02. Október 2007
Najvyššie dosiahnuté konečné ceny diel autora: NAJVYŠŠIE DOSIAHNUTÉ KONEČNÉ CENY DIEL E. ZMETÁKA NA AUKCIÁCH SOGY:
105 000,- Sk Most v Subiacu. 1976. Olej na plátne. 64 x 79 cm. (68. zimná aukcia, 28. 11. 2006)
92 000,- Sk Prístav v Sorente. 1966. Olej na plátne. 63 x 77 cm. (58. letná aukcia, 14. 6. 2005)
82 000,- Sk Sediaci akt II. 1960. Olej na kartóne. 58 x 50,5 cm. (51. jesenná aukcia, 12. 10. 2004)
75 000,- Sk Lendačanky. 1998. Olej na plátne. 85 x 65 cm. (68. zimná aukcia, 28. 11. 2006)
73 000,- Sk Sediaci akt. 1960. Olej na plátne. 63 x 51,5 cm. (47. jarná aukcia, 9. 3. 2004)
Biografia: Ernest Zmeták sa narodil 12. 1. 1919 v Nových Zámkoch. Zomrel 13. 5. 2004 v Bratislave. 1938 pobyt v súkromnej škole K. Harmosa v Komárne, 1938-43 k študoval na Vysokej škole výtvarných umení v Budapešti (prof. Aba-Novák, Kontuly), 1943 krátko navštevoval Oddelenie kreslenia a maľovania bratislavskej SVŠT. 1945 sa stal členom Skupiny výtvarných umelcov 29. augusta. 1946 pobyt v Paríži, 1947 študijná cesta do Talianska. 1949-52 pôsobil ako asistent Ľ. Fullu na Vysokej škole výtvarných umení v Bratislave. 1958 cena za grafiku na Bienále v Benátkach. 1980 sprístupnili stálu expozíciu umenia 16.-20. storočia v galérii umenia v Nových Zámkoch, zostavenú zo zbierok, ktoré E. Zmeták spoločne s manželkou D. Zmetákovou venovali galérii. Samostatne vystavoval v Košiciach (1943, s J. Blahutom a Z. Medveďovou, 1946 s J. Šestinom, 1955, 1963, 1976), Bratislave (1944, 1946, 1947 s O. Dubayom, 1956, 1962, 1966, 1979, 1983), Nových Zámkoch (1946, 1948, 1977, 1983, 1984), Michalovciach (1946), Bagdade (1969), Komárne (1969), Dolnom Kubíne (1976), Banskej Bytrici (1979), Nitre (1979), Banskej Bystrici (1980), Zlíne (1980). Súborné výstavy mal v Bratislave (1958, 1962, 1971, 1984) a v Nitre (1970, Krajská galéria). Z literatúry: Güntherová-Mayerová, A.: Ernest Zmeták. Kresby a drevorezy. Bratislava 1949; Saučin, L.: Ernest Zmeták. Bratislava 1970; Gazdík, I.: Ernest Zmeták. Bratislava 1979; Gazdík, I.: Ernest Zmeták. Bratislava 1987.
Poradové číslo: | 118 |
Vyvolávacia cena: | 1 958 € |
Konečná cena: | 5 809 € |
Rok: 1947
Technika: olej na plátne
Typ diela: Výtvarné umenie
Rozmery: 73 x 74 cm
Značené: vpravo dole „Zmeták“, vľavo dole „1947“
Popis: Olejomaľba „Z košickej kalvárie“ je zberateľsky unikátnym dokladom ranej tvorby Erensta Zmetáka druhej polovice štyridsiatych rokov. Parížska picassovská iniciácia, rozhodujúca pre jeho vrstovníkov, nemala pre mladého Zmetáka podstatnejšiu dôležitosť. Oveľa inšpiratívnejšia, ba v určitom zmysle i zlomová bola pre Zmetáka cesta do Talianska roku 1947. V Ríme študuje Masacciove fresky a Cavalliniho mozaiky, maľuje v prístave Capri. Prvá Zmetákova talianska cesta mala však aj istý metaforický význam. Do Ríma prichádza akoby v šľapajách svojho učiteľa, Aba Nováka, aby z vlastnej skúsenosti spoznal ním toľko obdivovaných umelcov talianskej renesancie. Zmeták si však od začiatku, so zvláštnou neomylnosťou, volil zúženejší priezor podnetov: pred maliarmi vrcholnej renesancie dával prednosť umelcom quatrocenta, Masacciovi, Uccellovi, Castagnovi, Mantegnovi, ale nadovšetko Giottovi. Nemohlo to byť ani inak. Rovnako ako v novodobej maľbe i v jej historickej minulosti hľadal Zmeták vždy oporu skôr v príkladoch čistoty zmyslového maľovania, než v exhibíciách jeho výlučnej artistnosti. Z Talianska si však Zmeták priniesol i konkrétnejšie objavy: v jeho tamojšej tvorbe sa presadzuje neskôr záväzný kompozičný princíp krajiny s vysokým horizontom. Nešlo pritom o nejakú náhodnú extravaganciu, ale o logický výstup už predtým sformulovaného výtvarného názoru. Zanedbanie oblohy totiž znamenalo aj jednoznačné popretie dojmovosti, iluzívnej hĺbky priestoru. Výlučné upriamenie sa na predný obrazový plán, nebývalo nadsadilo jeho objemový dôraz. Krajina sa stala vypuklou, opticky expanduje z obrazového priestoru. Maľba sa takpovediac prepodstatnila v sochársku hmotu, tvárny predmet maliarovej analytickej vášne. Opisovaný neiluzívny spôsob "narábania" s tradičným plenérom, vecné akcentovanie krajiny ako čohosi prapodstatného, vyjavujúceho sa v obraze ako abstraktná entita "o sebe", potom Zmeták preniesol i do krajín, ktoré maľoval v závere nami sledovaného obdobia v Šiveticiach, Košiciach a v okolí Banskej Štiavnice (Talianska krajina, 1947; Na paši, 1948; Krajina zo Šivetíc, 1948; Poľná križovatka, 1948; Krajina s okolia Banskej Štiavnice, 1949).
Zoznam diel autora: