01. December 2015, 18:00
Biografia: Anton Jasusch sa narodil 25. 4. 1882 v Košiciach, zomrel 3. 7. 1965 v Košiciach. Od 1904 študoval na Vysokej škole výtvarných umení v Budapešti (prof. Ballo), od 1906 na akadémii výtvarných umení v Mníchove, od 1907 na na Académie Julien v Paríži. 1908-14 žil v Košiciach, 1914-16 na fronte, 1916-20 v ruskom zajatí, od 1920 sa trvalo usadil v Košiciach. Samostatne vystavoval v Košiciach (1912, 1924), Bratislave (1924), Prahe (1924). Súborné výstavy mal v Košiciach (1958, Krajská galéria, 1962, Krajská galéria, 1972, 1983, Východoslovenská galéria, 1995, Galéria J. Jakobyho), v Bratislave (1962, ZSVU), Prešove (1958), Berlíne (1966, s F. Gibalom), Trenčíne (1976).
Literatúra: Saučin, L.: Výtvarné umenie na východnom Slovensku 1918-1938. Košice 1964, str. 29-31 a 46; Štraus, T.: Anton Jasusch a zrod východoslovenskej avantgardy dvadsiatych rokov. Bratislava 1966; Haščáková-Vízdalová, G.: Profily. Stručný prehľad výtvarných umelcov pôsobiacich na východnom Slovensku od 1900 po súčasnosť. Košice 1982, nestr.
Poradové číslo: | 93 |
Nevydražené | |
Vyvolávacia cena: | 8 000 € |
Rok: Okolo 1935
Technika: Olej na vrecovine
Typ diela: Výtvarné umenie
Rozmery: 60 x 82 cm
Značené: Značené vpravo dole "Jaszusch"
Popis:
„Zbieranie ovocia“
je z umelecko-historického a zberateľského zreteľa zaujímavým dielom. Patria k tým ojedinelým dielam Antona Jasuscha, ktoré uchovali kvalitu jeho najvýznamnjšieho tvorivého vzopätia rokov 1921-1924. Z Jasuschovej neskoršej, kvalitatívne rozkolísanej medzivojnovej maľby (téma mestskej periférie a najmä vidiecke motívy) stojí totiž za zmienku najmä "ensorovské" obdobie rokov 1932--1933. Záujem o tému divadla a cirkusu, ale predovšetkým metaforický motív masiek a karnevalu v mnohom pripomenulo prvotné myšlienkové východiská. Predtým dosiahnutú filozofickú hĺbku, fascinujúce a presvedčivé osobné zaujatie však tieto i ostatné neskoršie Jasuschove obrazy už na výnimky nedosiahli.Bratislavská výstava roku 1924 zavŕšila najšťastnejšie obdobie Jasuschovej tvorivej dráhy. Ale nielen to. Tým, že sa konala práve v hlavnom meste Slovenska znamenala dnes už ťažko doceniteľný kultúrny prielom. Uvedomme si -- výboje košickej, či komárňanskej moderny boli dovtedy pre Bratislavu neznámym pojmom. Roku 1924 bol Benka ešte len na počiatku svojho druhého umeleckého vrcholu (jeho rané secesné diela boli na Slovensku prakticky neznáme). Rovnako počiatočné experimenty Alexyho, Bazovského, či Galandu zostávali predbežne skryté pred očami verejnosti v súkromí ateliérov (istú informáciu o najnovších modernistických pohyboch poskytla len bratislavská výstava Alexyho, Mallého a Foltýna v roku 1921). Bol to teda prvý modernistický čin, prijatý do súvislostí celonárodnej kultúry: "(Jasuschova tvorba) stavala nepripraveného diváka bezprostredne pred skutočnosť novej umeleckej estetiky. Secesia, symbolizmus, futurizmus, expresionizmus a pod. prestali byť mýtickými, iba v teoretickej rovine diskutovanými všeobecnými pojmami, ale stali sa v slovenskom umení skutočnosťou, ktorú nebolo možné obísť a ku ktorej bolo treba zaujať stanovisko...". (Tomáš Štrauss). Jasusch ešte v roku 1924 reprízoval bratislavskú kolekciu v Prahe. Výstava však nemala prakticky žiadny ohlas. Od Herwartha Waldena dostal pozvanie na vystavovanie v berlínskej galérii Sturm. Nemal však peniaze ani na to, aby dopravil vlastné diela z Prahy domov...
Zoznam diel autora: