10. November 2015, 19:00
Najvyššie dosiahnuté konečné ceny diel autora: NAJVYŠŠIE KONEČNÉ CENY KRESBOVÝCH DIEL JANA HÁLU DOSIAHNUTÉ NA AUKCIÁCH SOGY:
€ 2 600 Tanec do krutu. 1936. Akvarel, tuš na papieri. 47 x 38 cm. (101. zimná aukcia, 06.12.2011)
€ 2 600 Do kostola. 1938. Akvarel na papieri, 31 x 28, 54 cm. (108. zimná aukcia, 04.12.2012)
€ 2 600 Tancujúci pár. 1941. Akvarel na papieri. 44 x 59 cm. (114. zimná aukcia, 03.12.2013)
€ 1 526 Chlapec s píšťalkou. 1956. Akvarel na papieri. 37 x 48 cm. (47. jarná aukcia, 9. 3. 2004)
€ 1 493 Portrétny súbor. 1924. Kresba perom, tušom, ceruzou, pastelom na papieri. 31 x 23 cm. (58. letná aukcia, 14. 06. 2005)
€ 1 350 Tancujúci. 1941. Akvarel, tuš na papieri. 23 x 16 cm. (114. zimná aukcia, 03.12.2013)
Poradové číslo: | 42 |
Odhadovaná cena: | 20 000,00 – 24 000,00 € |
Konečná cena: | 20 000 € |
Rok: 1939
Proveniencia: Súkromná zbierka na Slovensku. Podľa informácie terajšieho majiteľa, súboru kresieb bol roku 1939 zakúpený priamo od Jana Hálu rodinou PHIPS, žijúcej na Long Island v New Yorku (Jan Hála sa zúčastnil na výstave Slovenského umenia v New Yorku).
Technika: Kresby perom tušom štetcom, kolorované akvarelom na hrubom papieri
Typ diela: Výtvarné umenie
Rozmery: 70 x 50 cm
Značené: Značené
Popis:
„Važecký kalendár“
úzko súvisí s aktivitami Jana Hálu roku 1938. Vtedy sa totiž maliar zúčastňuje sa na výtvarnom dotvorení Poľnohospodárskeho pavilónu československej expozície na svetovej výstave v New Yorku, vytvorením keramického vlysu s námetmi Tanca a dvanástich mesiacov roka. Posudzované kresby sú zrejmým “vedľajším produktom” tejto štátnej objednávky. Súbor predstavuje galerijnú ukážku kresbovej tvorby Jana Hálu. Tematicky ide o žánrové výjavy viažúce sa k jednotlivým mesiacom roka života v podtaranskom Važci. Maliar zvolil osvedčený, v neskorom diele viacnásobne vyskúšaný sujet figúr važeckých detí na krajinnom pozadí. Kresby výrečne zastupujú poetiku Hálovho neskorého manierizmu, zviditeľnenie predstavy o národe uchovávajúcom i svojou fyzickou tvárnosťou „večné“, starobylé hodnoty, určujúce v čase i priestore nezmeniteľné rozmery jeho pozemského bytia. Neobyčajnú maliarsku sviežosť si - až do samého záveru umelcovej maliarskej aktivity - zachovávajú práve diela s motívmi hrajúcich sa či odpočívajúcich važeckých detí v krajinnom rámci letnej prírody (Malá Važťanka. 1941; Osvieženie, 1943; V prírode, 1947; Proti slnku, 1946; Pri husiach, 1948; Na slniečku, 1949; Dve žiačky, 1955). Ich výtvarné poňatie predpracoval už v sérii desiatich litografií, ktorú v roku 1933 vydal v spolupráci s Východoslovenským múzeom v Košiciach. Jeho vtedajší riaditeľ Jozef Polák uviedol bibliofíliu tak trochu nadnesenými, ale podstatu vystihujúcimi slovami: „... v těch školácích a husopaskách, buclatých batolatech, ve skotačivé klukovské divočině i v mateřsky něžném laskání děvčátek s bábkami, rozehřívá se jeho vlastní srdce nejvíce, rozbíhá se tužka nejlehčeji. Jim rozumí Hála, sám prosté, velké dítě, nejlépe...“ Obrazy važeckých detí, plné miloty a ľúbeznosti, sa mierou lyrického zaujatia preto zaraďujú medzi najosobnejšie realizácie Jana Hálu.
Zoznam diel autora: