10. December 2019, 18:00
Biografia: Narodil sa 14. 2. 1849 v Gajaroch, zomrel 13. 3. 1921 v Banskej Bystrici. Od 1853 žil vo Viedni, učil sa u sochára J. Meixnera. 1865-66 v prípravnej maliarskej škole v triede historického maliarstva a 1866-67 v škole historického maliarstva Akadémie výtvarných umení vo Viedni (prof. Wurzinger, Engherth, Blaas, Geiger). 1867-70 študijný pobyt na škole historického maliarstva v Benátkach (prof. Molmenti). 1870-71 žil v Mníchove, 1871-75 pravdepodobne vo Viedni, 1876-84 v Benátkach, 1884 vo Viedni, 1884-86 v Banskej Bystrici, 1886-1889 v Benátkach, 1889-1921 v Banskej Bystrici. Benátky navštívil ešte aj v rokoch 1894 a 1903. Po vzniku Československej republiky sa zúčastnil prvej výstavy slovenských umelcov v Liptovskom Mikuláši (1919). Bol garantom založenia menšinového výtvarného spolku so sídlom v Banskej Bystrici - Jednoty výtvarných umelcov Slovenska (1921). 1995 bola v Oblastnej galérii v Banskej Bystrici sprístupnená stála expozícia umelcovho diela.
Literatúra: Tilkovský, V.: Dominik Skutecký. Život a dielo. Bratislava 1954; Keleti, M.: Dominik Skutecký. Kat. výst. Bratislava, Slovenská národná galéria 1976.
Poradové číslo: | 134 |
Odhadovaná cena: | 11 000 - 14 000,- € |
Konečná cena: | 9 500 € |
Rok: Okolo 1890
Technika: Olej na plátne
Typ diela: Výtvarné umenie
Rozmery: 132 x 95,5 cm
Značené: Značené vpravo dole "Skutetzky D."
Popis:
Dominik Skutetzky na minulej aukcii potvrdil svoje jednoznačne oprávnené výsadné postavenie na našom trhu. Dielo Obed kotlára, vydražené za 120 000,- EUR zaujal provenienciou, dobrým CV, ale nie len tým. Zaujal aj výtvarnými kvalitami tým, že je krásny. Práve na túto kategóriu v obchode s umením niekedy zabúdame. Predkladané dielo Dominka Skutetzkého je dôkazom maliarovej bravúry. Nie náhodou sa stal vyhľadávaným portrétistom nielen banskobystrickej meštianskej smotánky, ale aj aristokracie. Aj on – ako mnohí iní maliari z Horného Uhorska - sa vo svojich začiatkoch ocitol celkom nakrátko v Mníchove - tamojší pobyt však znamenal rozhodujúci zlom v jeho tvorivom smerovaní. Prišiel sem z Benátok pokračovať v štúdiu historického maliarstva. Práve začiatkom sedemdesiatych rokov 19. storočia však v Mníchove doznievali prevratné podnety výstavy novej hviezdy na európskom maliarskom nebi - Gustava Courbeta. Jeho "Siesta" a ďalšie diela ohlasujúce impresionizmus tu - oproti Parížu - získali neobyčajné uznanie. To zrejme aj Skuteckého nadobro obrátilo od historizujúceho akademizmu a upriamilo jeho pozornosť k žánru maliarsky interpretovaného v duchu nového mníchovského naturalizmu a luminizmu. Európsku slávu a pozornosť zberateľov a mecénov však získal Skutecký až počas nasledujúceho, druhého pobytu v Benátkach. Celkom sa oddal miestnemu, obchodne celoeurópsky úspešnému sentimentálnemu, anekdotickému, slnkom prežiarenému mestskému žánru, v ktorom sa suverénne vyrovnal miestnym maliarskym veličinám (Favreto, Bianchi, Cremona). Skutetzkého "morbidezza" náladových chrámových interiérov s osamelo sa modliacimi ženami, ale najmä efektné výjavy života v lodeniciach (Víťaz regaty, okolo 1885; Stavba lodí, 1903; Lodenica v Capo d'Istria, 1903) spájali munkácsyovský epický realizmus so žiarivým dekoratívnym kolorizmom, vyjadrujúcim "sladkú taliansku rojčivosť." Ale až približne desať rokov po definitívnom usadení sa v Banskej Bystrici (1889) Skutetzkého luminizmus vrcholil v maľbách plenérov i žánrových výjavov v plnom dennom osvetlení (Na letnom byte, okolo 1895; Trh v Banskej Bystrici, 1899; Aleja, 1899; V zadumaní, 1905; Zeleninový trh v Banskej Bystrici, 1905). Skutecký sa v mnohom zdá umeleckým protipólom Mednyánszkeho, i keď obaja -- z rozličných zdrojov -- v rozhodujúcom okamihu vlastného vývinu prijali dobovú estetiku oslavy svetla a farebnej škvrny. Pre Mednyánszkeho malo prírodné svetlo a štylizovaný kolorizmus mystický, stajomňujúci význam. Využívaním jeho efektov poukazoval na čosi hlbšie, často len tušené, skryté pod banalitou žánrového výjavu. Oproti takýmto dušespytným ambíciám sa Skutetzkého maliarska poetika zdá oveľa bezproblémovejšia a priamočiarejšia. Skutetzký bol ukážkový maliarsky extrovert. Jeho zdôrazňovanie nadsadeného obrazového svetla si nenárokovalo väčšiu platnosť, než ambíciu zachytiť, či lepšie - maliarsky prerozprávať videné, v štylizovanej, efektnej forme zvýrazniť, pointovať optické prednosti námetu.
JA
Zoznam diel autora: