11. November 2014, 19:00
Najvyššie dosiahnuté konečné ceny diel autora: € 33 193,92,- Svedectvo V. 1967. Drevo, sadra, polyester. 112 x 180 x 15 cm. (75. aukcia súčasného umenia, 23. 10. 2007)
€ 9 000,- Preklápanie. 1991. Liaty, farebný epoxid. 97 x 90 cm. (107. večerná aukcia , 13.11.2012)
€ 4 200,- Hlava. Okolo 1985. Liaty, farebný epoxid. 82 x 73 cm. (94. aukcia súčasného umenia, 26. 10. 2010)
€ 4 000,- Domov. 1995. Lliaty epoxid, polychrómia, 101x75cm. (103. aukcia súčasného umenia , 24.04.2012)
€ 3 200,- Kompozícia.. 1991. Liaty epoxid, kombinácia techník. 96 x 70 cm. (111. letná aukcia výtvarných diel a starožitností, 11.06.2013)
Biografia: Narodil sa 8. 11. 1937 v Bratislave. 1952-56 študoval na Strednej škole umeleckého priemyslu v Bratislave (A. Drexler, L. Korkoš). 1956-62 na Vysokej škole výtvarných umení v Bratislave (prof. Kostka ). 1968 cena Grand Prix Danuvius Bratislava. Prvé úspechy získal v 60. rokoch minulého storočia a medzi nimi významné ocenenie na Bienále v Paríži (1969). Počas normalizačného prenasledovania všetkých avantgardných prejavov v 70. rokoch bol odsúdený do vnútornej emigrácie. Obdobie po roku 1989 charakterizuje spoločenské uznanie jeho miesta v slovenskom modernom sochárstve. Od roku 1990 učil na VŠVU v rodnom meste, do roku 1994 bol jej rektorom a odvtedy je univerzitným profesorom. Jeho neustále hľadanie nových možností zobrazenia závažných tém bolo inšpiráciou na vydanie bibliofílie ilustrovanej originálnymi grafickými listami vytvorenými počítačovou grafikou. Bibliofília If/Keď/Když z edície Jedna báseň získala v svojej kategórii v súťaži Najkrajšie knihy Slovenska roku 2003 Cenu Ministerstva kultúry SR. Okrem spomínaného ocenenia v Paríži získal Herderovu cenu vo Viedni (1983), Cenu Martina Benku a Cena Tatrabanky (1997), Pribinov rad 1. stupňa (1998), Rad Ľudovíta Štúra II. stupňa (2004), Cenu predsedu Národnej rady SR (2007). Vystavoval na XVI. Bienale v Sao Paulo, EXPO 92 Sevilla, XLVI. Biennale v Benátkach. Jeho monumentálne sochy sú v La Défense v Paríži a v Olympijskom parku v Soule.
Literatúra: Bajcurová K., Hrabušický A., Rusinová Z., Jozef Jankovič, Bratislava 1998; Mojžiš, J: Jozef Jankovič. Bratislava 2007.
Poradové číslo: | 71 |
Nevydražené | |
Vyvolávacia cena: | Neurčená |
Rok: 1964
Technika: Epoxid, drevo, sadra, textil
Typ diela: Výtvarné umenie
Rozmery: 60 x 100 x 100 cm
Značené: Značené na spodnej strane
Ďalšie vlastnosti: Predajná cena na dožiadanie.
Popis:
Súkromná zbierka v Čechách. Dielo bolo reštaurátorsky ošetrené autorom (priložené písomné prehlásenie Jozefa Jankoviča zo dňa 3. 7. 2014).
„PÁD“
je galerijné dielo Jozefa Jankoviča, pochádzajúce zo zberateľsky najvzácnejšieho obdobia jeho tvorby. Od prvej neverejnej výstavy mladých autorov – Konfrontácie 1 – sa zaradil medzi najvýznamnejších predstaviteľov „Nástupu 1961“, v kontexte celkovej tvorby patrí k dominujúcim postavám slovenského výtvarného umenia. Debutoval začiatkom 60. rokov non-figuratívnym prológom, kde sa zaoberal štrukturálnou grafikou, reliéfom a sochou. Vtedy začal zapájať do svojich diel nájdený predmet a rozpracoval techniku asambláže. Pred polovicou 60. rokov znovu objavuje ľudskú formu, ktorá do jeho diela vstupuje v odcudzenej a deformovanej forme. Jeho charakteristický, brutálny figurálny štýl ako výsledok originálnej syntézy podnetov pop-artu, novej figurácie a nového realizmu vrcholí v druhej polovici 60. rokov.
Zoznam diel autora: