10. November 2015, 19:00
Najvyššie dosiahnuté konečné ceny diel autora: NAJVYŠŠIE KONEČNÉ CENY KRESBOVÝCH DIEL MIKULÁŠA GALANDU DOSIAHNUTÉ NA AUKCIÁCH SOGY:
€ 12 281 Život. 1930. Tempera na kartóne. 28 x 22 cm. (42. jesenná aukcia, 30. 9. 2003)
€ 7 468 Na pláži. Okolo 1931. Tempera, gvaš na papieri. 18,5 x 22,5 cm. (55. jarná aukcia, 15. 3. 2005)
€ 6 400 Žena s kvetinou. Okolo 1937-38. Gvaš, tempera na papieri. 19 x 13 cm. (102. jarná aukcia, 13.03.2012)
€ 5 000 Pred obrazom Madony (Zamyslená). 1938. Tempera na papieri. 29 x 20 cm. (118. jesenná aukcia, 23.09.2014)
€ 4 800 Surrealistická kompozícia. Okolo 1930 - 31. Tuš, koláž na papieri. 28 x 23 cm. (109. jarná aukcia, 19.03.2013)
€ 4 647 Madona s dieťaťom. 1936-38. Tempera na papieri. 22 x 12,5 cm. (12. jesenná aukcia, 15. 12. 1998)
€ 4 200 Žena s podopretou rukou. Okolo 1935-36. Tempera na papieri. 22 x 16 cm. (117. letná aukcia, 10.06.2014)
Poradové číslo: | 49 |
Odhadovaná cena: | 7 000,00 - 8 000,00 € |
Konečná cena: | 7 600 € |
Rok: Okolo 1931
Proveniencia: Súkromná zbierka na Slovensku. Na zadnej strane popis diela s poznámkou o jeho zakúpení v roku 1938. Pečiatka podľa ktorej dielo pochádza pôvodne zo zbierky prof. Josefa Glivického (1903 – 1991). Moravský pedagóg pôsobil v rokoch 1927 – 31 na Slovensku, v Kremnici, Zvolene a Novom Meste nad Váhom. Jeho celoživotnou láskou bolovýtvarné umenie. Publikoval v dobovej tlači štúdie, vydával bibliofílie nielen o slovenských výtvarníkoch, ale aj o Čapkovi, Reynekovi, Svolinskom, Procházkovi, Zrzavom a mnohých dalších. Pozri bližšie: Glivický, J.: Mikuláš Galanda a Morava. Niekoľko spomienok. ARS Bratislava 1988, r. 21, č. 3.
Technika: Gvaš, akvarel, kombinácia techník na papieri
Typ diela: Výtvarné umenie
Rozmery: 18 x 26 cm
Značené: vľavo dole "G", vpravo dole "Galanda"
Popis:
„Na pastve“
je kresbovým dielom vrcholu tvorby Mikuláša Galandu. Jeho nevesty, madony, a tiež zbojníci a pastieri sa štýlovo dovolávali na postkubistickú syntézu Picassa a priniesli prudký vpád dovtedy prakticky neznámeho maliarskeho pôžitkárstva. Štetcový ťah sa v Galandovej tvorbe azda prvý raz oslobodil zo zväzujúcej, anonymnej rukopisnej striedmosti a vopred špekulatívne stanovenej zdržanlivej kompozície obrazu. Pribúdali, ba prevažovali nezámerne, intuitívne rozvíjané ornamentálne prvky. Štylistické zovšeobecnenie ustúpilo jedinečnosti vyjadrenia okamžitého citového zážitku, ale aj pre Galandu nebývalému, otvorenému stotožneniu sa s ľudovou témou. Ikonografia týchto obrazov, ich viditeľná metaforickosť by mohla viesť k domnienke, že sa Galanda v týchto dielach ocitol na začiatku -- pre našich národných modernistov takej príznačnej -- formulácie osobného príspevku k tradičnému, nečasovému diskurzu našej novodobej maľby. Na druhej strane je rovnako dobre možné, že výnimočnosť týchto záverečných Galandových diel je daná viac-menej len obyčajným faktom ich základnej kresbovej povahy, ktorá sa len v ojedinelých prípadoch dočkala ustálenia v maliarskej realizácii. Otázku, či Galandove vzopätie posledných dvoch rokov tvorby bolo uzavretím, dopovedaním predchádzajúceho alebo otvorením celkom novej výtvarnej a duchovnej problematiky, už nikdo nevyrieši. Mrazivý fakt umelcovej predčasnej smrti roku 1938 robí všetky tieto úvahy nadbytočnými.
Zoznam diel autora: