10. November 2015, 19:00
Najvyššie dosiahnuté konečné ceny diel autora: € 36 000 Násilník. 1945. Olej na plátne. 44 x 84 cm. (113. večerná aukcia, 12.11.2013)
€ 29 044 Mŕtvy klaun. 1944. Olejová tempera na kartóne. 52 x 87 cm. (80. letná aukcia, 10. 6. 2008)
€ 27 500 Cirkus . 1946. Tempera, gvaš na kartóne. 46 x 68 cm. (100. jubilejná večerná aukcia, 15.11.2011)
€ 19 500 Ježiš v Getsemanskej záhrade. 1945. Tempera, gvaš na kartóne. 45 x 59 cm. (110. večerná aukcia , 23.04.2013)
€ 18 000 Jazdec. 1994. Olej na kartóne. 143 x 90 cm. (100. jubilejná večerná aukcia, 15.11.2011)
€ 17 800 Cirkus. 1946. Tempera, gvaš na kartóne. 46 x 68 cm. (84. jarná aukcia,10. 3. 2009)
€ 13 500 Ježiš v Getsemanskej záhrade. 1945. Tempera, gvaš na kartóne. 45 x 59 cm. (90. jarná aukcia, 9. 3. 2010)
€ 10 300 Vyhnaní vojnou. 1944. Tempera, gvaš na papieri. 46 x 68 cm. (101. zimná aukcia, 06.12.2011)
Biografia: Narodil sa 22. 10. 1919 vo Svederníku pri Žiline. Zomrel 1997 v Bratislave. 1937-42 študoval na Umeleckopriemyselnej škole v Prahe (prof. Kysela, Novák). 1943 sa usadil v Žiline, 1944 v rodnom Svederníku pri Žiline. 1945-49 bol členom pražského spolku Mánes. 1945 zakladajúci člen Skupiny výtvarných umelcov 29. augusta. 1948 študijná cesta do Talianska, získal cenu a čestné uznanie na medzinárodnej výstave vo Forte dei Armi. Od 1946 sa začal rovnocenne s maľbou venovať aj grafike. 1952-72 pedagogicky pôsobil na Vysokej škole výtvarných umení v Bratislave, 1958 profesor, 1960-64 rektor, zároveň vedúci oddelenia voľnej grafiky a ilustrácie. Samostatne vystavoval v Bratislave (1942, 1943, 1948, 1949, 1957, 1962), Žiline (1945), Budapešti (1957), Mexico City (1958), Kyjeve (1958), Varšave (1960), Káhire (1961), Západnom Berlíne (1965), Londýne (1965), Glasgowe (1965), Berlíne (1968), Prahe (1969). Najdôležitejšie výstavy súborného diela mal v Bratislave (1975, 1983, 1984, Slovenská národná galéria). 1958 sa zúčastnil na benátskom Bienále, kde dostal cenu Brightovej nadácie.
Literatúra: Matuštík, R.: Vincent Hložník. Maľba a grafika 1941-1961. Bratislava 1962; Peterajová, Ľ.: Vincent Hložník. Umenie proti fašizmu. Tvorba rokov 1939-1945. Kat. výst. Bratislava, Slovenská národná galéria 1975; Abelovský, J., Trojanová, E.: Vincent Hložník. Súborné dielo. Kat. výst. Bratislava, Slovenská národná galéria, Bratislava 1984.
Poradové číslo: | 60 |
Nevydražené | |
Vyvolávacia cena: | Neurčená |
Rok: 1947
Proveniencia: Významná súkromná zbierka na Slovensku. Publikované a vystavované: Vincent Hložník. Obrazy 1941 - 49. Galéria mesta Bratislava 6. 5. - 4. 6. 2004 (katalóg: dr. Ivan Jančár). Pocta Picassovi. Galéria mesta Bratislavy. 16. 3. - 6. 5. 2012. (katalóg, s. 55).
Technika: Olej na lepenke
Typ diela: Výtvarné umenie
Rozmery: 49 x 68,5 cm
Značené: Neznačené
Popis:
„Kubizujúca krajina “
je galerijným „picassovským“ dielom Vincenta Hložníka. Keď prišiel roku 1942 po ukončení pražských štúdií na Slovensko, vniesol do názorov starších maliarov nadrealistických zborníkov nový, nečakane priebojný maliarsky názor. Priniesol do jeho ustálených názorových rozmerov atmosféru okupovanej Prahy, celkom nesúmerateľnú s propagandistickou frázou o "usmievavom Slovensku". Aj súdobá kritika rozpoznala, že s Hložníkom sa tvárnosť maliarstva bratislavskej avantgardy podstatne diferencuje. Jeho originalitu videla v tom, že oproti statickej a monofigurálnej kompozícii Mudrocha a Matejku uplatňuje horizontálne mnohofigurálne riešenie, ktoré preberá z príkladu pražských starších druhov, Majerníka, Hoffstädtera a Želibského. Neboli to však len výdobytky kompozičnej reči, ktoré zakladali maliarovo výnimočné postavenie v prvej polovici štyridsiatych rokov. Hložník sa nestal len akýmsi premostením vývinového trojuholníka Majerník -- Mudroch -- Matejka. Nesprostredkoval len poznanie majerníkovskej výrazovosti, ako protiváhy poetickosti Mudrocha. Jeho výklad generačných ikonografických schém má celkom iné zacielenie: nechce byť inotajný, ani symbolizujúci. Po prvý raz sa tu prejavuje pokus o znakovosť v rovine maliarskeho výrazu. Tým však Hložník polemizuje nielen s alegorickosťou Majerníka, ikonickou symbolikou Mudrocha, ale aj s do seba obráteným dôrazom na čistú výtvarnosť Petra Matejku.
Zoznam diel autora: