cena: | 6 000 – 10 000 € |
Konečná cena: | 6 300 € |
Rok: Okolo 1938
Technika: Olej na preglejke
Typ diela: Výtvarné umenie
Rozmery: 26 x 28 cm
Značené: Značené vpravo dole "Jakoby Gy"
Popis:
Významná súkromná zbierka na Slovensku.
„PRED ŽELEZNIČNOU STANIČKOU“
je ukážkou žánrovosti neskoršej tvorby Júliusa Jakobyho. Poučenie syntetizmom a symbolizmom ukázalo Jakobymu ako spojiť jemu vlastný živelný maliarsky postreh s racionálne komponovaným podobenstvom, hedonistickou oslavou každodennej všednosti. Nečudo preto, že maliarova obsahová n€čitosť ho v hodnotiacich súdoch diskvalifikovala na jav síce v mnohom fascinujúci, ale myšlienkovo ohraničený: "Jeho záujem o vydedencov kapitalistického spoločenského poriadku prýštil síce z úprimného záujmu, no len zo všeobecnej humanistickej a nie uvedomelej politickej akcie, neľakajúcej sa triednej solidarity". Na okraj Saučinovho, dobou svojho vzniku poznamenaného hodnotenia Jakobyho tvorby, možno iba položiť otázku, či si Jakobyho medzivojnová maľba vôbec chcela klásť nejaké sociálne (a nebodaj až politické) ciele. Z pohľadu celkového maliarovho diela to skôr vyzerá tak, že jeho myšlienkový pohyb spočíval nie v zovšeobecňovaní do symbolu "človeka spoločenského", ale v zaujatí jedinečnosťou jeho individuality, grotesnosťou jeho všednodennej existencie. Zdanlivo mu šlo len o ľahostajné zachytávanie scén "života takého, aký je". Výstižne to charakterizoval Jaroslav Zemina: "Bylo by mylné zdůrazňovat v Jakobyho obrazech úlohu námětu... Mám dokonce za to, že narativnost a žánrovost, realismus Jakobyho obrazů byly vždy víceméně konvencí, daní odevzdávanou převládající místní tradici... konvencí a daní, kterou však Jakoby dlouho nepociťoval jako něco tíživého, protože námět vlastně nikdy nebyl jeho problémem... jeho realismus v tomto zmyslu není realismem záměrů, ale zvyku." Zároveň sa však žiada čiastočne so Zeminovým tvrdeniami polemizovať: ak Saučin hovorí o "maliarskom donchuanstve" Jakobyho štýlovo rôznorodej ranej maľby, my dodávame, že bol vtedy i akýmsi maliarskym voy€om. Košická periféria, Ťahanovský riadok mu bol dejiskom nepretržitého predstavenia commedia dell arte a on so škodoradostnou záľubou pristihoval svojich blížnych (ale i samého seba) v situáciách čo najpikantnejších, pripomínajúci vystrihnuté políčká komického filmu života. Jeho procesie, pohreby, krčmové, intímne i pracovné scény, hostinské záhrady, mestské trhy, elektrizujú atmosférou smiešnej trápnosti odhalenej intimity, ale i naivnou poéziou nechceného.
Zoznam diel autora: