10. December 2019, 18:00
Biografia: Anton Jasusch sa narodil 25. 4. 1882 v Košiciach, zomrel 3. 7. 1965 v Košiciach. Od 1904 študoval na Vysokej škole výtvarných umení v Budapešti (prof. Ballo), od 1906 na akadémii výtvarných umení v Mníchove, od 1907 na na Académie Julien v Paríži. 1908-14 žil v Košiciach, 1914-16 na fronte, 1916-20 v ruskom zajatí, od 1920 sa trvalo usadil v Košiciach. Samostatne vystavoval v Košiciach (1912, 1924), Bratislave (1924), Prahe (1924). Súborné výstavy mal v Košiciach (1958, Krajská galéria, 1962, Krajská galéria, 1972, 1983, Východoslovenská galéria, 1995, Galéria J. Jakobyho), v Bratislave (1962, ZSVU), Prešove (1958), Berlíne (1966, s F. Gibalom), Trenčíne (1976).
Poradové číslo: | 55 |
Odhadovaná cena: | 4 000 - 5 000,- € |
Konečná cena: | 2 800 € |
Rok: Okolo 1940
Technika: Olej na plátne
Typ diela: Výtvarné umenie
Rozmery: 70 x 100 cm
Značené: Značené vpravo dole "Jasszusch"
Popis:
Anton Jasusch patrí k významným predstaviteľom košickej moderny, ktorá tvorí jednu zo základných línií slovenského výtvarného umenia prvej polovice 20. storočia. Jasusch krátko študoval v Budapešti (1904-1906), vzápätí nastúpil na Akadémiu umení v Mníchove a istý čas v roku 1907 pobudol aj v Paríži. Rečová bariéra a neinformovanosť spôsobili, že mladý Jasusch nezaznamenal zmeny na umeleckej scéne začiatku 20. storočia. V roku 1908 sa vrátil do Košíc. Z obdobia pred prvou svetovou vojnou sa zachovalo len malé množstvo jeho diel. Išlo však o silný začiatok jeho umeleckej kariéry. Tvoril najmä krajinomaľby, ktoré sa paralelne rozvíjali s figurálnymi kompozíciami. Práve vo figurálnych motívoch sa odzrkadľuje jeho odpútanie sa od konvenčného akademizmu. Ranná tvorba prezentuje určitú alternatívu k secesnému prúdu tvorby Konštantína Köváriho – Kačmarika (1882-1916) a k expresionizmu. Rovnako inšpiračným zdrojom prístupov zobrazovania bola tvorba aj Józsefa Rippl – Rónaia (1861-1927). Jasusch sa však nesnažil o ich napodobňovanie. Príbuznosť Jasuschovho rukopisu je možné nájsť aj v postimpresionistických prejavoch prezentovaných v stredoeurópskom kontexte vďaka súdobej budapeštianskej umeleckej scéne. Reagoval tak na aktuálne umelecké dianie. Jasuschov perspektívny rast tvorby bol pozastavený v roku 1909 v dôsledku pľúcnej choroby. Liečil sa vo Vysokých Tatrách, kde spoznal maliara Ferdinanda Katonu (1864-1932), s ktorým trávil čas potulkami prírodou. Spoločne sa venovali plein air- ovej maľbe okolitej tatranskej prírody. Jasuschove diela vychádzajú z realistického videnia krajiny, obohatené o charakteristické rukopisné črty. Dominovali trhané, hrubé a krátke ťahy štetca, výrazná farebná schéma, a význam diel bol uchopený symbolickou rovinou. Jasusch v nasledujúcom období zažil ustarostené a ťažké chvíle najmä spôsobené situáciou prvej svetovej vojny. Vrchol tvorby možno označiť diela z rokov 1920-1925, kedy po návrate z frontu a zo zajatia prichádza opäť do Košíc a začína pracovať na súbore malieb poznačených hrôzami vojnových zážitkov, skľúčených pocitov a napätím. To viedlo k ďalšej zmene štýlu maľby a námetov. Autor sa v dielach zaoberá existenčnými otázkami a témami súvisiacich s filozofiou a zmyslom života vôbec. K námetom Tatier, lesov, štítov, bystrín a horských krajín sa Jasusch vrátil aj v štyridsiatych rokoch 20. storočia. Z tohto obdobia pochádzajú aj predkladané diela. Nadväzujú na tradičné chápanie krajinomaľby a reflektujú vkus silnejúcej meštianskej vrstvy. Námetom je pohľad na tatranskú krajinu so štítmi Tatier v centrálnej osi maľby, obkolesených hustými lesmi, striedajú sa tóny temných a žiarivých farieb. V plein air-ových maľbách s tatranským motívom zo štyridsiatych rokov 20. storočia zostáva trhavosť autorovho rukopisu, ktorý si osvojil pred prvou svetovou vojnou. Tieto maľby možné považovať za pokračovanie malieb s rovnakým námetom z predvojnového obdobia. Jasusch považoval krajinársku tvorbu za rovnocennú s figurálnou. Ide o znamenité diela, ktoré na jednej strane zobrazujú všedný výjav tatranskej krajiny, a na strane druhej majú zjavný zberateľský potenciál. Dôkazom je zastúpenie diel s rovnakým námetom vo Východoslovenskej galérii v Košiciach a Tatranskej galérii v Poprade.
PM
Zoznam diel autora: