11. Október 2016, 18:00
Najvyššie dosiahnuté konečné ceny diel autora: NAJVYŠŠIE KONEČNÉ CENY KRESIEB MILANA LALUHU DOSIAHNUTÉ NA AUKCIÁCH SOGY:
€ 2 400,- Sediaci akt. 1960. Ceruza, uhoľ na papieri. 61 x 43 cm. (92. letná aukcia, 8. 6. 2010)
€ 2 250,- Spiaca (Akt). 1966. Kresba mäkkou ceruzou na papieri. 50 x 71 cm. (121. jarná aukcia 17.03.2015)
€ 2 058,02,- Ležiaci akt. 1964. Kresba mäkkou ceruzou, uhľom na papieri. 71 x 53 cm. (51. jesenná aukcia, 12. 10. 2004)
€ 1 858,86,- Veľký akt. 1963. Kresba uhľom, ceruzou na zažltnutom papieri. 60 x 44 cm. (28. jesenná aukcia, 2. 10. 2001)
€ 1 850,- Autoportrét. 1963. Kresba ceruzou na papieri. 43 x 29 cm. (120. zimná aukcia , 02.12.2014)
€ 1 825,67,- Veľký akt. 1963. Kresba uhľom, ceruzou na papieri. 60 x 44 cm. (42. jesenná aukcia, 30. 9. 2003)
€ 1 650,- Autoportrét s nožnicami. 1967. Ceruza na papieri, 44 x 34 cm. (102. jarná aukcia 13.03.2012)
€ 1 261,37,- Stromy. 1963. Kresba uhľom na papieri. 59 x 43 cm. (59. jesenná aukcia, 4. 10. 2005)
Poradové číslo: | 261 |
Vyvolávacia cena: | 800 € |
Konečná cena: | 1 650 € |
Rok: Okolo 1965 - 68
Technika: Kresba mäkkými ceruzami, kombinácia techník na papieri
Typ diela: Výtvarné umenie
Rozmery: 64 x 45 cm
Značené: Značené vpravo hore "M. Laluha"
Popis:
„Sediaci akt“
je reprezentačné kresbové dielo Milana Laluhu z jeho najlepšieho tvorivého obdobia. Podľa Kataríny Bajcurovej: „... v zmysle odkazu tvorby klasikov európskej a slovenskej moderny si Laluha vytvoril konštantný maliarsky štýl rozvíjajúci kubofuturistické východiská. Tvorí ho typický, monumentálne štylizovaný tvar nelomenej, ohnivej farebnosti uzavretý do racionálne definovanej lineárnej kontúry a kompozičnej skladby. Výtvarnú metaforu domova, harmóniu človeka a sveta nachádza v tradičnom, vidieckom prostredí: duchovným rodiskom jeho tvorby je stredoslovenská dedina Dolná Mičiná, krajina jeho detstva, ktorá sa mu stala umeleckým osudom. Milan Laluha vstúpil na výtvarnú scénu v druhej polovici 50. rokov 20. storočia ako príslušník mladého pokolenia, ktoré proti dogmám socialistického realizmu razantne postavili úprimnosť a vnútornú autenticitu výpovede, umenie „pevných a prostých tvarov“. Spolu so súčasníkmi – členmi Skupiny Mikuláša Galandu (1957) – ktorí sa prihlásili k odkazu jedného z najvýznamnejších predstaviteľov umeleckej avantgardy Slovenska, začal Laluha vo svojej tvorbe programovo rozvíjať princípy klasickej moderny a neo-moderny. Veľmi skoro objavil a našiel svoj charakteristický výtvarný vzorec, tzv. laluhovskú formulu obrazu (Oskár Čepan), konštantný štýl, svojským spôsobom rozvíjajúci kubo-futuristické východiská. Obraz stavia z veľkých hranatých a zaoblených foriem, kresaných priam sochárskym spôsobom.
Zoznam diel autora: