11. November 2014, 19:00
Najvyššie dosiahnuté konečné ceny diel autora: NAJVYŠŠIE KONEČNÉ CENY DIEL FRANTIŠKA TICHÉHO DOSIAHNUTÉ NA AUKCIÁCH SOGY:
€ 7 302,66,- € Elegán. 1956. Olej na plátne. 44 x 34 cm. (3. jesenná aukcia, 25. 9. 1997)
€ 5 642,97,- € Zátišie s pikovou štvorkou.1948. Olej na plátne. 27 x 35 cm. (70. jarná aukcia, 20. 3. 2007)
€ 1 062,21,- € Cesta do manéže (filmový plagát). Okolo 1937. Tlač na papieri. 42 x 28,5 cm. (53. zimná aukcia, 30. 11. 2004)
NAJVYŠŠIE KONEČNÉ CENY KRESBOVÝCH DIEL FRANTIŠKA TICHÉHO DOSIAHNUTÉ NA SVETOVÝCH AUKCIÁCH:
€ 25 863,- Hadia žena. 1943. Ceruza, akvarel na papieri. 49 x 55,5 cm. Praha 2014
€ 16 388,- Klaun a mandolína. 1933. Gvaš na papieri. 50 x 36 cm. Praha 2011
€ 15 649,- Bieli černosi IV. 1936. Gvaš na papieri. 40 x 73,5 cm. Praha 2009
€ 10 316,- Na prechádzke. 1938. Akvarel na papieri. 30 x 47 cm. Praha 2012
€ 9 520,- Zaklínač hadov. 1940. Farebná ceruza na papieri. 38 x 28 cm. Praha 2008
Biografia: Narodil sa 24.3. 1896 v Prahe, zomrel 7. 10. 1961 tamtiež. 1917-1934 študoval na Akadémii výtvarných umení v Prahe (prof. Obrovský, Krattner). 1929 študijný pobyt vo Francúzsku. Po 1945 pôsobil ako profesor na pražskej Umelecko-priemyslovej škole. Svojou zrelou tvorbou ovplyvnil viacerých slovenských maliarov (Majerník, Želibský, Hložník a ďalší). 1962 posmrtná výstava v pražskom Mánesi.
Literatúra: Dvořák, F.: František Tichý. Praha 1960. Dvořák, F.: František Tichý-Kresby. Praha. 1959.
Poradové číslo: | 60 |
Nevydražené | |
Vyvolávacia cena: | Neurčená |
Rok: 1931
Technika: Akvarel na papieri
Typ diela: Výtvarné umenie
Rozmery: 27 x 22 cm
Značené: Značené vpravo dole "František Tichý, Paris"
Ďalšie vlastnosti: Predajná cena na dožiadanie.
Popis:
Významná súkromná zbierka na Slovensku. K dielu je priložený posudok prof. Jaromíra Zeminu.
„Muž s vavrínovým vencom“
je rané kresbové dielo Františka Tichého. Tento veľký solitér českej medzivojnovej moderny stál vždy mimo všetkých skupinových aktivít. Bytostný romantik, tvorbu rozvíjal v atmosfére dobového poetizmu v námetoch z cirkusového prostredia, varietných divadiel, kaviarní, ulíc a veľkomestských periférií. Jeho obrazy vynikajú krajnou úspornosťou maliarskej skratky, kompozičnou i farebnou citlivosťou a majú tragický podtext. Pod vplyvom Seuratovho diela používal svetlo ako lyrický výrazový prostriedok (Clown v manéži. 1931; Artista s taniermi. 1931). V 30. rokoch zdôraznil psychologickú naliehavosť obrazu. Venoval sa tiež portrétu (Fotograf Josef Sudek I-III, Paganini), zátišiu a ilustrácii. Základom umelcovho štýlu však vždy ostáva kresliarska a tvarová fantázia (Hadí muž). V ideálnej linke je blízky Picassovmu neoklasicizmu (Venček. 1932), inokedy jeho znakovosti. Častý motív balancovania nepopisuje len artistický výkon, ale podáva správu o ľudskej existencii. Okolo polovice 30. rokov sa pokúsil o sytézu v niekoľkých rozmernejších obrazoch (Biliard. 1933; Kúzelník s kartami. 1934; Kartárka. 1934). Pôvodná improvizácia ustúpila v týchto dielach metodickej práci s plochou a obrysom. Poetizmus je posunutý smerom k dráme a tragickosti.
Zoznam diel autora: