10. November 2015, 19:00
Najvyššie dosiahnuté konečné ceny diel autora: NAJVYŠŠIE KONEČNÉ CENY DIEL VILMOSA PERLROTTA-CSABU DOSIAHNUTÉ NA SVETOVÝCH AUKCIÁCH:
€ 189 660,- Park. Okolo 1908. Olej na plátne. 60 x 67 cm. Budapešť 2015
€ 169 500,- Raj na zemi. 1908. Olej na plátne. 100 x 93 cm. Budapešť 2012
€ 158 799,- Zátišie s ovocím. 1914. Olej na plátne. 72 x 84 cm. Budapešť 2007
€ 128 180,- V parku. Okolo 1908. Olej na plátne. 60 x 66 cm. Budapešť 2006
€ 124 640,- Námestie. Okolo 1910. Olej na plátne. 57 x 68 cm. Budapešť 2014
NAJVYŠŠIE KONEČNÉ CENY DIEL VILMOSA PERLROTTA-CSABU DOSIAHNUTÉ NA AUKCIÁCH SOGY:
€ 18 256,66 Zátišie. Okolo 1930. Olej na plátne. 72,5 x 79,5 cm. (23. zimná aukcia, 5. 12. 2000)
€ 9 128,33 Pred židovskými zásnubami. Okolo 1920-1930. Olej na plátne. 100 x 80 cm. (55. jarná aukcia, 15. 3. 2005)
Biografia: Narodil sa 2. 1. 1880 v Békescsabe, zomrel 23. 1. 1955 v Budapešti. Venoval sa maliarstvu a grafike. Študoval na výtvarných akadémiách v Budapešti, v maliarskej kolónii v Nagybányi a Kecskeméte. Najväčší vplyv na jeho umelecký vývin malo súkromné štúdium v Paríži u Henriho Matissa. Súborné výstavy mal 1911 v Paríži, 1919 a 1931 v Ernst múzeu v Budapešti, 1923 v Belvederi v Budapešti, 1929 a 1932 v Tamás Galérii v Budapešti. Bol zakladajúcim členom významného spolku KÚT (Nová spoločnosť výtvarných umelcov), ktorý pôsobil v rokoch 1924-49 a je považovaný za dediča avantgardných tradícií legendárnej OSMY (okrem neho boli v skupine Márffy, Rippl-Rónai, Czóbel, Vaszary, Szönyi, Kernstock a ďalší). Umelec vyšiel z príkladu fauvizmu a kubizmu, počas dlhšej študijnej cesty do Španielska na neho zapôsobil El Greco. Neskôr sa kontaktoval s novou vecnosťou, obľuboval najmä viacfigurálne námety alebo do interiéru umiestnené ženské akty, v ktorých sa silné prízvukovanie hmotnosti spája s barokovým rozmachom. Perlrott-Csaba je maďarskou umeleckou históriou považovaný za významného predstaviteľa súdobej moderny, spájajúceho formálne znaky francúzskeho fauvizmu a expresionizmu s príkladmi maďarskej tradície, najmä nagybánskej školy (K. Ferenczy) a maliarstva nížiny (J. Koszta).
Literatúra: Zádor. A.- Genton, I.: Müvészeti Lexikon I-IV. Budapest 1965- 1968; Bornemisza, G.: Perlrott Csaba Vilmos művészete, Budapest, Dante, 1929; Perlrott Csaba Vilmos (1880-1955) kiállítás, úvod Benedek, K., výst. kat., Budapest, Magángyűjtők Galériája, Galerie Blitz, 1998.
Poradové číslo: | 46 |
Nevydražené | |
Vyvolávacia cena: | Neurčená |
Rok: Okolo 1932
Proveniencia: Významná súkromná zbierka na Slovensku. K dielu je priložený certifikát Mission Art galérie v Budapešti zo dňa 3. júla 2014, podpísané Zsoltom Kishonthym.
Technika: Olej na plátne
Typ diela: Výtvarné umenie
Rozmery: 38 x 45 cm
Značené: Značené vpravo dole "Perlrott Csaba"
Popis:
„Krajina pri Levoči“
je na našom trhu s umením jedinečnou ponukou “slovenskej” tvorby významného maďarského modernistu, žiaka Matissa - Vilmosa Perlrotta-Csabu. Vo svojich dielach sa nezaoberal otázkami pocitov a emócií, v stredobode jeho záujmu stáli takmer výlučne maliarske problémy. Neutrálny, skôr však chladný výtvarný prejav Perlrott-Csabu je na obraze zjemnený letnou atmosférou vidieku v sedmohradskej Nagybányi. Jej umelecká kolónia sa pre autora stala prakticky druhým domovom a ponúkané dielo pochádza z obdobia po jeho druhom návrate do tohto malebného baníckeho mestečka. Od roku 1924 trávil každé leto v Nagybányi a tuhšie zimy v Paríži, pravlasti moderného umenia, ktorý bol v prvom desaťročí 20. storočia zdrojom Perlrott-Csabovho fauvizmu. Paríž však už od druhej polovice 20-tych rokov nebol pre umelca tak inšpiratívny ako vtedy, keď ho očarovali Gauginove či Mattisove diela. V obľube mal hlavne rómskych modelov, ktorých zachytával v ateliéri alebo v im vlastnom prostredí. Jeho diela z 20-tych a 30-tych rokov nesú v sebe odkaz poučenia kubistami, ktorý na svojich plátnach spája s prinípmi nagybányskej tradície. Z „avantgardnej divokosti“ sa teda vymaľoval do triezvejšieho, no stále svojského štýlu, vďaka ktorému ho uznávali v Maďarsku i v okolitých krajinách. Zrejme s pozitívnym ohlasom sa stretol aj na svojej výstave v Košiciach v roku 1938, ktorá bola asi poslednou epizódou idylických časov košickej modernistickej kultúry, vedenej Josefom Polákom, pred nástupom chaotických predvojnových a vojnových udalostí.
Zoznam diel autora: